تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




باجگیران؛ نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان خراسان رضوی از 28 شهرستان، 70 بخش و 164 دهستان تشکیل شده است. یکی از شهرستانهای این استان با نام قوچان شناخته می‌شود. این شهرستان دربرگیرنده 2 بخش با نام‌های باجگیران و بخش مرکزی شهرستان قوچان، 5 دهستان با نام‌های دولت‌خانه، دوغائی، سودلانه، شیرین‌دره و قوچان عتیق و 2 شهر با نام‌های باجگیران و قوچان است. شهر باجگیران در ۷۸ کیلومتری شمال شهر قوچان قرار گرفته و نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان است.

باجگیران؛ نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان(ویژه نوروز)

بنابر این گزارش، اداره گمرکات ایران در زمانی که در دوره قاجار به بلژیکی‌ها واگذار شده بود، باج گیر‌هایی را برای گرفتن سهم دولت از کالا‌هایی که از مرز عشق آباد خارج می‌شد استخدام کرد. این باج گیران نخست در روستای «بردر» در هشت کیلومتری غرب باجگیران  جای گرفتند و بعد‌ها به محل فعلی شهر باجگیران منتقل شدند.

باجگیران؛ نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان

شهر باجگیران در گذشته با نام باژگیران شناخته می‌شد. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری مثل منطقه شکار ممنوع مرزی باجگیران و منطقه حفاظت شده قرچغه است. منطقه حفاظت شده‌ قرچغه در ۳ کیلومتری غرب بخش مرزی باجگیران قرار گرفته است. این منطقه زیستگاه جانورانی مثل گرگ، روباه، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، قوچ اوریال، خارپشت، هما، کبک دری، پایکا و تشی است. پایکا یا خرگوش کوش پستانداری است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به موش‌های بزرگ دارد؛ البته دم در این حیوان تقریبا از بین رفته است. پایکا بیشتر در مناطق کوهستانی که ارتفاع آن‌ها از سطح دریا بالاتر از ۳۰۰۰ متر است، زندگی می‌کند.

باجگیران؛ نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان

گفتنی است؛ گیاهانی مثل ارس، گون، زرشک کاکوتی و گزنه در منطقه حفاظت شده قرچغه رشد می‌کنند.

خاطرنشان می‌شود منطقه شکار ممنوع باج گیران نیز در فاصله ۲ کیلومتری شهرستان باجگیران و در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است. این منطقه زیستگاه جانورانی چون کل، بز، قوچ، میش، گرگ، کفتار، روباه و خرگوش است.

انتهای پیام/

جاذبه های گردشگری قوچان را بیشتر بشناسیم



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «باجگیران؛ نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..