تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تفاهم نامه حوزه و سازمان بورس و اوراق بهادار امضا شد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در راستای تدوین متون فقهی حوزه بازار سرمایه و آموزش نیروی انسانی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران ارشد و کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، دکتر شاپور محمدی با بیان اینکه در سال ۹۵ بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی از جمله صکوک اجاره، مرابحه و اسناد خزانه اسلامی منتشر شده است، گفت: اوراق مالی اسلامی بخش مهم و تعیین کننده ای از مبادلات بورس کشور را به خود اختصاص داده و هم اکنون در حال بررسی نحوه انتشار این اوراق در سایر کشورها هستیم.

دکتر محمدی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از پروژه‌های کاربردی حوزه علمیه حمایت خواهد کرد افزود: مرکز پژوهش ‌های سازمان بورس می‌ تواند مقالات طلاب و اساتید حوزه علمیه را در کنار کارهای پژوهشی کارشناسان و متخصصین این بازار منتشر کنند.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه همکاری های حوزه علمیه قطعاً برای بازار سرمایه مفید خواهد بود افزود: علاوه بر برگزاری سمینارها و نشست های ادواری تخصصی، هر ساله همایش مالی اسلامی بین‌المللی را نیز در تهران میزبانی می‌ کنیم که بنا داریم این گونه همایش ها را در قم نیز برگزار کنیم.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در این همایش سالانه که با حضور صاحب نظران برگزار می شود، ابزارهای موجود در بازار سرمایه نقد و بررسی شود.

دکتر محمدی با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه این اعتقاد وجود دارد که تنها سود حلال برکت دارد و ماندگار است، گفت: ابزار های مالی حلال بسیاری در بازار سرمایه وجود دارد و اساساً نیازی نیست به سمت ابزارهای دارای شبهه رفت.

همچنین در این مراسم آیت الله اعرافی امام جمعه محترم قم و مدیر حوزه های علمیه کشور با ابراز خرسندی از اهتمام این سازمان بورس و اوراق بهادار به مسائل دینی گفت: امروزه دنیا عطش آشنایی با واقعیات و معارف بلند دینی و فرهنگی اسلامی را دارد و اگر بتوانیم با بهره برداری از این معارف، الگوی مناسب اقتصادی تعریف کنیم مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به دو نگاه افراطی و تفریطی در عرصه دین و آموزه های دینی گفت: یک نگاه تفریطی این است که مناسبات و فعالیت های بشری رو به جلو است و احیانا دین تنها یک تعریض و تعلیقه ای به آن می زند و نه بیشتر که مسلما و به دلایل گوناگون این نگاه تفریطی صحیح نیست.

امام جمعه قم در تبیین نگاه افراطی به دین خاطر نشان ساخت: نگاه افراطی به دین  قائل است که فقه حاصل اندیشه ورزی بشر است و حال آنکه ما معتقدیم دین اسلام یک مدل میانه است؛ فقه با دستاوردهای ایجابی راهگشاست و از طرفی هم نمی شود تجربیات بشری را نادیده گرفت.

آیت الله اعرافی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه های علمیه در زمینه اقتصاد خاطر نشان ساخت: حوزه در زمینه اقتصاد و نظریات اقتصادی دست خالی نیست و با تربیت افراد توانمند در این عرصه کارهای بزرگی را انجام داده، اما در عین حال  معتقدیم که هنوز جای کار زیاداست.

وی در قسمت دیگر از بیانات خویش با اشاره به بعضی کارهای انجام شده یا در دست اقدام حوزه در زمینه مباحث پژوهشی  اقتصاد، گفت: در صدد هستیم که در آینده نزدیک حدود 20درصد مباحث دروس خارج به  مباحث اقتصادی اختصاص یابد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تاکید کرد: مجموعه پژوهش های خوبی در زمنیه اقتصاد انجام شده و این آمادگی را داریم که بتوانیم مجموعه های پژوهشی زیر مجموعه حوزه را بیشتر هماهنگ کرده و در این عرصه مهم وارد کنیم، بلکه بتوانیم گره از بعضی معضلات این عرصه باز کنیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در تشریح مفاد این تفاهم نامه گفت: موضوع اقتصاد و تعاملات مالی با توجه به فضای اسلامی کشور و دغدغه های مراجع، علما و مردم به ویژه در نهادهای اقتصادی بسیار مهم است و این باعث شده حوزه های علمیه فعالانه وارد شود و با نهادهای اقتصادی و مالی تعاملاتی را تعریف کند و در این میان، سازمان بورس با توجه به شاکله ای که دارد و به واسطه وجود کمیته فقهی، قرابت نزدیکی با موازین شرعی دارد.

وی افزود: حوزه های علمیه ضمن حضور کمیته فقهی ناظر بر بورس با امضای این تفاهم نامه به دنبال این است که عرصه های جدیدتری طراحی شود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ادامه داد: ضروری است در کنار ملاحظه جنبه های فقهی و شرعی نیروی انسانی و متخصصی که هم با موازین شرعی و دینی آشنا باشد و هم با مباحث اقتصادی و بورس آشنایی دارد، تربیت و به کار گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری خاطر نشان ساخت: با امضای این تفاهم نامه، متون و منابعی که لازم است تدوین می شود و یک مرکز تخصصی فقهی در این عرصه طراحی  و همچنین بعضی از دروس خارج فقه که ناظر به بورس و مبادلات مالی است تشکیل خواهد شد تا بورس  بیش از پیش با یک رویکرد تخصصی تر از جنبه فقهی و دینی بازتعریف شود.

سید عباس موسویان، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این رویداد با بیان اینکه، اساساً مقوله بازار سرمایه بسیار نزدیک ‌تر از مباحث پولی و بانکی به فقه است گفت: در بازار سرمایه پایه اصلی ، سهام و شرکت و داده های فیزیکی است لذا معلاملات آن بر مبنای فعالیت‌های واقعی اقتصاد طراحی شده است.

وی با تاکید بر اینکه تک تک معاملاتی که قرار است به بازار سرمایه اضافه شود در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی می‌شود اظهار داشت: امروزه بیش از ۱۵ نوع ابزار در کمیته فقهی مورد بررسی قرار گرفته که بیش از 10 نوع آن تاکنون عملیاتی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تفاهم نامه حوزه و سازمان بورس و اوراق بهادار امضا شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..