تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اژه‌ای: درباره پرونده احمدی‌نژاد نمی‌توانم سخن بگویم

به گزارش شمانیوز، سخنگوی قوه قضائیه گفت: هنوز هم درباره "حکمت" رسیدگی نکردن به پرونده احمدی نژاد نمی‌توانم سخن بگویم.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای عصر امروز در دیدار دانشجویی با دانشجویان علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: از دیدار‌های مردمی استقبال می‌کنیم و آن را بسیار سودمند می‌دانیم، اما محدودیت‌های زمانی مانع از برگزاری جلسات بیشتر می‌شود و دیدار با همه مردم میسر نیست.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه بیان برخی از مسائل پرونده‌ها به دلیل حفظ حریم شخصی امکان پذیر نیست افزود: بیان برخی پرونده‌ها هم به لحاظ قانونی امکان پذیر نیست؛ براساس قانون، رسانه‌ای و یا علنی کردن برخی پرونده‌ها ممکن نیست و اگر خبر منتشر شود به عنوان افترا قابل پیگیری است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: در آیه ۱۶۵ سوره بقره به این واقعیت اشاره شده که همه ما انسان‌ها، تمایلات و امیالی داریم، ولی اینکه میل ما به چه چیز و بر چه مبنایی باشد، اهمیت زیاد دارد، زیرا بعضی میل‌ها و دوست داشتن‌ها گذرا‌ست و عاقبت خوب ندارد، گاهی امیال به ضرر است و گاهی به نفع، گاهی براساس حس است و گاهی بر اساس عقل، همچنین وقتی انسان به چیزی میل پیدا کند حاضر است برای جلب توجه او هر کاری انجام دهد و در مواردی تا ناکجا آباد پیش می‌رود و حاضر است به خاطر آن دوستی دست به خطر بزند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: اگر دوستی واقعی و از روی شناخت باشد هرگز حاضر نمی‌شود آبرو و حیثیت کسی که دوست دارد را ببرد یا کسی که اسید تهیه می‌کند و دست به جنایت هولناک اسیدپاشی می‌زند، دوست داشتن او از روی هوس است؛ یکی از مواردی که لطمه زیادی به ما می‌زند دوستی‌های نا‌به‌جا است و این دوستی الزاما با افراد نیست بلکه عضویت و دوستی با سازمان‌ها، گروه‌ها و احزاب را هم شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: خیلی نگران نباشید که امروز عده‌ای دید دیگر پیدا کردند و لغزش داشتند در کنار ریزش‌ها، رویش هم وجود دارد، یکی از آفت‌های بزرگ که منجر به لغزش می‌شود این است که عیب‌های خود را نبینیم و فقط به دیگران بپردازیم، در این راستا یکی از توصیه‌های مکرر همه صاحبان خرد این است که انسان آن مقدار که به دیگران می‌پردازد به خودش هم بپردازد؛ اگر انسان عیب خودش را نبیند به تدریج خودخواه، مستکبر و دیکتاتور می‌شود و گاهی اوقات حاضر می‌شود همه را به خاطر آنچه در ذهنش است از بین ببرد.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در دستگاه قضایی وجود دارد، عنوان کرد: طولانی شدن پرونده‌های ما به دلیل مشکلات کارشناسی است، بسیاری از تصادفات و نزاع‌ها نیاز به نظر کارشناس دارد و تا نظر کارشناسانه نباشد قاضی حق صادر کردن حکم ندارد.

وی بیان کرد: یکی از این کارشناسی‌ها، کارشناسی‌های پزشکی است. در مورد اینکه نظر پزشک دقیق باشد و لازم به تکرار نباشد باید چه کارکنیم؟ برای توقعی که از سوی مسئولین هست و توقعی که مردم دارندچه کاری می‌توان انجام داد؟ چه کمکی می‌توانید انجام دهید که این توقع مردم را به میزانی که میسر هست تامین کنیم؟ همچنین در بعضی پرونده‌ها قانون اجازه نمی‌دهد که قبل مشخص شدن حکم آن را بیان کنیم این اشکال به قانون وارد است و در پی اصلاح آن هستیم، اما در حال حاضر تا حکم قطعی نشده حق اینکه اسم ببریم و حکم را بگوییم نداریم.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: حتی اگر دادگاه علنی باشد و خبرنگار هم حضور داشته باشد اجازه انتشار حکم را نداریم، اگر چه دادگاه‌های علنی برای مردم، قاضی و حتی در بعضی موارد برای متهم خوب است؛ زیرا قضات مستحکم‌تر حکم می‌دهند و از این نظر به نفع دستگاه قضایی نیز است که شفاف‌تر حکم بیان می‌شود، این قانون در حال حاضر در دست بررسی در مجمع تشخیص مصلحت است و طبق قانون فعلی بعضی موارد را نمی‌توانم بگویم این نیست که نخواهم بگویم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در پرونده احمدی‌نژاد و برخورد با او گفتم حکمتی در تاخیر است و اگر حکمت را بگوییم اسمش را نمی‌توانیم حکمت بگذاریم؛ نگفتم به خاطر مصلحت به پرونده رسیدگی نشده است. هنوز هم درباره "حکمت" رسیدگی نکردن به پرونده احمدی نژاد نمی‌توانم سخن بگویم، ولی با گذشت زمان بسیاری از مسائل برای مردم روشن شده است.

وی ادامه داد: پرونده فردی که کار روشن و جرم واضح انجام داده زود به نتیجه می‌رسد، اما گاهی نمی‌توانیم بررسی کنیم، چون مشخص نیستند و ما خبر نداریم و این دو رویه به این دلایل است، پرونده‌های شهرداری تهران زمان آقای قالیباف در دست بررسی بود و قبل از اینکه شهردار مستعفی تهران صحبت کند، مشغول بررسی آن بودیم.

