تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




میرزایی:تدریس مشارکتی و استفاده از مثال ها بهترین روش تدریس است

ساعت: 15:43 منتشر شده در مورخ: 1397/02/16 شناسه خبر: 1359913

گفت و گوی خواندنی با جوان ترین معلم شهر اصلاندوز

جوان ترین خانم معلم شهر مرزی اصلاندوز مغان می گوید که تدریس مشارکتی و استفاده کردن از مثال های عینی و ملموس بهترین شیوه تدریس است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سبلان‌ما،هفته معلم فرصت مناسبی است تا هر یک از ما در هر جایگاه و مقامی که هستیم معلمان خود را تکریم کنیم.

روز معلم یادآور شکوه و عظمت انسانهای بزرگ و نستوه است که در طول تاریخ در عرصه تعلیم و تربیت، زیباترین و ماندگارترین جلوه های عشق، معرفت و فداکاری را به نمایش گذاشته اند.

بدون تردید سرنوشت هر جامعه ای در وهله اول با کیفیت نظام آموزشی و تربیتی آن عجین شده است که در این راستا معلمان نقش اساسی و مهمی دارند.

به بهانه هفته معلم با جوان ترین خانم معلم شهر مرزی اصلاندوز مغان گفت و گوی صمیمانه ای را انجام دادیم که در ادامه می آید.

* لطفا خودتان را برای مخاطبین سایت معرفی کنید؟

با سلام ضمن تبریک و تهنیت هفته معلم خدمت تمامی همکاران مهربان و دلسوز آموزش و پرورش منطقه اصلاندوز

رویا میرزائی هستم متولد 24 شهریور 1374، ساکن شهرستان پارس آباد و آموزگار مدرسه ابتدایی دوره اول الزهرا به مدیریت خانم خورشید که در پایه اول ابتدایی تدریس می کنم.

* از دوران تحصیل خود در مدرسه و دانشگاه و کدام دانشگاه قبول شدید و رتبه تون چند بود؟

مقطع دبیرستان را در مدرسه هیئت امنایی فرزانگان در رشته ادبیات و علوم انسانی با معدل عالی گذراندم. بعد از اتمام دوره پیش دانشگاهی با شرکت در کنکور سراسری سال 92 توانستم با کسب رتبه 3009 به دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت فاطمه(س) قائم شهر راه یابم که در این مقطع نیز در رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی مشغول به تحصیل شدم. بعد از گذراندن یک ترم تحصیلی در این پردیس؛ به صورت مهمان به پردیس بنت الهدی صدر اردبیل انتقال یافته و باقی دوران تحصیلات عالی خود را در این دانشگاه گذراندم. در طول تحصیل خود در دانشگاه فرهنگیان خواهران اردبیل در انجمن های علمی و ادبی عضو بوده و به عنوان مسئول نیروی انسانی و اردوی جهادی خواهران در خدمت شورای بسیج دانشجو معلمان و اهداف عالی انقلاب اسلامی شکوهمندمان بودم.

 

*چگونه به شغل معلمی روی آوردید؟

تخیلات و آرزوهای دوران کودکی هر فردی تا حدودی می تواند راهنمای مسیر تعالی آن فرد در آینده باشد، من نیز تا حدودی از این امر مستثنی نبودم. بطوریکه گاهی در میان بازی های متفاوت بچگی خود در میان دوستانم به عنوان معلم انتخاب می شدم و نقش کسی که به آنان به طور مثال املاء می گوید را بازی می کردم.البته در این مسیر بودند کسانی از جمله معلمان خوش اخلاق و دلسوزم همانند خانم مجیدی و خانم حسن زاده که  رفتار و شخصیت آنان مرا مشتاق به شغل شریف می کرد.

*لطفا خاطره ای از اولین روز کاری خود برای ما تعریف کنید؟

از زمانی که ابلاغ تدریسم در مدرسه الزهرا دوره اول صادر شد به این فکر می کردم که ای کاش بتوانم در پایه اول تدریس کنم. وقتی هم در اولین روز کاری ام وارد مدرسه شدم خوش اخلاقی و خوش برخوردی مدیریت محترم مدرسه در خاطرم ماندگار شدم که بعد از تقسیم بندی توانستم تدریس در پایه اول ابتدایی را بر عهده بگیرم.

*تفاوت شیوه ی تربیتی معلمان دیروز و امروز از نگاه شما چیست؟

بیشترین تفاوت مشهود در این خصوص در بهره مندی معلمان از روش های نوین تدریس و استفاده از تکنولوژی های نوین می باشد. همچنین معلمان امروزی با توجه به واحدهای درسی روانشناسی و تربیتی که در دانشگاه سپری نموده اند به طور مؤثری می توانند با دانش آموزان ارتباط مفید برقرار نموده و آنان را در طی مراحل زندگی هدایت کنند.

