تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




صدا‌هایی که در بدن تولید می‌شوند چه معنا‌هایی دارند؟

وب سایت روزیاتو: با بالا رفتن سن، هر سال بدن ما صداهای عجیب و غریب بیشتری تولید می کند و رفته رفته به این صداها عادت می کنیم. چنین صداهایی که در هر لحظه از شبانه روز در نقطه ای از بدن ما ایجاد می شوند می توانند آزار دهنده باشند.

آیا می دانستید صداهایی که در بدن تولید می شود چه معناهایی دارند؟

این صداها انواع مختلفی دارند و با توجه به فراوانی آن ها نمی توان مواردی که نشان از مشکلی جدی در بدن دارد را از موارد پیش پا افتاده تشخیص داد. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۲ نمونه از صداهایی که بدن تولید می کند و کاری که پس از شنیدن آن ها باید بکنید آشنا خواهیم کرد.

۱- صدای تق تق مفاصل

اگر هنگامی که از سر جای خود بلند می شوید صدایی مانند صدای درست کردن ذرت بو داده حس می کنید، نباید در این مورد نگران باشید و تنها مشکل این است که دارید پیر می شوید. تا زمانی که این صدا با درد همراه نباشد نباید نگران چیزی باشید و این موضوع کاملاً طبیعی است. مفاصل ما مملو از یک مایع روان کننده به نام مایع زلالی یا مایع مفصلی هستند .

هنگام بلند شدن، حباب های هوایی که در درون این مایع ایجاد شده می ترکند و صدای مورد نظر تولید می شود. این صدا مخصوصاً در گردن و شانه ها دیده می شود زیرا در این مناطق ساختار استخوان شرایط مناسب تری برای این موضوع دارد. این صدا مخصوصاً هنگامی که قولنج انگشتان را می شکنید تولید می شود. این عادت نیز البته هیچ آسیبی به انگشتان وارد نمی کند.

۲- صدا دادن معده

معمولاً وقتی صدای غرش معده شنیده می شود بسیاری آن را نشانه گرسنگی می دانند اما این موضوع تنها نیمی از ماجراست. این صدای غرش زمانی تولید می شود که هوا و مایعات از معده بیرون فرستاده می شوند. همین اتفاق زمانی که معده ما خالی باشد نیز رخ خواهد داد. اگر هنگام داشتن یبوست یا دل درد چنین صدایی را شنیدید بدانید که دستگاه گوارش شما با مشکل جدی روبرو شده است.

۳- صدای باد در گوش

آیا می دانستید صداهایی که در بدن تولید می شود چه معناهایی دارند؟

وقتی که سرتان را روی بالش می گذارید ممکن است صدایی شبیه صدای باد در گوش خود حس کنید. این صدای پمپاژ خون در رگ های گوش است. اگر این صدا را هنگام نشستن یا ایستادن حس کردید به احتمال فراوان دچار مشکل شده اید. این موضوع می توان نشاند دهنده عفونت یا آلرژی باشد.

۴- خرناس کشیدن و نفس نفس زدن در خواب

درست مانند خر و پف کردن، خرناس کشیدن و نفس نفس زدن در هنگام خواب می تواند به دلیل گرفتگی تنفس در هنگام خواب ایجاد شود یا زمانی که مسیر تنفسی شما به دلیل شیوه دراز کشیدن مسدود شده است. اگر این مشکل برای شما دردسرساز شده است بهتر است به یک متخصص خواب مراجعه نمایید.

۵- سکسکه کردن

بدون شک سکسکه کردن برای هر کسی پیش آمده است اما برخی از افراد به کررات دچار چنین حالت ناخوشایندی می شوند. سکسکه کردن معمولاً در اثر اسپاسم دیافراگم ایجاد می شود. در این گونه موارد غرغره کردن مقداری عسل یا شکر در ترکیب با کمی آب می تواند اعصاب تحریک شده را تسکین دهد. نگه داشتن نفس نیز می تواند کمک کننده باشد.

