تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از آمار ازدواج و طلاق در ایران تا انفجار در معدن یورت

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۶ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها اتمام رسید، در سال ۹۶ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهمترین اخبار اردیبهشت ماه سال ۹۶ از را مرور کنید، همچنین از محقق شدن یا به نتیجه نرسیدن برخی وعده‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان باخبر شوید.

آماری از وضعیت ازدواج و طلاق در سال گذشته

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در ابتدای سال گذشته از افزایش سن ازدواج به خصوص در پایتخت و شمال تهران سخت گفت و آمارهایی از نرخ طلاق در کشور داد.

محمدباقر عباسی مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در سومین کنگره تولید مثل و دومین کنگره بین المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری با بیان اینکه سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: میانگین سنى ازدواج مردان در اولین ازدواج ٦ ماه و در زنان ٤ ماه در ٥ سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش میانگین سنى ازدواج در تهران ادامه داد: اکنون اولین ازدواج بزرگترین دغدغه کشور در مباحث جمعیتی است و با افزایش میانگین سنى فرصت بارورى کاهش پیدا مى کند، در استان تهران، میانگین سنى ازدواج در پنج سال گذشته در مردان ١١ ماه و زنان ١٤ ماه افزایش داشته است.

عباسی عنوان کرد: بر اساس مطالعه اى که انجام شد، حدود ۴۴.۷ درصد زنان ایرانی که در سال ۱۳۹۱ ازدواج کرده بودند، تا نیمه سال ۱۳۹۵ یک فرزند به دنیا آورده اند و میانگین فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند در این افراد به طور میانگین حدود ۲ سال بوده است.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در سال ٨٠ میزان عمومى طلاق ١.١ بوده و اکنون به ٢.١ رسیده و رقم خالص آن ٤ است یعنى به ازاى هر هزار زن متاهل، ٤ طلاق در سال اتفاق مى افتد.

خوشبختانه اکنون ایران در علوم پزشکی به جایگاه نخست منطقه دست پیدا کرده است و قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از رشد ۳۰۰ برابری مقلات پزشکی در ابتدای سال پیش خبر داد.

شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: مقالات پزشکی ۳۰۰ درصد رشد داشته و از ۱۷ هزار به ۴۰ هزار مقاله رسیده است و کمیت تحقیقات بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد پیدا کرده است.

وی ادامه داد: داروهای نازایی تحت پوشش کامل بیمه تقریبا قرار گرفته و بودجه خوبی به مراکز درمانی و دانشگاه‌ها تزریق شده است.

بیماری‌های قلبی عروقی قاتل شماره یک و حوادث جاده‌ایی قاتل شماره ۲ ایرانی‌ها شناخته می شوند، امیدواریم در سال ۹۷ شاهد کاهش مرگ و میر و آمار تصادفات جاده ای باشیم.

سیاوش صحت دبیر علمی چهل و یکمین کنگره سالیانه جامعه جراحان ایران و کنگره سالانه انجمن ارتوپدی ایران گفت: بعد از سرطان و اختلالات قلبی و عروقی، تروما، به عنوان دومین علت مرگ و میر در دنیا شناخته شده است و یکی از معضلات کشور ما آسیب‌های ناشی از سوانح رانندگی و تروما است، در بررسی انجام شده بر روی ۴ هزار پرونده تصادفات رانندگی نشان داده شده که عامل انسانی ۷۳ درصد در بروز این تصادفات نقش داشته است که از این میان سهم عابر پیاده حدود ۱۲ تا ۲۳ درصد است که این آمار از بررس شهرهای مختلف کشور حاصل شده است.

صحت تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما این باور غلط ایجاد شده که افراد در سرنوشت خودشان دخالت ندارند در حالیکه همه اشخاص در تعیین سرنوشت خود دخیل هستند.

راه اندازی 1000 مرکز خدمات پرستاری درمنزل/ پرستاران منزل شناسنامه دار می‌شوند

خوشبختانه ابتدای سال گذشته مراکز پرستاری در منزل برای سامندهی وضع خدمات دهی به بیماران و سالمندان در کشور راه اندازی شد.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اظهار خرسندی ا راه اندازی هزار مرکز رسمی خدمات پرستاری در منزل، گفت: این حرکت بسیار خوبی برای بهره مندی آحاد مردم و بیماران نیازمند به چنین خدماتی است که شاید سالها انتظار آن را می‌کشیدند و با این کار قطعا دست خاطیان و متخلفین نیز کوتاه می‌شود. 

