تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مهدی طارمی: برای پرسپولیس تپش قلب گرفتم

هفته نامه همشهری جوان - مهدی نصرتی:

مهدی طارمی

شغل: فوتبالیست

مدت فعالیت: 18 سال

علت انتخاب چه بوده؟ فروردین 96 طارمی آقای گل لیگ برتر شد. چند ماه بعد، او یهودای پرسپولیس بود که هواداران را رو به روی خودش می دید. سال 96 هرچقدر به انتها می رفت، خورشید محبوبیت او هم رو به نزول کردن گذاشته بود. ستاره ای که دی ماه امسال بالاخره در تصمیمی جنجالی رضایتنامه اش را از پرسپولیس گرفت و به الغرافه قطر رفت. چند ماه بعد از این نقل و انتقال، خشم هواداران پرسپولیس هنوز نسبت به طارمی فروکش نکرده تا او یکی از سقوط های سال را به نام خودش ثبت کرده باشد؛ ستاره ای که فروردین ما در اوج قله های محبوبیت بود و دی ماه اثری از آن همه محبوبیت برایش باقی نمانده بود.

برای پرسپولیس تپش قلب گرفتم

اواخر فروردین ماه مهدی طارمی قهرمان سکوهای قرمز بود. آقای گل دوست داشتنی که پرسپولیس با گل هایش بعد از مدت ها قهرمان لیگ برتر شده بود. اما هرچه گذشت، پایه های محبوبیت پسر بوشهری سست تر شد. رابطه اش با هواداران که در جریان سفر تابستانی او به ترکیه ترک خورده بود، با تصمیم او برای ادامه فوتبالش در قطر فروریخت. مهدی طارمی حالا به قطر رفت و گل هایش دل هواداران الغرافه را شاد می کند و پرسپولیسی ها هم احساساتشان را خرج علی علیپور آقای گل تازه شان کردند. سال 96 برای مهدی طارمی همین قدر سهل و ممتنع بود. شروع رویایی در ورزشگاه آزادی و پایانی سوت و کور در ورزشگاه ثانی بن جاسم دوحه.

زمانی که در پرسپولیس بودی، با فرشاد و محسن و کمال خیلی رفاقت داشتید و معمولا وقت های بیکاری با هم بودید. این روزها در قطر وقت های خالی ات را چه کار می کنی؟

دم خور تلویزیون شده ام. روی کاناپه می خوابم و کنترل از دستم نمی افتد. الان هر سوالی که درباره راز بقا و حیوانات داشته باشید، جواب می دهم. مستند خیلی زیاد تماشا می کنم. دیگر خیلی که حوصله ام سر برود، می روم رستوران و غذا می خورم. یک محله ای هم توی دوحه هست که شبیه محله خودمان در بوشهر است. یک عمری آن ور خلیج فارس زندگی کردیم، حالا آمدیم این ور خلیج فارس.

می گویند باشگاه الغرافه برایت در یکی از گران ترین مناطق دوحه خانه گرفته؟

گران ترین که نه اما منطقه آرامی است. این جا خیلی حواس شان به بازیکن تیم هست. اصلا دغدغه غذا و نظافت و کارهای خانه را ندارم. توی تایم تمرین، هر روزی یک خدمتکار می آید و همه چیز را مرتب می کند.

مهدی روراست بگذار این سوال را بپرسم. از وقتی از ترکیه برگشتی، یک جورهایی حس می شد دیگر دلت با پرسپولیس نیست. شاهدش هم خیلی از هم تیمی هایت که می گفتند از وقتی محروم شدی، معلم خصوصی زبان انگلیسی گرفتی تا احتمالا در اولین فرصت ترانسفر شوی؟

نمی دانم چرا هرکاری می کنم، یک حاشیه ای از دلش در می آید. آخر چه ربطی دارد کلاس زبان به ترانسفر شدن. الان دو سال است که معلم خصوصی زبان دارم. اولین باری که با پرسپولیس به دوبی رفتیم، دیدم همه بچه ها راحت انگلیسی حرف می زنند و کارشان را در بازار و هتل راه می اندازند. خب، خیلی افت داشت که من برای ساده ترین کارها یکی را همراه خودم ببرم. وقتی برگشتم، رفتم دنبال زبان انگلیسی و در این یکی دو سال همیشه معلم انگلیسی داشته ام.

