تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آمارهایی از شکایت پزشکی در ایران/ استان‌های رکورددار در پیوند اعضا

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

راه‌اندازی مرکز جامع تشخیصی و درمانی ویژه بیماران تالاسمی در سال ۹۷

جمالی مدیر کل سازمان مردم نهاد وزارت بهداشت اظهار کرد: یک از اهداف مهم  ما در وزارتخانه حمایت از سازمان‌های مردم نهاد است؛ به نظرم اولویت اصلی کار، پیشگیری از بروز بیماری جدید تالاسمی است.

با اشاره به اینکه مرکز جامعی برای رسیدگی به بیماران تالاسمی با همه امکانات به تشخیصی و درمانی و با اولویت مناطق محروم از امسال راه‌اندازی میَ‌شود ،گفت: به نظرم این مراکز پناهگاه بیماران تالاسمی هستند.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش جلسه‌ای بین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای رسیدگی به بیماران تالاسمی برگزار شده است، مطرح کرد: با دستورالعمل و آیین نامه کار انجام نمی‌شود و جای تعجب دارد که چرا سازمان غذا و دارو برای تدوین سیاست‌گذاری‌ها از انجمن بیماران تالاسمی مشورت نمی‌گیرد.

توزیع داروی دفع کننده آهن ویژه بیماران تالاسمی از هفته آینده

راضیه حنطوش‌زاده، کارشناس درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در اثر تزریق داروها به  بیماران تالاسمی امکان بروز عوارض در آنها محتمل است، ادامه داد:  این بیماران نیازمند مراقبت ویژه در جهت جلوگیری از بروز عوارض دارویی هستند چرا که در اثر تجمع آهن در کبد بروز اختلا‌لاتی در اعضا مشاهده خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی هفته آینده 100 هزار داروی دفع کننده آهن ویژه بیماران تالاسمی وارد بازار می‌شود، اظهار کرد: بخشی از هزینه‌های بیماران به وسیله خود آنها پرداخت می‌شود اما با پیگیری‌های انجام شده به وسیله وزارتخانه‌های  دیگر این بیماران هزینه پرداخت نمی‌کنند.

حنطوش‌زاده عنوان کرد: در هیچ برهه‌ای از زمان دچار کمبود دارو نبوده ولی متاسفانه  پذیرش  نشدن بیماران تالاسمی را در برخی از مراکز داشته‌ایم و تا به این لحظه خبر فوت بیماران تالاسمی تایید نشده است.

شکایت از کادر پزشکی در ایران چقدر است؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی  ادامه داد: وقتی کادر درمان دچار خطایی شوند، ما پرونده هایشان را به هیئت بدوی کل کشور می‌فرستیم که در نهایت منجر به صدور کیفر خواست می‌شود، در کل کشور ما حدود ٢٠٠ دادسرا و ٢٠٢ هیئت بدوی داریم که هیئت کشوری، ترکیبی ١٣ نفری متشکل از قاضی قانونی، دندان پزشکان و داروسازان  زبده است.

وی تصریح کرد: آمار شکایت از کادر پزشکی به ازای هر ده هزار نفر، ٦ درصد و به ازای هر ١٠٠ نفر، ٢ درصد است  اما کیفر خواست ١٠٠ درصدی نشان می‌دهد که ما با معیار‌ها خودمان فاصله داریم.

آماری از خطای پزشکی در بیمارستان‌ها

ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ما اکنون شاهد خطاهای پزشکی و رفتارهای سرزنش‌آمیز در قشر پزشکان هستیم؛ اگر شما سوار یک هواپیما شوید یک در دو میلیون احتمال مرگ به علت اشتباه وجود دارد که این احتمال در مورد بیمارستان‌ها یک در 200 است زیرا سیستم هواپیمایی از نخست طوری طراحی شده است که خطا در آن رخ ندهد.

حریرچی‌ افزود: 45 درصد بیمارستان‌ها در کشورهای در حال توسعه در مکان‌هایی ساخته شد‌ه‌اند که از اول برای بیمارستان طراحی نشده بودند؛ در 90 درصد زلزله‌ها مجروحان ما 100 درصد افرادی هستند که موقع خروج آسیب دیده‌اند.

وی درباره میزان هدر رفت منابع در کشورهای توسعه یافته در نظام بهداشتی و درمانی، گفت: میزان این هدر رفت بین 20 تا 40 درصد است همچنین 10 درصد افرادی که وارد بیمارستان‌ها وارد دچار خطای درمانی قابل توجه می‌شوند؛ خطای پزشکی عامل سوم تا ششم مرگ‌ومیر در کشور آمریکا است؛ احتمالا در کشورهای دیگر هم همین آمار وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما نباید آمار شکایت‌های پزشکی را با خطای پزشکی اشتباه بگیریم، آمار شکایت‌های ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین و در حد یک پنجاهم یا یک صدم است؛ آمار شکایت ها هم در مقایسه با خطای پزشکی بسیار پایین و در حد یک در ده هزارم یا یک در صد هزارم است.

