تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کشفیات باستان شناسان از انسان های اولیه و اشیای قدیمی!

در این مطلب عجیب ترین و قدیمی ترین کشفیات باستان شناسان از انسان های اولیه و اشیای قدیمی و هم چنین تعریفی مفصل از باستان شناسی را برای شما آورده ایم .

کشفیات باستان شناسان از انسان های اولیه

بر اساس کشفیات باستان شناسان می توان فهمید که تمدن های گذشته از دانش بسیاری برخوردار بوده اند و پس از کشف قدیمی ترین اشیا دوران کهن شاید راهی برای درک زندگی و شناسایی ریشه بشریت پیدا کرد. انسان از حدود ۲۰۰ هزار سال پیش بر روی این کره خاکی که ۴.۵ میلیارد ساله است، زندگی اش را شروع کرده و به همین علت، میراث زیادی از خود بر جا گذاشته، که سبب کند و کاوهای بیشماری در سراسر دنیا شده است.

در این مطلب به چند مورد از قدیمی‌ترین اشیای روی زمین اشاره می‌کنیم که پنجره جدیدی از تاریخ را به روی ما می گشاید.

اولین پروتز جهان از کشفیات باستان شناسان

تاریخچه استفاده از اندام مصنوعی به سه هزار سال پیش باز می گردد.
در آن زمان در صورت نقض عضو از اندام حیوانات و یا چوب و چرم استفاده میشد.
در مصر باستان یک پروتز متعلق به زنی که احتمالا بین سال‌های ۷۱۰ تا ۹۵۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرده است، کشف شد. این پروتز یک شست پای مصنوعی است که در کنار مومیایی دفن شده بود.

البته ناگفته نماند چشم مصنوعی شهر سوخته هم در این گروه قرار می گیرد،
این چشم از مخلوط قیر طبیعی با نوعی چربی جانوری ساخته شده است
و قدمت آن به حدود ۲۸۰۰ سال و ۴۸۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.

کشفیات باستان شناساناولین پروتز جهانکهن ترین جواهر دنیا از کشفیات باستان شناسان

باستان شناسان روس در غاری در منطقه ی سیبری دستبندی را کشف کردند
که متعلق به مردمان تمدن دنیسووا است. این دستبند حدود ۷۰ هزار سال قدمت دارد و از ماده ی کلریت ساخته شده که رنگ سبز استثنایی ای دارد. بر روی این جواهر سوراخ هایی ایجاد شده و این سوال را به وجود می آورد که تمدن ۱۰۰ هزار سال پیش چطور مجهز به تکنولوژی حفر سوراخ بوده است؟
چرا که همچین تکنولوژی ای دست کم تا اواخر دوران نوسنگی وجود نداشته است.

کشفیات باستان شناسان

اولین عینک آفتابی از کشفیات باستان شناسان

این عینک آفتابی باستانی شباهت کمی به عینک های آفتابی مدرن امروزی دارد
ولی برای همین هدف ساخته شده است. طراحی آن به گونه ای است که سوراخ‌های کوچکی بر روی صفحه ای برای دید دارد و از چشم‌ها دربرابر نور شدید آفتاب حفاظت می‌کند. این نوع عینک ها در مناطق سردسیر و نواحی شمالی کانادا مخصوصا در روزهای برفی که نور خورشید درخشش بیشتری دارد، مورد استفاده قرار می گرفته است.
بعد ها در چین از کوارتز دودی برای در امان ماندن از نور مستقیم خورشید استفاده کردند.

کشفیات باستان شناساناولین عینک آفتابیاولین آدامس دنیا از کشفیات باستان شناسان

در سال ۱۹۹۳ یک دانشجوی بریتانیایی یک تکه شیره ی پوست درخت غان را در یک سایت باستان شناسی در غرب فنلاند پیدا کرد که ۵۰۰۰ سال قدمت داشت و متعلق به دوران نوسنگی بود. مردم آن زمان از این شیره به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده برای درمان عفونت‌های لثه و همچنین به عنوان چسب برای تعمیر ظرف‌هایشان استفاده می‌کردند.

کشفیات باستان شناسان

کهن ترین سرود از کشفیات باستان شناسان

کهن ترین آثار موسیقی لوح هایی گلی به خط میخی در زبان هوری هستند که در شهر باستانی اوگاریت در سوریه امروزی کشف شدند.
برروی این لوح ها دستور العملهایی است تا نوازندگان بدانند چطور باید این موسیقی را بنوازند.

