تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قشم را در یک نگاه بشناسیم

جزیره قشم، نگین خلیج فارس، در استان هرمزگان و تنگه‌ی هرمز واقع شده است. قشم مقصد سفر بسیار دیدنی به‌شمار می‌رود و در همه‌ی ماه‌های سال میزبان گردشگران فراوانی است.

مقاله‌های مرتبط:

بزرگ‌ترین جزیره‌ی ایران و خلیج‌فارس آنقدر جذاب و دیدنی است که یکی از بهترین مقصدهای گردشگری و سفر در داخل کشور به‌شمار می‌رود.

جزیره‌ قشم یکی از جزیره‌های استان هرمزگان است که در جنوب و کنار آب‌های خلیج‌فارس قرار دارد.

در قشم ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی پیدا می‌شود، ویژگی که کمتر جزیره‌ای آن‌را دارد. دیدنی‌های طبیعی، غذاهای محلی و دریایی و معاشرت با مردم خونگرم قشم در کنار هم ترکیب بسیار جذابی هستند.

جغرافیای قشم

قشم

میانگین دمای سالانه‌ی قشم حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. رطوبت در قشم بالا است و میانگین سالانه‌ی آن به ۷۴ درصد می‌رسد. اما روی‌هم‌رفته سرزمین خشکی به‌شمار می‌رود و بارندگی در آن اندک است، یعنی حدود ۱۵۰ میلی‌متر در سال. جذر و مد در قشم بین دو تا چهار متر است.

قشم با مساحتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر، بزرگ‌ترین جزیره‌ی ایران و خلیج‌فارس است

مساحت قشم ۱۴۹۱ کیلومترمربع است و بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس به‌شمار می‌رود. قشم از شمال به بندرعباس، از شمال شرق به جزیره‌ی هرمز، از شرق به جزیره‌ی لارک، از جنوب به جزیره‌ی هنگام و از جنوب غربی به جزیره‌های تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی می‌رسد. فاصله‌ی قشم تا بندرعباس ۲۰ کیلومتر برابر با ۸٫۱۰ مایل دریایی است.

نام قشم

قشم در دوره‌ی ساسانیان ابرکاوان نام داشت. کاوان در زبان پارسی میانه یعنی «از تباره کاوه». بنی کاوان و لافت نام‌های دیگر قشم بوده است.

تاریخ قشم

قلعه پرتغالی ها قشم

از دوره‌ی ایلامی‌ها تا مادها و هخامنشیان نشانه‌هایی از وجود زندگی در قشم وجود دارد. سنگواره‌هایی که در ساحل کشف شده، نشان می‌دهد حدد ۴۰۰ هزار سال پیش در حاشیه‌ خلیج‌فارس زندگی جریان داشته است. انسان‌هایی که خودشان را به این جزیره رساندند، در صیدگاه‌های طبیعی قشم ماهیگیری می‌کردند و زندگی را می‌گذراندند. 

در طول تاریخ تنگه هرمز و جزیره قشم یکی از مرکزهای اصلی کنترل مسیر دریایی ابریشم بوده است.

قشم درمقابل نفوذ اعراب مقاومت بسیاری کرد و به پایگاه زرتشتیان تبدیل شده بود. اما پس از مقاومتی طولانی، عرب‌ها توانستند قشم را فتح کنند. از آن پس زرتشتیان قشم به آفریقا، زنگبار و هند مهاجرت کردند.

قشم چاه تلا

در دوره‌ی ایلخانی، قشم مورد توجه بازرگانان اروپایی قرار گرفت. پرتغالی‌ها بیشتر از یک قرن بر قشم تسلط داشتند. پس از آن‌ها نوبت به هلندی‌ها و سپس انگلیسی‌ها رسید.

