تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عوارض خطرناک مصرف ایبوپروفن با معده خالی

عوارض خطرناک مصرف ایبوپروفن با معده خالیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سر درد شرایطی است که همه ما در طول زندگی خود گه گاهی به دلایل مختلف آن را تجربه می‌کنیم و مصرف دارو‌های مسکن یکی از شایع‌ترین روش‌ها برای بهبود آن است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که مصرف دارو با معده خالی ایده خوبی نیست.

ناراحتی معده از شایع‌ترین عوارض جوانبی مصرف ایبوپروفن است. سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف ایبوپروفن به همراه غذا یا شیر را برای بیمارانی که در گذشته ناراحتی معده را به واسطه مصرف این دارو تجربه کرده اند، توصیه می‌کند.

ایبوپروفن همانند آسپرین و ناپروکسن، نوعی از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است. این دارو‌ها می‌توانند آسیب جدی به دیواره داخلی معده وارد کنند.

اگرچه اعتقاد بر این است که غذا می‌تواند به محافظت از معده در برابر این اثرات کمک کند، اما شواهد و نتایج مطالعات در این زمینه یکدست نیستند. اگر پس از مصرف ایبوپروفن یا دیگر دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی ناراحتی معده خفیف را تجربه کردید، مصرف دارو با معده پر را امتحان کرده و شرایط را بررسی کنید که آیا باز هم ناراحتی شکل می‌گیرد یا خیر.

برای سردرد‌های گاه و بیگاه، دوز‌های کمتر از ۱،۶۰۰ میلی گرم از ایبوپروفن طی دو یا سه روز با یا بدون غذا به طور کلی برای معده قابل تحمل بوده و خطر تجربه عوارض جانبی در افراد سالم کم است. اما استفاده بلند مدت از ایبوپروفن با خطر چشمگیر آسیب کلیوی و زخم‌ها و خونریزی معده و روده همراه است.

اگر با ناراحتی معده مواجه هستید یا به منظور کنترل درد باید برای مدت زمان بیش از یک یا دو هفته مصرف دارو مصرف کنید، استامینوفن در صورتی که بر اساس دستور پزشک یا راهنمای روی جعبه محصول مصرف شود، به طور کلی جایگزینی کم خطرتر برای ایبوپروفن است. اگر شرایط جدید و دردناکی را تجربه می‌کنید، صحبت با پزشک درباره علائم و پرهیز از مصرف دارو‌های مسکن بدون نسخه همواره بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شود، زیرا درد ممکن است نشانه‌ای از شرایط سلامت جدی‌تر و خطرناک‌تر باشد.

با این وجود، فواید دارو‌های بدون نسخه یا تجویزی اغلب از عوارض جانبی احتمالی آن‌ها پیشی می‌گیرند و برخی پزشکان فکر می‌کنند جای نگرانی چندانی برای بیمار وجود ندارد. مصرف ایبوپروفن با معده خالی یا پر همچنان موضوعی بحث برانگیز است، زیرا عوارض جانبی جدی این دارو که شامل زخم‌های معده، خونریزی معدی روده ای، حملات قلبی یا سکته مغزی می‌شوند پیامد اثرات سیستماتیک (پس از جذب) و نه موضعی هستند.

به بیان دیگر، پر یا خالی بودن معده ممکن است در مصرف ایبوپروفن اهمیتی نداشته باشد، زیرا این دارو به هر حال در خون جذب می‌شود؛ و در این مورد، حتی دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی درون وریدی نیز موجب عوارض جانبی مشابه می‌شوند. به طور معمول، عوارض جانبی در صورت استفاده مکرر بیمار از این دارو‌ها رخ می‌دهند. با این وجود، بیمارانی که سابقه خونریزی معدی روده‌ای دارند، به تازگی حمله قلبی را تجربه کرده اند، یا عمل جراحی بای‌پس قلب انجام داده اند باید به طور کامل از مصرف این دارو‌ها پرهیز کنند.

در کل، بهتر است همواره جانب احتیاط را رعایت کرده و با معده خالی هیچ دارویی مصرف نکنید. مصرف ایبوپروفن با معده خالی ممکن است موجب تحریک دیواره داخلی معده و خونریزی از زخم‌های معده شود. این مساله برای تمام دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی، مانند آسپرین که ممکن است توانایی دیواره داخلی معده برای محافظت از این اندام در برابر اسید تولید شده برای کمک به فرایند گوارش را کاهش دهند، صادق است.

اگر درد یا تب بیش از ۴۸ ساعت ادامه داشته است، این شرایط می‌تواند از بروز مشکلی جدی‌تر حکایت داشته باشد و بر همین اساس پرهیز از خود درمانی و مراجعه به پزشک بهترین گزینه است.

منبع:عصر ایران

انتهای پیام/

قرص ایبوپروفن را با معده خالی میل نکنید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عوارض خطرناک مصرف ایبوپروفن با معده خالی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..