تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روزی که تلسکوپ به میان مردم می‌آید/ تلاش برای پیوند عمیق دانش اخترشناسی با جامعه

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره تاریخچه روز جهانی ستاره‌شناسی با اشاره به اینکه حدود ۴۵ سال قبل یعنی در سال ۱۹۷۳ میلادی (۵۲-۵۳ خورشیدی) فردی به نام داگ بر‌گر در یکی از ایالت‌های آمریکا با آوردن تلسکوپ در میان مردم برای عمومی شناسی دانش اخترشناسی تلاش کرد اظهار کرد: پس از این حرکت کم‌کم ایالت‌های مختلف آمریکا هم دست به این اقدام زدند و کشور‌های مختلف دنیا هم این کار را انجام دادند، در نتیجه این روز به یک مناسبت بین‌المللی مبدل شد.

وی درباره فعالیت‌هایی که در ایران در روز جهانی ستاره شناسی انجام می‌شود، بیان کرد: در این روز منجمان آماتور با آوردن تلسکوپ به درون پارک‌ها و فضا‌های فرهنگی مردم را بیش از پیش با دانش آسمانی اختر‌شناسی آشنا می‌کنند.

روزی که تلسکوپ به میان مردم می‌آید/ تلاش برای پیوند عمیق دانش اخترشناسی در مردم

تاریخچه روز جهانی ستاره‌شناسی در ایران

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره تاریخچه روز جهانی ستاره‌شناسی در ایران گفت: پس از مکاتبات انجمن نجوم آماتوری ایران با لیگ جهانی برگزار کننده روز  جهانی ستاره‌شناسی در اواخر دهه ۷۰ خورشیدی، نهایتا برای نخستین بار در سال ۱۳۸۰ شمسی همزمان با جامعه جهانی، انجمن نجوم آماتوری ایران در فرهنگسرای بهمن برنامه‌هایی را برگزار کرد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به توزیع بروشور‌های ارسالی از لیگ جهانی و همچنین بروشو‌رهایی به زبان فارسی اشاره کرد.

وی ادامه داد: انجمن نجوم آماتوری ایران با قرار دادن تلسکوپ در فضای باز فرهنگسرا‌ها دهانه‌های سطح ماه را از درون تلسکوپ در معرض دید مردم  قرار می‌دهد.

عتیقی خاطر نشان کرد: از حدود ۱۷ سال قبل  در ایران هفته جهانی ستاره‌شناسی به علاقه‌مندان به نجوم پیشنهاد شد تا در بازه زمانی بیشتری بتوان عموم مردم را با دانش اختر‌شناسی بیش از گذشته آشنا کرد.

 نحوه تعیین روز و هفته جهانی ستاره‌شناسی

وی درباره نحوه تعیین روز و هفته جهانی ستاره شناسی گفت: هرساله  از میانه ماه آوریل (اواخر فروردین) تا میانه ماه مِی (اواخر اردیبهشت) روز شنبه‌ای که به تر‌بیع اول ماه نزدیک باشد با نام روز جهانی ستاره‌شناسی شناخته می‌شود؛ از دوشنبه قبل از این روز (روز جهانی ستاره‌شناسی) تا یکشنبه پس از آن را هم هفته جهانی ستاره‌شناسی می‌نامند تا در کشور‌های مختلف بر اساس مناسبت‌ها و تعطیلات خود بتوانند برنامه‌هایی را  در این زمینه اجرا کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: روز جهانی ستاره شناسی با روز ملی ستاره‌شناسی متفاوت است و در مناسبتی بین‌المللی همه مردم جهان در یک روز خاص برای موضوعی ویژه شعار واحدی را انتخاب می‌کنند.

عتیقی درباره علت انتخاب کره ماه برای تعیین روز جهانی ستاره شناسی بیان کرد: ماه همسایه زمین و از اجرام دوست داشتنی زمینی‌هاست، زیرا با چشم و از درون تلسکوپ برخی از عوارض سطحی آن مانند کوه‌ها، دهانه‌ها، حفره‌ها و مناطق تیره و روشن مشاهده می‌شوند.

روزی که تلسکوپ به میان مردم می‌آید/ تلاش برای پیوند عمیق دانش اخترشناسی در مردم

 روز و هفته جهانی ستاره‌شناسی ۱۳۹۷ خورشیدی

وی درباره روز و هفته جهانی ستاره‌شناسی ۱۳۹۷ خورشیدی اظهار کرد: امسال روز شنبه اول اردیبهشت برابر با ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ میلادی، روز جهانی ستاره‌شناسی بوده و از روز دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷ تا یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷ هفته جهانی ستاره‌شناسی است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه انجمن نجوم آماتوری ایران قصد دارد همچون سالیان متمادی گذشته برنامه‌هایی را در فضا‌های گوناگون در هفته جهانی ستاره‌شنانی اجرا کند اظهار داشت: از جمله این فضا‌ها می‌توان به مراکز نابینایان و ناشنوایان، خانه‌های سالمندان، محل‌های نگهداری معلولان و افراد کم‌توان جسمی، فرهنگسراها، مدارس و دانشگاه‌هاست.

عتیقی یادآور شد: هرساله انجمن نجوم آماتوری ایران تلاش می‌کند تا با شعار و ایده‌ای نو دانش کهن و جذاب اخترشناسی را در بین عموم مردم جامعه و مسئولان نهادینه کند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روزی که تلسکوپ به میان مردم می‌آید/ تلاش برای پیوند عمیق دانش اخترشناسی با جامعه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..