تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نحوه شکل‌گیری شفق قطبی+ فیلم

نحوه شکل‌گیری شفق قطبیبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شفق‌قطبی(Aurora) که به آن سپیده قطبی و نور قطبی هم می‌گویند با شعله‌های خورشید شروع می‌شود.
شفق‌قطبی زمانی تشکیل می‌شود که ذرات بار دار خورشید در طول تابش خورشید به سپر مغناطیسی زمین نفوذ می‌کنند و با اتم‌ها و مولکول‌ها موجود در اتمسفر زمین برخورد می‌کنند. نتیجه این برخوردها منجر به انتشار نورهای نامنظمی که فوتون نامیده می‌شود و در نهایت شفق قطبی را شکل می‌دهد.
شفق شمالی معمولا در عرض جغرافیایی 60 الی 75 درجه اتفاق می‌افتد ولی در زمان طوفان‌های ژئومغناطیسی بزرگ بیضی سوراخی(Auroral Oval) در حول استوا گسترش پیدا کرده و می‌تواند به عرض جغرافیایی 30 درجه برسد.
شفق در نیم کره شمالی، شفق شمالی(Aurora borealis) و در نیمکره جنوبی، شفق جنوبی(Southern lights) نامیده می‌شود.
در شب‌های تابستان در ماه‌های می تا ژوئیه هر شب از غروب خورشید تا سپیده دم می‌توان شفق را در آلاسکا مشاهده کرد و بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی بین نیمه شب و 2 بامداد است. یک دوره 11 ساله خورشیدی وجود دارد که سرعت شفق قطبی را کنترل می‌کند. آخرین اوج شفق قطبی در سال 2014 رخ داده است و اوج بعدی در سال 2025 پیش‌بینی شده است.
نحوه شکل‌گیری شفق قطبی

در ادامه فیلمی کوتاه را در خصوص نحوه شکل‌گیری شفق طبی مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/
شفق قطبی چگونه تشکیل می‌شود؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نحوه شکل‌گیری شفق قطبی+ فیلم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..