مهدی، سال 96 برایت خیلی بالا و پایین داشت. فروردین 96 تو قهرمان پرسپولیسی ها بودی. کسی که در جشن قهرمانی با عنوان آقای گل روی سکو رفتی اما هرچه به آخرش نزدیک شدیم، وضعیت ات در پرسپولیس بدتر شد؟ چه اتفاقی برای مهدی طارمی افتد؟

قبل مصاحبه هم گفتم درباره پرسپولیس اصلا دوست ندارم حرف بزنم؛ هر وقت حرف زده ام، برایم دردسر شده است. به خدا قسم هیچ وقت در دوران فوتبالم این قدر زیر فشار نبودم. 20 سال فوتبال بازی کردم؛ از نه سالگی که می رفتم سر تمرین ایران جوان بگیر تا وقتی به عنوان یک جوان شهرستانی آمدم پرسپولیس، این قدر روزهای بدی نداشتم. شبی که می خواستم از بوشهر بیایم تهران، آنقدر استرس داشتم که تپش قلب گرفتم اما امسال چیز دیگری بود. در فوتبال همه جور سختی ای دیده بودم، اما خداوکیلی امسال بدترینش بود. الان هم می گویم نه پول قطری ها برایم مهم بود، نه شرط و شروط شان. فقط می خواستم از پرسپولیس بزنم بیرون و بروم جایی که آرامش داشته باشم.

الان به آرامش رسیده ای؟

چرا نرسم. خدا رو شکر این جا همه چیز خوب است. به خدا من اگر پرسپولیس می ماندم هم آن قدر شرایط روحی ام خراب بود که مطمئن بودم افت می کردم و شاید جام جهانی را از دست می دادم. هیچ باشگاهی در دنیا برای من پرسپولیس نمی شود، اما انگار وقتش رسیده بود بیایم بیرون.

یعنی مهدی طارمی دیگر هیچ وقت به پرسپولیس بر نمی گردد؟

من کی این حرف را زدم. پرسپولیس مثل خانواده من است. شک نکنید که مهدی طارمی دوباره به پرسپولیس بر می گردد و دل هوادارانش را به دست می آورد. پرسپولیسی ها آن قدر بزرگوارند که هنوز هم وقتی من را در کوچه و خیابان می بینند، به‌ام لطف دارند. هواداران حلالم کنند؛ یک روز برایشان جبران می کنم.

برای پرسپولیس تپش قلب گرفتم

چرا باید کم حرف ترین بازیکن پرسپولیس این قدر سختی بکشد؛ آن هم در سالی که می توانست عصای دست برانکو باشد؟

شرایط عوض شده بود. چرایش را نمی دانم. اما من سال اولی که در پرسپولیس بودم، با هیچ کس حرف نمی زدم؛ فقط سلام و خداحافظ. سال های بعد هم همین طور بود اما امسال از اولش متشنج بود. خودم هم قبول دارم که اشتباه کردم، اما خیلی ها دلم را شکستند.

راستش می خواستیم این سوال را بپرسیم که سال 96 سال افت و سقوط مهدی طارمی بود، اما در قطر فوق العاده کار کردی و خیلی خوب برایشان گل می زنی؟

من هر وقت زیر فشار روحی قرار بگیرم، نمی توانم خوب بازی کنم. اینجا برعکس ایران هیچ رسانه ای روی آدم زوم نمی کند. خدا را شاهد می گیرم، رفتنم به قطر به خاطر اولویت مالی نبود. هیچ کس از پول بدش نمی آید، اما این هم نبود که بگویم چون قطری ها فلان قدر دلار می دهند، پس بروم آنجا بازی کنم. رفتم قطر که خودم را پیدا کنم. الان هم عملکردم به خاطر آرامشی است که اینجا دارم.

رابطه ات با سرمربی ترک الغرافه چطور است؟ حتما باید از مهاجم ایرانی اش راضی باشد.

