تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رشد مستمر ره آورد بورس 96

سال 96 را می توان سال خوش یمن بازار سرمایه نام گذاری کرد. بررسی هر کدام از مولفه های اثر گذار این بازار گواه بهبود شرایط مالی شرکت ها و کلیت این بازار است. بورس تهران در حالی سال 96 را به پایان رساند که شاخص کل توانست با پیشی گرفتن از نرخ های قدیمی  سود بانکی، رشدی معادل 24 درصد داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری  بازار سرمایه (سنا)، در همین زمینه بررسی نسبت قیمت به درآمد بازار سهام نیز یکی دیگر از مواردی است که نشان می دهد رشد بورس طی سال گذشته مرهون عوامل بنیادی بوده است. نسبت قیمت به درآمد در پایان سال به ۶.۸ مرتبه رسید، این نسبت در ابتدای سال ۹۶ برابر ۶.۹ مرتبه بود.

همچنین طی روزهای اخیر بورس تهران آماری از حجم و ارزش معاملات طی سال 96 منتشر کرد که نشان میدهد متوسط روزانه معاملات حدود یک میلیارد انواع اوراق بود. متوسط روزانه معاملات در بازار سهام نیز برابر 970 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 2100 میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

افزایش تعداد کد های معاملاتی نیز نشان دهنده جذابیت این بازار برای سرمایه گذاری طی سال 96 بود. این روند نشان می دهد طی سال مزبور بیش از 175 هزار کد ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه در سال 95 افزایش 40 درصدی داشته است. همچنین طی این مدت 7 شرکت عرضه اولیه شدند که ارزش بازار این شرکت ها بیش از 75 هزار میلیارد ریال بود.

عوامل اقبال بورس در 96

یکی دیگر از مهمترین تحولات بورس در سال 96 ورود نقدینگی های جدید به این بازار بود. خبر کاهش نرخ سود بانکی که فعالان بازار مدت ها انتظار آن را داشتند، زمینه ای را به وجود آورد که جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاران بیش از پیش افزایش یابد. نرخ سود بانکی که در نیمه ابتدایی سال و به پشتوانه سیاست های بانک مرکزی به 14 درصد کاهش یافت، نقطه روشنی برای بازار سهام بود.

رونق بورس با اهرم های جهانی

عوامل دیگری نیز دست به دست هم دادند تا بازار سهام با رشد به کار خود ادامه دهد. از نگاه بسیاری از کارشناسان مهمترین و اصلی ترین عامل حمایت کننده از بورس تهران در سال 96 ، رشد قیمت کامودیتی ها و نفت در بازارهای جهانی بود. عاملی که باعث شد صنایع کالامحور با تغییرات زیرساختی در مباحث مالی همراه شده و سود های مناسبی را نصیب سرمایه گذاران کنند. رشد صنایعی چون فلزات اساسی، معادن و پالایشی ها در این مدت نشان دهنده اثر مولفه های جهانی بر این بازارها است.

اواسط تابستان سال 95 ( ژوئن 2016) بود که کامودیتی ها در بازارهای جهانی روند صعودی چشمگیری را آغاز کردند. سیاست های اقتصادی چین و آمریکا (به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهانی) مسیری را آغاز کرد که منجر به افزایش تقاضا در بازار فلزاتی چون مس، روی و آلومینیوم شد. با توجه به اینکه نیمی از ارزش بازار بورس تهران در اختیار صنایع کالا محور است نوسانات کالاهای پایه توانست تاثیر بسزایی در رشد صنایع فلزی-معدنی داشته باشد.

بازار نفت نیز از دیگر بازارهای بسیار مهم و اثرگذار در بورس تهران است. قیمت نفت که در سال جاری در محدوده 53 دلار در چرخش بود، چندین مرحله از مرز 60 دلار عبور کرد تا صنایعی چون محصولات شیمیایی و پتروشیمی ها را تحت تاثیر قرار دهد.

در این بین اثر افزایش قیمت دلار در بازار های داخلی را نمی توان نادیده گرفت. موضوعی که اهرم رشد صنایع صادرات محور شد. دلار که در نیمه دوم سال روند صعودی قابل ملاحظه ای را آغاز کرد برای شرکت هایی که در زمینه صادرات فعال بودند خوش یمن بود. این موضوع سود آوری این شرکت ها را افزایش داد و بعضا آن ها را با تعدیلات مثبت همراه کرد.

تاثیر عوامل فوق با رکورد شکنی های متعدد شاخص همراه شد، بطوریکه شاخص کل طی سال گذشته بیشترین رکورد تاریخ این بازار را به ثبت رساند و از مرز 98 هزار واحد عبور کرد. این رخداد که در آذرماه به ثبت رسید باعث شد بورس تهران در این ماه رشدی حدود 8 درصد داشته باشد.

با وجود سیاست های آمریکا در زمینه بقای برجام ، بورس مسیر اعتدالی خود را ادامه داد و این عوامل تاثیرات بسیاری کوتاه مدتی برجای گذاشتند. در همان زمان، بسیاری از کارشناسان بازار سهام باور داشتند با توجه به اینکه رشد شاخص بازار سهام طی این مدت بر اساس منطق و ادله بنیادی بوده است ، ریسک های اینچنین نمی تواند اثر چندانی بر آن داشته باشد. این موضوع به خوبی در روزهای پایانی سال هویدا بود و به نظر می رسد این روند در سال 97 ادامه خواهد داشت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رشد مستمر ره آورد بورس 96»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..