تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تجاری سازی صنایع دستی، اقدامی برای بهبود وضعیت صنعت و حمایت از تولید داخلی

حمایت از تولید داخلی از منظر صنایع دستی/صنایع دستی می‌توانند ظرفیت‌های خالی را در سایر صنایع پر بکنندپویا محمودیان، سرپرست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص نحوه حمایت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از تولید داخلی و چگونگی ارتباط صنایع دستی و تولیدات داخلی با یکدیگر به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:  صنایع دستی به دلیل اینکه یک هنر -صنعتی است که از ظرفیت‌های مختلفی برخوردار است،  می‌تواند در کنار بسیاری از صنعت‌های دیگر مطرح شود و ظرفیت‌های خالی را در سایر صنایع پر کند. مثلا زمانی که ما بحث خانه ایرانی را مطرح کردیم و بعد مدل خانه ایرانی را در دو نمایشگاه ارائه کردیم (خانه‌ای است که قابلیت‌های صنایع دستی را چه در بعد کاربردی و چه در بعد تزیینی نشان می‌دهد) بر این باور بودیم که صنایع دستی می‌تواند در مسکن و صنعت ساختمان هم تأثیرات خاص خودش را بگذارد.

وی افزود: در بخش هنر‌های سنتی، استفاده از صنایع دستی به عنوان صنایع تزیینی و  معماری مثل آینه کاری‌ها و گچبری‌ها و گره چینی‌ها که در درب و پنجره‌ها به کار می‌رود، می‌تواند معماری و هنر‌های سنتی و صنایع دستی را در کنار هم تعریف کند و تصویر ویژه ای به معماری‌های ساختمان‌های ما بدهد. تصویری که درخور هنر شرق باشد و زندگی و زیبایی را به محیط شهری ببخشد. از طرف دیگر در چیدمان‌هایی که ما در برج ها، دفاتر کار و منازل داریم صنایع دستی می‌تواند چه از بعد کاربردی و چه از بعد تزیینی مطرح بشود و به خاطر همین ما سعی کردیم که ارتباط صنایع دستی و برج سازان را در کلان شهری مثل تهران برقرار کنیم که ان شاء الله طی هفته‌های آینده جلسه مفصلی در این خصوص خواهیم داشت.

محمودیان ادامه داد: مثلا در کسب و کاری مثل گل فروشی، گل‌های زیبایی که می‌توانند در گلدان‌های ساخته دست صنعتگران ایرانی باشند، گلدان‌هایی که در لالجین تولید می‌شوند، گلدان‌های شیشه‌ای و گلدان‌های سفالی و سرامیکی و یا بقیه اقلام صنایع دستی می‌توانند زینت بخش گلها باشند. جدیدا دیده شده که وقتی گلدانی را می‌خرید، یک پرنده کوچک سفالی کنار گلدان‌هایی که در خاک و ریشه‌ای هستند، می‌گذارند و آن پرنده کوچک سفالی آذینی برای یکی از شاخه‌ها است که خیلی هم خوب است. در نهایت زمانی که گل‌ها پژمرده می‌شوند، گلدان می‌ماند یا آن گلدان ریشه‌ای که در خاک است با همان پرنده کوچک صنایع دستی که در کنارش قرار می‌گیرد، می‌تواند جلوه زیباتری داشته باشد.

سرپرست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت:  مثلا در صنایع غذایی یا در صنعت خشکبار هم اکنون بسیاری از ظرف‌های صنایع دستی با چینش شیرینی‌ها و شکلات‌های ایرانی در درونشان یا خشکبار‌هایی که در سبد‌های حصیری قرار می‌گیرند نشان دهنده این هستند که صنایع دستی می‌توانند به صنعت خشکبار جلوه ماندگاری بدهند. در نهایت وقتی که آن محصول غذایی تمام می‌شود، ظرف و سبد آن باقی می‌ماند که ارزشمند است و می‌تواند جنبه تزیینی و کاربردی داشته باشد.

محمودیان اظهار داشت: در صنعت روشنایی هم لوستر‌ها و آباژور‌هایی وجود دارند که در قالب صنایع دستی تولید می‌شوند. در صنعت مبلمان و پرده نیز جدیدا استفاده از پرده‌های حاصل دست صنعتگران رواج پیدا کرده است. این پرده‌ها با تزئینات و گلدوزی‌های ایرانی تولید می‌شوند و در صنعت مبلمان نیز مبلمان‌های دستی جای خودشان را باز کرده اند. در صنعت خودرو نیز طرحی را داشتیم که بتوانیم صنایع دستی را به صورت یک سری ملزومات خیلی گران قیمت و خاص برای ماشین‌هایی که قیمت خاص دارند عرضه کنیم. این ملزومات مشتری‌های خاص دارند و از آن میان می‌توان به جا کلیدی‌های نفیس صنایع دستی که هدیه داده می‌شود، جای دستمال کاغذی، جای قرآن و قالیچه و زیرانداز کوچکی که می‌تواند زیر پای راننده قرار بگیرد، اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بنابر این صنایع دستی ایران با توجه به توانمندی‌هایی که صنعتگران دارند، می‌تواند در بسیاری از صنایع جایگاه ویژه‌ای را برای خودش تعریف کند و روح تازه و تفاوت در آن صنایع ایجاد کند که برای مشتریان آن صنایع بسیار جذاب و دلپذیر باشد. تمام مواردی که گفتم به بحث تجاری سازی صنایع دستی برمی گردد. طرحی که طبق دستور مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی از سال گذشته روی آن کار کردیم و می‌تواند طرح خوبی باشد. بهره گیری از این طرح با استفاده از مبانی و زیرساخت‌های موجود و هم نشینی صنایع دستی در کنار سایر صنایع، در سال حمایت از کالای ایرانی می تواند به بهبود وضعیت صنعت منجر شود.

محمودیان خاطرنشان کرد:  معتقدم که همنشینی و در کنار هم قرار گرفتن صنایع دستی و سایر صنایع می‌تواند به یک هم افزایی منجر شود که این هم افزایی یک بازی چند سر بُرد است و می‌تواند به نفع همه ذی نفعان صنایع دستی باشد. از طرف دیگر به عنوان هنر ملی و آن چیزی که جزو تفاوتهای کشور ما با سایر کشور‌ها است، می‌تواند خودش را نشان بدهد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تجاری سازی صنایع دستی، اقدامی برای بهبود وضعیت صنعت و حمایت از تولید داخلی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..