تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




داستان برند: اپل؛ از گاراژ کوچک یک خانه تا ایجاد یک امپراطوری بزرگ در دنیا

اپل که در ابتدا با نام Apple Computer شناخته می‌شد، یک شرکت چندملیتی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تولید لوازم الکترونیکی، رایانه‌های شخصی، تولید سرور و نرم‌افزارهای رایانه‌ای فعالیت دارد. علاوه بر این شرکت یادشده یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان محتوای چندرسانه‌ای است. اپل در سراسر دنیا نمایندگی‌هایی برای فروش محصولات خود تأسیس کرده که به این نمایندگی‌ها اپ‌استور می‌گویند. محصولات اصلی این شرکت گوشی هوشمند آیفون، تبلت‌ آیپد، پخش‌کننده‌ی چندرسانه‌ای قابل حمل و رایانه‌های سری مکینتاش است. 

استیو جابز و استیو وزنیاک در تاریخ یکم آوریل سال ۱۹۷۶ (۱۲ فروردین ۱۳۵۵) شرکتی به نام اپل تأسیس کردند. ثبت این شرکت نیز در روز سوم ژانویه ۱۹۷۷ (۱۳ دی ۱۳۵۵) در کوپرتینو کالیفرنیا انجام شد.

به مدت سه دهه، عمده‌ی فعالیت این شرکت تولید رایانه‌های شخصی بود. در این بین، محصولاتی از جمله رایانه‌ی اپل ۲، مکینتاش و پاور مک تولید شد. در آن زمان فروش این دستگاه‌ها چندان مطلوب نبود و تا دهه‌ی ۹۰ میلادی، سهم بازار اپل در فروش رایانه‌های شخصی بسیار کم بود. با وجود اینکه استیوجابز یکی از مؤسسان اپل بود، اما در فاصله‌ی بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶ از این شرکت اخراج شد. وی در مدتی که در اپل مشغول نبود، شرکت دیگری به نام نکست (NeXT) را بنا نهاد که این شرکت نهایتا توسط اپل خریداری شد. پس از این اتفاق، جابز بار دیگر به‌عنوان مدیرعامل اپل انتخاب شد.

با معرفی پخش‌کننده‌ی چندرسانه‌ای اپل موسوم به آی‌پاد در سال ۲۰۰۱ و نیز ایجاد فروشگاه آیتیونز موزیک در سال ۲۰۰۳، اپل خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر تولید‌کننده‌ی لوازم الکترونیکی و نیز یکی از فروشنده‌های برتر محتوای مالتی‌مدیا به جهان شناساند. همین عوامل باعث شد تا نام کامپیوتر از انتهای نام این شرکت برداشته شود و در سال ۲۰۰۷ نام شرکت به اپل تغییر یابد. 

پایه‌گذاری اپل

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، به‌احتمال زیاد باید شما را جزء عاشقان یا دست‌کم علاقه‌مندان به دنیای فناوری دانست. با این شرایط حتما می‌دانید که داستان بیشتر برندهای محبوب و بزرگ کنونی حوزه‌ی تکنولوژی، از یک مکان افسانه‌ای به نام گاراژ خانه شروع شده است. مورد دیگری که در شروع داستان این نوع شرکت‌ها وجود دارد، شرایط نه‌چندان مناسب و نیروی کار دو یا سه نفره است. اما در نهایت این آغازها به سرانجامی بی‌نظیر ختم می‌شود.

رونالد وین سهم ۱۰ درصدی خود از شرکت تازه تأسیس اپل را به قیمت ۵۰۰ دلار فروخت؛ سهمی که در حال حاضر ۷۲ میلیارد دلار ارزش دارد.

همان‌طور که در بخش مقدمه اشاره‌ی کوتاهی داشتیم، استیو جابز و استیو وزنیاک به‌عنوان مؤسسان اصلی شرکت اپل شناخته می‌شوند؛ اما نباید در این بین، یکی از دوستان دو استیو داستان به نام رونالد وین را فراموش کنیم. اگر وین نبود، شاید امروز شاهد محصولاتی مثل آیفون، آیپد یا آی‌مک نبودیم. جابز دوست خود وین را متقاعد کرد که با دریافت ۱۰ درصد از سهام شرکت تازه تأسیس، به عنوان زیردست وی و استیو وزنیاک مشغول به کار شود. اما ۱۲ روز پس از این اتفاق، وین سهام خود به ارزش فقط ۵۰۰ دلار را فروخت. این سهام در حال حاضر ۷۲ میلیارد دلار ارزش دارد.

پایه‌گذاری اپل - ملاقات جابز و وزنیاک

استیو‌های داستان، یکدیگر را در یکی از کلاب‌های کامپیوتری ملاقات کردند. در این کلاب‌، علاقه‌مندان به رایانه‌ها در گاراژی که در منلوپارک کالیفرنیا بود، گرد هم می‌آمدند. این دو یک هدف مشترک داشتند: ساده کردن رایانه‌ها برای همه.

استیو جابز و استیو وازنیاک

(استیو جابز در سمت راست و استیو وزنیاک در سمت چپ)

در آن زمان وزنیاک اولین رایانه‌ی خود را ساخته بود. این رایانه یک کیبورد شبیه به دستگاه تایپ داشت و می‌شد آن را به تلویزیون متصل کرد. بعدها این کامپیوتر با نام اپل ۱ تولید شد و در واقع باید آن را نمونه‌ای اولیه از تمام رایانه‌های مدرن دانست. اما هدف اصلی وزنیاک این نبود که دنیا را تغییر دهد، بلکه بیشتر علاقه داشت خود را به‌عنوان فردی به دیگران نشان دهد که قادر است با کمترین منابع، بهترین محصول ممکن را تولید کند.

رونالد وین

(رونالد وین)

پیش از تأسیس اپل، وزنیاک تمایل چندانی به نمایش دادن رایانه ساخت خود به دیگران نداشت. او خجالت می‌کشید و اینگونه گمان می‌کرد که اطلاعات کمی در مورد سیستم‌های کامپیوتری دارد و به همین دلیل تصمیم گرفته بود به‌طور کامل از معرفی دستگاهش در کلاب یادشده خودداری کند.