با آغاز دوره‌ی صفوی، قشم در تسلط ایرانیان قرار گرفت، اما در اواخر دوره‌ی صفوی بار دیگر جنوب ایران در اختیار اروپا بود. قاجارها نتوانستند سلطه‌ی انگلیسی‌ها را بر قشم محدود کنند. با آغاز دوره‌ی پهلوی، قشم بار دیگر دراختیار ایران قرار گرفت.

مردم قشم

مردم قشم

سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد جمعیت قشم حدود ۱۴۹ هزار نفر است که حدود ۶۷ هزار نفر آن در شهر و بقیه در روستاها زندگی می‌کنند. بخشی از ساکنان کنونی قشم بومی هستند و بخش دیگر را مهاجران تشکیل می‌دهند.

زبانی که از قشمی‌ها می‌شنوید، فارسی با گویش بندری است. زبان محلی قشمی ترکیب از فارسی، بندری، عربی، هندی و انگلیسی است. مردم بومی قشم به اسلام و مذهب سنی شافعی اعتقاد دارند.

سوغات قشم

سوغات قشم

عکس: بهمن زارعی

مسافر جنوب که باشید، خرما بخش حذف‌نشدنی سوغاتش است. قشم بیشتر از ۲۰ مدل نان محلی دارد که نان تموشی بیشتر از بقیه معروف است. کیک اسفنجی هلر هم سوغات روستای هلر است که طرفداران خودش را دارد.

ماهی و میگوی تازه، صنایع دستی که با صدف، گوش ماهی، مرجان و حلزون ساخته می‌شود، گلیم، رودوزی‌های سنتی، محصولات حصیری و انواع ادویه از دیگر سوغات جزیره‌ قشم هستند. البته که در مرکز خریدهای امروزی قشم می‌توانید پوشاک و لوازم جانبی متنوعی پیدا کنید.

خوراک محلی قشم

غذای محلی قشم

در یک جزیره‌ی زیبا بهترین خوراکی‌ها با ماهی و میگو پخته می‌شوند. مردم قشم ماهی برشته، زیبون، کلمبا، هواری، موفلک، عنکاس یا ماهی مرکب، پودینی کوسه یا سفره ماهی، برنج دیشو، پلو بچه میگو و نان توموشی می‌پزند.

دیدنی‌های قشم

قشم

عکس: بهمن زارعی

چشم از دیدن زیبایی‌های طبیعی قشم سیراب نمی‌شود. شاید معروف‌ترین دیدنی قشم جنگل حرا باشد که سزاوار این شهرت هم هست؛ و البته ساحل بسیار زیبا و دل‌انگیز قشم با چشم‌انداز آب‌های خلیج‌فارس قابل‌مقایسه با هیچ چیز نیست.

گنبد نمکی و غار نمکدان، انجیر معابد، قلعه پرتغالی‌ها، غار خربس، دره ستارگان، آب انبار بی بی،‌زکاسه سلخ، تنگه چاهکوه، تنگه عالی محمد، بام قشم، بازار سنتی قشم و لنج‌سازی از جاذبه‌های قشم هستند.

بازدید از ژئوپارک قشم، پارک زیتون، پارک کروکودیل، آکواریوم پروانه طلایی و امکان غواصی، پرواز با پاراگلایدر و دوچرخه‌سواری از جاذبه‌های دیگر جزیره هستند که طرفداران زیادی دارند.

غار خربس قشم

قلعه نادری و چاه‌های تلا در بندر لافت قرار دارند که در بعضی روزها امکان تماشای شنای دلفین‌ها را دارد.

روستای شیب‌دراز در بعضی ماه‌های سال محل تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها است. قبرستان ۹۰۰ ساله‌ی تم سنیتی، مقبره بی بی مریم در روستای تم سنیتی؛ روستای توریان، جزایر ناز و سد گوران زیبا و تماشایی هستند. 

برای سفر به قشم می‌توانید از میان تورهای مسافرتی که شرایط و قیمت گوناگونی دارند، انتخاب کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قشم را در یک نگاه بشناسیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..