تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آثار جبران ناپذیر لقمه حرام بر زندگی

حلال و حرام بودن لقمه یکی از مهمترین چیزهایی است که اسلام درباره آن بسیار تاکید کرده است. لقمه حرام تاثیرات فراوانی بر زندگی انسان ها دارد و به گونه ای نیست که آنی باشد و انسان در لحظه متوجه تاثیر آن شود. اثرات آن به مرور زمان و در طی سال ها نمایان می شود. در این مطلب به بیان چند مورد از آثار لقمه حرام در زندگی می پردازیم.

آثار لقمه حرام

از جمله امورمهمی که دردین اسلام نسبت به آن تأکید وسفارش زیادی شده توجه به حلال و حرام بودن لقمه یا همان رزق است، زیرا تأثیرات آن درهمه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی می‌ تواند ظهور و بروز کند.

از جمله امورمهمی که دردین اسلام نسبت به آن تأکید وسفارش زیادی شده توجه به حلال و حرام بودن لقمه یا همان رزق است، زیرا تأثیرات آن درهمه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی می‌ تواند ظهور و بروز کند؛ چنانچه بی‌ توجهی به حلال و حرام لقمه بود که مسلمانان نماز خوان و معتقد را در روز عاشورا مقابل امام و ولی خود قرار داد، به گونه‌ ای که امام حسین(ع) فرمودند: « تأثیر نکردن سخنان من در دل و قلب شما در اثرآن هدایای حرامی است که به دست شما رسیده ومشکل شما شکم های پر از مال حرام است.

آثار لقمه حرام آثار لقمه حرام چیست

در واقع آثار لقمه حرام در زندگی آنی نیست که متوجه آن باشیم بلکه مانند قطرات آبی است که روی سنگ به مرور زمان باعث سوراخ شدن آن می شود، شاید در ابتدا اصلا متوجه هم نشویم که علت اصلی برخی مشکلات پیش آمده از کجاست. برای مثال بد حجابی و شل حجابی و کم رنگ شدن عفاف مسئله‌ای است که چند سالی می‌شود گریبانگیر اجتماع ما شده است؛ هر بار یکسری برنامه‌ها و کارهایی برای مبارزه با آن هم انجام می‌شود ولی تأثیرماندگاری نداشته است.

تأثیر مستقیم لقمه حرام بر زندگی

شاید پربیراه نباشد که بگوییم مدیران و فعالان در این حوزه به همه چیز اندیشیده‌اند وهمه راه‌ها را رفته‌اند الا اصل و بنیاد که همان لقمه حرام است. ممکن است برخی از سرعمد یا سهو تأثیر مستقیم لقمه حرام را بر بدحجابی و رعایت نکردن عفاف و حجاب به سخره بگیرند؛ که همه چیز را به شرعیات نسبت می‌دهیم درحالی‌که این مسئله، مسئله ‌ای بسیار مهم و اثرگذاراست واین روزها در جامعه مدرن و درحال توسعه کشورمان، کمتر به آن توجه می‌شود و یا اصلا جدی گرفته نمی‌شود.

لقمه حرام و بی اعتنایی به پذیرش حق

امام صادق(ع) فرمودند: «اثر کسب حرام، در نسل آشکار مى‌‌شود.» (فروع کافی، ج۱، ص۳۶۳) و یکی از آثار لقمه حرام، بی‌اعتنایی فرزندان در پذیرش حق و حقیقت است. طبق روایات و احادیث معصومین علیهم‌السلام وقتی شکم انباشته ازمال حرام شد، تاریکی آن همه وجود فرد را فرا می‌گیرد، چنانچه حتی حاضر است به آبروی خود و خانواده اش چوب حراج بزند، اما ذره‌ای از خواسته‌های نفسانی ومادی خود کوتاه نیاید.

در این راستا کم نیستند فرزندانی که به دلیل خوردن مال حرام، همه زحمات والدین خود را نادیده گرفته و درجاد‌ه‌های گمراهی و ضلالت افتاده‌اند و کم نیستند فرزندانی که به خاطر خوردن مال حرام، همچون گرگی به جان والدین خود افتاده و روزگاررا به کام آنها سیاه کرده‌اند تا جایی که والدین آنها خود را در مخمصه‌ای گرفتار می‌بینند که نه راه پس دارند و نه راه پیش. نه می‌توانند او را رها کنند و نه می‌توانند با او زندگی کنند!