اگر جابز با وزنیاک ملاقات نمی‌کرد، شاید کامپیوتر ساخته‌شده توسط وزنیاک هیچ‌گاه دیده نمی‌شد.

اما به لطف استیو جابز که پتانسیل خیلی خوبی در رایانه‌ی وزنیاک دیده بود، وزنیاک از تصمیم خود صرف‌نظر کرد. اگر جابز با وزنیاک ملاقات نمی‌کرد، شاید کامپیوتر ساخته‌شده توسط وزنیاک هیچ‌گاه دیده نمی‌شد. حتی به‌منظور کمک مالی برای تولید بیشتر این کامپیوتر، استیو جابز مینی‌بوس فولکس واگن خود را هم فروخت. وزنیاک نیز در آن زمان ماشین‌حساب اچ‌پی خود را به فروش رساند و سرانجام این دو به همراهی رونالد وین، در یکم آوریل سال ۱۹۷۶ (۱۲ فروردین ۱۳۵۵) شرکت اپل کامپیوتر را تأسیس کردند، شرکتی که اکنون ۴۲ سال عمر دارد.

پایه‌گذاری اپل - انتخاب نام اپل

بر اساس مصاحبه‌ای که در دسامبر ۱۹۸۴ در مجله‌ی بایتز از وزنیاک منتشر شده، وی ایده‌ی انتخاب نام اپل را به استیو جابز نسبت داده است. وزنیاک در این مصاحبه اینگونه گفت: «جابز گهگاه باغبانی می‌کرد و محصولات ارگانیک خود را پرورش می‌داد. من فکر می‌کنم اسم اپل به دلیل همین موضوع به ذهن او خطور کرد یا شاید این بازخورد طبیعت بود. شاید این کلمه ناگهان در یک‌لحظه به او الهام شده باشد. در هر صورت، پس از نام اپل هر دو تلاش کردیم نام‌های دیگری را جایگزین کنیم؛ ولی هیچ‌کدام در نهایت موفق نشدیم نامی بهتر از اپل بیابیم.»

پایه‌گذاری اپل - فروش کامپیوتر اپل ۱

وزنیاک تمام کامپیوترها را با دست می‌ساخت و این در حالی بود که قیمت تعیین‌شده برای هر رایانه‌ی اپل‌ ۱ کمی بیشتر از هزینه‌ی خرید قطعات آن بود. اگر آن‌ها موفق به فروش ۵۰ عدد اپل ۱ می‌شدند، فقط هزینه‌های سرمایه‌گذاری شده‌شان بازگشت داده می‌شد. اما استیو جابز آرزوهای بلندپروازانه‌تری داشت.

قیمت اپل ۱، معادل ۶۶۶.۶۶ دلار تعیین شده بود. اپل تازه تأسیس موفق شد با فروشگاه بایت واقع در مانتین‌ویو برای تولید ۵۰ عدد اپل ۱ با قیمت هر واحد ۵۰۰ دلار قرارداد ببندد. اپل در آن زمان قادر به تولید تعداد بیشتری از اپل ۱ نبود. شرکت آتاری که استیو جابز سابقه‌ی فعالیت در آن را داشت، برای فروش هر قطعه به او، مبلغ مورد نظر را نقدا درخواست می‌کرد و بانک نیز جابز را برای دریافت وام رد صلاحیت کرده بود. اگرچه در آن مقطع زمانی، استیو جابز پیشنهادی ۵ هزار دلاری از جانب پدر یکی از دوستانش دریافت کرده بود؛ اما این مبلغ هم برای تأمین منابع مورد نیاز ساخت تعداد بیشتری از رایانه‌ی اپل ۱ کافی نبود.

اپل ۱

(یک نمونه‌ی اصل از کامپیوتر اپل ۱)

پس از آماده‌سازی سفارش فروشگاه بایت، مشکلاتی بین شرکت نوپای اپل کامپیوتر و مدیر این فروشگاه به وجود آمد که در نهایت باعث شد استیو جابز ریسک دیگری برای موفقیت به جان بخرد. در آن شرایط وی تعهد داد که رایانه‌های ساخته‌شده را کامل‌تر کند و به‌موقع به فروشگاه مورد بحث تحویل دهد. در واقع فروشگاه بایت با دیدن نمونه‌ی اولیه اپل ۱ امید چندانی به فروش آن نداشت و به همین دلیل در گفتگوهای بین مدیر بایت‌شاپ و استیو جابز، قرار بر این شد که این محصول به یک رایانه‌ی کامل تبدیل شود. در همان زمان بود که رونالد وین به‌طور کامل از شرکتی که تازه با دوستان خود تأسیس کرده بود، ناامید شد و در نهایت این شرکت را ترک کرد.

جابز پس از بگومگوهای خود با فروشگاه بایت و پس از تعهدات جدیدی که به گردن گرفته بود، به‌سختی در کنار وزنیاک و چند تن از دوستان و نیز خانواده‌ی خود کار کرد تا بتواند به‌موقع سفارش تغییریافته‌ی آن فروشگاه را تأمین کند. استیو جوان و پرانگیزه کارش را به‌خوبی انجام داد و به عهد خود عمل کرد. هنگامی که محصول تغییریافته‌ی اپل کامپیوتر برای بار دوم به بایت‌شاپ تحویل داده شد، ترل که مدیریت فروشگاه یادشده را بر عهده داشت، از آنچه مشاهده کرد بسیار  شگفت‌زده شد.