چندباری به‌ام گفته سبک فوتبالی که بازی می کنم، شبیه نیهات قهوه چی است. رفتم توی اینترنت و بازی هایش را دیدم. مدل پا به توپ و سرعتش در جریان مسابقه، خیلی شبیه من بود. سرمربی مان چون ترکیه ای است، روحیاتش شبیه ایرانی هاست و خیلی چیزها را درک می کند. تاحالا چند بار بعد از تمرین مفصل با من حرف زده و در جریان تمام داستان هایی که امسال برایم ساختند، بود. یک داستانی برایم تعریف کرد که جالب بود؛ می گفت اگر منتظر هستی بازوی آدم هایی که به طرفت سنگ می اندازند، خسته می شود، هیچ وقت این طوری نمی شود و تا جایی که در دیدشان هستی، به‌ات سنگ پرتاب می کنند.

به خاطر همین سنگ اندازها آمدی قطری که تو را نبینند؟

من در چند سالی که پرسپولیس بودم، بازیکن بدی نبودم. نمی گویم مراسم خداحافظی برایم می گرفتند، اما لایق این قدر فحش و حرف های رکیک نبودم. مطمئن هستم آدم هایی که در اینستاگرام به من توهین کردند و فحش های رکیک می دادند، اصلا پرسپولیسی نبودند. روزی که جدایی ام از پرسپولیس قطعی شد، سه هزار تا دایرکت داشتم که بیشترشان پیغام هایی بود که به‌ام فحاشی کرده بودند. این همه سال در ورزشگاه آزادی جلوی آن همه آدمی که به استادیوم می آمدند، بازی کردم و هیچ کس به‌ام توهین نکرد. شاید ناراحت بودند و اعتراض می کردند که ضعیف بازی می کنم. یا چرا فلان توپ گل نشد؛ اما کسی به خانواده ام توهین نمی کرد اما آن قدر در فضای مجازی و اینستاگرام و تلگرام علیه من جو راه انداختند که هواداران را رو به روی من قرار دادند.

مهدی طارمی از لحاظ فنی یکی از بزرگ ترین ستاره های فوتبال ایران است اما قبول داری بخش زیادی از این حاشیه ها تقصیر خودت بود؟

معلوم است که اشتباه کرده ام. بزرگترین فوتبالیست های دنیا هم اشتباه می کنند. مهدی طارمی آقای گل فوتبال ایران شد به خاطر پرسپولیس. به تیم ملی رسید به خاطر پرسپولیس. من هرچه در زندگی به دست آوردم، از بعد پیوستن به پرسپولیس بود. از بقیه بچه ها بپرسید مهدی طارمی در اردوها و رختکن چقدر حرف می زد؟ بیشتر روزها یک سلام و خداحافظ بود و تمام.

بزرگ ترین مشکل هواداران پرسپولیس با تو این بود که باشگاه به خاطر تو محروم شد اما تیم را تنها گذاشتی. جواب این سوال، پاسخ خیلی از ناراحتی ها هم هست؟

وقتی در تمرینات کسی به اندازه یک جمله هم باهات حرف نمی زند و رویشان را بر می گردانند، شما جای من بودید، چکار می کردید. چرا نمی گویند رفتن مهدی طارمی چقدر برای آقایان سود داشت.

همه در جریان جزییات انتقال تو به الغرافه قرار گرفتند؛ اما هواداران می خواستند طارمی بماند و در لیگ قهرمانان برایشان جبران کند؟

دلم نمی خواهد درباره دلایل جدایی حرف بیشتری بزنم. اما علاوه بر مبلغ رضایتنامه، من خودم هم 100 هزار دلار از پول قراردادم به باشگاه دادم تا پرسپولیس راضی باشد. روزی که می خواستند رضایتنامه ام را صادر کنند، باشگاه دست گذاشت روی پاداش فیفا که به بازیکنان ملی پوش می رسد و حداقل 200 هزار دلار می شود. به خدا من هم راضی بودم که با رفتنم به پرسپولیس کمک مالی شود. اگر تا پایان قراردادم در پرسپولیس می ماندم و چند ماه دیگر می رفتم، پرسپولیس نفع مالی نداشت و خودم هم این را نمی خواستم.