کشفیات باستان شناسانکهن ترین سروددرباره باستان شناسی بیشتر بدانید

باستان شناسی، دانش بررسی فرهنگ های انسانی از راه بازیابی، مستندسازی،
و تحلیل بازمانده های مادی بشر، همچون معماری، دست ساخته ها، بازمانده های انسانی و یا پهنه زمین است. هدف نهایی باستان شناسی، روشنگری درباره تاریخ بشر و فراز و فرود شکل گیری تمدن است.
از این رو بسیاری از رشته های دیگر علوم انسانی نظیر
تاریخ، گیتا شناسی، زمین شناسی و مردم شناسی در پیوند با این دانش بشری بوده اند.

با این حال علم باستان شناسی از چندین دهه قبل نه تنها در اصول و روش تحقیق،
بلکه در اهداف نیز به سرعت دستخوش تحولات بنیادی شده است.
در ایران همپای کاوش های فرنگیان، دانش باستان شناسی نزد معدود دانش آموختگان و فرهیختگان این رشته، بسط و گسترش یافت. در این میان بودند بزرگانی که در تثبیت و ساماندهی مبانی باستان شناسی از یک سو و پژوهش های فراگیر عملی این رشته در ایران سهم بسزایی داشتند.

علم باستان شناسی چیست

علم باستان شناسی ،‌علمی ست که یک باستان شناس از راه بررسی علمی و آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل مدارک بدست آمده از گذشتگان و پیشینیان وجود یک چیز را از نظر علمی اثبات می کند . باستان شناس ضمن اثبات فرضیه های تاریخی بزرگترین خدمتی را که انجام می دهد بر ملا کردن دروغ های تاریخی ، خرافات قومی و مذهبی و یا افشای واقعیات تاریخی می باشد.

باستانشناسی در ایران ابتدا مخلوطی از تحقیقات زمینشناسی اروپائیان برای اکتشاف نفت
و علاقه بعضی از تاریخ دوستان غربی در ایران بود که به این شکل آغاز شد .

جستجو گران نفت

جستجو گران نفت ابتدا به مناطقی رفتند که در گذشته های دور دارای تمدنی خاکی و آبی بوده است.
آنها با تهیه نقشه های هوایی از مناطق مانند دشت خوزستان که در نزدیکی بین النهرین قرارداشته و یا جلگه های فلات ایران درست در مناطقی که روزگاری تمدنهای عظیمی قرار داشته به وجود نفت در دل زمین پی برده و عکس و نقشه تهیه میکردند. البته حتما” می دانید که نفت نیز از انباشته شدن اجساد و پیکره موجودات خاکی و دریایی طی سالها به وجود می آید ،

پس آنان راه گزافی نرفته و دقیقا” به نقاطی پاگذاشتند که سابقه تاریخی دارند
به همراه این گروههای جستجوگر نفت ،عده ای برای برای کشف تاریخ آمدند ،
کسانی مانند مادام دیولا فوا ی فرانسوی یا دکتر ژاک دومورگان و بعدها پروفسور گریشمن ابتدا برای کشف تاریخ پا به ایران گذاشته بودند …

اینان ابتدا توانستند آثار معماری و بناهای عظیم تمدن ایران را کشف کنند.
در آن زمان مردم در گیر خرافه ، بی سوادی ، نا آگاهی بودو و اطلاعات کافی درباره ی تاریخ سر زمین خود نداشتند . پس از چندی این باستانشناسان توانستند با اکتشافات عمیق تر در دل خاک به اثار فرهنگی ایران برسند و با گنجینه ای ارزشمند و غنی و سرشار از فرهنگها و آداب و روسم مختلف و اقوام متنوع و صدها جور زندگی و مردم متفاوت آشنا شوند.

باستان شناسی یکی شعبات انسان شناسی است

در حقیقت ،باستان شناسی یکی شعبات انسان شناسی است که در تصحیح متون تاریخی نقش عمده ای دارد.با تاسیس دانشگاه تهران و گسترش علوم جدید در ایران، بزودی باستان شناسان جوان ایرانی کار پژوهش های دیرین شناسی را ادامه داده و با درک عمیقی که از ایران و جایگاه فرهنگی آن داشتند؛ دامنه پزوهش ها را گسترش دادند.اینک باستان شناسان ایرانی در همه عرصه ها پیشتاز شناخت علمی فرهنگ و تمدن ایرانی هستند.

باشگاه خبرنگاران – رادیو فرهنگ




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کشفیات باستان شناسان از انسان های اولیه و اشیای قدیمی!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..