محصولی که جابز و وزنیاک آماده کرده بودند، فقط یک برد کامپیوتری بود که بدون پیش‌نیازهایش، هیچ کاری از آن برنمی‌آمد. ترل حتی نمی‌توانست این برد‌ها را تست کند و بدین منظور باید دو تبدیل‌کننده خریداری می‌کرد. از آنجا که این محصول کیبورد یا نمایشگر نداشت، امکان انتقال اطلاعات به آن بدون لوازم مورد نیاز وجود نداشت. حتی اگر یک صفحه‌کلید به این برد اضافه می‌شد، حتی با تلاش فراوان یک برنامه‌نویس، امکان برنامه‌ریزی آن فراهم نبود؛ چراکه جابز و وزنیاک، زبان برنامه‌نویسی را روی نوار کاست یا چیپ حافظه‌ی ROM ارائه نکرده بودند. مشکل دیگری که این محصول داشت، این بود که هیچ جعبه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود.

orginal apple 1 board

ترل در ابتدا به این برد هم امیدی نداشت؛ اما جابز نهایتا وی را متقاعد کرد تا به قرارداد عمل کند و مبلغ مورد نظر را به شرکت جوان اپل بپردازد. در نهایت در فاصله‌ی بین سال‌های ۱۹۷۶ تا سپتامبر ۱۹۷۷، ۲۰۰ عدد رایانه‌ی اپل ۱ تولید شد.

اگرچه اپل ۱ در حال حاضر شاید هیچ کاربردی نداشته باشد، اما به دلیل نقش مهم این محصول در صنعت رایانه‌های شخصی،  بسیاری از کلکسیونرها آرزوی داشتن آن را دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به کلکسیونری به نام Bonhams اشاره کرد که در اکتبر سال ۲۰۱۴ یک عدد اپل ۱ سالم را به قیمت ۹۰۵ هزار دلار خریداری کرد. اگر شما هم به داشتن این محصول علاقه دارید ولی جیب شما بسیار کم‌عمق‌تر از آن است که چنین مبلغی برای خرید صرف کنید، می‌توانید نگاهی به کامپیوتر Replica 1 Plus داشته باشید. این دستگاه از نظر سخت‌افزاری شبیه به اپل ۱ ساخته شده و قیمت آن ۱۹۹ دلار است.

با در نظر گرفتن اینکه هر ۲۰۰ کامپیوتر اپل ۱ ساخته‌شده به فروش رفت، می‌توان این محصول را یک دستگاه موفق دانست. این رایانه باعث شد تا شرکت نوپای اپل رشد بسیار چشمگیری را تجربه کند.

کامپیوتر اپل ۲

اپل ۲

(تصویری از کامپیوتر اپل ۲)

در آوریل سال ۱۹۷۷، کامپیوتر اپل ۲ (Apple II) در نمایشگاه رایانه‌‌ی West Coast معرفی شد. این محصول در آن زمان رقابتی شانه‌ به شانه‌ با بزرگانی چون Commodore PET داشت. این دستگاه همانند نسل پیشین خود یک ماشین پیشگام بود که از گرافیک رنگی بهره می‌برد و حافظه‌ی آن از نوع نواری بود که البته بعدا به فلاپی ۵.۲ اینچی ارتقاء یافت. اپل ۲ می‌توانست تصاویر را در نمایشگری از نوع NTSC و با رزولوشن واقعی ۲۸۰ در ۱۹۲ پیکسل به نمایش درآورد که این مشخصه در آن زمان بسیار شگفت‌انگیز بود و این وضوح، رزولوشن بالایی محسوب می‌شد. 

معرفی اپل ۲، نقطه‌ی آغاز صنعت رایانه‌های شخصی بوده است

کامپیوتر اپل ۲ یک اختراع واقعی بود. نویسنده‌ی زندگی‌نامه‌ی استیو جابز، والتر آیزاکسون در این مورد گفته است که معرفی اپل ۲، نقطه‌ی آغاز صنعت رایانه‌های شخصی بود. مشکل اما، قیمت ۱۳۰۰ دلاری تعیین‌شده برای این رایانه بود که با توجه به مشخصات فنی‌اش، چندان منطقی به نظر نمی‌رسید. مسلما پرداخت چنین هزینه‌ای برای کاربران مستلزم یک دلیل خوب بود. اما اپل ۲ دارای ویژگی بسیار خوبی بود که افراد با توجه به همین قابلیت دلیل خوبی برای خریدن این محصول داشتند. 

اولین اپلیکیشن کامپیوتر اپل ۲: Visicalc

یکی از دانشجویان مدرسه‌ی کسب‌وکار هاروارد به نام دن بریکلین یک تصویر ذهنی بسیار خوب ارائه کرده بود. وی تصور نمایشگری را داشت که در آن، اعداد به‌صورت بصری قابل مشاهده باشند و بتوان با استفاده از ماوس و کیبورد با این اعداد تعامل کرد و عملیات مختلفی چون جمع و تفریق را روی آن‌ها انجام داد. البته آنچه در دهه‌ی ۷۰ میلادی به ذهن بریکلین خطور کرده بود، امروزه به شکل نرم‌افزارهای صفحه‌گسترده مانند اکسل در دسترس ما قرار گرفته است. وی کار سختی برای تبدیل کردن یک کاردستی به یک پروژه‌ی دیجیتالی در پیش داشت؛ ولی با قرض گرفتن رایانه‌ی اپل ۲ ناشر خود، توانست روشی نرم‌افزاری همانند آنچه در ذهن داشت، برای انجام کارهای مورد نظرش ایجاد کند. بسیاری از اصول اولیه‌ی به کار گرفته‌شده توسط بریکلین، امروزه همچنان به همان شکل عمل می‌کنند.

بریکلین برای انجام آنچه در سر داشت با محدودیت‌هایی مواجه بود. باید گفت در واقع به دلیل محدودیت‌هایی که اپل ۲ داشت، نتیجه‌ی کار بریکلین با تصورات وی فاصله داشت. از جمله مشکلات اپل ۲ می‌توان به نداشتن نمایشگر سرخود و ماوس اشاره کرد. در آن زمان البته ماوس اختراع شده بود؛ اما به‌صورت پیش‌فرض با خرید اپل ۲ ارائه نمی‌شد. به نظر Bricklin، نمایشگر رایانه باید از نوع معمولی می‌بود و ماوس هم به همراه محصول اپل عرضه می‌شد. از نظر او، داشتن ماوس می‌توانست باعث موفقیت رایانه‌های اپل در بازار شود.

