تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بازگو کننده زندگی امام محمد باقر (ع) در یک کتاب

« امام باقر : جلوه امامت در افق د انش » بازگو کننده زندگی امام محمد باقر

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان کتاب «امام باقر (ع)؛ جلوه امامت در افق دانش» به همت گروه تاریخ اسلام بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، و توسط احمد ترابی در 320 صفحه به نگارش درآمده و به پیشگاه باقرالعلوم(ع)، پنجمین آفتاب امامت، که در روزگار حاکمیت بحران های فکری و سیاسی، بنیادهای اندیشه دینی و معارف ناب اسلامی را استوار کرد و بر ژرفای اندیشه و بینش شیعی افزود، تقدیم شده است. از لحاظ تحقیقی بودن و ارجاع ها به سندهای گوناگون از معدود کتاب هایی در این موضوع است که به فارسی به نگارش درآمده است.

این کتاب هفتمین جلد از مجموعه «پیام معصومین(ع) به انسان‌ها و انسانیت‌ها» ست که با اقتباس از کتاب «امام در عینیت جامعه» اثر «محمدرضا حکیمی» تدوین شده است. 

کتاب «امام باقر (ع)؛ جلوه امامت در افق دانش» به صورت تحقیقی و با ارجاع های سندی معتبر در پاورقی در پنج فصل تنظیم شده است. در فصل اول آن که اجمالی از ولادت تا شهادت آن حضرت است دارای عناوین زیر است: پنجمین طلوع امامت، ولادت، تبار والای امام باقر(ع)، نام و کنیه، القاب، فرزندان و همسر آن حضرت، شهادت، امامت باقرالعلوم(ع)، دلایل امامت، ویژگی ها و شایستگی های ضروری امام، انتخاب الهی، برترین انتخاب، کمال‌ها و کرامت‌ها.

نویسنده در فصل دوم به زندگانی علمی آن حضرت پرداخته و امام باقر(ع) را در اندیشه اهل تشیع و اهل تسنن بررسی کرده سپس با ابتکاری جالب (البته برای تاریخ نویسان) شاگردان آن حضرت را نام می‌برد و سپس جلوه‌هایی از معارف باقری را به روی خواننده می‌گشاید؛ از مبارزات امام با اندیشه خوارج و توهمات قدریه، جبریه، غالیان و... پرده برداشته و ما را با سیاست‌های آن حضرت در زندگی علمی با عنوان‌های تبیین معارف اصولی دین، ارجاع امت به قرآن و مبارزه با قیاس در میدان اجتهاد و سرانجام تعلیم فقه و شیوه‌های صحیح اجتهاد، آشنا می‌کند.

در فصل سوم زندگی سیاسی امام باقر(ع) را اعم از بینش سیاسی امام(ع) و شرایط سیاسی دوران امام و خلفای معاصر و قیام هایی که در زمان آن حضرت به وقوع پیوسته و مواضع آن حضرت در مقابل آن حوادث را بیان می‌کند.

فصل چهارم به زندگی اجتماعی امام باقر(ع) و تلاش او، تأثیر او در جامعه، مرجعیت و پاسخ گویی به پرسش‌های مردم، و زندگی شرافتمندانه امام می‌پردازد و همچنین نماهایی از عبادت ها، دعاها و نیایش‌های آن حضرت را بر پرده ذهن خواننده به تصویر می‌کشد.

فصل پنجم که از فصول مهم کتاب است این است که با توجه به برخی از سخنان امام باقر(ع)، پیام‌ها و حکمت‌هایی را برای خواننده به ارمغان می‌آورد و درس‌هایی را از مکتب آن حضرت به مخاطب هدیه می‌کند.

کتاب  «امام باقر (ع)؛ جلوه امامت در افق دانش» به فهرست مطالب و یک مقدمه در مورد هدف از تدوین کتاب، آغاز می‌شود و کتاب به جز فهرست منابع که به صورت زیرنویس در متن کتاب آمده، هیچ فهرست دیگری ندارد. نویسنده در این نوشتار با بهره‌گیری از 30 حدیث و سخن‌گران‌بار امام محمدباقر(ع)، سعی در بیان افکار و شرح فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ایشان در راستای اعتلای دین مبین اسلام دارد.

جایگاه دینی و علمی امام محمد باقر (ع) از موضوعاتی است که دربخشی از کتاب  امام باقر : جلوه امامت در افق د انش » بررسی شده و آمده است: شخصیت دینی و علمی امام باقر (ع) تا بدان جا روشن و متبلور است که ترجمه نویسان و اندیشمندان اسلامی - حتی آنان که به خاطر اعتقاد به مذاهب دیگر، خط امامت را قبول نداشته اند - به جایگاه والای آن حضرت اعتراف کرده اند. چنان که برخی از سخنان ایشان را تحت عنوان امام باقر (ع) در آینه ی اندیشه ها یاد خواهیم کرد.

در بخشی از کتاب «امام باقر (ع)؛ جلوه امامت در افق دانش» آمده است:

تحکیم مبانی عقیدتی و باورهای دینی جامعه ی اسلامی، نقد و تخطئه ی اندیشه های انحرافی و باورهای نادرست راه یافته در قلمرو عقاید مسلمانان، بسط و گسترش فرهنگ فقهی و احکام شریعت، مبارزه با بکارگیری روش های غلط در کار اجتهاد و استنباط احکام فقهی،تربیت شاگردانی کارآمد در میدان فقه و کلام و مباحث اخلاقی و اجتماعی ورهبری جامعه ی شیعی به سوی اندیشه های ناب اسلامی بخشی از دستاوردهای گرانمایه ی دوران زندگی امام باقر (ع) است که برای اسلام به همراه داشته است.

امامت باقرالعلوم(ع)، دلایل امامت، بشارت پیامبر به ائمه ی دوازده گانه، تصریح پیامبر (ص)به امامت باقرالعلوم(ع)، پیام جابر از رسول خدا(ص) برای امام باقر(ع)، حدیث جابر در منابع اهل سنت، تصریح امام سجاد(ع) به امامت امام پنجم شیعیان و ویژگی ها و شایستگی های ضروری امام (ع)از دیگر مباحثی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.این کتاب در پایان، خوانندگان را با روایات و نکاتی چند در ارزش تعلیم و تربیت علم و دانش از منظر حضرت امام باقر (ع) معطوف ساخته است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بازگو کننده زندگی امام محمد باقر (ع) در یک کتاب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..