تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نوروز در خراسان جنوبی؛ از عمارت کلاه فرنگی تا کال جنی طبس +تصاویر و شناسه مسیرها

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان خراسان جنوبی با مرکز بیرجند در شرق کشور قرار دارد و بر اساس اسناد موجود زیستگاه یکی از اقوام آریایی به نام ساکارت بوده است. بیرجند از پیشینه تاریخی برخوردار است  به طوری که سومین مدرسه و سومین فرودگاه کشور در بیرجند ساخته شد. همچنین اولین شهر ایرانی است که سال 1320 لوله کشی آب شهری آن با حمل لوله های مورد نیاز از هند با شتر، اجرایی شد.

عمارت کلاه فرنگی

نوروز در خراسان جنوبی؛ از عمارت کلاه فرنگی تا کال جنی طبس +تصاویر و شناسه مسیرها
این عمارت در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار ساخته شده و مقر حکمرانی حسام الدوله در این شهر بوده است.  نمای سفید شش گوشه ای و زیگوراتی این کوشک، بسیار زیبا و چشم نواز است. جدیدا از بنای ارگ برای برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان این دیار استفاده می شود و در آینده نیز قرار است از آن به عنوان موزه بهره برداری شود. این بنای تاریخی و ارزشمند که به نام های دیگری مثل ارگ حسام الدوله، قصر بی‌بی عروس و ارگ سرکار شناخته میشود، در خیابان شهید مطهری بیرجند قرار دارد.

کال جنی طبس

نوروز در خراسان جنوبی؛ از عمارت کلاه فرنگی تا کال جنی طبس +تصاویر و شناسه مسیرها

پس از گذشتن ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر از طبس به دره کال جنی می رسیم. کال به دره یا مسیر ایجاد شده به وسیله سیلاب ها می گویند و به دلیل اینکه ساکنان روستاها می گویند این مکان ترسناک است و ارواح سرگردان و جن ها همیشه درحال گذر از این منطقه هستند، به این دره کال جنی می گویند. نقش و نگار های روی دیواره های بلند، حفره های داخل دیواره ها، چاهی پر رمز و راز و دالان و تالارها تنها گوشه ای از دیدنی های عجیب و غریب این نقطه است. برای بازدید از این اثر منحصر به فرد و رمزآلود، می توانید در طبس اقامت کنید و در یک سفر یک روزه بازدید از کال جنی را تجربه کنید و اگر هوس آب تنی داشتید حتما لباس اضافه به همراه خود داشته باشید. لازم به ذکر است سفر به این منطقه را به تنهایی انجام ندهید و آن را با حضور یک راهنما تجربه کنید. چرا که هنوز هم خطراتی مثل گم شدن در آن وجود دارد.

آبگرم معدنی فردوس

نوروز در خراسان جنوبی؛ از عمارت کلاه فرنگی تا کال جنی طبس +تصاویر و شناسه مسیرها

آبگرم معدنی فردوس، یک چشمه آبگرم با خواص درمانی است که در فاصله حدود 20 کیلومتری شهر فردوس قرار دارد. این چشمه ابگرم به دلیل خواص درمانی و درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و مفصلی هر ساله پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

روستای نایبند

نوروز در خراسان جنوبی؛ از عمارت کلاه فرنگی تا کال جنی طبس +تصاویر و شناسه مسیرها
این روستا به ماسوله کویر شهرت دارد و آن  هم بخاطر معماری پلکانی  آن است. در مسیر طبس به راور منطقه سر سبزی پوشیده از درخت های نخل وجود دارد که همچون نگینی در دل کویر میدرخشد. در سفر به این روستا ، علاوه بر قدم زدن و دیدن معماری خاص خانه ها در اطراف روستا کویر گردی نیز داشته باشید. همچنین توصیه میکنیم لذت دیدن آسمان پرستاره در دل کویر را از دست ندهید.

عمارت و باغ اکبریه

نوروز در خراسان جنوبی؛ از عمارت کلاه فرنگی تا کال جنی طبس +تصاویر و شناسه مسیرها

این بنا در روستای اکبریه ، انتهای خیابان معلم قرار دارد و با گسترش شهری بیرجند اکنون در داخل شهر قرار گرفته است. قدمت عمارت و باغ اکبریه به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه می رسد و در دو طبقه ساخته شده که طبقه اول آن موزه مردم شناسی بیرجند است. برای بازدید از این عمارت در ساعات ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و ۱۶:۰۰ تا ۱۹:۰۰ میتوانید به آن سر بزنید و توجه داشته باشید که ورودی آن رایگان است. این باغ یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

باغ گلشن طبس

نوروز در خراسان جنوبی؛ از عمارت کلاه فرنگی تا کال جنی طبس +تصاویر و شناسه مسیرها

براساس نظر یک وبسایت انگلیسی باغ گلشن طبس یکی از ۵۰ باغ برتر دنیاست. این باغ مربعی شکل که شبیهش در تاج محل هند تکرار شده است، در دل کویر طبس حیرت انگیز است. باغ گلشن شاهکاری ماندگار از دوران زندیه و قاجاریه به شمار می رود. درب باغ گلشن به صورت شبانه روزی بر روی بازدیدکنندگان باز است و ورود به آن هزینه ای ندارد. تنها یک ساختمان در این باغ پهناور قرار دارد که به آن عمارت سردرب می گویند و موزه میراث زمین طبس است که آثار مرتبط با زمین شناسی را میتوان در آن دید . برای بازدید حتما در روزهای فرد به جز ایام سوگواری در ساعات۱۷:۳۰ الی ۲۱:۳۰ به این مکان سر بزنید و هزینه بازدید ۲۰۰۰ تومان است.

پیشنهاد

اگر زمان بیشتری در خراسان جنوبی ماندید، پیشنهاد میکنیم از دریاچه و سد بند دره، یخدان رحیم آباد، باغ و عمارت معصومیه، ارگ تاریخی بهارستان (باغ زرشکی)، باغ و عمارت رحیم آباد و باغ و عمارت شوکت آباد بازدید کنید.

ره آورد و غذاهای محلی

پای پوش های سنتی، نمدمالی، حصیربافی، سفالگری، قالی و قالیچه بافی، گلیم بافی و… از جمله صنایع دستی ارزشمند این خطه است.

قوروت بادمجان، بلغور پلو، اشکنه قند، اشکنه بلغور شیر و آش شلغم نیز از غذاهای محلی خراسان جنوبی است.

دانلود مسیرهای عمومی گردشگری استان خراسان جنوبی

در این فایل که به صورت pdf ارائه شده است شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان معرفی شده اند و با کلیک بر روی  شناسه مسیرهای خراسان جنوبی می توانید آن را دانلود کنید.

انتهای پیام/

نوروز در استان خراسان جنوبی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نوروز در خراسان جنوبی؛ از عمارت کلاه فرنگی تا کال جنی طبس +تصاویر و شناسه مسیرها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..