تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شهادت حضرت علی علیهالسلام

شهادت حضرت علی علیهالسلام

شهادت حضرت علی علیهالسلام

با سیری در نهج البلاغه می توان دریافت که حضرت علی علیه اسلام عدالت را در بالاترین نقطه ارزشهای اسلامی می داند و تمامی ارزشها را به عدالت باز می گرداند .تلاش ایشان در پاسداری از ارزشهای اسلامی بود .اما در کمال ناباروری درشب نوزدهم ماه مبارک رمضان مورد هجوم مردی قرار گرفت که هیچگونه آزاری از طرف امام ندیده بود .وسپس در بیست و یکم ماه مبارک رمضان به شهادت رسیدند .

نگاهی  کوتاه بر زندگی حضرت علی

نام ایشان علی، کنیه اش ابوالحسن و لقب مشهورش امیرالمؤمنین و مرتضی بود. روز جمعه، سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عام الفیل در خانه خدا، کعبه به دنیا آمد. پدرش ابوطالب عموی پیامبر و مادرش فاطمه بنت اسد بود.

حضرت علی از کودکی در دامان پیامبر اسلام رشد کرد و ده ساله داشت که به ایشان ایمان آورد. او بعد از بعثت پیامبر، سیزده سال با آن حضرت در مکه و پس از جریان هجرت، ده سال با آن بزرگ وار در مدینه بود. ایشان بعد از رحلت پیامبر سی سال زندگی کرد.

علامه طبرسى گوید:حضرت امیرالمومنین علیه‏ السلام شصت و سه سال زندگانى کرد ه اند ، در سن ده سالگى اسلام آوردند. و پس از بعثت‏ بیست و سه سال باحضرت محمد (ص)زندگانى کردند،    پیش از هجرت  سیزده سال در مکه در امتحان و گرفتارى به سر بردند و سنگین‏ترین بارهاى رسالت آن حضرت را به دوش کشیدند.

ده سال پس از هجرت در مدینه در دفاع از حضرتش با مشرکان جنگید و با جان خود او را از شر دشمنان دین نگاه داشت، تا آنکه خداى متعال پیامبر خود را به سوى بهشت انتقال داد و او را به بهشت آسمانى بالا برد وحضرت على علیه‏ السلام در روز  وفات پیامبرسى و سه ساله بود، و بیست و چهار سال و چند ماه حق او را از ولایت غصب کردند و او را از تصرف در امور بازداشتند، و آن حضرت در این دوران با تقیه و مدارا مى ‏زیست، و پنج‏ سال و چند ماه خلافت را به دست گرفت و در این سالها گرفتار جهاد با منافقان از ناکثین و قاسطین و مارقین (اصحاب جمل و صفین و نهروان) بود .

توطئه قتل حضرت علی توسط خوارج

بنا به نقل ابن سعد، سه نفر از خوارج با نام‌هاى عبدالرحمان بن ملجم، برک بن عبدالله تمیمى و عمرو بن بکیر تمیمى در مکه با یکدیگر قرار گذاشتند تا امام على علیه‌السلام، معاویه و عمرو بن عاص را بکشند. عبدالرحمان به کوفه آمده و با دوستان خارجى خود دید و بازدید مى‌کرد. یک بار به دیدار گروهى از طایفه «تیم الرباب» رفت. در آنجا زنى را با نام «قطام بنت شجنه بن عدى» دید که پدر و برادرش در نهروان کشته شده بود.

ابن ملجم او را خواستگارى کرد. زن مهر خویش را سه هزار (دینار!) و قتل امام على علیه‌السلام قرار داد. ابن ملجم گفت: که از قضا براى همین به کوفه آمده است. او چندى شمشیر خویش را به زهر آلوده کرده و با همان، ضربتى بر سر امام زد که به دلیل عمیق بودن زخم و سمى بودن شمشیر، امام را به شهادت رساند. گفته شده که ابن ملجم آن شب را در خانه اشعث بن قیس بوده است.

شهادت حضرت علی علیهالسلام

شهادت حضرت علی علیهالسلام

 شهادت حضرت علی علیه السلام 

امام در صبحگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان سال ۴۰ هجرى زمانى که امام آماده مى‌شد تا به سوى صفین حرکت کرده و جنگ جدیدى را با معاویه آغاز کند، توسط شقى‌ ترین انسان‌ها، عبدالرحمان بن ملجم مرادى مجروح شده و سه روز بعد در ۲۱ رمضان به شهادت رسید.

روایات متعددى حکایت از آن دارد که امام در مدخل ورودى مسجد (در درون مسجد) مورد حمله ابن ملجم واقع شده است. در نقل‌هاى دیگرى آمده است که امام در حال بیدارکردن مردم براى نماز بود که مورد حمله قرار گرفت.

منابع موجود تاریخى بیشتر اشاره به نقل نخست کرده‌اند. در برابر روایات دیگرى وجود دارد که زمان حمله ابن ملجم را وقتى مى‌داند که امام مشغول نماز بوده است. در نقلى از میثم تمار آمده است که امام نماز صبح را آغاز کرده و در حالى که یازده آیه از سوره انبیاء خوانده بود. ابن ملجم با شمشیر ضربتى بر سر امام زد.

