تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید

برترین‌ها-ترجمه از الهام مظفری: پزشکان یاد می‌گیرند هنگام ورود بیمار به اتاق از همه حواسشان برای تشخیص بیماری استفاده کنند. آن‌ها از نظر بصری بیمار را معاینه می‌کنند و به ضربان قلب او گوش می‌دهند. اما شاید نمی‌دانید که حس بویایی هم یکی از مهم‌ترین حواسی است که پزشکان استفاده می‌کنند و می‌تواند در تشخیص بیماری‌ها و اختلالات خاصی بسیار مفید باشد. بیماری‌هایی که در این مطلب مشاهده می‌کنید بوی جالبی تولید می‌کنند که انتظارش را ندارید. بوی برخی از آن‌ها بهتر از بقیه است و امکان استفاده از بو به عنوان معیار تشخیص بیماری بسیار راحت است در حالی که برای بوییدن بقیه به حس بویایی قوی نیاز است.

کتواسیدوز دیابتی

اگر دیابت به درستی درمان نشود، بدن نمی‌تواند انسولین کافی برای ذخیره گلوکزی که می‌خوریم، در بافت هایمان تولید کند. ناتوانایی سلول‌ها در استفاده از گلوکز باعث عدم توانایی تولید انرژی می‌شود. وقتی بدن نتواند از قند انرژی تولید کند، شروع به تجزیه چربی برای تولید انرژی می‌کند. محصول تجزیه این چربی‌ها به عنوان کتون شناخته می‌شود. احتمالا نام استون را در آرایشگاه‌ها شنیده اید. اما شاید ندانید بدن ما هم می‌تواند از طریق تجزیه چربی و ایجاد کتون، استون تولید کند. وقتی قند دیابت بسیار پایین می‌آید، وارد حالتی به نام کتواسیدوز می‌شود. کتواسیدوز دیابتی را می‌توان با بوی نفس بیمار شناسایی کرد. استون باعث ایجاد بوی میوه مانندی می‌شود که نه تنها انسان بلکه سگ‌های آموزش دیده هم می‌توانند آن را تشخیص دهند و بیمار را از قند خون بالایش آگاه کنند.

بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید

بیماری ادرار شربت افرا

تصور کنید توالتی دارید که هر بار از آن استفاده می‌کنید بوی شیرین شربت افرا می‌دهد. افراد مبتلا به این اختلال که بیماری ادرار شربت افرا نامیده می‌شود چنین توالتی را تجربه کرده اند. این بیماری یک اختلال متابولیکی ارثی است که روی تجزیه آمینواسید‌های خاصی در بدن بیمار تاثیر می‌گذراد. بیماران مبتلا به این بیماری نمی‌توانند به درستی آمینواسید‌های والین، لوسین و ایزولین را تجزیه کنند و این آمینواسید‌ها از طریق ادرار خارج شده و بوی متمایزی ایجاد می‌کنند. شاید بیماری ادرار شربت افراد بسیار خوشایند به نظر برسد، اما در واقع اینطور نیست. نوزادان مبتلا به این بیماری هنگام تولد سالم به نظر می‌رسند، اما به سرعت حالشان بد می‌شود و در نهایت از آسیب مغزی رنج می‌برند و اگر درمان نشوند می‌میرند. علائم این بیماری از کاهش وزن و اسهال تا رفتار مهارنشده و توهم متغیر است. بوی شیرین ادرار در واقع می‌تواند هشدار حمله این علائم باشد. برای بیماران بسیار مهم است که مصرف این آمینواسید‌ها را کنترل کنند که در بسیاری از غذا‌ها یافت می‌شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما می‌توان شدت علائم را کنترل کرد.

بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید

میگرن

به نظر می‌رسد سگ‌ها به شدت روی تغییر سلامت صاحبانشان حساس هستند. تحقیقاتی که رفتار سگ‌ها را در واکنش به میگرن بررسی کرده نشان می‌دهد که یک چهارم کسانی که میگرن دارند متوجه تغییر قابل توجهی در رفتار سگ هایشان تا دو ساعت قبل از شروع میگرن شده اند. برخی بیمارانی که از میگرن رنج می‌برند بو یا علائم اولیه‌ای را تجریه می‌کنند که قبل از شروع میگرن اتفاق می‌افتد. این علائم اولیه شامل خمیازه، تکرر ادرار یا علائم عصبی می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند از میگرن پیشگیری یا شدت آن را کم کنند. سگ‌ها واکنش‌های مختلفی نسبت به این موضوع دارند. برخی از آن‌ها شروع به واق واق کردن، دور خود چرخیدن، و تکان دادن دم خود می‌کردند. برخی دیگر هم ناله می‌کردند و به صاحبشان ضربه می‌زدند.

بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید

مسمومیت آرسنیک

آرسنیک ماده شیمیایی است که صد‌ها سال است در موارد مختلفی مثل کشتن حشرات موذی و گلوله استفاده می‌شود. یکی از راه‌های تماس انسان‌ها با این ماده شیمیایی از طریق آب‌های زیرزمینی آلوده است. مردم روستا‌های دورافتاده کوه‌های آند در آرژانتین ۲۰ برابر نسبت به آرسنیک مقاوم‌تر شده اند. طی قرن‌ها، از آرسنیک برای مسموم کردن پادشاهان و اسب‌های برنده استفاده می‌شده است. مسمومیت آرسنیک آنزیم‌هایی که برای تولید انرژی بدن ضروری هستند را مسدود می‌کند. علائم مسمومیت آرسنیک شامل تهوع، دل درد، انسفالوپاتی، اسهال خونی، و در نهایت مرگ است. یکی از علائم منحصربفرد مسمومیت با آرسنیک، بوی سیر است که از بدن قربانی خارج می‌شود. جالب است که دانشمندان فکر می‌کنند خود سیر می‌توانند با مسمومیت آرسنیک مبارزه کند. آرسنیک تنها سمی نیست که بوی عجیب تولید می‌کند. مسمومیت سیانید هم باعث ایجاد بوی بادام می‌شود.

بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید

فنیل کتونوری

اگر تا به حال نوشابه رژیمی خورده و متوجه هشدار روی آن که حاوی فنیل آلانین است، شده باشید احتمالا فکر کرده اید که این هشدار برای چیست. فنیل کتونوری یکی دیگر از اختلالات ارثی است که در آن بیمار نمی‌تواند آمینواسید فنیل آلانین را تجزیه کند. افراد مبتلا به این اختلال باید مراقب باشند از غذا‌های حاوی فنیل آلانین مثل نوشابه‌های رژیمی اجتناب کنند. گر این بیماری درمان نشود، منجر به ناتوانی فکری، تشنج و مشکلات رفتاری می‌شود. در بسیاری از کشور‌ها در نوزادی این بیماری قابل تشخیص و درمان است. یکی از عوارض جانبی افزایش فنیل آلانین، بوی ترشیدگی شبیه به بوی موش است. این بیماری در سال ۱۹۳۴ و با استفاده از بویش سناخته شد.

بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید

حصبه یا تب تیفوئید

یک مقاله پزشکی در سال ۱۹۷۶ توجه همه را به این حقیقت جلب کرد که بیماران مبتلا به حصبه بویی تولید می‌کنند که بسیار شبیه به نان تازه است. هرچند بوی نان تازه جذاب به نظر می‌رسد، اما حصبه واقعا بیماری بدی است. تب تیفوئید یک عفونت باکتریایی است. علائم آن از خیلی خفیف تا شدید متغیر است. اسن علائم شامل شروع تدریجی تب، ضعف، دل درد، یبوست و بثورات پوستی قرمز رنگ است. در کشور‌های توسعه یافته این بیماری زیاد رایج نیست، اما در مناطق فقیری که بهداشت ضعیفی دارند شایع است. این بیماری با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید

نارکولپسی یا حمله خواب

نارکولپسی یک بیماری ناتوان کننده است که باعث می‌شود بیماران در مواقع نامناسب به خواب روند. علاوه بر این بیماران ممکن است خواب آلودگی بیش از حد، توهم، فلج خواب یا کاتالپسی را تجریه کنند. اگرچه این علائم منحصر به فرد به نظر می‌رسند، اما افراد زیادی ممکن است سال‌ها بدون اینکه این بیماری را تشخیص دهند آن را تجربه کنند. نارکولپسی ناشی از کمبود یک ماده شیمیایی در مغز به نام هیپوکتین است. هیپوکتین از هیپوتالاموس می‌آید و در مغز به عنوان یک سیستم هشدار کار می‌کند که ما را بیدار نگه می‌دارد و خواب را تنظیم می‌کند. نارکولپسی هم مثل میگرن یکی دیگر از بیماری‌هایی است که بوی خاصی تولید می‌کند. سگ‌ها می‌توانند تا ۵ دقیقه قبل از حمله فرد را آگاه کنند. شاید این زمان کوتاه به نظر برسد، اما برای بیمار حیاتی است، چون در این مدت می‌تواند بنشیند، دراز بکشد، به یک جای امن برود، به دوستش بگوید یا کاری کند که آسیب حمله را به حداقل برساند. جالب است که سگ‌ها آموزش می‌بینند تا خودشان را در مقابل بیمار بیندازند تا فرد به جای برخورد با زمین روی آن‌ها بیفتد و منتظر می‌مانند تا پزشک برسد یا دارو‌های خود را مصرف کند.

بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید

شیزوفرنی
در دهه ۱۹۶۰، پرستاران متوجه بوی عجیبی در بیمارستان روانی شدند. محققان شروع به تحقیق درباره علت این بو کردند و طولی نکشید که شیزوفرنی را علت آن دانستند. افراد مبتلا هرچقدر هم حمام می‌رفتند بوی شبیه به بوی راسو می‌دادند. تحقیقی که روی عرق بیماران مبتلا به شیزوفرنی انجام شد، نشان داد که برخی افراد و همچنین موش‌های آموزش دیده می‌تواند بوی ناشناخته عرق بیماران مبتلا به شیزوفرنی را تشخیص دهند. چند سال بعد ترکیبی که منجر به این بو می‌شود هم کشف شد. در آن زمان این یک کشف انقلابی بود.

بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید

پارکینسون

در سال ۱۹۷۵ جوی میلن متوجه بوی عجیب شوهرش شد. جوی مدام به او می‌گفت که خوب حمام نکرده یا مسواک نزده، اما در واقع او همه این کار‌ها را کرده بود. در نهایت جوی متقاعد شد بوی همسرش فرق می‌کند. ده سال بعد جوی دقیقا علت بو را فهمید.شوهرش در ۴۵ سالگی مبتلا به پارکینسون تشخیص داده شد. این بیماری یک اختلال نوروژنیک ناشی از فقدان نورو‌هایی است که دوپامین تولید می‌کنند و باعث لرزش، حرکت آهسته، سفتی و مشکلات راه رفتن در بیمار می‌شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای پارکینسون وجود ندارد، اما می‌توان شدت علائم را کاهش داد. از همه مهم‌تر هیچ آزمایش تشخیص دقیقی برای این بیماری وجود ندارد.

بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیماری‌های جالبی که باعث می‌شود بو بدهید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..