تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چه کسانی از تحریم نفت ایران سود می‌برند؟

صراط:

کشور‌های متعددی از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران سود می‌برند.


به گزارش فرارو، سه شنبه گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اقدامی جنجالی از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج شد و تحریم‌های ایران را بازگرداند. در پی اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، ناظران درباره افزایش قیمت جهانی نفت و جبران صادرات نفت ایران گمانه‌زنی کردند.


عربستان سعودی گفته اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث کمبود عرضه نفت در بازار‌های جهانی شود، آماده است تا برای جبران این کمبود، کمک کند. با این حال، تحلیلگران معتقدند عربستان تنها با هماهنگی با روسیه این کار را خواهد کرد.


چهارشنبه گذشته در پی اعلان خروج ترامپ از برجام، قیمت نفت برنت سه درصد افزایش یافت. قبلا تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که خروج ترامپ از برجام باعث افزایش قیمت هر بشکه نفت به ۶۰ تا ۷۰ دلار می‌شود. سی‌ان‌بی‌سی، اما، اکنون می‌گوید قیمت نفت به ۸۰ دلار هم خواهد رسید.


به گزارش وبگاه شبکه سی‌ان‌بی‌سی، بازگشت تحریم‌های ایران توسط ترامپ، به عربستان و روسیه در بازار نفت قدرت بیشتری می‌دهد. این دو کشور در انتظار افزایش قیمت‌های نفت هستند.


خروج ترامپ از برجام، در حالی صورت گرفت که قیمت‌های نفت رو به صعود بوده و به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ رسیده است.


تحلیلگران معتقدند عربستان به دنبال افزایش قیمت نفت است. سه شنبه گذشته، هر بشکه نفت برنت ۷۷ دلار و نفت خام متوسط غرب تگزاس ۷۱.۱۴ دلار بود.


جان کیلداف، تحلیلگر مسائل نفت در شرکت اگین کاپیتال، گفته سعودی‌ها اجازه خواهند داد تا قیمت نفت غرب تگزاس به ۸۵ دلار برسد.


در گذشته، عربستان برای جبران کمبود عرضه جهانی نفت، اقدام کرده است. روز سه شنبه گذشته، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته دولت کشورش از متحدان تولیدکننده نفت، خواسته تا قیمت‌های نفت را ثابت کنند. اما در حال حاضر، این درخواست آمریکایی پیچیده به نظر می‌رسد. عربستان، درباره مقدار تولید نفت با روسیه توافقی امضا کرده است. اکنون سوال این است که آیا عربستان و اوپک و روسیه، تولید را یکسان نگاه خواهند داشت یا اینکه برای جبران زیان نفت خام ایران، مقدار تولید را تغییر خواهند داد.


ادوارد مورس، رئیس جهانی مرکز پژوهش کالا‌ها در سی‌تی‌گروپ، گفته سعودی‌ها بدون انجام شدن این کار توسط روس‌ها، این کار، یعنی تغییر مقدار تولید نفت، را انجام نخواهند داد.


مورس گفته بازگشت کامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به قیمت هر بشکه نفت حدود ۱۰ دلار اضافه خواهد کرد. اما نهایتا اگر عربستان و روسیه نفت بیشتری بفروشند، قیمت پایین خواهد آمد.


با توجه به اینکه سایر شرکای آمریکا در توافق هسته‌ای با این توافق مخالفت کرده‌اند و ایران گفته در برجام می‌ماند، هنوز معلوم نیست تحریم‌های آمریکا چقدر صادرات نفت ایران را محدود خواهند کرد. تحلیلگران معتقدند برخی از تصمیم آمریکا تبعیت خواهند کرد، اما برخی دیگر مانند چین، که عضو برجام هم هست، ممکن است به خرید نفت از ایران ادامه دهد. به گفته تحلیلگران، صادرات نفت ایران در مقایسه با کاهش یک تا ۱.۵ میلیون بشکه‌ای در دوره اوباما، اکنون ممکن است به مقدار ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.


در اوایل سال ۲۰۱۷، کشور‌های عضو اوپک و روسیه، در وین توافقی برای کاهش تولید امضا کردند که منجر به حذف ۱.۸ میلیون بشکه در روز شد. این توافق در پایان سال جاری به پایان می‌رسد. اما اوپک و وزیر انرژی عربستان گفته‌اند این توافق باید به نوعی ادامه یابد. هدف این توافق این بود که عرضه نفت را با تقاضا هماهنگ کند و در نتیجه قیمت نفت را بالا ببرد.


جان اسفاکیاناکیس، رئیس بخش پژوهش اقتصادی در مرکز پژوهش‌های خلیج (فارس)، گفته عربستان و روسیه باید درباره میزان تولید نفت تصمیم‌گیری کنند. با رسیدن قیمت نفت به ۸۰ دلار، بازار منتظر تصمیم‌گیری این دو کشور خواهد بود.


به گفته این کارشناس، قیمت نفت خیلی بالاتر از ۸۰ دلار بیشتر نخواهد شد. حتی اگر قیمت از این هم فراتر رود، کشور‌های تولید کننده نفت مانند عربستان، از این خوشحال خواهند شد.


حتی اگر دولت ترامپ فورا تجارت با ایران را منع کند، حدود شش ماه طول می‌کشد تا تاثیر تحریم‌ها علیه ایران آشکار شود.


با این حال، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، از افزایش قیمت نفت برای پیش‌بردن برنامه ۲۰۳۰ عربستان جهت متنوع‌ساختن درآمد‌های غیرنفتی، استقبال خواهد کرد.


کلیداف تصریح کرد: "بار دیگر، نعمت قیمت‌های بالاتر (نفت) به ضرر ایران، نصیب عربستان سعودی خواهد شد".


نشریه فوربز نیز دیدگاه مشابهی دارد، به گفته این نشریه خروج آمریکا از برجام، قطعا برای ایران خبر بدی است، اما برای عربستان کاملا برعکس است. تحریم نفت ایران، برای عربستان سود مضاعفی خواهد آورد.


تحریم صادرات نفت ایران، قیمت نفت را بالا خواهد برد. در این حالت عربستان می‌تواند نفت بیشتر با قیمت بالاتری صادر کند. امری که گفته فوربز، درآمد‌های بیشتری را برای عربستان به ارمغان خواهد آورد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چه کسانی از تحریم نفت ایران سود می‌برند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..