تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علت نامگذاری ۱۹ فروردین به روز شرف الشمس

روز ۱۹ فروردین روز شرف الشمس نامگذاری شده است، اما این روز به چه مناسبت به این نام شناخته می‌شود و چه آدابی دارد؟

روز شرف الشمس

در این روزها که نگاهی به بازارهای جواهرفروشی بیندازیم، می‌بینیم که پشت شیشه مغازه‌ها و یا روی پارچه‌ای در کنار آن‌ها دیده می‌شود که نوشته‌ شده است «ثبت نام نگارش ذکر شرف الشمس انجام می‌شود» اما این سوال در ذهن باقی می‌ماند که شرف الشمس چه روزی است؟

نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه‌ای داشته است. روزی که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل (فروردین) باشد. آن‌ها می‌گویند این روزخاص بنابه محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت‌های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است.

روز شرف الشمسزمان دقیق روز شرف الشمس

ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم در باب «در احکام نجوم» فصل «بهرهای (بهره‌ها) ستارگان اندر بروج» زیر عنوان «شرف و هبوط ستارگان کدامند ‌» مطالبی را در خصوص شرف سیارات نوشته است.

بر اساس جدول کتاب التفهیم شرف الشمس هنگامی است که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل باشد.

در میان عامه مردم هم این روز، روزی است که موکلان خورشید به زمین می‌آیند و چند ساعتی را در زمین می‌گذرانند. ساعت‌هایی که برای اهل زمین، از جمله خوش یمن‌ترین ساعت‌ها سال است.

شرف الشمس یک سنگ قیمتی نیست

در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی‌ها به نیت گشایش در کار‌ها به دست می‌کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی (علیه السلام) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می‌نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگش‌تر عقیق زردرنگ حک می‌کنند.

در روز شرف الشمس شکل شرف الشمس را از ساعت ۱۱ ظهر تا ساعت ۲۳ روی طلا، عقیق زرد، پارچه زرد کشیده و یا حک نموده و یا با خط زرد روی کاعذ و یا پارچه می‌نویسید و دعای آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتی که از خدا دارند را زیر دعا می‌نویسند و در قرآن می‌گذارند.

بر اساس آنچه در کتب قدیمی مثل «السحاب اللئالی» تالیف سید عبدالله بوشهری آمده، شرف الشمس از علوم غریبه است و در دفع فقر و بیماری‌ها و حفظ صاحب آن از گزند جانوران و ایمنی از بلایا و کسب عزت و بزرگی تاثیر دارد.

چه نکاتی در هنگام نوشتن باید رعایت شود؟

در حرز مخصوص شرف الشمس، ۵ اسم اعظم خداوند به شیوه مخصوصی نوشته می‌شود که حک کردن آن کار هر کسی و نیست و گفته می‌شود نویسنده آن باید فردی آگاه و پاک باشد و بتواند قوانین نوشتن این حرز را رعایت کند.

نکاتی که در هنگام نوشتن باید رعایت شود:

۱ – هیچ خطی دوبار کشیده نشود

۲ – سوراخ‌های ستاره و میم و ‌ها و واو بسته نشود

۳ – خطوط ابتدا و انتهای ستاره یگدیگر را قطع نکنند

۴ – اندازه الف‌ها یکسان باشد

۵ – واو آخر روی تمام نقش کشیده شود

۶ – اگر روی کاغذ نوشته می‌شوند با گلاب و زعفران نوشته شوند

چرا ذکرهای شرف الشمس روی سنگ عقیق نوشته می‌شوند؟

ذکرهای روز شرف الشمس روی سنگ عقیق نوشته می‌شود ولی انتخاب این سنگ به عنوان سنگی برای نوشتن ذکر و دعا بی دلیل نیست. سنگ عقیق خواصی دارد که در روایت دینی همراه داشتن آن توصیه شده است. این سنگ باعث ایمنی در سفر، افزایش روزی، خیر و نیکی، آسانی و استجابت دعا است و شر و بدی را از فرد دور می‌کند. از امام موسی کاظم (ع) هم در حدیثی نقل شده است که انگشتر زرد در دست کنید که موجب آسانی است و در آن هیچ دشواری نباشد.

