تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ثبت ملی گسترده آثار منقول و غیرمنقول/ خانه ثابت پاسال به ثبت ملی رسید

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میراث فرهنگی کشورمان هم مثل سایر عرصه های فرهنگی هنری، در سالی که گذشت خبرساز بود. در ادامه این گزارش می توانید مهمترین اخبار این عرصه را در خرداد 96 مرور کنید؛

فعالان عرصه میراث فرهنگی در خرداد ماه سال ۱۳۹۶، شاهد تشکیل کارگروه برنامه‌ریزی تبریز ۲۰۱۸ بودند. این کارگروه با هدف فراهم کردن شرایط مناسب برای پذیرایی از مهمانان داخلی و جهانی شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ تشکیل شد.

میراث فرهنگی در خرداد ماه با تعدد ثبت آثار منقول و غیرمنقول ملی همراه بود(ویژه نوروز)

بنا بر این گزارش، «بهون‌بافی» بختیاری در سومین ماه سال گذشته به ثبت ملی رسید. «بهون‌بافی» مهارت بافت سیاه‌چادر در بختیاری است.

شایان ذکر است؛ از آثار منقول و غیر منقول دیگری که در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ به ثبت ملی رسیده‌اند می‌توان به زبان سنگسری، مهارت ساخت سنتی قندچین، مراسم «روضه قنبر» شهرستان بافق و مهارت خراطی سنتی میبد اشاره کرد. قنبر از غلامان حضرت علی (ع) است و در مراسمی که با عنوان «روضه قنبر» در شهرستان افق برگزار می‌شود فردی با حالاتی شبیه درویشان، لباس سفیدی بر تن می‌کند و با کلاه سفید کشکولی که نماد دوستی حضرت علی است، ایفای نقش می‌کند.

میراث فرهنگی در خرداد ماه با تعدد ثبت آثار منقول و غیرمنقول ملی همراه بود(ویژه نوروز)

گفتنی است؛ دو نفر دیگر نیز در این مراسم نقش حضرت زینب (س) و ام کلثوم را بازی می‌کنند.

یادآور می‌شود؛ خانه ثابت پاسال در خرداد ماه سال گذشته ثبت ملی شد. این خانه تاریخی در زمان حکومت پهلوی دوم ساخته شده است و امروز لقب‌های کاخ ورسای ایران و قصر سنگی را به خود اختصاص داده است.

میراث فرهنگی در خرداد ماه با تعدد ثبت آثار منقول و غیرمنقول ملی همراه بود(ویژه نوروز)

گفتنی است؛ اگرچه پیش از آن معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ایران دستور توقف موقت عملیات در این خانه را صادر کرده بود، اما مدیر بافت‌های تاریخی شهرداری تهران ادعا کرد مجوز تخریب «کاخ ثابت پاسال» توسط سازمان میراث فرهنگی صادر شده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها درختان خانه ثابت پاسال خشکانده شده و قرار است با تخریب آن یک برج مرتفع تجاری ساخته شود، البته بنا بر آخرین تصمیم سازمان میراث فرهنگی هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

انتهای پیام/

میراث فرهنگی در خرداد 96



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ثبت ملی گسترده آثار منقول و غیرمنقول/ خانه ثابت پاسال به ثبت ملی رسید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..