۶- صدای سوت در بینی

گرفتگی بینی در اثر آلرژی یا عفونت می تواند مسیر بینی را مسدود کرده که باعث ایجاد صدایی مانند سوت کشیدن در هنگام تنفس خواهد شد. اگر بعد از یک ضربه به سر دچار این حالت شدید و برای مدتی بیش از یک روز طول کشیده و احساس درد کردید باید موضوع را بسیار جدی بگیرید.

۷- زنگ زدن گوش

این حالت که با نام وزوز کردن گوش ( tinnitus) نیز شناخته می شود معمولاً در افراد مسن دیده می شود. این صدا توسط یکی از ارگان های داخلی گوش به نام کوچلیا (cochlia) تولید می شود که معمولاض در اثر صداهای بلند، پیری یا عفونت های مزمن دچار آسیب شده و چنین صداهایی را تولید خواهد کرد. برای این مشکل درمان های خانگی متعددی وجود دارد اما در برخی از موارد باید به پزشک مراجعه کرد. اگر احساس خستگی و بیحالی همراه با گیجی می کنید و این صداها را نیز می شنوید موضوع را بسیار جدی بگیرید.

۸- صدای تق تق فک

آیا می دانستید صداهایی که در بدن تولید می شود چه معناهایی دارند؟

اگر هنگام باز کردن دهان خود صدای تق تق بشنوید بدون شک دچار وحشت خواهید شد اما این موضوع بسیار شایع است. لولای دهان که به آن مفصل گیجگاهی-فکی می گویند می تواند از تنظیم خارج شود اما معمولاً به سرعت به جای اصلی و درست خود باز خواهد گشت. اگر چنین صدایی به طور مکرر در فک شما ایجاد شود و هنگام صبح دندان درد داشته باشید احتمالاً به این دلیل است که در خواب دندان قروچه می کنید و با یک محافظ دهانی مشکل شما حل خواهد شد.

۹- صدا در دستگاه تناسلی زنانه

این صدا که شباهت خاصی به خارج شدن باد از مقعد دارد به دلیل اینکه هنگام تحرک زیاد مانند ورزش کردن، مقداری هوا در داخل بدن گرفتار می شود ایجاد می گردد. تولید این صدا هیچ دلیل بیولوژیکی ندارد و جای نگرانی بابت آن نیست. اما اگر این صدا با بوی بدی همراه است باید به پزشک مراجعه کنید.

۱۰- صدا دادن گلو

گاهی اوقات دهان خود را برای حرف زدن باز می کنید و یک صدای ناخوشایند مانند خرد شدن یک چیز در گلوی شما ایجاد می شود. این صدا با آروغ زدن متفاوت است اما هر دو منشایی یکسان دارند. تند غذا خوردن، آدامس جویدن و نوشیدنی های گازدار باعث چنین صدایی خواهند شد. اما اگر این صدا به طور متناوب و برای مدت طولانی در گلوی شما ایجاد شد و در بلعیدن غذا مشکل داشتید باید موضوع را جدی بگیرید.

۱۱- جیر جیر کردن مفاصل

برخلاف تق تق کردن مفاصل، جیر جیر کردن مداوم مفاصل موضوعی است که باید آن را جدی بگیرید. با افزایش سن، غضروفی که اطراف مفاصل وجود دارد تحلیل می رود که باعث تولید این صدا خواهد شد. چنین صدایی می تواند نشان دهنده ورم مفاصل و آرتروز نیز باشد.

۱۲- صدای شبیه ناله هنگام سرفه

آیا می دانستید صداهایی که در بدن تولید می شود چه معناهایی دارند؟

اگر سرفه شما با صدایی شبیه ناله و خس خس کردن همراه باشد بدین معنا خواهد بود که مسیر تنفس شما دچار التهاب شده یا مسدود شده است. این حالت یکی از نشانه های آسم است. این صدا را جدی بگیرید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «صدا‌هایی که در بدن تولید می‌شوند چه معنا‌هایی دارند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..