VisiCalc در سال ۱۹۷۹ معرفی شد. این نرم‌افزار به‌عنوان یک صفحه‌ی جادویی که قادر به انجام محاسبات مجدد است، تبلیغ می‌شد. بدیهی است که انتشار نرم‌افزار یادشده یکی از مهم‌ترین عواملی بود که به فروش موفق رایانه‌ی اپل ۲ کمک کرد و باعث شد این شرکت پایه‌های محکمی در صنعت رایانه‌های شخصی برای خود ایجاد کند.

پیش از معرفی رسمی VisiCalc، تحلیل‌گری به نام بنجامین‌ ام روزن، پس از بررسی مختصر این نرم‌افزار نظر خود را این‌گونه بیان کرد: «VisiCalc بسیار قدرتمند و کامل و کارکرد آن آسان و مناسب است و همین مشخصه‌ها باعث می‌شود احتمالا این نرم‌افزار به یکی از پرفروش‌ترین نرم‌افزارهای تاریخ مبدل شود. علاوه بر این وجود چنین نرم‌افزاری به فروش بیشتر کامپیوترها کمک می‌کند.»

نرم افزار VisiCalc

البته افراد دیگری هم در آن زمان بودند که خرید اپل ۲ را صرفا به دلیل داشتن نرم‌افزار یادشده، منطقی نمی‌دانستند. از جمله این افراد می‌توان به تیم بری اشاره کرد که از نظر وی بهتر بود VisiCalc امکان اجرا شدن در رایانه‌های CP/M را هم داشت تا بتوان از قابلیت‌های آن در سایر سیستم‌ها بهره برد.

موفقیت اپل ۲: نمایشگر رنگی

نرم‌افزاری که قیمت آن کمی بیشتر از ۱۰۰ دلار تعیین شده بود، در نهایت باعث شد ارزش خرید سخت‌افزار اجراکننده‌ی آن بیشتر شود. اگرچه این موضوع یک تئوری نانوشته است؛ اما در هر صورت هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر بالای VisiCalc را در فروش اپل ۲ انکار کند.

در فوریه‌ی ۱۹۸۴ در مجله‌ی پی‌سی مگ در مورد اپل ۲ مقاله‌ای نوشته شد. در این مقاله به سایز کوچک و مناسب این محصول نسبت به رایانه‌های آن زمان اشاره شده بود. این ویژگی یکی از بهترین مشخصه‌های اپل ۲ بود و می‌شد آن به‌راحتی در هر مکانی قرار داد.

افزون بر این، اپل ۲ اولین نوع گرافیک‌های رنگی کاربردی را ارائه داد. این محصول همچنین مجهز به اسلات‌هایی بود که دیگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار از طریق این درگاه‌ها می‌توانستند لوازم دیگری را تولید کنند و قابلیت‌های اپل ۲ را افزایش دهند.

اپل، زیراکس و ماوس تک دکمه‌ای

apple 2

دو استیو داستان، با دو رایانه‌ی شخصی تولیدشده خود در شرکتشان، نام‌های بزرگ این صنعت را هدف قرار داده بودند. 

زیراکس نیز در آن زمان یک مرکز تحقیقاتی به نام Xerox PARC در آمریکا تأسیس کرده بود. این مرکز به‌منظور بررسی تکنولوژی‌های جدید احداث شد و کمک کرد تا فناوری‌هایی از جمله محتوای چندرسانه‌ای اپتیکال، اترنت و چاپگر‌های لیزری که از آن‌ها به‌صورت روزمره استفاده می‌شود، پیشرفت داشته باشند.

اپل ۱ و اپل ۲ هر دو سیستم‌های بر پایه‌ی متن بودند که از این نظر شباهت زیادی به کامپیوترهای شخصی اولیه‌ی عرضه‌شده توسط شرکت آی‌بی‌ام داشتند. اما استیو جابز می‌خواست دستگاهی بسازد که حس بیشتری در آن وجود داشته باشد. وی شرکت زیراکس را متقاعد کرد تا به همراه تعدادی از کارمندان اپل، به مدت سه روز به Xerox PARC دسترسی داشته باشند. شرکت زیراکس نیز در مقابل ۱۰۰ هزار از سهم اپل را با قیمت هر سهم ۱۰ دلار خریداری کرد.

اپل در کل چهار مرتبه در سال‌های ۱۹۸۷، ۲۰۰۰، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ سهام خود را به تعداد سهم بیشتری تبدیل کرده است. البته شرکت‌های مختلف هنگامی که ارزش هر سهم آن‌ها خیلی بالا برود، هر سهم را به چند سهم تقسیم می‌کنند. سهام اپل در سال ۱۹۸۷ معادل ۲۰۰ سهم و در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵ به ترتیب ۴۰۰ هزار و ۸۰۰ هزار سهم بوده است. در سال ۲۰۱۴ نیز هر سهم از شرکت اپل به ۷ سهم تقسیم شد و به همین دلیل ۸۰۰ هزار سهم زیراکس در ۲۰۱۴ به ۵.۶ میلیون سهم افزایش یافت. هم‌اکنون این سهام ارزشی معادل ۴۵۰ میلیون یورو دارد که برای یک تور سه‌روزه بد نیست!

نظر جابز با دیدن دستگاهی به نام Alto دگرگون شد. این دستگاه در مرکز تحقیقاتی زیراکس به میزان وسیعی مورد استفاده قرار گرفته بود و در آن زمان از یک نمایشگر افقی و رابط کاربری گرافیکی بهره می‌برد. این دو قابلیت باعث شده بودند تا Alto در زمان خود، جلوتر از سایرین باشد. شرکت زیراکس در مجموع ۲۰۰۰ واحد از این محصول را تولید کرد. لازم به ذکر است که Alto هیچ‌گاه به‌صورت عمومی به فروش نرسید. این دستگاه ابعاد بزرگی داشت و فضایی به‌اندازه‌ی یک یخچال اشغال می‌کرد؛ ولی با این وجود به‌عنوان یک دستگاه شخصی از آن یاد می‌شد. Alto اولین رایانه‌ای بود که از ماوس استفاده می‌کرد. ماوس این کامپیوتر در واقع یک گجت سه دکمه‌ای بود که برای اشاره به عناصر موجود روی نمایشگر و کلیک روی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

استیو جابز به این نتیجه رسید که رایانه‌های تولیدشده توسط اپل باید کارکردی شبیه به محصول زیراکس، داشته باشند.

