تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی

برترین ها - ترجمه از پلاد ناصری: برای بسیاری از ما، طراحی و تعبیه نور مناسب در فضاهای داخلی و محیط خانه، مسئله ای خارج از اولویت است و معمولا پس از چیدمان وسایل به فکر تهیه منابع نوری مورد نیاز می افتیم. این موضوع اغلب در زمان هایی نمود پیدا می کند که به نورپردازی اتاق های خانه به دید کاربردی بنگریم و از جنبه های دکوراتیو و تزئینی نور به عنوان عنصری که در زیبایی محیط دخیل است غافل شویم. اما باید بدانیم که اگر نورپردازی محیط به درستی انجام شود و تعبیه نور مناسب به شکلی کاملا طراحی شده در فضای داخلی مورد توجه قرار گیرد، می تواند دکوراسیون شما را وارد سطحی جدید نماید و به طور چشمگیری آن را ارتقا بخشد.

تعبیه نور مناسب در دکوراسیون اتاق‌های خانه

تمام نکاتی که به شکل کاملا پایه ای برای تعبیه نور مناسب در دکوراسیون اتاق های خانه نیاز دارید، در این مطلب گردآوری شده است که می توانید در ادامه مطالعه کنید. سعی کنید این نکات را با جزئیات ذکر شده، به خاطر بسپارید و در اولین اقدامی که برای طراحی دکوراسیون منزل یا تغییر آن انجام خواهید داد، آنها را مدنظر قرار دهید.

انتخاب های خودتان را بشناسید

یکی از اشتباهاتی که معمولا افراد در تعبیه نور لازم برای دکوراسیون اتاق های خانه مرتکب می شوند، به کارگیری یک نوع منبع نوری برای روشن کردن فضای اتاق است. به عنوان مثال اغلب از چراغ های سقفی برای تامین نور اتاق ها استفاده می کنیم و این نوع نور را برای روشن نمودن محیط کافی می دانیم. یکی از مهم ترین نکاتی که طراحان حرفه ای دکوراسیون مورد توجه قرار می دهند، استفاده از منابع نوری مختلف در نورپردازی اتاق ها است. مطمئن باشید یک نوع نور نمی تواند به تنهایی در فضای داخلی خانه زیبایی ایجاد کند. در حقیقت بهترین روش نورپردازی استفاده از لایه های مختلف نوری در فضا است. سه نوع نور داخلی متفاوت را می توان در دکوراسیون داخلی اتاق های خانه مورد توجه قرار داد که بهتر است به طور معمول در هر اتاق از هر سه نوع آنها استفاده شود. این سه منبع نوری شامل موراد زیر هستند:

نور سراسری اتاق: این نوع نور که به عنوان نور عمومی هم شناخته می شود، شامل قوی ترین منبع نوری است که به طور عمده بتواند بخش وسیعی از اتاق را روشن کند و با استفاده از آن بتوانید به راحتی درمحیط فعالیت داشته باشید. این نوع نور اغلب به وسیله لوستر ها، چراغ های دیواری و منابع نوری تعبیه شده در سقف تامین می شود.

نور متمرکز: این نوع نورها به منظور ایجاد تمرکز در بعضی از بخش های خاص دکوراسیون و بویژه در نقاط کانونی اتاق کاربرد دارند. به عنوان مثال از جمله این بخش های خاص می توان به تابلوهای هنری که روی دیوارهای اتاق نصب شده اند اشاره کرد. برخی از چراغ های دیواری، نورهای جهت دار و چراغ های دارای تنظیم کننده شدت نور، انواعی از این دسته منابع نوری هستند که در بسته به شرایط دکوراسیون می توانند مورد اسفاده قرار گیرند

نور کاربردی: چنانچه از نام این نوع نورها برمی آید، برای انجام برخی از کارها و به منظور کاربردهای خاص به کار برده می شوند. این نوع منابع نوری می توانند شامل چراغ های رومیزی که برای کار و مطالعه مورد استفاده قرار می گیرند، و برخی چراغ های سقفی باشند که معمولا در ارتفاع پایین نصب می شوند و عموما در آشپزخانه ها کاربرد دارند.

