تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تامین اجتماعی به دلخواه خود عمل می‌کند نه قانون/چگونه میانگین مدت بازنشستگی به 14سال رسید

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرایط کنونی اقتصاد کشور و مشکلات روزافزون تولید، اتخاذ تدابیری برای اصلاح بسیاری از ساختارهای اقتصادی را بیش از گذشته لازم ساخته است. یکی از مهمترین بخش‌هایی که مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده، سازمان تامین اجتماعی است. با توجه به کمبود منابع سازمان تامین اجتماعی و مقاومت دولت در برابر پرداخت مطالبات خود به آن، این سازمان برای تامین منابع خود، دیواری کوتاه تر از تولید کنندگان پیدا نمی‌کند. در همین راستا تامین اجتماعی با اخذ ضرایبی از قراردادها به بهانه بیمه کارگران، فشار سنگینی به تولید وارد کرده و بسیاری از واحدها را به خطر انداخته است.

با توجه به عمق و گستره بسیار زیاد این مشکلات در فضای کسب و کار، نشستی با عنوان «نقش سازمان تامین اجتماعی در فضای کسب و کار» برای بررسی و ارائه راهکاری در حل این مسئله برگزار شد. در این نشست تقریبا همه طرف‌های مرتبط با موضوع حاضر بودند که اظهارات آنها در ادامه آمده است.

تامین اجتماعی به دلخواه خود عمل می‌کند نه قانون

میربلوک - عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران در اعتراض به مدیریت سازمان تامین اجتماعی گفت: «سوال اینجاست که چرا افرادی خارج از حیطه کارگری و کارفرمایی مدیریت و وکالات کارگران را عهده‌دار شده‌اند؟ چرا به نفر سومی اجازه داده شده است که بین کارگر و کارفرما دخالت کند»؟

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران گفت: «یکی دیگر از اشکالات سازمان تامین اجتماعی بخشنامه محور بودن آن است و حرف اصلی را مدیر و مالکان سازمان تامین اجتماعی می‌زنند نه قانون».

وی با اشاره به شرکت‌های ورشکسته سازمان تامین اجتماعی گفت: «انتظاری که از مجلس است این است که تکلیف شرکت‌های ورشکسته تامین اجتماعی را مشخص کند».

میربلوک با انتقاد از عدم ثبات در مدیریت سازمان تامین اجتماعی گفت: «33 سال است ده‌ها مدیر تامین اجتماعی عوض می‌شود و این مشکلات زیادی را به وجود آورده است».

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران در پایان خاطر نشان کرد: «مادامی که سازمان تامین اجتماعی انحصار دارد، این حرف‌ها فایده‌ای ندارد».

بازرسی را به حسابرسی تبدیل کرده‌اند

نجفی‌منش - رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی در توصیف وضعیت مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت گفت: «سازمان تامین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و کم کم باید برود و ردیف بودجه بشود».

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی در بیان علت این مشکلات گفت: «سازمان را چون افراد دیگری غیر از فعالان حوزه کسب و کار اداره می‌کنند، مشکلات زیادی به وجود آمده است».

وی در انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در حسابرسی از شرکت‌ها گفت: «بازرسی را به حسابرسی تبدیل کردند و همه جا را بررسی می‌کنند وشخم می‌زنند و وقتی بررسی می‌کنند در قبال کم کردن هزینه بیمه کارفرما، از آنها رشوه طلب می‌کنند».

نجفی‌منش با طرح مطالبه ای از مجلس شورای اسلامی گفت: «از مجلس انتظار می‌رود که قوانین را حداقل شفاف کند. در ماده 38 بحث مقاطعه کاری آمده  است که اصلا شفاف نیست و این عدم شفافیت باعث می‌شود که از هر کسی حق بیمه دریافت شود؛ چون قضاوت و قانونگذاری بر عهده سازمان تامین اجتماعی است و بخشنامه محور عمل می‌کند. ماده 41 هم باید رسمی و شفاف بشود».

چرا باید تاوان اشتباهات سازمان و دولت را کارفرما بدهد؟

فرهادی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: «سازمان تامین اجتماعی یک سازمان متعلق به غیر دولت است. دولت فقط باید ناظر باشد ولی متاسفانه همه اعضای سازمان را به غیر از یک نفر، دولت انتخاب می‌کند و کارگران و کارفرمایان کمترین نقش را در سازمان دارد».

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با انتقاد از تحمیل هزینه‌های سنگین به صاحبان کسب و کار گفت: «چرا باید تاوان اشتباهات سازمان و دولت را کارفرما بدهد؟ اکنون پیمانکاران به جای 30 درصد، 300 درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند».

وی با انتقاد از مجلس در باز گذاشتن دست سازمان تامین اجتماعی برای اعمال ضرایب دلخواه خود در قراردادها گفت: «مجلس ماده 41 را در اختیار سازمان تامین اجتماعی گذاشته است و سازمان هر کاری که دلش می‌خواهد با کارفرماها دارد انجام می‌دهد و هر ضریبی که دلشان بخواهد اعمال می‌کنند».

