تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فوژیا گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟

فوژیا، سیستم‌عامل جدید و متن‌باز گوگل است؛ سیستم‌عاملی که قرار نیست جایگزین اندروید یا سیستم‌عامل کروم باشد. 

گوگل به تازگی مستنداتی عرضه کرده که در آن‌ها گفته شده فوژیا مبتنی بر لینوکس نیست! می‌خواهیم نگاهی به این سیستم‌عامل داشته باشیم تا بدانیم چیست و برای چه آمده است؟

فوژیای گوگل چیست و روی چه دستگاه‌هایی اجرا می‌شود؟

گوگل کار بر روی این سیستم‌عامل متن‌باز را از تابستان ۲۰۱۶ آغاز نموده است. در ابتدا تصور می‌کردیم فوژیا سیستم‌عاملی برای دستگاه‌های اینترنت اشیا باشد؛ اما حالا می‌دانیم این سیستم‌عامل می‌تواند روی دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل کروم و اندروید نیز نصب و اجرا شود.

اما آیا فوژیا، جایگزینی برای کروم و اندروید است؟ ما هنوز نمی‌دانیم هدف گوگل از توسعه این سیستم‌عامل چیست، فقط تا این‌جا متوجه شده‌ایم که روی برخی از پیکسل‌بوک‌های قدرتمند گوگل قابل اجرا است. همچنین شما می‌توانید آن را روی دستگاه‌هایی مانند ایسر سوییچ ۱۲، اینتل ان‌یو‌سی و حتی به تازگی روی رسپبری‌پای ۳ نصب کنید.

مقاله‌های مرتبط:

البته متاسفانه پس از نصب آن روی پیکسل‌بوک کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید. در حال حاضر تنها کاری که فوژیا بر روی پیکسل‌بوک انجام می‌دهد نمایش زمان است! اشتباه نکنید، فوژیا یک سیستم‌عامل واقعی است، اما هنوز کاربردی برایش تعریف نشده است.

یکی از توسعه‌دهندگان فوژیا به نام تراویس گیزلبرت در گفتگویی درباره این سیستم‌عامل گفته است که فوژیا یک اسباب‌بازی نیست. او اشاره کرده که فوژیا یک پروژه ۲۰درصدی نیست. وقتی توسعه‌دهندگان گوگل روی پروژه ۲۰درصدی کار می‌کنند معنی آن این است که آن‌ها روی چیزی کار می‌کنند که به آن علاقه دارند؛ نه پروژه ای که بخشی از وظیفه کاری آن‌هاست.

چه چیزی زیر پوست فوژیا در جریان است؟

بیایید نگاهی به مستندات تازه منتشر شده گوگل درباره فوژیا بیندازیم. این مستندات اطلاعات خوبی در اختیارمان قرار می‌دهند.

نکته اول این‌که این سیستم‌عامل مبتنی بر میکرو کرنل زیرکان (Zircon micro-kernel) نوشته شده است. در کنار این میکرو کرنل بخش‌های دیگری مانند سرویس‌های فضای کاربری، درایورها و کتابخانه‌ها نیز وجود دارد. این بخش‌ها وظیفه بوت کردن سیستم‌عامل، برقراری ارتباط با سخت‌افزار و اجرای پردازش‌های فضای کاربری را برعهده دارند. کرنل مدیریت تعدادی شی (Object) را برعهده دارد که همه آن‌ها از طریق کلاس‌های ++C در دسترس قرار دارند. و فوژیا روی این زیرساخت بنا نهاده شده است.

این شی‌ها در سیستم‌عامل مفهوم مهمی دارند. فوژیا یک سیستم‌عامل ماژولار است؛ به این معنی که شما می‌توانید برای استفاده از آن روی یک دستگاه بخش‌هایی از آن را که مورد نظر دارید انتخاب کنید و آن‌ها را به یکدیگر بچسبانید.

مقاله‌های مرتبط:

ما همچنین می‌دانیم فوژیا زیر مجموعه‌ای از کنوانسیون‌های رابط سیستم‌عامل ترابرپذیر (Portable Operating System Interface - POSIX) را نیز پشتیبانی می‌کند. از دیدگاه توسعه‌دهندگان یعنی چیزی شبیه به یونیکس و لینوکس.

فوژیا از گوگل فلاتر (Google Flutter) به عنوان کیت توسعه نرم‌افزاری استفاده می‌کند. کاربرد اصلی این کیت توسعه ساخت اپلیکیشن‌های اندروید و کروم است. فوژیا همچنین از زبان برنامه نویسی سوییفت اپل نیز پشتیبانی می‌کند.

همه این کارها برای چیست؟

شاید اصلی‌ترین پیش‌بینی برای آینده فوژیا جایگزینی اندروید و کروم باشد؛ اما نه، اینطور نیست!

مقاله‌های مرتبط:

هر دو این سیستم‌عامل‌ها جزو پرطرفدارترین سیستم‌عامل‌ها برای کاربران و توسعه‌دهندگان هستند. اندروید در حال حاضر پرکاربرترین سیستم عامل دنیاست. خودتان را جای کدنویس بگذارید، حاضر هستید از یک سیستم‌عامل با میلیون‌ها کاربر و اپلیکیشن به یک سیستم‌عامل نوپا کوچ کنید؟

سیستم‌عامل کروم هم در حال حاضر یک سیستم‌عامل ایده‌آل برای گوگل است. کروم در حالی که مبتنی بر لینوکس است، کاربری بسیاری با سرویس‌های گوگل دارد (چه چیزی بهتر از این؟). این سیستم‌عامل به سرعت در حال جذب کاربران است. چرا باید چنین کسب‌و‌کاری را دچار تغییر کرد؟

همه ما می‌دانیم گوگل باهوش‌تر از آن است که چرخ را دوباره اختراع کند. فوژیا یک سیستم‌عامل است که در حال ساخته شدن از پایین‌ترین لایه‌های کرنل است. سال‌ها زمان لازم است تا بتواند برای کاربردهای واقعی مورد استفاده قرار گیرد. حتی فکرش را هم نکنید که روزی بتواند جایگزین سیستم‌عامل‌های محبوب کنونی شود.

شاید بهترین پیش‌بینی این باشد که گوگل بتواند از فوژیا برای کاربردهایی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یا سایر فناروری‌هایی که درآینده ظهور می‌کنند استفاده کند. فوژیا جایگزینی برای آن‌چه امروز داریم نیست، بلکه دری است رو به آینده‌ای که زندگی ما هنوز وارد آن نشده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فوژیا گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..