تعبیه نور مناسب در دکوراسیون اتاق‌های خانه

نورپردازی را با توجه به کاربردهای اتاق طراحی کنید

حال که با انواع لایه های مختلف نوری آشنا شدید و موارد کاربرد هر کدام از آنها را می شناسید، وقت آن رسیده است که بفهمید این منابع نوری را در کجا و به چه صورت مورد استفاده قرار دهید و در کدام اتاق ها از آنها بهره گیرید. علیرغم اینکه چنین تصمیم گیری می تواند امری کاملا شخصی باشد، اما استانداردها و چهارچوب های مشخصی هم برای این منظور می توان تعریف نمود تا نورپردازی دکوراسیون به صورت کاملا کاربردی و اصولی انجام پذیرد.

اگر به درستی نمی دانید که نورپردازی اتاق ها بایستی چگونه آغاز شود، بهتری است نکاتی را که در ادامه می آید، به دقت مطالعه کنید و مدنظرتان داشته باشید.

- راهروی ورودی: در این بخش از خانه می توانید از نور ملایم یک یا چند چراغ دیواری یا لوسترهای سقفی استفاده کنید. همچنین برای تکمیل فرایند طراحی، استفاده از یک لامپ رومیزی یا حتی چراغ های کف اتاق نیز توصیه می شود.

اتاق نشیمن: این بخش از خانه، بهترین مکان برای استفاده از نورهای متمرکز است. احتمالا در اتاق نشیمن، محل مشخصی برای قرار دادن مبلمان وجود دارد. برای این قسمت از اتاق یک منبع نوری بزرگ و سرتاسری استاده کنید که روی سقف اتاق تعبیه شده باشد و به این نقطه مرکزیت ببخشد. می توان لامپ های کوچکی در کف و در گوشه ها تعبیه نمود تا نورهای ملایمی در این قسمت ها ایجاد شود. همچنین اگر میزهای جانبی در کنار مبلمان استفاده می کنید، می توانید از آباژورها یا چراغ های رومیزی روی آنها استفاده کنید و از نور آنها به شکل کاربردی تر بهره مند شوید.

اتاق نهارخوری: روشن کردن اتاق نهارخوری و نورپردازی آن، ساده ترین بخشی از خانه است که می توانید برایش منبع نوری مناسب تهیه کنید. منبع اصلی نوری در این اتاق بایستی از یک چراغ بزرگ سقفی همچون یک لوستر بزرگ تامین شود که در قسمت مرکز و بالای میز غذاخوری قرار می گیرد. اگر گوشه ها و بخش های جانبی اتاق، به اندازه کافی روشن نمی شود، می توانید لامپ های کوچکی در کف اتاق تعبیه کنید و یا از چراغ های رومیزی استفاده نمایید.

آشپزخانه: نورپردازی در آشپزخانه کمی پیچیده تر است. بهتر است این کار را در ابتدا با تهیه چند چراغ با نور متمرکز آغاز کنید. قسمت کانتر آشپزخانه یا میز غذاخوری که در آشپزخانه قرار می دهید، به عنوان نقطه کانونی فضا شناخته می شوند و می توانند با یک چراغ سقفی با نور سرتاسری روشن شوند. در بخش هایی از آشپزخانه که کار می کنید و به آشپزی مشغول می شوید، بایستی از نورهای کاربردی استفاده کنید. این نوع منابع نوری را می توانید در زیر کابینت ها تعبیه کنید و یا در قسمت بالای اجاق گاز، سینک ظرفشویی و هر قسمتی که نیاز داشتید نصب نمایید.