هول و ولایی که «تراریخته» در دل مردم انداخته است/ تراریخته‌ها برای سلامتی خطری ندارند

 محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه محصولات تراریخته برای اقتصاد و سلامت مردم کشور مفید است، بیان کرد: بشر هزاران سال است که در حوزه کشاورزی تلاش می‌کند به محصولات با کیفیت دست پیدا کند و روش اصلاح نژاد از جمله روش‌های بشر برای تولید این گونه محصولات بوده است.رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه به جداسازی ژن و انتقال آن به محصول جدید ترانس ژنیک گفته می‌شود، بیان کرد: این مسئله در فرهنگستان به محصول تراریخته ترجمه شده است، کلمه «تراریخته» نگرانی‌ها را در دل مردم ایجاد کرده است به گونه‌ای که برخی با شنیدن آن تصور می‌کنند محصول دستکاری ژنتیکی شده و مصرف آن عوارضی را برای سلامتی به همراه دارد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه محصولات تراریخته در بازار اقتصاد کشاورزی جهان سهم 80 درصدی دارد، افزود: متاسفانه بسیاری از مردم به دلیل نام تراریخته از مصرف این نوع محصولات امتناع می کنند و با تولید آن مخالف هستند در حالی بسیاری از محصولات وابسته به کشاورزی که وارد می شوند تراریخته است.

رئیس سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی انجمن ژنتیک ایران در پایان با تاکید براینکه هرکدام از محصولات تراریخته که مراحل ارزیابی و تایید درمراجع رسمی کشور در ذیل قانون ایمنی زیستی را طی کنند قطعا سلامت انسان را به خطر نمی اندازد، گفت: هیچ گونه دستکاری ژنتیکی یا تغییر ژنتیکی در این محصولات انجام نمی شود.

تهران و شیراز رکورددار پیوند اعضا/ هزینه های گزاف پیوند برای بیماران/ کلیه رتبه اول پیوند در کشور

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در مراسم بزرگداشت اهداء عضو  در رابطه با پیوند اعضاء، اظهار کرد: پیوند اعضاء یکی از پیشرفته‌ترین فعالیت‌هایی است که در جهان انجام می‌گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص استان‌های کشور که بیشترین میزان پیوند اعضاء را دارند، گفت: روند پیوند اعضاء در داخل کشور روزبه‌روز در حال افزایش است، غیر از استان تهران و شیراز که بیشترین میزان پیوند اعضاء  در کشور را به خود اختصاص داده اند، بسیاری از استان‌های شمالی و جنوبی کشور در بحث پیوند اعضاء فعال شده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر بیشترین پیوندی که در کشور انجام می‌گیرد، پیوند کلیه است اما در این حوزه هم نیازهای بسیاری وجود دارد و هنوز دولت و مجلس حمایت‌های خود را از این حوزه به عمل نیاورده‌اند و زیرساخت‌های این حوزه باید گسترش یابند.معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص دستمزد هر یک از پزشکانی که عمل پیوند را انجام می‌دهند، گفت: علی‌رغم هزینه‌های بالای پیوند، پزشکان ما کمترین دستمزد را دریافت می‌کنند و این صرفا به دلیل عشق و علاقه‌ای است که به این حوزه دارند و به همین دلیل به بهترین نحو کار خود را انجام می‌دهند.

سالمندی ۲۵ درصد جمعیت کشور طی ۳۰ سال آینده

محمدعلی محسنی بندپی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران و رئیس بیست و نهمین کنگره فیزیوتراپی گفت: پدیده سالمندی تهدید جدی برای جامعه است و باید نقش پیشگیرانه فیزیوتراپی را جدی بگیریم‌.

وی تصریح کرد: طی ۳۰ سال آینده، ۲۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۵سال تشکیل می دهند و برخورد صحیح با این مسئله جای کار دارد و آمادگی فیزیوتراپیست ها در این عرصه بسیار ضروری است.

 بندپی گفت: افزایش بالای سکته های قلبی، مغزی،افزایش وزن،تغذیه نامناسب و پدیده سالمندی تهدیدی برای نظام سلامت است و باید حضور و مداخله فیزیوتراپیست ها در عرصه پیشگیری را تاثیرگذار و ضروری دانست.

انجام ۷۰ پیوند قلب موفق در کشور

بابک شریف کاشانی مسئول تیم پیوند قلب بیمارستان مسیح‌دانشوری وی ادامه داد: سالیانه ۷۰ عمل پیوند قلب در کشور انجام می‌شود که در صورت داشتن تجهیزات مناسب‌تر این آمار به ۱۵۰ عمل در سال می‌رسد.

کاشانی عنوان کرد: وضعیت علمی متخصصان ایرانی در حد ایده‌آل قرار دارد و این مسئله جای امیدواری برای حوزه سلامت کشورمان محسوب می‌شود.

وی گفت: بیماری‌ نارسایی‌ قلبی به اندازه سرطان‌ها باعث فوت مردم می‌شود و مردم کشور باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آمارهایی از شکایت پزشکی در ایران/ استان‌های رکورددار در پیوند اعضا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..