معرفی اپل دیسک ۲

در همان سال‌های معرفی رایانه‌ی اپل ۲ (۱۹۷۸ میلادی) اپل دیسک ۲ نیز معرفی شد که در واقع ساخته‌ی وزنیاک بود. این محصول یک درایو اکسترنال برای ذخیره‌سازی اطلاعات بود. هر اپل دیسک ۲ قادر ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۱۰ کیلوبایت داده را ارائه می‌داد و ابعادی ۵.۲۵ اینچی (فلاپی دیسک) داشت. در آن زمان اپل دیسک ۲ با قیمت ۴۹۵ دلار به فروش می‌رفت که البته قیمت آن نسبت به فلاپی درایورهای رقیب تقریبا نصف شده بود. علاوه بر این محصول یاد شده نسبت به نوارهای کاست ذخیره‌سازی، عملکرد بهتری داشت. 

ورود اپل به بازار سهام

پس از عمومی شدن سهام شرکت فورد در سال ۱۹۵۶، بزرگ‌ترین IPO (عرضه‌ی اولیه‌ی سهام) در سال ۱۹۸۰ میلادی توسط اپل انجام شد. در آن زمان اپل با ارزشی معادل ۱.۸ میلیارد دلار وارد بازار سهام شد و همین کافی بود تا از بین ۱۰۰۰ کارمند این شرکت بیش از ۴۰ نفر یک شبه به افرادی میلیونر تبدیل شوند.

اپل ۳

(کامپیوتر شخصی اپل ۳)

کامپیوتر اپل ۳ نیز در سال ۱۹۸۰ و با قیمتی بین ۴۳۴۰ دلار تا ۷۸۰۰ دلار معرفی و قرار شد حکم رایانه‌ی تجاری و پرچمدار اپل را داشته باشد اما به دلیل مشکلاتی که برای این محصول به‌وجود آمد چنین اتفاقی رخ نداد. برای یادآوری بد نیست اشاره کنیم که اپل ۳ از یک پردازنده‌ با فرکانس کاری ۲ مگاهرتز بهره می‌برد و حافظه‌ی رام آن ۴ کیلوبایت در نظر گرفته شده بود. 

یک سال پس عرضه‌ی اولیه‌ی سهام اپل، یعنی در سال ۱۹۸۱، شرکت آی‌بی‌ام یک رایانه‌ی شخصی با قیمت ۱۵۶۵ دلار معرفی کرد. این محصول مشخصات فنی چندان قابل توجهی نداشت و به دلیل اهمیت ندادن افراد به همین مشخصات، پس از دو سال توانست سهم قابل توجهی از بازار اپل را از آن خود کند.

در همین زمان اپل اولین لرزش شدید خود را احساس کرد. در نتیجه این شرکت ۴۰ نفر از کارمندانش را اخراج کرد و تغییراتی هم در جایگاه مدیران اصلی اعمال شد. 

جابز در ملاقات معروف خود با اسکالی، وی را متقاعد به سرمایه‌گذاری در اپل کرد. جابز به او گفت: «می‌خواهی تا آخر عمرت آب قند تولید کنی یا با من فرصت تغییر دنیا را داشته باشی».

در سال ‍۱۹۸۲، شرکت جوان مایکروسافت شروع به ساختن چند نرم‌افزار برای پروژه‌ی رمزآلود مک اپل کرد؛ اما ردموندی‌ها به طور همزمان کار بر روی یک رابط کاربری گرافیکی (ویندوز) برای رایانه‌های شخصی آی‌بی‌ام را نیز انجام می‌دادند.

در سال ۱۹۸۳ یک اتفاق بسیار مهم در تاریخ اپل رخ داد. استیو جابز در ملاقات مشهور خود با جان اسکالی (مدیرعامل وقت پپسی‌کولا) توانست وی را متقاعد کند تا در شرکت اپل سرمایه‌گذاری انجام دهد. جمله‌ی معروف جابز به اسکالی این بود: «می‌خواهی تا آخر عمر آب قند تولید کنی یا با من فرصت تغییر دنیا را داشته باشی.»

apple lisa pc

(کامپیوتر اپل لیزا)

اما در سال ۱۹۸۳ اپل همچنین رایانه‌ای به نام لیزا را با قیمت ۹۹۹۵ دلار معرفی کرد. این محصول در واقع اولین رایانه‌ی تجاری با ماوس و رابط‌کاربری گرافیکی بود؛ اما به دلیل قیمت بسیار بالا، سرعت کم و عدم سازگاری با محصولات دیگر، نتوانست به موفقیت برسد.

مک اولیه از راه می‌رسد

سرانجام در سال ۱۹۸۴ میلادی، رایانه‌ی شخصی مک که بسیاری از افراد مدت‌ها انتظار آن را داشتند معرفی شد. این کامپیوتر شخصی از ۱۲۸ کیلوبایت حافظه‌ بهره می‌برد و قیمت آن ۲۴۹۵ دلار تعیین شده بود. از دیگر مشخصات مک اولیه می‌توان به پردازنده‌ی ۸ مگاهرتزی آن اشاره کرد

مکینتاش ۱۲۸k

(مکینتاش 128K)

اما در سال ۱۹۸۵ و پس از به‌وجود آمدن مشکلاتی بین جابز و اسکالی، استیو داستان از اپل استعفا دارد و خود شرکت جدیدی به نام نکست (NeXT) را تاسیس کرد.

اوضاع پس از استعفای جابز برای اپل چندان خوب پیش نرفت تا جایی که در سال ۱۹۸۸ اپل به دلیل کم شدن بیش از حد فروش مکینتاش، از مایکروسافت به دلیل نقض حقوق سمعی‌ و بصری رایانه‌ی لیزا و استفاده از دستاوردهای اپل در ویندوز ۲.۰.۳ شکایت کرد. 