فرهادی با انتقاد از ترکیب هیئت‌های حل اختلاف گفت: «مشکل دیگری که کارفرماها با آن روبرو هستند، هیئت‌های حل اختلاف است. قضاوت پرونده‌های شکایت کارفرما از تامین اجتماعی با خود سازمان تامین اجتماعی است که از او شکایت شده است. چرا که در جلسات هیئت حل اختلاف، نظرات نمایندگان تامین اجتماعی غالب است. تظلم به چه کسی باید کرد؟ از ظالم به ظالم؟ ترکیب هیات‌های اختلاف ایراد دارد».

انباشت قوانین در حوزه بیمه زیاد است

ساعی - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در آغاز سخنان خود گفت: «تلاش‌های مجلس در بهبود رابطه بین کارگر و کارفرما و کاهش مشکلات هر دو طرف بوده است».

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به صندوق‌های تامین اجتماعی گفت: «بحران صندوق‌ها یکی از مهمترین موضوعات جلسات مجلس است. صندوق تامین اجتماعی با تحت پوشش قراردادن یک جمعیت 40 میلیونی بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور است».

وی در پایان گفت: «انباشت قوانین در حوزه بیمه زیاد است و باید این مسئله را حل کرد. متاسفانه مجلس می‌خواهد کاری کند؛ ولی چون دستورالعمل‌ها برای دولت هزینه آفرین است و بار مالی دارد، شورای نگهبان تایید نمی‌کند».

میانگین طول مدت بازنشستگی به 14 سال رسیده است

حمزه‌لویی - نماینده سازمان تامین اجتماعی درباره طول مدت بازنشستگی گفت: «آن طور که گفته می‌شود، طول مدت بازنشستگی 30 سال نیست و امروز میانگینش به 14 سال رسیده است».

وی افزود: «امروز اکثر کارگاه‌ها با حداقل دستمزد حق بیمه را پرداخت می‌کنند».

دور باطل در سازمان تامین اجتماعی

دیباجی - مدیرعامل دیبا انرژی پگاه در آغاز سخنان خود گفت: «کارفرما باید آرامش داشته باشد».

مدیرعامل دیبا انرژی پگاه در ادامه افزود: «مدیریت تامین اجتماعی انگیزه‌ای برای حل دور باطل موجود در این سازمان را ندارد».

وی افزود: «سال 93 کار را در حوزه موتور‌های هوایی شروع کردیم. این کار جزو صنایع با فناوری بالا است و افراد درگیر در این کار از افراد باتجربه هستند و ما مشکل به کارگیری بازنشستگان را داریم».

دیباجی با ذکر مثالی از قراردادهای شرکت خود گفت: «در یک قرارداد 250 میلیون تومانی، 48 میلیون تومان بدهی بیمه لحاظ شده است. تامین اجتماعی به راحتی با یک ضریب این مبلغ را از ما می‌گیرد».

مدیرعامل دیبا انرژی پگاه پرسید: «اگر بدهی 48 میلیونی که تامین اجتماعی بر ما تحمیل کرده حق است، چرا پس از اعتراض به 31 میلیون تومان رسیده است»؟

وی در پایان افزود: «یک نفر باید جرأت کند و این دور باطل را بشکند، این جرأت در خود سازمان تامین اجتماعی نیست. اگر با همین روند پیش برود، شرکت را باید تعطیل کنیم».

تامین اجتماعی برای دفاع از حق کارگران به وجود آمد

کریمی - نماینده سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اهمیت مسئولیت سازمان تامین اجتماعی و پذیرش برخی ظلم‌های صورت گرفته از سوی این سازمان در حق فعالان کسب و کار گفت: «تامین اجتماعی برای دفاع از حق کارگران به وجود آمد».

سرپرست دبیرخانه هیئت‌های بدوی، تجدید نظر و تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی گفت: «24 هزار پرونده شکایت در مورد رد نشدن حق بیمه وجود دارد».

وی با اشاره به طرح حذف ماده 41 قانون تامین اجتماعی گفت: «ماده 41 قبل از انقلاب تصویب شده است و اگر فردایی حذف شود، فاجعه می‌شود. نماینده‌ها باید از ماده 41 دفاع کنند تا خدایی نکرده حقی ضایع نشود».

کریمی با اشاره به برخی از اقدامات سازمان تامین اجتماعی گفت: «در سازمان تامین اجتماعی تصمیمی گرفته شده است که برای حل معضلات و مشکلات سیستم الکترونیکی برقرار کند».

سرپرست دبیرخانه هیئت‌های بدوی، تجدید نظر و تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی گفت: «امسال با هدف حمایت از تولید برای جریمه‌ها بخشودگی در نظر گرفته شد».

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تامین اجتماعی به دلخواه خود عمل می‌کند نه قانون/چگونه میانگین مدت بازنشستگی به 14سال رسید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..