به عنوان آخرین سوال؛ هیچ وقت به بازگشت دوباره به پرسپولیس فکر می کنی؟

چرا فکر نکنم. من هرچه در زندگی به دست آورده ام با لباس پرسپولیس بوده است. وقتی برای قرارداد با ریزه اسپور به ترکیه رفتم، همه می گفتند که هواداران دیگر تو را نمی خواهند. اما وقتی برگشتم و برای پرسپولیس بازی کردم، هواداران خیلی شرمنده ام کردند اما این که دوباره به پرسپولیس برگردم را تا خدا چطور بخواهد؟!

مهدی طارمی از زندگی در قطر و تجربه های متفاوتش می گوید

برای پرسپولیس تپش قلب گرفتم

چشم های اشنایدر رادار دارد...

انگار یک رگ بدقلق دارد که وقتی می گیرد، دست به کارها نامتعارف می زند، اما بیشتر مواقع سال همان آدم آرام و بدون سر و صدایی است که همه می شناخته ایم. آدمی که انگار از این حواشی و سر و صداها کلافه شد و ترجیح داد برود قطر و دور از چشم رسانه ها و هوادارانی که قضاوتش می کنند زندگی کند.

با اینکه وقتی تهران زندگی می کردی، یک بی ام و زد 4 خریدی اما برخلاف بیشتر فوتبالیست ها خیلی عشق ماشین نیستی؟

راستش رانندگی را خیلی دوست ندارم. در تهران که اصلا پشت ماشین نمی نشستم و آن بی ام و هم که می گویید، بعد از چند وقت فروختم، چون حوصله رانندگی در ترافیک را ندارم، با آژانس می آمدم سر تمرین. بعضی وقت ها هم محسن (مسلمان) می آمد دنبالم. خیلی عشق ماشین نیستم. همه دوستانم صبح روزی که 18 سالشان شد، رفتند جلوی در راهنمایی رانندگی بوشهر صف کشیدند، اما من تا 23- 22 سالگی نرفتم دنبال گواهینامه.

الان در قطر چکار می کنی؟

نه این جا بازیکنان را فقط تمرین به تمرین می بینم. تمرین که تمام شد؛ هر کس می رود سر کار خودش. اینجا باشگاه یک ماشین در اختیارم گذاشته و چون خیابان های دوحه خلوت اند، خودم رانندگی می کنم.

رابطه ات با وسلی اشناید چطور است؟

خیلی بازیکن بزرگی است. سر تمرین کارهایی با توپ می کند که دهان آدم باز می ماندم انگار توی چشم هایش رادار دارد و هر جای زمین ایستاده باشی، توپ را می فرستد زیر پایت. همه بازیکنان دوستش دارند و مثل یک مربی ایرادهای آدم را می گیرد. اما در مراسم های آخر هفته باشگاه حضور ندارد و بعد از تمرین به بچه هایش می رسد.

همیشه بازیکنان ایرانی درباره امکانات باشگاه های عربی می گویند. وضعیت الغرافه چطور است؟

هر امکاناتی که فکرش را بکنید، مالک باشگاه الغرافه خیلی آدم فوتبالی ای است و خیلی وقت ها سر تمرینات ما می آید و هر امکاناتی که در بهترین باشگاه های دنیا وجود دارد، در کمپ ورزشی الغرافه هم هست. رییس باشگاه آنقدر فوتبالی است که سرمایه گذاری خیلی بزرگی در شبکه بین اسپورت کرده و تمام مسابقات ورزشی جان را پخش می کند. از بچه های تیم شنیده ام که پارسال چند نفر از بازیگران معروف هالیوودی هم به قطر سفر کردند و با بازیکنان الغرافه در یک مهمانی شام حضور داشتند. اینجا می گویند یکی از کمپانی های معرف فیلمسازی هالیوود هم متعلق به خلیفه آل ثانی است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مهدی طارمی: برای پرسپولیس تپش قلب گرفتم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..