در همین سال بود که جابز در شرکت نکست رایانه‌ی شخصی جدیدی را معرفی کرد. اپل نیز در سال ۱۹۸۸ فقط یک محصول به نام مک IIx را معرفی کرد که در برابر محصول ساخته شده توسط شرکت NeXT حرفی برای گفتن نداشت. لازم به ذکر است که نکست‌کامپیوتر یک محصول ۱۲ اینچی بود که سیستم‌عامل یونیکس را اجرا می‌کرد. علاوه بر این اوضاع دادگاه بین اپل و مایکروسافت چندان هم به نفع کوپرتینویی‌ها تمام نشد.

اولین مک ارزان قیمت

مک ال سی

(مک ال‌سی)

اپل در پاسخ به انتقادهایی که در مورد قیمت بالای محصولات این شرکت بیان می‌شد، در سال ۱۹۹۰ سه مدل ارزان‌قیمت از رایانه‌ی شخصی مک را معرفی کرد: مدل اول مک کلاسیک بود که قیمتی ۹۹۹ دلاری داشت. مدل دوم مک ال‌سی نام داشت و با قیمت ۲۴۰۰ دلار به فروش می‌رفت و نهایتا مدل سوم مک IIsi بود و ۳۸۰۰ دلار قیمت داشت. با وجود محدودیت‌های فنی این سه محصول، اپل موفق شد تعداد زیادی از آن‌ها را به فروش برساند و بار دیگر اعتماد سرمایه‌گذارانش را به خود جلب کند.

مک کلاسیک

(مک کلاسیک)

اپل در سال ۱۹۹۰ همچنین در شرکت آرم سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت با پرداخت ۲.۵ میلیون دلار به شرکت آرم، ۴۳ درصد از سهام این سازنده‌ی سی‌پی‌یو را از آن خود کرد. در پایان دهه‌ی نود میلادی، اپل سهم ۴۳ درصدی خود از آرم را با قیمتی معادل ۷۹۲ میلیون‌ دلار به فروش رساند و همین امر موجب شد تا ضررهای وارد آمده به آرم جبران شود و این شرکت بتواند از روزهای بد خود فاصله بگیرد.

ورود پاور بوک

اگرچه اپل بارها سعی کرد محصولی قابل حمل را تولید کند؛ اما هیچ‌گاه این تلاش به ثمر نرسید. ولی اپل از این کار دست نکشید و سرانجام در سال ۱۹۹۱ اولین رایانه‌ی شخصی قابل حمل خود را با نام پاور بوک معرفی کرد. این محصول در واقع نسل اولیه‌ی محصولاتی است که امروز با نام لپ‌تاپ آن‌ها را می‌شناسیم. در آن سال اپل از سه مدل پاوربوک ۱۰۰، پاوربوک ۱۴۰ و پاوربوک ۱۷۰ رونمایی کرد. این دستگاه‌ها قابلیت‌هایی مثل مک ارائه می‌دادند؛ ولی وزن آن‌ها کم‌ بود و این محصول نهایتا به یک استاندارد برای رایانه‌های قابل حمل مبدل شد.

پاور بوک ۱۰۰

(پاوربوک ۱۰۰)

اپل در سال ۱۹۹۱ با شرکت آی‌بی‌ام نیز همکاری‌هایی انجام دارد و یک موتور مالتی‌مدیا، یک سیستم‌عامل و رایانه‌هایی مبتنی بر پردازنده‌های RISC موتورولا را تولید کرد.

پس از سال‌ها سلطه‌ی سیستم‌عامل مکینتاش، سرانجام در سال ۱۹۹۲ شرکت مایکروسافت با انتشار ویندوز ۳.۱ توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. در آن زمان سهم ۱۵ درصدی اپل با سرعتی زیاد از دست این شرکت خارج می‌شد.

البته یک اتفاق مهم دیگر در سال ۹۲ میلادی برای اپل رخ داد و آن هم ورود طراح جوان ۲۵ ساله و خلاقی به نام جاناتان آیو به گروه طراحی صنعتی کوپرتینویی‌ها بود. وی در طراحی محصولاتی چون مسیج‌پد ۱۱۰ فعالیت کرده و پس از ۶ سال حضور در اپل، به طراح اصلی آی‌مک تبدیل شد. همانطور که می‌دانیم آی‌مک یکی از نقاط عطف اپل در طراحی رایانه‌های شخصی بود.

مسیج‌پد نیوتون

مسیج‌پد نیوتون در واقع یک دستیار دیجیتال شخصی (PDA) بود که در سال ۱۹۹۳ میلادی معرفی شد. اما نوشتن با دست روی این محصول بسیاری را از آن دلسرد کرد. عدم موفقیت این محصول باعث شد تا جان اسکالی که از طرفداران اصلی ساخت این محصول بود، پس از یک دهه از سمت خود برکنار شود.

مسیج پد نیوتون

اپل در همان سال امید خود از دادگاه مایکروسافت را نیز از دست داد؛ چراکه رای دادگاه بر خلاف انتظار اپل پیش رفت.

۱۰ سال پس از عرضه‌ی رایانه‌های ۸ مگاهرتزی ۱۲۸ کیلوبایتی، در سال ۱۹۹۴ اپل رایانه‌های جدید شخصی خود را با پردازنده‌هایی قوی‌تر (۶۰ مگاهرتز) معرفی کرد. موفقیت این رایانه‌ها باعث شد تا تولیدکنندگان دیگر نیز به فکر ساخت محصولاتی شبیه به مک بیفتند.

انتشار ویندوز ۹۵

شاید بگویید در تاریخچه‌ی اپل چرا به ویندوز اشاره می‌کنیم. باید گفت که انتشار ویندوز ۹۵ یکی از مواردی بود که برای اپل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود؛ چراکه مایکروسافت با انتشار این نسخه توانست ۲۰۰ میلیون دلار از فروش آن به دست بیاورد. در سال ۹۵ اپل لایسنس تولید نمونه‌های مشابه مک را به شرکت‌های دیگر می‌فروخت. به همین دلیل در آن سال‌ها شاهد عرضه‌ی رایانه‌هایی با قدرت بیشتر از مک و قیمتی ارزان‌تر از این محصول بودیم.