بهترین روش تدریس کدام شیوه است؟

به نظر من بهترین شیوه تدریس، تدریس مشارکتی و استفاده کردن از مثال های عینی و ملموس برای دانش آموزان است.

*اگر به انتخاب خودتان بود دوست داشتید تدریس در کدام پایه را انتخاب می کردید؟

پایه اول ابتدایی، که خدا رو شکر الان نیز در این پایه مشغول به تدریس هستم.

*تلخ ترین و شیرین ترین خاطره ای که از شعل معلمی دارید بفرمایید؟

تلخ ترین خاطره ام فوت مادر یکی از دانش آموزانم در دوران کارورزی بود که معصومیت و تنهایی آن دانش آموز همچنان نیز در خاطرم هست.

شیرین ترین خاطره ام نیز مربوط به ماه های اولیه تدریس بود که توانستم به دانش آموزانم خواندن و نوشتن را بیاموزم و با هر بار خوشحالی آنان از این امر من نیز خوشحال می شدم.

*رابطه شما با دانش آموزان چگونه است و والدین چه نقشی در بهبود فرآیند یادگیری و انضباط دانش آموزان دارند؟

با ویژگی های دوران کودکی به خوبی آشنایی دارم و آموخته های نظری خود را توانسته ام به صورت عملی در مدرسه اجرا نموده و با دانش آموزانم رابطه ای دوستانه برقرار کنم. در برقراری این ارتباط اولیاء نقش مؤثری دارند بطوریکه می توانند با پیگیری مستمر وضعیت درسی و تربیتی کودکان خود؛ ما معلمان را در راه رشد و تعالی فرزندان این مرزو بوم یاری کنند.

 

*چگونه دانش آموزان را به درس علاقمند می کنید؟

تدریس به صورت بازی و استفاده از وسایل کمک آموزشی و دست ساز خود دانش آموزان توانسته است شوق به مدرسه و درس را در آنان ایجاد کند.

*ویژگی معلم خوب از نگاه یک معلم جوان چیست؟  

در پاسخ به این سؤال سخن یکی از اساتید دوران دانشگاهی خود را یادآور می شوم:" معلم مقطع ابتدایی باید اقیانوسی از اطلاعات به عمق یک میلیمتر باشد". همچنین داشتن ظاهری آراسته و متین و خوش اخلاقی از ویژگی های بارز معلم می باشد.

*چهره کدام معلمتان را به یاد دارید؟

خانم مجیدی و خانم حسن زاده معلمان مقطع راهنمایی و دبیرستانم به خاطر مهربانی و تسلط کافی آنان در حوزه ی تدریسی خود.

*توصیه به جوانانی که علاقمند به شغل معلمی هستند؟

اگر به این شغل علاقه دارند وارد این حرفه شوند؛ چون معلمی فقط شغل نیست، بلکه یک معلم است که می تواند با غم و غصه دانش آموزان غمگین و با شادی آنان خوشحال باشد. فقط یک معلم علاقمند می تواند مشکلات دانش آموزان را درک نموده و با آنان زندگی کند.

*سختی ها و شیرینی های شغل معلمی؟

از سختی های معلمی می توان به عدم همراهی و پیگیری والدین دانش آموزان اشاره کرد که گاهی عدم نتیجه دهی برنامه های معلمان را به همراه دارد.

از شیرینی های این حرفه نیز می توان به خواندن و نوشتن دانش آموزان به خصوص پایه اولی ها اشاره کرد که لذت وصف ناشدنی دارد.

*معلمان چه نقشی در تحقق شعار سال حمایت از کالای ایرانی دارند؟

معلمان و همکاران محترم با توجه به نامگذاری شعار امسال از طرف مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، می توانند با ترغیب و تشویق دانش آموزان خویش به استفاده از لوازم التحریر ساخت کشورمان و همچنین راهنمایی والدین در طی جلساتی که با آنان دارند گامی مؤثر در تحقق شعار سال داشته باشند.

*نظر شما درباره استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها چیست؟

بسیار مفید است اگر تحت نظارت و هدایت اولیاء قرار بگیرد.

*کلمات زیر چه جمله ای را در ذهن شما تداعی می کند؟

تخته سیاه: اولین جمله ای که آموختم: بابا آب داد.

گچ: رنگ های گوناگونش.

دانش آموز: امانت والدین در دستان معلم؛ که فقط می توانند این امانت هایشان را به دست معلمان عزیز بسپارند نه افراد دیگر.

دفتر نمره: ترس  و دلهره از بابت نمره.

 

این معلم جوان امروز در همایش تجلیل از معلمان توانمند منطقه اصلاندوز بعنوان جوانترین خانم معلم به همراه بهرنگ وطنخواه جوانترین آقا معلم معرفی و هدایایی به رسم یادبود به این معلمان داده شد.

مصاحبه از :سیدسجاد میرزایی

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «میرزایی:تدریس مشارکتی و استفاده از مثال ها بهترین روش تدریس است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..