همه اینها به دلیل تأثیرات تدریجی مال و روزی حرام است که اغلب والدین نسبت به آن بی‌توجه یا کم توجه هستند. مادری که خودش محجبه و چادری است می‌گوید هرکارمی‌کنم دخترم نسبت به پوشش و حجاب بی‌رغبت است. دختری که به بلوغ رسیده امر و نهی کردن او برای والدین سخت شده است اما این مادرنمی‌داند لجاجت و بی‌رغبتی فرزندش به حجاب و پوشش عمدتا تأثیر لقمه حرام است که باعث شده در فرزند او به تدریج چنین اثراتی بگذارد.

بی اهمیتی والدین به لقمه شبهه ناک

در گذشته وقتی زنی بارداربود خیلی مراقبت می‌شد که به همه جا نرود و یا همه چیز ازهمه کس و همه جا به اصطلاح لقمه نگیرد؛ چراکه این آموزه دینی و اعتقادی در بین مردم به خوبی نهادینه شده بود که لقمه حرام براحوالات معنوی جنین در شکم مادر اثر می‌گذارد. روایات و حکایات زیادی هم در این رابطه وجود دارد که چقدروالدین در این دوران حساس و مراقب بودند پدربه عنوان نان آورخانه بسیاردقت می‌کرد تا لقمه شبه ناک به خانه نیاورد؛‌ اماهرچه به جلو آمدیم وعلی‌الظاهر پیشرفت ‌تر و مدرن ‌ترشدیم چنین اموری بین خانواده‌ها کم ‌رنگ و کم بها شد به گونه‌ای که در رسانه‌های ما چندان به این قضیه پرداخته نمی‌شود و به‌خصوص تأ ثیری که لقمه حرام می‌تواند بر رعایت کردن یا رعایت نکردن عفاف و حجاب در جامعه داشته باشد.

آثار معنوی مال حلالآثار لقمه حرام آثار لقمه حرام در زندگی

الف) رشد معنوی انسان‌ها
قرآن مجید در سوره قصص داستان کودکی موسی ـ علیه السلام ـ را بیان می کند
و می فرماید: «ما از قبل شیر همه زنان شیرده را بر او حرام کرده بودیم، خواهرش گفت:
آیا می خواهید شما را به خاندانی راهنمایی کنم که سرپرست این کودک باشند؟
خانواده ای که خیرخواه این کودکند».(۳)

این آیه کریمه گر چه به ظاهر می خواهد بفرماید ما شیر زنان شیرده را بر موسی ـ علیه السلام ـ حرام کردیم تا از این طریق او را به مادرش برگردانیم. ولی پیام باطنی دیگری هم دارد که جناب موسی ـ علیه السلام ـ اگر بایست در آینده صاحب ید بیضا گردد و بساط فرعون و فراعنه را برچیند، و با خدای خود در کوه طور سخن بگوید، لازم است از سینه پاکی شیر خورده باشد و از همان ابتدا لقمه حلال در دهانش گذاشته شود.

ب) ایجاد نورانیت در قلب
لقمه حلال در درون انسان نورانیت ایجاد می کند و در اثر نورانیت قلب خود به
دنبال کارهای خیر می رود که همین باعث سعادت و خوشبختی او در دنیا و آخرت می گردد.

در این خصوص پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند: «هر کس از دسترنج خود
و مال حلال بخورد خداوند درهای بهشت را به رویش می گشاید که از هر دری بخواهد
وارد شود و در شمار پیامبران خواهد بود و اجر و مزد ایشان را خواهد گرفت».(۴)

ج) استغفار ملائکه

کسانی که مال حلال می خورند مشمول استغفار ملائکه آسمانی می شوند
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند: «کسی که طعام حلالی بخورد
ملکی بالای سرش می ایستد و برایش استغفار می کند تا از خوردن طعام فارغ شود».(۵)

افکار نیوز و باشگاه خبرنگاران




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آثار جبران ناپذیر لقمه حرام بر زندگی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..