تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برنامه های جریان ساز حوزه تجسمی سازمان فرهنگی هنری در سال 96

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره عملکرد یکساله این سازمان در حوزه هنرهای تجسمی اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با در اختیار داشتن موزه، خانه موزه و نگارخانه ها نقش مهمی در ساماندهی فعالیت های تجسمی دارد. تعدادی از این برنامه ها در گستره بزرگ فراگیر و جریان ساز قلمداد می شود. مانند برنامه هایی که در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، باغ موزه هنر ایرانی و نگارخانه لاله برگزار می شود. بخشی از برنامه‌ها هم جنبه حمایتی از هنرمندان جوان تر و دانشجویان هنر دارد که در نگارخانه های فرهنگسراهای شهر تهران برپا می شوند.

وی افزود: در نمایشگاه های هنرمندان جوان تر بحث فروش خیلی مطرح نیست و مورد استقبال خریداران آثار هنری هم قرار نمی گیرد. به همین دلیل هدف اصلی در این رویدادها کمک به تجربه و سابقه هنرمند برای حضور در رویدادهای حرفه ای است.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: از مهم ترین نمایشگاه های سازمان در طول یک سال می شود به هفتمین نمایشگاه هنرمندان معاصر در نگارخانه لاله اشاره کرد. در این نمایشگاه مجموعه ای از آثار پیشکسوتان تجسمی همراه با آثار دو نسل از هنرجویانشان به نمایش و فروش گذاشته شد و قیمت آثار به گونه ای بود که خرید برای همه افراد راحت باشد و علاقه مندان با پرداخت هزینه مناسب از بزرگان هنر، آثار هنری خریداری کنند.

هم چنین نمایشگاه مهم دیگر در نگارخانه لاله، نمایشگاه کارت پستال ها و چاپ دستی بود که به صورت ادواری و سالیانه برگزار می شود. در این نمایشگاه، هنرمندان رشته های مختلف یک نمونه کارت پستال را در چند نسخه طراحی و چاپ کرده و علاوه بر نمایشگاه نسخه اصلی، سایر نسخه ها به عنوان هدیه به دیگر هنرمندان ارسال می شود.

وی ادامه داد: افتتاح نگارخانه قباد شیوا در پردیس تئاتر تهران، از دیگر برنامه های شاخص در دایره فعالیت های تجسمی سازمان فرهنگی هنری بود. از آنجایی که هریک از سالن های پردیس تئاتر به نام یکی از بزرگان نمایش و سینما اختصاص دارد، نگارخانه ای هم که قرار بود افتتاح شود به نام یکی از مفاخر تجسمی نامگذاری شد. بر همین اساس این نگارخانه جدید به نام قباد شیوا از بزرگان گرافیک ایران ثبت شد.

عبدالحسینی در بخشی از توضیحات خود، موزه هنرهای دینی امام علی (ع) را پاتوقی برای هنرمندان تجسمی دانست و گفت: تولد ماه هنرمندان از برنامه های جذاب و مورد استقبال این موزه است. از طرفی جایزه هنری غدیر که امسال چهارمین دوره خود را پشت سر گذشت از برنامه های مهم سازمان فرهنگی هنری است که به میزبانی موزه امام علی (ع) برگزار می شود و در این رویداد هنری از هنرمندان تراز اول و صاحب نام  همه حوزه ها که با موضوع امام علی (ع) فعالیت داشته اند تجلیل و تقدیر می شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا نگارخانه های سازمان برای برگزاری نمایشگاه از هنرمند هزینه دریافت می کنند، اظهار داشت: هزینه ورودی در مقایسه با گالری های خصوصی بسیار اندک و ناچیز است. ضمن اینکه درصد نگارخانه های سازمان فرهنگی هنری از فروش آثار هم کم است. هزینه ورودی هم با توافق مسئول نگارخانه و هنرمند معین می شود و این هزینه برای امور مرتبط با نمایشگاه صرف می گردد.

عبدالحسینی که خود گرافیست و هنرمند عرصه تجسمی است، درباره نقاط ضعف این عرصه اظهار داشت: هنرهای تجسمی  بسیار مهم و جریان ساز هستند و در تاریخ و کتاب ها بیش از اینکه به موسیقی، تئاتر و ادبیات بپردازند، به نقاشی، مجسمه، خوشنویسی، نگارگری و کتابت ایران پرداخته اند؛ اما آثار و هنرمندان این حوزه بسیار کمتر از سایر رشته ها شناخته شده است. متاسفانه تجسمی علی رغم تاثیرگذاری، گستردگی، تعداد و تنوع بسیار، خوب معرفی نشده است.  در بسیاری از موارد برای اینکه مردم به نمایش آثار توجه کنند، نگارگذر یا نگاه گذر می تواند گزینه مناسبی باشد تا آثار هنری در معرض دید مردم باشد. غریب بودن و ناشناخته بودن این هنر در جامعه ضعف بزرگ برای هنر به شمار می‌رود.

وی بخشی از راهکارها را برای حل این مشکل ارائه کرد و گفت: برای رفع این مشکل موارد بسیاری باید زنجیروار به هم متصل شوند. یکی از حلقه های این زنجیر فعال شدن فرهنگ عمومی است. سطح فرهنگ مردم و ارتقای سطح سواد بصری آن ها باید به مراتب بالاتر از وضعیت فعلی باشد.

عبدالحسینی افزود: متولیان و مسئولین هم باید زمینه های بیشتری را فراهم کنند. البته زمینه های بیشتر به معنای افزایش تعداد جشنواره ها و... نیست. چون در حال حاضر به اندازه کافی برنامه و جشنواره های هنری توسط سازمان های مختلف برگزار می شود. زمینه مناسب باید برای ماحصل این رویدادها مهیا شود. و مهمتر از این دو راهکار، فعالیت خود هنرمندان است. هنرمندان شاخص و بزرگ بهتر است برای بهبود وضعیت تجسمی قدم های بیشتری بردارند و از تجارب و داشته های خود برای دیگران هم صرف کنند.

وی در پایان بیان کرد: یکی دیگر از آفت های میز تجسمی، عدم ساماندهی و مدیریت اقتصاد هنر است. اقتصاد هنر به معنای صرف خرید و فروش آثار هنری که بین هنرمندان و آثار آنها مشکلاتی به وجود می آورد. البته این امر طبیعی است که کیفیت، نوع اثر و امضای هنرمند در قیمت تاثیر بگذارد. اما نکته مهم در اینجا، ناآگاهی در عرصه اقتصاد هنر است. اگر این نگرش ها ساماندهی، کارشناسی و مدیریت شود قطعا اتفاقات مثبت و خوشایندی برای وضعیت کلی جامعه خواهد افتاد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برنامه های جریان ساز حوزه تجسمی سازمان فرهنگی هنری در سال 96»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..