پس از مدت‌ها رکود و شکست‌های مختلف، در سال ۱۹۹۶ اپل شرکت تاسیس شده توسط جابز یعنی نکست را خریداری کرد.

آی‌مک معرفی می‌شود

عصر رایانه‌های متصل به اینترنت برای بیشتر افراد با آی‌مک آبی‌رنگ اپل گره‌ خوره است. این رایانه‌ی شخصی قیمتی ۱۲۹۹ دلاری داشت و یکی از سریع‌ترین رایانه‌های سری مک معرفی شده توسط اپل بود.

imac

استراتژی مک اواس ایکس مشخص شد. در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل، استیو جابز به توسعه‌دهندگان اعلام کرد که سیستم‌عامل مک اواس ۸.۵ یک سیستم‌عامل بسیار پیشرفته‌ی واقعی است که قابلیت‌های بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ibook

پس از موفقیت آی‌مک در سال ۹۸ میلادی، اپل یک به‌روزرسانی در رایانه‌های قابل حمل خود نیز اعمال کرد. اپل در سال ۹۹ از محصولی به نام آی‌بوک رونمایی کرد.

استیوجابز مجدد مدیرعامل اپل می شود

در سال ۲۰۰۰ میلادی سرانجام اپل چاره‌ای جز تغییر مدیرعامل خود نمی‌دید. جابز در آن سال موافقت کرد که بار دیگر مدیرعامل شرکتی شود که خود ساخته بود. وی به طور همزمان مدیرعامل شرکت معروف پیکسار هم بود.

mac power g4

پاور مک جی ۴ نیز در سال ۲۰۰۰ معرفی شد که در ابتدا با استقبال گرم کاربران مواجه شد؛ ولی فروش نهایی این محصول چندان قابل توجه نبود.

معرفی اولین آیپاد

ipod 2001

در سال ۲۰۰۱ اپل محصولی به نام آیپاد را معرفی کرد که با قیمت ۳۹۹ دلاری خود از پنج گیگابایت حافظه‌ی داخلی ذخیره‌سازی بهره می‌برد و می‌توانست ۱۰۰۰ فایل صوتی ام‌پی‌۳ را در خود نگه‌دارد. اما در آن زمان کم‌تر کسی فکر می‌کرد این محصول بتواند نه‌تنها اپل بلکه صنعت موسیقی را به طور کامل متحول کند.

همزمان با معرفی آیپاد، شرکت اپل نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک اواس ایکس را منتشر کرد. در این نسخه امکاناتی که کاربران مک مدت‌ها انتظار آن را داشتند اضافه شده بود که از جمله می‌توان به چندوظیفگی، فعالیت چند پردازشی و ... اشاره کرد. البته نسخه اصلی اواس ایکس هنوز برای عرضه‌ی عمومی آماده نشده بود.

os x 10.2

اما در سال ۲۰۰۲ بود که مک اواس ایکس ۱۰.۲ با کد نام جگوار (Jaguar) توسط اپل آماده شد. اپل در این نسخه بهبودهای زیادی را اعمال کرده بود که از جمله می‌توان به اضافه شدن ایمیل، آی‌چت، آدرس‌بوک، Inkwell، کوئیک‌تایم ۶ با پشتیبانی از فرمت MPEG-4، دسترسی یونیورسال ارتقا یافته، بخش جستجو بهینه شده، شرلوک ۳، Quartz Extreme و Rendezvous اشاره کرد.

این نسخه از اواس ایکس یکی از نقاط عطف این سیستم‌عامل و یکی از عوامل مهم در جلب توجه مجدد کاربران به پلتفرم دسکتاپی اپل بود.

سال ۲۰۰۳ یکی از مهم‌ترین سال‌های تاریخچه‌ی اپل است، چراکه در این سال فروشگاه آیتینوز شروع به‌کار کرد.

در سال ۲۰۰۳ یکی از مهم‌ترین محصولات اپل یعنی فروشگاه آیتیونز رونمایی شد. پس از موفقیتی که کوپرتینویی‌ها با عرضه‌ی آیپاد به‌دست آوردند، این شرکت تصمیم گفت تا فروشگاه موسیقی آیتینوز را تاسیس کند؛ فروشگاهی مجازی که در آن بیش از ۲۰۰ هزار آهنگ در دسترس کاربران قرار می‌گرفت. در آن زمان برای دسترسی به هر آهنگ کاربران باید ۹۹ سنت پرداخت می‌کردند.

itunes 2003

اپل در سال ۲۰۰۳ همچنین صنعت لپ‌تاپ را با معرفی اولین نوت‌بوک ۱۷ اینچی دنیا تحولی اساسی داد. علاوه بر این مدل ۱۲ اینچی پاوربوک اپل در این سال معرفی شد که تا آن زمان کوچک‌ترین لپ‌تاپ ساخته شده توسط این شرکت به حساب می‌آمد. 

سال ۲۰۰۵، حرکت به سوی اینتل

اپل پس از ۲۰ سال استفاده از پردازنده‌های ساخت شرکت موتورولا سرانجام در سال ۲۰۰۵ اولین مک‌های مجهز به پردازنده‌ی ساخت اینتل خود را معرفی کرد. علاوه بر این آیپادهای جدید این شرکت حالا از ویدیو پشتیبانی می‌کردند و اپل انتظار داشت همان کاربرد قبلی در بخش موزیک در بخش ویدیو نیز مورد توجه کاربران قرار گیرد. به‌همین دلیل کوپرتینویی‌ها امکان پخش ویدیو را به آیپادهای جدید خود اضافه کردند.

یک‌سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۶ شرکت اپل تمامی مک‌های تولیدی‌اش را با پردازنده‌های اینتل روانه‌ی بازار کرد و مسلما انتخاب اینتل توسط اپل یک فرصت بی‌نظیر برای این اینتل ایجاد کرد.