وی بیان کرد: زمانی که بعضی موارد مانند حصر و انتشار عکس از برخی افراد را ارجاع می‌دهیم، علت این است که شورای امنیت ملی حکم داده و محتوای مصوبه را حق ندارم توضیح دهم.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه در مورد تفاوت حوزه‌های تصمیم‌گیری در زمینه احیای حقوق عامه اختلاف نظر وجود دارد ادامه داد: در حال تهیه دستورالعمل در زمینه حقوق عامه هستیم. در زمینه حقوق عامه، در پی آن هستیم که تعارضات و موارد آن را تعریف کنیم تا به جای احیای حقوق عامه، به افراد لطمه نزنیم و در حال حاضر در زمینه ورود مدعی‌العموم کمی اشکال وارد است. در حال تهیه دستورالعملی هستیم که دستگاه‌های مختلف در ارتباط با حقوق عامه رویه‌ای واحد داشته باشند و با مجلس نیز در حال رایزنی هستیم که تعاریف حقوق عامه تا کجاست.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به روند رسیدگی به پرونده حقوق‌های نجومی تصریح کرد: در زمینه حقوق‌های نجومی برای ۱۰ نفر حکم صادر شده و ۱۰ نفر دیگر نیز پرونده‌شان در حال بررسی است و تعدادی پرونده هم هنوز نوبت آن نشده است.

وی افزود: در زمینه این بررسی‌ها، سازمان اطلاعات سپاه و بازرسی کل کشور وارد شدند، ۱۲ نفر از سمت سپاه و تعداد بیشتری نیز از سوی بازرسی کل کشور وارد این پرونده شدند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: تعدادی از این افراد حقوق اضافه گرفتند و جرمی انجام ندادند که باید آن مبلغ را برگردانند، اما تعدادی علاوه بر حقوق زیاد، جرم هم دارند یعنی علاوه بر اینکه مال را باید برگردانند باید مجازات هم بشوند.

وی با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان پرونده بسیار سنگینی است که با بانک سرمایه ارتباط دارد تاکید کرد: بیش از ۳۰ نفر به عنوان متهم برای آن‌ها حکم صادر شده است. نوع اتهام و جرم اگر به هم پیوسته باشد نمی‌توانیم منتشر کنیم و گرنه امیدواریم عوامل اصلی را به زودی کیفرخواست ایجاد و حکمشان مشخص شود.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه با طرح این سوال که کسی که خودش می‌گوید مریض است و توان کار کردن ندارد چرا شورای شهر مخالفت می‌کند با استعفایش؟ افزود: دادستان کل کشور به شورای شهر تهران گفته کسی که خودش مریض است و می‌گوید نمی‌توانم کار کنم، اگر مشکلی برای شهر تهران ایجاد شود قاضی به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند حکم صادر کند.

وی همچنین این گفته یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا آقای نجفی با وثیقه آزاد شده است را تکذیب کرد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: پرونده فاضل لاریجانی، چون یک طرف آن فراری است نمی‌توانیم حکم دهیم؛ پرونده‌های قضایی کنار گذاشته نشده و معطل نیست و همه در دست بررسی است، اما هنوز کیفر خواست صادر نشده است. پرونده برادر آقای جهانگیری نیز کار سنگینی است، چون یک طرف آن بانک است.

محسنی اژه‌ای در زمینه فیلترینگ تلگرام نیز اظهار داشت: فناوری جدید یک تحول بزرگ در دنیاست و ایران اسلامی نمی‌تواند نسبت به این تحولات بی تفاوت باشد خود ما هم باید در این تحولات نقش مثبت داشته باشیم؛ اگر کسی به مرز فیزیکی کشور ما حمله کند، عقل، دین، قانون و مردم به ما اجازه می‌دهند کوتاهی کنیم؟ همه عقلا می‌گویند باید از استقلال کشور دفاع کرد؛ همه مرز‌ها در فضای مجازی دارد از بین می‌رود و کم کم بازار، فرهنگ و اقتصاد را نیز می‌گیرد و از حریم کشورمان باید دفاع کنیم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: زیرساخت‎ها را در حد توان، باید عمومی کنیم؛ ایران استعدادش را دارد و هر اندازه زودتر شروع کند جلوتر است؛ باید تلاش کنیم زیرساخت‌ها را بومی کنیم. در موضوع شبکه‌های اجتماعی تا جایی که بتوانیم سعی در دفاع از حریم و منافع کشور داریم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: می‌خواهیم فضا را مدیریت کنیم و رسانه‌ها و پیام رسان‌های داخلی را تقویت کنیم و اینترنت ملی داشته باشیم؛ فضای پیام‌رسان‌های خارجی را هم باید مدیریت کنیم و البته این موضوع نیاز به زمان دارد و کار یکی دو روز نیست.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته از حقوق مردم حمایت شود گفت: امنیت شبکه‌های اجتماعی ایرانی اصلا کم نیست؛ شاهد بودید که مقام معظم رهبری فرمودند: دسترسی به اطلاعات شخصی حرام شرعی است و حفاظت از اطلاعات مردم واجب است و بدون حکم قاضی حق کاری را نداریم. مدیریت فضای مجازی کاری عقلانی است و صرفاً کار قانونی نیست؛ ممکن است دو سه هفته در کسب و کار‌های مالی مشکل ایجاد شود، اما بعد آن درست می‌شود و نیاز به همکاری همه جانبه داریم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اژه‌ای: درباره پرونده احمدی‌نژاد نمی‌توانم سخن بگویم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..