تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اصول نگهداری از گل‌های لاله سفره هفت‌سین

وب سایت چیدانه: با آمدن فصل نو و سال جدید، طبیعت جان دوباره می‌گیرد و گیاهان و گل‌ها از درون خاک بیرون می‌آیند. یکی از این گیاهان بهاری که در عید نوروز نیز بسیار به چشم می‌خورد، گل لاله است. هم در پارک و فضاهای شهری و هم درون گلدان‌های کوچک می‌توان این گیاه زیبا را به‌وفور مشاهده کرد. اگر دوست دارید از این گیاه برای حیاط و یا فضای داخلی خانه خود و یا حتی سر سفره هفت‌سین استفاده کنید، بهتر است موارد این مطلب را فراموش نکنید.

نگهداری گل لاله، هفت سین امسال با این لاله های عاشق!

شناسنامه گل لاله

نام: لاله
نام علمی: Tulip pulchella
نام انگلیسی: Tulip
خانواده: Liliaceae- (خانواده سوسن)
بومی منطقه: ایران و ترکیه

نگهداری گل لاله، هفت سین امسال با این لاله های عاشق!

مشخصات کلی گیاه لاله

لاله گیاهی چندساله و پیازی است. این گیاه گل‌های متنوع و با رنگ‌های گوناگون دارد که از خانواده سوسنیان هستند. انواع هیبرید این گیاه به شکل مصنوعی پرورش داده شده‌اند. این گیاه را به شکل گلدانی، باغی و یا شاخه بریده مورداستفاده قرار می‌دهند.

نگهداری گل لاله، هفت سین امسال با این لاله های عاشق!

نگهداری گل لاله، هفت سین امسال با این لاله های عاشق!

پیاز لاله در شرایط نامساعد آب و هوایی درون خاک قرار گرفته و می‌تواند در شرایط مطلوب دوباره به زندگی بازگردد. پیاز دارای برگ‌های رشدنیافته ضخیمی است که آب و غذا را ذخیره می‌کنند و به نام فلس مشهور هستند. زمانی که گیاه کامل شده باشد، ساقه آن یک یا چند گل خواهد داشت که تعدادی برگ نیز در امتداد ساقه قرار می‌گیرند.

نگهداری گل لاله، هفت سین امسال با این لاله های عاشق!

گل لاله دارای ۶ قطعه بوده که شامل سه گلبرگ بیرونی و سه گلبرگ آن درونی است. با توجه به گونه گیاه، ارتفاع لاله از ۷۰-۱۰ سانتی‌متر متغیر است. از زمانی که پیاز لاله کاشته می‌شود، حدود ۵ سال زمان نیاز است تا به گلدهی برسد. در حالت معمول، گیاه لاله در بهار گل می‌دهد. جالب است بدانید که کشور هلند اصلی‌ترین تولیدکننده گل لاله در جهان است.

لاله‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنند: لاله‌های دارای ساقه بلند که برای گل شاخه‌ بریده مناسب بوده و لاله‌های دارای دمگل کوتاه که برای کشت در گلدان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نگهداری گل لاله، هفت سین امسال با این لاله های عاشق!

خاک، آب، نور و مواد غذایی موردنیاز گل لاله

لاله به سرما مقاوم است و برای اینکه پیاز آن به گل برسد، در یک سال زراعی باید سرمای زمستان، گرمای بهار و فصل تابستان را پشت سر بگذارد؛ بنابراین اگر این گلدان را درون فضای خانه نگهداری می‌کنید، توالی دمایی موردنیاز لاله را با قرار دادن آن پشت پنجره یا بالکن رعایت کنید.

گیاه لاله را باید در آفتاب قرار دهید و نباید حتی سایه گیاهان دیگری بر روی آن بیفتد. در نور کم، برگ افزایش و گلدهی کاهش می‌یابد.

خاک موردنیاز لاله، خاک سبک؛ یعنی مخلوطی از ماسه و خاک معمولی با زهکش مناسب است.

بعدازاینکه برگ‌ها ظاهر شدند، می‌توانید کوددهی با نیتروژن کم را انجام دهید. کود دامی استفاده نکنید مگر آنکه کاملاً پوسیده باشد. به‌طورکلی گیاه لاله نیاز دمایی کمی دارد.
بعدازآنکه پیاز را در فصل پاییز درون خاک کاشتید، آن را یک بار آبیاری کرده و در طول زمستان آبیاری را متوقف کنید. به‌طورکلی نیاز به آب زیادی ندارد و باید بین دو آبیاری خاک خشک شود.

چگونه از گل لاله نگهداری کنیم؟

در زمان کاشت پیاز یا همان سوخ، بهتر است گندزدایی آن به‌خوبی انجام شود. برای جلوگیری از بیماری، محلول سم فربتم، زینب یا کاپتان را با غلظت ۲-۱ در هزار را بعد از کاشت انجام دهید.
اگر می‌خواهید گل لاله را برای گل شاخه بریده برداشت کنید، زمانی که جوانه گل به‌خوبی رنگ گرفته است، آن را جدا کنید، در غیر این صورت باز نمی‌شود.
اگر ساقه در چند سانتی‌متر پایین‌تر از گل خم شده باشد، نشان‌دهنده فقر کلسیم است. می‌توانید با ایجاد جریان هوا در اطراف آن، انتقال کلسیم را در حین تعرق بهبود ببخشید. کود کلسیم‌دار نیز در این زمان توصیه می‌شود.

غرقابی شدن گیاه و نبود زهکش مناسب، باعث پوسیدگی گل‌ها می‌شود. پیازها نیاز به تهویه مناسب دارند.

نگهداری گل لاله، هفت سین امسال با این لاله های عاشق!

آیا می‌توان گلدان کوچک لاله را تکثیر کرد؟

گیاه لاله را می‌توانید توسط بذر و پیاز یا همان سوخ تکثیر کنید. اگر بذر را کشت نمایید، دو سال بعد سوخ می‌دهد و حدود ۵ تا ۸ سال برای گلدهی زمان نیاز دارد. گاهی در کنار گیاه مادری چند سوخ تولید می‌شود که قابلیت گلدهی و زندگی جدید و مستقل را دارند.

نگهداری گل لاله، هفت سین امسال با این لاله های عاشق!




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اصول نگهداری از گل‌های لاله سفره هفت‌سین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..