اپل با معرفی مک‌بوک‌ایر، دسته‌بندی جدیدی به‌نام الترابوک را در دنیای نوت‌بوک‌ها ایجاد کرد.

در پاور‌پی‌سی قابلیتی توسط اینتل ایجاد شد تا کاربران بتوانند اپلیکیشن‌های قدیمی این رایانه‌ی شخصی را در مدل‌های جدید مجهز به پردازنده‌های اینتل نیز اجرا کنند. یکی دیگر از نتایج این اقدام اپل، امکان اجرای سیستم‌عامل ویندوز و اپلیکیشن‌های ویندوز روی رایانه‌های مک بود. این امکان به‌واسطه‌ی قابلیت بوت دوگانه‌ی اپل بوت‌کمپ فراهم شده بود. البته روش دیگری هم برای اجرای ویندوز و اپ‌های این سیستم‌عامل در مک وجود داشت و آن استفاده از ابزارهای مجازی‌سازی پارالل و وی‌ام‌ور بود.

در سال ۲۰۰۶ مک‌بوک‌ایر از راه رسید؛ محصولی که همچنان یکی از محبوب‌ترین مک‌های معرفی شده توسط اپل است.

مک‌بوک ایر در سال ۲۰۰۶ توسط اپل رونمایی شد. این لپ‌تاپ هنوز هم لقب محبوب‌ترین مک ساخته شده توسط اپل را یدک می‌کشد. مک‌بوک‌ایر یک نوت‌بوک بسیار زیبا بود که قابلیت‌های بی‌نظر و عمرباتری بسیار خوبی را ارائه می‌داد و در واقع می‌توان این محصول را پایه‌گذار دسته‌ی الترابوک‌ها دانست.

اپل در مک‌بوک‌ایر بسیاری از اجزای همیشگی رایانه‌ها را از این محصول حذف کرد که از جمله می‌توان به حذف درایو نوری و پورت داخلی شبکه اشاره کرد. البته این شرکت نسخه‌ی یو‌اس‌بیِ دو بخش حذف شده‌ی مورد اشاره را ارائه داده بود. اپل همچنین حافظه‌ی فلش این دستگاه را بهبود داد و از طرح باتری مخصوص به خود بهره گرفت و همین سبک در مدل‌های بعدی مک‌بوک‌ایر نیز اعمال شد.

iphone 2007

در سال ۲۰۰۷ باز هم یکی از تاریخی‌ترین لحظات در اپل سپری می‌شد. در این سال اولین نسل گوشی‌هوشمند آیفون توسط استیو جابز، مغز متفکر و خلاق اپل معرفی شد. این محصول یکی از انقلابی‌ترین محصولات فناوری در کل تاریخ محسوب می‌شود. با معرفی آیفون، روابط بین اپراتورهای موبایل و سازندگان گوشی، وارد مرحله‌ای جدید شد.

first ipad

سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ استیوجابز اولین تبلت آيپد را معرفی کرد که یک‌بار دیگر این حوزه را متحول کرد. اگر آیفون و آیپد بیشتر از مک‌های اپل اهمیت نداشته باشند، قطعا کم‌تر از آن بی‌اهمیت نیستند. 

اپل در سال ۲۰۰۷ یکی از انقلابی‌ترین محصولات فناوری‌های ارتباطی کل تاریخ را معرفی کرد؛ گوشی‌هوشمندی به نام آیفون.

علاوه بر این اپل با معرفی سرویس فضای ابری آی‌کلود، این فناوری را با روش خود در اختیار کاربران عادی قرار داد. همانطور که می‌دانیم امروزه‌ سرویس‌های ابری مشابه آی‌کلود توسط بسیاری از شرکت‌ها ارائه می‌شوند. اگرچه اپل اولین شرکت فعال در زمینه‌ی خدمات ابری نبوده، اما نقش بسیار مهمی در ارائه و معرفی این سرویس به کاربران عادی داشت.

اما سرانجام سال ۲۰۱۱ فرا رسید. سالی که شاید برای بسیاری از طرفداران اپل یکی از غم‌انگیزترین زمان‌ها بود. استیوجابز در این سال و درست یک روز پس از معرفی آيفون ۴ اس جان به جان آفرین تسیلم کرد و در سن ۵۶ سالی از دنیا رفت.

mac pro

در سال ۲۰۱۳ و در جریان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان، اپل از نسل جدید و کاملا بازطراحی شده‌ی مک‌پرو رونمایی کرد. این محصول کوچک‌ بود و رنگ مشکی و حالت استوانه‌ای آن باعث شد تا توجه بسیاری از کاربران دسکتاپ به آن جلب شود. این مدل نسبت به مدل‌های قبلی از بسیاری جهات بهبود یافته بود و از ماه دسامبر همان سال با قیمت ۲۹۹۹ دلار به فروش رسید. اگرچه قیمت مک‌پرو بسیار بالا است ولی باید توجه داشته باشیم که اپل این محصول را برای کاربران حرفه‌ای تولید کرده است.

سپس به سال ۲۰۱۶ می‌رسیم که در اپل در آن گوشی‌های هوشمند آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس و مدل جدید محصولات دیگری چون مک‌بوک و ... را معرفی کرده است. اپل در سال ۲۰۱۷ که دهمین سالگرد تولید آيفون بود، یک گوشی‌هوشمند انقلابی دیگر با نام آیفون ۱۰ و همچنین مدل‌های پیشرفته‌ی آیفون ۷ و ۷ پلاس را با نام آیفون ۸ و ۸ پلاس معرفی کرد.

در اینجا به پایان تاریخچه‌ای اجتمالی از شرکت اپل می‌رسیم. اگرچه بسیاری از محصولات و یا خدمات این شرکت در این مقاله پوشش داده نشده، ولی باید توجه داشته باشید که هدف ما بررسی جزء به جزء فعالیت‌های گذشته اپل نبوده و فقط به مواردی اشاره کردیم که در سوابق کوپرتینویی‌ها اهمیت بالایی دارند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «داستان برند: اپل؛ از گاراژ کوچک یک خانه تا ایجاد یک امپراطوری بزرگ در دنیا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..