در نقل دیگرى از یکى از نوادگان جعده بن هبیره – که این جعده فرزند ام‌هانى بوده و گاهى به جاى آن حضرت نماز مى‌خوانده و در برخى نقل‌ها آمده که پس از ضربت خوردن امام، او جلو آمده و نماز را ادامه داد – گفته شده است که وقتى ابن ملجم ضربه را زد که امام در نماز بود.

شیخ طوسی نیز روایتى نقل کرده است که همین مطلب را تایید مى‌کند.  متقى هندى نیز روایت نقل کرده که ضمن آن آمده است که ابن ملجم زمانى ضربت خود را فرود آورد که امام سرش را از سجده برداشت.

شهادت حضرت علی علیهالسلام

شهادت حضرت علی علیهالسلام

نقل دیگرى از ابن حنبل که همان را ابن عساکر نیز روایت کرده از همین مطلب را تایید مى‌کند.

ابن عبدالبر مى‌گوید: در این که آیا ابن ملجم در نماز ضربت را زده یا قبل از آن و نیز این که امام در آن هنگام کسى را جانشین خود کرده یا خود تمام کرده، اختلاف است. بیشتر برآنند که آن حضرت جعده بن هبیره را بجاى خود گذاشت تا نماز را تمام کند.

روایات فراوانى از طریق اهل بیت و اهل سنت نقل شده که نشان از وضعیت خاص روحى امام در شبى است که صبحگاه آن شب امام ضربت خورد از جمله روایتى از امام باقر علیه‌السلام که ابن ابى‌الدنیا نقل کرده آشکارا آگاهى امام را از شهادت خویش خبر مى‌دهد. زمانى که امام ضربت خورد فریاد زد: «فزت و رب الکعبه» به خداى کعبه رستگار شدم. ابن ابى‌الدنیا وصیت امام را از طرق مختلف نقل کرده است.

قسمت‌هایى از آن در زمینه مسائل مالى و بخشى از آن، وصایاى دینى امام است. در این وصیت امام، توصیه به مسائل چندى کردند از جمله: صله رحم، ایتام، همسایگان، عمل به قرآن، اقامه نماز به عنوان عمود دین، حج، روزه، جهاد، زکات، اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله، بندگان، امر به معروف و نهى از منکر.

در این نقل آمده است که امام در حالى که مشغول گفتن «لا اله الا الله» بودند، در آغاز شب بیست و یکم رمضان در حالى که آیه «فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره» را مى‌خواند به دیدار معبود شتافت.

آن حضرت روز نوزدهم و شب و روز بیست و یکم را تا نزدیک ثلث اول شب زنده بود آن گاه به شهادت رسید و در حالى که محاسن شریفش به خون سرش رنگین بود مظلومانه به دیدار خداى خود شتافت.

سبب کشتن آن حضرت را داستانى دراز است که اینجا گنجایش ذکر آن را ندارد. حسن و حسین علیهم السلام به امر آن حضرت مراسم غسل و تکفین او را عهده‏ دار شدند و بدن شریفش را به سرزمین غرى در نجف انتقال دادند و شبانه پیش از سپیده صبح در همان جا به خاک سپرده شد.

حسن و حسین و محمد پسران آن حضرت علیه‏السلام و عبدالله بن جعفر رضى الله عنه وارد قبر شدند و بنا به وصیت‏ حضرتش اثر قبر پنهان گردید. این قبر پیوسته در دولت‏ بنى ‏امیه پنهان بود و کسى بدان راه نمى‏برد تا آنکه امام صادق علیه‏السلام در ولت‏ بن ى‏عباس آن را نشان داد.

گردآوری :گروه مذهبی نسیم فان

شهادت حضرت علی علیهالسلام

به این مطلب رای دهید!!مطالب متنوع دیگر
آرشیو کامل تمام ویدئوهای دیرین دیرینآرشیو کامل تمام ویدئوهای دیرین دیریندرمان کردن کهیر پوستی در خانهدرمان کردن کهیر پوستی در خانهبیوگرافی گلوریا هاردی + جدیدترین تصاویر اینستاگرام اوبیوگرافی گلوریا هاردی + جدیدترین تصاویر اینستاگرام اومعرفی رایگان آدرس کانال تلگرام شما + بهترین کانال های تلگراممعرفی رایگان آدرس کانال تلگرام شما + بهترین کانال های تلگرامطرز تهیه دلمه حصیری مجلسی با فلفل و کدو سبز + فیلم آموزشیطرز تهیه دلمه حصیری مجلسی با فلفل و کدو سبز + فیلم آموزشیطرز تهیه سالاد جوانه گندم و قارچ مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزشیطرز تهیه سالاد جوانه گندم و قارچ مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزشیبیوگرافی سمیرا سیاح + تصاویر جنجالی ویبیوگرافی سمیرا سیاح + تصاویر جنجالی ویطرز تهیه آبگوشت بزباش سنتی + فیلم آموزشیطرز تهیه آبگوشت بزباش سنتی + فیلم آموزشیطرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با قارچ مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزشیطرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با قارچ مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزشیطرز تهیه سالاد میوه بهاری مخصوص مهمانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشیطرز تهیه سالاد میوه بهاری مخصوص مهمانی و بسیار لذیذ + فیلم آموزشی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شهادت حضرت علی علیهالسلام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..