تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دستاورد ایرانی در پاک‌سازی آلایندگی‌های نفتی دریا: ۱۰ برابر سریع‌تر، ۸ برابر بهینه‌تر

دستاورد ایرانی در پاک‌سازی آلایندگی‌های نفتی دریا: ۱۰ برابر سریع‌تر، ۸ برابر بهینه‌تر

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، ایران با توجه به برخورداری از سهم بالایی از منابع نفتی جهان و محصولات پتروشیمی و همچنین بیش از ۲۵ هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز، به‌شدت در معرض آلودگی‌های زیست‌محیطی ازجمله آلودگی‌های دریایی قرار دارد.

«فرزین نکوئی»، پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی تهران در پژوهشی آزمایشگاهی توانسته است با کمک فناوری نانو، توانایی نوعی باکتری را که در جمع‌آوری مشتقات نفتی از آب دریا کاربرد دارد، افزایش دهد.

به گفته او، هدف از انجام این پژوهش آزمایشگاهی، سنتز نانوذراتی ایمن و دوستدار محیط برای جمع‌آوری مشتقات نفتی از محیط‌های دریایی است. در طرح حاضر از یک نوع باکتری با نام علمی «الکانیوراکس برکومنسیس» برای تجزیه آلاینده‌های نفتی کمک گرفته شده و عملکرد آن به کمک نانوذرات کربنی بهینه شده است.

باکتری «الکانیوراکس برکومنسیس» با استفاده از مشتقات نفتی به‌عنوان منبع غذایی، آلاینده‌ها را تجزیه می‌کند. نکوئی برای بهبود عملکرد باکتری، مقادیری نیتروژن و فسفر درون ساختار نانوصفحات گرافینی تزریق کرد تا ساختار آن‌ها را به بستری مناسب برای تکثیر و رشد باکتری تبدیل کند. نانو صفحات اصلاح‌شده گرافین به دلیل برخورداری از خاصیت آب‌گریزی، مواد نفتی را روی سطح خود جذب می‌کنند و سطح‌مقطع گسترده‌تری را برای تجزیه مواد نفتی در اختیار باکتری‌ها قرار می‌دهند. همچنین، حضور اکسیژن برای عملکرد تجزیه‌ای باکتری‌ها ضروری است و وجود گروه‌های اکسیژن‌دار در ساختار نانو‌صفحات گرافین، موجب تسهیل فرایند تجزیه می‌شود.

ازآنجایی‌که وظیفه اصلی جمع‌آوری نفت برعهده یک باکتری موجود در طبیعت است، استفاده از این طرح موجب کاهش هزینه‌های اجرایی و زیست‌محیطی خواهد شد. از سوی دیگر سرعت عمل و کارایی این باکتری با استفاده از نانوذرات کربنی بی‌خطر بهبود پیدا کرده است. به گفته نکوئی، این روش در مقایسه با سایر روش‌های حذف آلاینده‌های نفتی گزارش‌شده، حدود ۱۰ برابر سرعت و ۸ برابر بازدهی بالاتر به نمایش می‌گذارد.

۵۴۵۴




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دستاورد ایرانی در پاک‌سازی آلایندگی‌های نفتی دریا: ۱۰ برابر سریع‌تر، ۸ برابر بهینه‌تر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..