اتاق خواب: معمولا در اتاق خواب به یک منبع نوری اصلی نیاز دارید که با استفاده از یک چراغ سقفی یا دیواری تامین می شود. در عین حال می توانید از چراغ های رومیزی در کنار تخت خواب ها و یا روی دیوارهای جانبی تخت نیز بهره مند شوید

حمام: معمولا در حمام یا دستشویی ها از یک منبع نور متمرکز استفاده می شود. علاوه بر آن می توانید از نورهای کاربردی در اطراف آینه یا در بالای وان حمام نیز بهره ببرید.

تعبیه نور مناسب در دکوراسیون اتاق‌های خانه

محل کار: ابتدا یک منبع نور اصلی برای چنین فضایی تعبیه کنید و مطمئن شوید که تمام بخش های محیط به اندازه کافی به وسیله این منبع نوری روشن می شوند. سپس در گوشه و کناره های اتاق می توانید در صورت نیاز از نور حاشیه ای استفاده کنید تا نوری یکنواخت در همه جای اتاق داشته باشید. در نهایت بنا به نیاز خودتان روی میز کار یا در دیگر بخش هایی که به کار مشغول می شوید از منابع نور کابردی و چراغ های رومیزی بهره ببرید.

تعبیه نور مناسب در دکوراسیون اتاق‌های خانه

ابعاد اتاق را همراه با زیبایی دکوراسیون مدنظر قرار دهید

زمانی که از تناسب میان روشنایی منابع نوری و ابعاد اتاق صحبت می کنیم، عموما منظورمان منبع نور اصلی اتاق و چراغ های سقفی است. مطمئنا این تناسب مقدار مشخصی دارد که رابطه مستقیمی با طول و عرض و وسعت اتاق ها خواهد داشت. در ادامه فرمول مشخصی که برای این منظور شناخته شده است را ارائه می کنیم. اگر منبع نوری که در اتاق به کار می برید، کل فضا را پوشش می دهد و قرار است همه جای اتاق را روشن کند، بایستی طول و عرض اتاق مورد نظرتان را اندازه گیری کنید و سپس دو عدد به دست آمده را با یکدیگر جمع نمایید.

مقداری که به عنوان حاصل جمع این دو عدد به دست می آید، قطر روشنایی منبع نوری شماست. به عنوان مثال اگر طول اتاق 4 متر و عرض آن 3 متر باشد، حاصل جمع آنها که مقدار 7 متر خواهد بود، به عنوان قطر روشنایی شناخته می شود، و منبع نوری مورد استفاده شما باید همین میزان روشنایی تولید نماید. البته اگر قصد دارد فقط بخشی از اتاق را با استفاده از یک منبع نور خاص روشن کنید، و چراغ های تعبیه شده، به عنوان مثال تنها محدوده قرار گرفتن مبلمان را پوشش دهد، کافی است ابعاد همین بخش از اتاق را به دست آوردید و نیاز به محاسبه طول و عرض کل اتاق نیست. سپس از این طریق قطر روشنایی چراغ ها را محاسبه کنید. پس از کسب اطمینان از روشنایی اتاق می توانید به جزئیات نورپردازی توجه کنید و دیگر فاکتورهایی که در زیباسازی فضا دخیل خواهد بود را مد نظر قرار دهید.

تعبیه نور مناسب در دکوراسیون اتاق‌های خانه

نورپردازی مناسب اتاق می تواند ظاهر آن را به کلی دگرگون کند و نقش بسیار موثری در طراحی دکوراسیون داشته باشد. زمانی که نور مناسب در فضا تامین شود، می توانید با خیال راحت دیگر المان های دکوراتیو همچون رنگ، طرح وسایل و چیدمان لوازم را طراحی نمایید. اما اگر میزان روشنایی مناسب در اتاق مهیا نشود، بدون شک از هدف اصلی خود در دکوراسیون اتاق ها و زیباسازی آنها دور خواهید شد. بنابراین بهتر است پیش از شروع به کار طراحی دکوراسیون، در ابتدا و پیش از هر چیز، نورپردازی و تعبیه نور مناسب در فضای داخلی خانه و محل کار را در اولویت قرار دهید و این موضوع را در راس کارهای خود برای دکوراسیون اتاق ها بدانید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..