پیامبر اکرم (ص) هم می‌فرمایند: «هر کس یکی ازعقیق‌های سرخ و زرد و سفید را در دست داشته باشد جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی از جمیع بلا‌ها نمی‌بیند و از شر پادشاه ظالم و از هر چه آدمی از آن می‌ترسد و حذر می‌کند امان می‌یابد.»

دعای شرف الشمسروز شرف الشمسآداب روز شرف الشمس

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه ‍ ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
دوشنبه ۹۶/۶/۲۰، ساری، (اخبار رسمی): از آنجایی که برای دعای شرف الشمس هیچ زمان خاصی معلوم نیست و هر کس یک روز و یک ساعت متفاوتی را بدون هیچ استدلالی بیان میکند تصمیم گرفتیم یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ علمی دهیم.

خوب است بدانید زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟

زمان حکاکی شرف الشمس ۱۳۹۷ از نوزده فروردین ساعت ۱۷ و ۱۹ دقیقه و ۴ ثانیه
تا بیست فروردین ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه و ۷ ثانیه میباشد
به گزارش سایت سیلور۹۵، در روز ۱۹ فروردین هر سال که نزد منجمان اسلامی به شرف‌الشمس
معروف است، دعای خاصی که به دعای شرف‌الشمس معروف است توصیه شده و بسیاری آن را
بر روی سنگ زرد حکاکی کرده و با خود حمل می‌کنند.

در مورد روز شرف‌الشمس و دعای آن می‌نویسد: «نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان
مسلمان اهمیت ویژه‌ای داشته است. روزی که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل (فروردین) باشد.
آن‌ها می‌گویند این روزخاص بنابه محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته
در ساعت‌های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است.
ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم در باب «در احکام نجوم» فصل «بهرهای (بهره‌ها) ستارگان اندر بروج»
زیر عنوان «شرف و هبوط ستارگان کدامند ‌» مطالبی را در خصوص شرف سیارات نوشته است.
بر اساس جدول کتاب التفهیم، شرف الشمس هنگامی است که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل باشد.
در میان عامه مردم هم این روز، روزی است که موکلان خورشید به زمین می‌آیند و چند ساعتی را
در زمین می‌گذرانند. ساعت‌هایی که برای اهل زمین، از جمله خوش یمن‌ترین ساعت‌های سال است.»

محاسبه علمی روز شرف‌الشمس:

هر سال خورشیدی به ۱۲ برج خورشیدی تقسیم می‌گردد که هر برج خورشیدی به میانگین
۳۰ قوس خورشیدی تقسیم می‌گردد که در اصطلاح عامیانه به برج خورشیدی ماه گفته می‌شود
و به قوس خورشیدی روز، که این اصطلاح‌ها نادرست است چون کلمه ماه مبنای اندازه گیری ماه قمری
هست که معیار آن چرخش ماه به دور زمین است نه زمین به دور خورشید و کلمه روز هم معیار
اندازه گیری صحیح نیست زیرا مبنای سال‌ها و زمان‌های نجومی کل کره زمین است و نه فقط کشور ایران ،زیرا وقتی در کشور ایران روز است در آن طرف کره زمین شب هست و معیار قوس خورشیدی چرخش کل کره زمین است.

هر قوس خورشیدی ۲۴ ساعت قرارداد شده ولی ۲۴ ساعت کامل نیست و در واقع ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۳ ثانیه است که با این حساب هر روز ۳ دقیقه و ۵۷ ثانیه کم می‌آورد و به عبارتی هر ۴ سال یک روز کم می‌آورد و آن سال را سال کبیسه نامگذاری می‌کنند و یک روز به آن سال اضافه می‌شود.

برای نوشتن دعای شرف الشمس زمانی که روایت شده قوس ۱۹ برج حمل است

میزان و اخبار رسمی




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علت نامگذاری ۱۹ فروردین به روز شرف الشمس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..