تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مجموعه گورستان و زیارتگاه خالدنبی در شهرستان گنبد کاووس!

در این مطلب تصاویری دیدنی و تماشایی از مجموعه گورستان و زیارتگاه خالدنبی که در منطقه ای کوهستانی و در فاصله نود کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و پنجاه و پنج کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله در استان گلستان واقع شده‌ است آورده ایم. هرساله بیشتر از صد هزار زائر و گردشگر از مناطق مختلف کشور و گروه‌هایی از جهانگردان خارجی از این مجموعه بازدید میکنند.

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالدنبیزیارتگاه خالدنبیزیارتگاه خالدنبیزیارتگاه خالدنبیزنان اهل گنبد کاووسزیارتگاه خالدنبیعکس گرفتن در منطقه زیارتگاه خالدنبیزیارتگاه خالدنبیتصویری از زیارتگاه خالدنبی

زیارتگاه خالدنبی

عکس گرفتن با زیارتگاه خالدنبی

زیارتگاه خالدنبی

زیارت گاه خالدنبی

زیارتگاه خالدنبی

درباره مجموعه‌ی گورستان و زیارتگاه خالد نبی بیشتر بدانید

مجموعه‌ی گورستان و زیارتگاه خالد نبی از چند مکان زیارتی و همچنین یک قبرستان تاریخی تشکیل شده است.
این مجموعه که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان گلستان قرار دارد،
محل تدفین خالد نبی و همچنین میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و کوچک و بزرگی است.
همه‌ی این عوامل در کنار چشم‌اندازهای بی‌نظیر مناظر اطراف، این منطقه را به‌عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری مهم در شمال کشور مطرح کرده است.

همان‌طور که اشاره شد، مجموعه‌ی خالد نبی در منطقه‌ای کوهستانی،
در فاصله‌ی ۹۰ کیلومتری از گنبد کاووس و ۶۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو، بر فراز قله‌ی کوه «گوگجه داغ» واقع شده است. قله‌ی کوه گوگجه داغ که ارتفاعی ۷۲۰ متری دارد، در یکی از رشته‌کوه‌های منطقه است که در بین مردم و ساکنین محلی به قله‌ی «قدرت» یا ««تانگری داغ» نیز معروف است. این رشته‌کوه از شرق به کوه‌های «بابا شملک» در «مراوه تپه» و از شمال و غرب به «هزار دره» و از جنوب به دره‌ی «پنچ شیر» پیوسته است.

به دلیل واقع شدن این محوطه‌ی ۱۲ هکتاری در ارتفاعات دورافتاده،
مسیر دسترسی به گورستان و زیارتگاه خالد نبی تنها از گنبد، مراوه تپه و کلاله امکان‌پذیر است.

زیارتگاه خالد نبی

«خالد بن سنان» که نزد هموطنان ترکمن با عنوان «خالد نبی» مطرح است،
متولد سرزمین عدن در یمن بوده‌اند. بر اساس روایت‌ها، ایشان یکی از چهار پیامبری است که در حد فاصل دوره‌ی حضرت عیسی و پیامبر اسلام زندگی می‌کرده است. در زمان ظهور خالد نبی و عظیمت ایشان به این مکان، برای فرار از دست دشمنانش، ساسانیان بر ایران حکومت می‌کرده‌اند.

از آنجایی‌که خالد نبی از شخصیت‌های محبوب و مورد احترام ترکمن‌ها است،
این زیارتگاه در کنار تعدادی اتاق و زائرسرا برای اقامت و استراحت زائرین و همچنین یک مسجد، ساخته شده است که پذیرای علاقه‌مندان است.

قبرستان خالد نبی

کمی دورتر از زیارتگاه خالد نبی، بر روی یکی دیگر از تپه‌های این منطقه،
تندیس‌های سنگی متعددی در کنار یکدیگر و به طور پراکنده، مانند یک گورستان، از زمین قد برافراشته‌اند.

بر اساس مستندات و شواهد، قدمت این گورستان تاریخی به هزاران سال پیش مربوط می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که تعداد این سنگ‌ها در ابتدا در حدود ۶۰۰ عدد بوده است.

با مطالعاتی که در این منطقه صورت گرفته است، نظریه‌های متفاوتی برای شکل خاص این سنگ‌ها مطرح است. برخی بر این باورند که تندیس‌های بزرگ نشانگر مردانی هستند که کلاه بر سر و شال بر کمر دارند و همچنین تندیس‌های کوچک به شکل زنان هستند. عده‌ای نیز برخی از این سنگ‌ها را به صلیب تشبیه کرده‌اند. از طرفی در یک نظریه‌ی دیگر این تندیس‌های بزرگ و کوچک به اندام‌های مردان و زنان نسبت داده شده‌اند.

با تمامی این اوصاف، تقریبا در ۱ موضوع همه‌ این نظریه‌ها به اتفاق نظر رسیده‌اند و آن بیانگر این است که:
این تندیس‌های سنگی حکم سنگ‌مزار قبرها را برای ساکنین این منطقه داشته است.

به هر حال شکل و شمایل این سنگ‌ها و در پی آن نظریه‌های ارائه شده،
بر اساس اعتقادات و آیین‌های مخصوص این منطقه در برهه‌ای از تاریخ است که چنین حاصلی را در پی داشته است. تنها موضوعی که اکنون مهم است، جایگاه ویژه‌ی این منطقه در بین جاذبه‌های شمالی ایران است که متاسفانه با بی‌مهری و کم‌لطفی در سالیان اخیر مورد گزند آسیب و تخریب قرار گرفته است.

شرایط فعلی مجموعه‌ی گورستان و زیارتگاه خالد نبی

با وجود آن‌که این منطقه در مکانی نسبتا دورافتاده واقع شده است اما مورد توجه تعداد زیادی از علاقه‌مندان قرار گرفته است. با شهرت روزافزون گورستان و زیارتگاه خالد نبی، این مکان به خودی خود به جاذبه‌ای مستقل تبدیل شده است؛ تا جایی‌که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر ایرانی و خارجی از این گورستان باستانی و مناظر و چشم‌اندازهای اطراف آن دیدن می‌کنند.

مهر – کجارو




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مجموعه گورستان و زیارتگاه خالدنبی در شهرستان گنبد کاووس!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..