تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رعایت احترام والدین از منظر آیت الله دستغیب(ره)

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله دستغیب در صفحه ۱۵۰ جلد اول کتاب «گناهان کبیره» در مورد رعایت احترام پدر و مادر نکات قابل توجهی را ذکر می کند که به شرح زیر است:

از نیکى به والدین و اداى حقوق ایشان رعایت ادب و احترام در مصاحبت است امورى در روایت اهل بیت(ع) رسیده که باید در معاشرت با ایشان رعایت شود که به بعضى اشاره مى شود:

١-هرگاه والدین را صدا مى زند آنها را به نام نخواند بلکه لقب یا کنیۀ ایشان را ذکر کند، یا بگوید بابا، آقا، خانم و مانند اینها.

٢-جلو آنها راه نرود و پیش از ایشان ننشیند.

٣-قبل از آنها شروع به خوردن طعام ننماید.

حضرت سجاد(ع) با مادر خود هم خوراک نمى شدند و مى فرمودند: مى ترسم براى لقمه اى دست دراز کنم که مادرم قصد آن را داشته پس به این عمل رعایت حرمت و ادب او را ترک کرده باشم.

۴-در مجلس روى خود را از ایشان برنگرداند.

۵-در سخن گفتن صداى خود را بلندتر از ایشان نکند.

۶-دست خود را بالاى دست آنها قرار ندهد.

٧-کارى نکند که مردم پدر یا مادرش را بد بگویند و سب و لعن نمایند مثل اینکه پدر کسى را سب کند که او هم برگردد پدرش را دشنام گوید.

٨- مرویست که حضرت سجاد(ع) پسرى را دیدند که در راه رفتن تکیه به دست پدر نموده پس آن حضرت بر آن پسر غضبناک شده تا آخر عمرش با او سخن نفرمودند.

ناگفته نماند آنچه گفته شد از وجوب بر والدین، قدر مسلم آن چیزی است که در ترکش والدین رنجیده خاطر مى شوند، مانند اینکه نفقه آنها را ابتدا ندهد تا ناچار شوند مطالبه کنند، آنگاه بدهد، چون این مسامحه موجب رنجش آنها مى شود؛ واجب است پیش از مطالبه کردن به آنها برساند. و مانند اینکه در مجلس ضیافت خود به آنها اعتنا نکند و دعوت ننماید چون رنجیده مى شوند ترک این بر حرام است و همچنین در موارد تحفه و هدیه دادن. و اما ترک کردن چیزی که آنها را نرنجاند حرمت آن معلوم نیست. و نیز آنچه گفته شد از لزوم اکرام و احترام آنها قدر مسلم آن اکرامى است که ترک آن موجب آزار و رنجش آنها شود مانند اینکه براى اهانت و خوار کردن والدین پشت به آنها کند، صداى خود را بلندتر از صداى آنها نماید، جلو آنها راه رود البته تمام آنها حرام است. لیکن ترک بعضى از موارد اکرام بدون قصد اهانت بطورى که موجب رنجش آنها نشود حرمت آن معلوم نیست، بلکه پاره اى از موارد اکرام والدین از مستحبات شمرده شده است.

رعایت اولاد هم بر والدین واجب است

همان طورى که نیکى و احسان و رعایت ادب و احترام به والدین بر اولاد واجب است، همچنین حقوقى که براى اولاد بر عهدۀ پدر و مادر واجب است اگر رعایت نکنند قطع رحم کرده اند. زیرا پس از والدین نزدیکترین ارحام به شخص، اولاد او است و قطع رحم از بزرگترین گناهان کبیره است که پس از این مى آید.

چنانچه اولاد در اثر ترک اداء حقوق والدین به آثار وخیمۀ عقوق مبتلا مى شود همچنین والدین هم در اثر ترک حقوق اولاد به آثار وخیمۀ آن مبتلا خواهند گردید چنانچه از پیغمبر (ص) روایتى بدین مضمون رسیده است.

از جمله امور مهمه که رعایت آن بر والدین فوق العاده لازم است، آن است که سعى کنند کارى نکنند که اولادشان مبتلا به عقوق آنها گردد مثل کارهاى سخت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رعایت احترام والدین از منظر آیت الله دستغیب(ره)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..