تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاهش چشمگیر موارد ابتلا به مالاریا در کشور/ روی پله‌های آخر حذف مالاریا ایستاده‌ایم

وی با تاكید بر اینكه در درمان بیماری مالاریا بحث جمعیت اهمیت دارد، گفت: زمانی كه بحث جمعیت مطرح می‌شود اشاره به جمعیتی بیش از ٨٠ ملیون نفر دارد، این وسعت جغرافیایی، تنوع اقلیمی و آب و هوایی و از طرفی گستردگی جمعیتی كه وجود دارد، كار را سخت تر كرده است.

رئیسی با اشاره به اینكه كشورهای بسیاری موفق به حذف مالاریا شده‌اند، گفت: در سال ٢٠٠٠، ده كشور فارغ از مالاریا بودند و در سال ٢٠١٦ چهارده كشورموفق به حذف مالاریا شدند؛ دو كشور ایران و عربستان هم در حال حذف مالاریا هستند، در بین این دو كشور، عربستان نسبت به سال قبل افزایش مالاریا داشته است و تنها كشوری كه در در دنیا نسبت به سال قبل كاهش قابل توجه این بیماری را داشته، ایران است.

وی ادامه داد: قسمتهای مرزی ایران به دلیل همسایگی با پاکستان و افغانستان بیشترین شیوع بیماری مالاریا در سال ٢٠١٦را داشته است؛ البته موضوع مهم در این عرصه تشخیص آزمایشگاهی است كه در پاكستان ٢٠درصد‏ موارد را شامل می شود ولی در ایران همواره ١٠٠ درصد بوده است.

ایران بیشترین کاهش مالاریا در جهان داشته است

رئیسی اظهار كرد: ایران تنها كشوری است كه موفق به کاهش ٤٠ درصدی‏ مالاریا شده است؛ برخی از كشورها كه گواهی نامه حذف مالاریا را از سازمان بهداشت جهانی  دریافت کرده‌اند، ممكن است مجددا شاهد ورود مالاریا به كشورباشند، مانند كشور امارات كه در سال ٢٠٠٧ موفق به اخذ گواهینامه حذف مالاریا شد، اما در سال ٢٠١٦ ،  مالاریا به این كشور ورود پیدا کرد.

رئیسی با بیان اینكه شیوع مالاریا در ایران روند نزولی داشته است، گفت: در سال ٩٦، طبق آمار ٨٩١ مورد مالاریا گزارش شده است كه فقط ٦٨ مورد آن بومی بود كه در این بین ٤ مورد مالاریای فالسیپاروم بومی كشف شد و درمان كامل آن صورت گرفت.

معاون بهداشت در خصوص چالش‌های جدی در بیماری مالاریا، گفت: ترددهای مرزی کنترل نشده در مرزهای طولانی جنوب شرق، کاهش و در برخی موارد توقف کامل اختصاص منابع مالی به برنامه حذف مالاریا از جمله چالش‌های جدی پیش روی برنامه حذف مالاریا هستند.

وی درباره وضعیت مالاریا در ایران، عنوان كرد: مسئولان سیاسی باید از برنامه كنترل مالاریا در كشور حمایت كنند؛ كاركنان شاغل در سطوح مختلف نظام بهداشتی دانشگاه های علوم پزشكی جنوب شرق باید عملكرد صحیحی داشته باشند.

برای حذف مالاریا مجبور به سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان و هرمزگان شدیم

وی یادآور شد: ما مجبور شدیم در سیستان و بلوچستان و هرمزگان در بخش درمان، سرمایه گذاری كنیم؛ اما می توان انتظار داشت در آینده ایی نه چندان دور بیماری مالاریا كاملا حذف شود.

مالاریا افراد محروم و فقیر را هدف قرار داده است 

در ادامه مراسم «محمدمهدی گویا» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر پیام « سیدحسن هاشمی»به مناسبت روز جهانی مالاریا را خواند، متن این پیام به شرح زیر است؛ تلاش‌های بی شائبه مردان و زنان طی ٦ دهه گذشته را گرامی می داریم؛ مالاریا به عنوان یک بیماری واگیردار شایع شده است و بوعلی سینا نشانه های بیماری را در همان زمان های قدیم بیان كرده بود.

گویا با اشاره به اینكه در گذشته اولین علت مرگ افراد بیماری مالاریا بوده است، خاطر نشان كرد: طبق آماردر گذشته ٨٧ درصد افراد مالاریا داشتند اما امروزه با تلاش های بسیار این بیماری كاهش داشته است و مردم نگرانی از این بابت ندارند؛ تعداد مرگ و میر در اثر مالاریا از ٢٠٠ هزار نفر به صفر رسیده است و این کاهش نشان از تلاش‌های ثمربخش در این حوزه دارد.

وی با بیان اینكه مالاریا بیشتر افراد محروم و فقیر را هدف قرار می دهد، گفت: تلاش بی وقفه موجب می شود فقر و مالاریا حذف شوند؛ حركت به سمت حذف مالاریا فقط شكست بیماری نیست بلكه نشان می‌دهد مدیریت فعال می تواند نتایج شگفت آوری داشته باشد.

گویا با اشاره به اینكه بسیاری از نوع آوری ها در برنامه ریزی برای اولین بار در ایران متبلور شده است، افزود : قطعا دلایل موفقیت ما باید برای نسل‌های آینده باید به نگارش درآورده شود؛ مالاریا در كشورهایی از منطقه حذف شده است اما اینكه ایران در بین این كشورها موفق به حذف مالاریا شود یک استثناء است، قدم های آخر برای حذف بیماری مالاریا را باید با قوت بیشتر برداریم،زیرا این قدم سخت تر از گام های قبلی است. 

وی اظهار كرد: خواهشمندم همان طور كه تاكنون موفق به حذف این بیماری بودیم باز هم به تلاشمان ادامه دهیم تا این بیماری ریشه كن شود؛ تلاش برای پایداری، ضرورتی اجتناب ناپذیر است،  برای غلبه بر مالاریا آماده باشید.

گویا یاد آور شد: با توجه به تبادلات جمعیتی وسیعی كه در دنیا داریم، كشورها به تنهایی نمی توانند به صورت طولانی مدت این بیماری را حذف كنند مگر اینكه با هم متهد شوند و تلاش مستمری در این راستا داشته باشند.


انتهای پیام /




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاهش چشمگیر موارد ابتلا به مالاریا در کشور/ روی پله‌های آخر حذف مالاریا ایستاده‌ایم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..