وزیر بهداشت با تاکید بر وجود برخی موانع برای گروه های پزشکی در تاسیس مطب و نظایر آن افزود: در این زمینه موانعی هست که به عنوان مثال این که چرا ما اصلا باید بگوییم که اگر کسی بخواهد مطبی تاسیس کند باید مجوز بگیرد ؟ می توانیم بگوییم برای راه اندازی مطب چه شرایطی برای پزشک لازم است و اگر خارج از آن بود می‌توان در سامانه ثبت کرد و بازهم اگرخارج از آن اقدام شود میتوان مجوز متخلف را باطل کرد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در تعرفه‌های خدمات پرستاری نیز همانند بخشی از تعرفه‌های گروه‌های پزشکی باید تجدید نظر و اصلاح شوند آن هم به علت عدم آشنایی در این زمینه مقاومت بود و نیز به دلیل تغییراتی بود که در بیمه ایجاد شده و بخشی از آن به وزارت بهداشت واگذار شده است که با این کار مشکلات زیادی حل می شود.

رضا پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانبا تاکید بر اینکه بیمارستان‌های در حال جایگزینی را کنار نمی‌گذاریم، بیان کرد: در حال حاضر ۴ بیمارستان حوزه این دانشگاه از نظر کیفیت ارائه خدمت و تجهیزات مشکلی ندارند، بلکه طرح جایگزینی آن‌ها برای استانداردسازی و ایجاد سازه‌های جدید بیمارستانی مقاوم به زلزله است تا با این روش دیگر در چنین مواردی خود این مراکز ارائه خدمات درمانی دچار بحران نشوند.

وی افزود: بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) با داشتن ۵۰۰ تخت بیمارستانی، از جمله مراکز در حال جایگزینی است که به تازگی زمینی در مجاورت آن برای ساخت نوع مقاوم‌تر این مرکز درمانی خریداری و قرارداد ساخت آن نیز به امضا رسیده که با توجه به میزان مراجعین به این بیمارستان، تعداد تخت‌های بیمارستانی آن از آمار کنونی به ۱۰۰۰ تخت ارتقا پیدا می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی بیمارستان جدید آیت الله فیروزآبادی نیز تصریح کرد:طرح جایگزینی بخش اورژانس بیمارستان فیروزگر نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از ۲۰ درصد و به منظور توسعه فضای اورژانس و افزایش تخت‌های این بخش در حال انجام است.

محمد شریعتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ درصد از مردم منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سامانه سیب پرونده دارند، گفت: تاکنون ۳۳ درصد از این مردم طی یک سال قبل از طریق پرونده الکترونیک سلامت از ما خدمت دریافت کرده‌اند و ما اطلاعات‌شان را به طور کامل داریم و می‌دانیم که چه بیماری‌هایی در بین این افراد وجود دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به یکی از اقدامات این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تهران مرگ و میرهایی را که در منطقه ما اتفاق می‌افتد ثبت می‌کنیم و آن‌ها را تجمیع کرده و نتیجه می‌گیریم که علت فوت مردم برای چیست چرا که معتقدیم هیچ‌کس نباید زیر ۷۰ سال دچار مرگ شود و اگر این اتفاق بیفتد باید دلیل آن را مشخص کنیم.

شریعتی به ۱۰ علت اول مرگ مردم شهر تهران، ری و اسلامشهر اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده سکته قلبی، دیابت، سکته مغزی، سایر بیماری‌های قلبی، پرتاب و برخورد اجسام و صاعقه، پنومونی، کهولت بدون زوال عقل، سرطان ریه، سرطان معده و سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی به ترتیب ۱۰ علت اول مرگ مردم در شهر تهران، ری و اسلامشهر است.

احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد با بیان اینکه ۵۰ درصد علت مرگ و میر‌ها ناشی از مصرف مواد شبه افیونی است، ادامه داد: از ۲۷۴ میلیون نفر مصرف کننده مواد در جهان، درصدی از آن‌ها به صورت ترزیقی مواد مصرف می‌کنند و این ترزیق منجر به بیماریهای عفونی چون اچ آی وی می‌شود. 

حاجبی عنوان کرد: در کشور ایران هم از ۲.۵ تا هفت درصد افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد از شیوه‌های ترزیقی استفاده می‌کنند. 

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: شیوع عفونت اچ‌ای وی در کسانی که مواد را به صورت ترزیقی مصرف می‌کنند ۱۵ درصد برآورد شده است. 

خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان امشب در محل حادثه معدن یورت آزادشهر  اظهار داشت: این معدن بیش از 400 کارگر داشته که در هنگام وقوع این حادثه و با اقدام صحیح عوامل امدای هلال احمر،  اورژانس و تیم پزشکی 68 نفر نجات پیدا کردند.

وی با بیان اینکه این حادثه 81 نفرمجروح در پی داشته، افزود: خوشبختانه بخش عمده‎ای از این افراد از بیمارستان مرخص شدند و چند نفر حال عمومی خوبی نداشتند که تحت مراقبت‎های ویژه بیمارستان قرار گرفتند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان گفت: متاسفانه این حادثه تعدادی کشته به همراه داشته و می‌شد از این حادثه نیز پیشگیری کرد. صادق‎نیت افزود: این معدن چندین‎ بار مورد بازرسی قرار گرفته و یک بار نیز به دادگاه معرفی و محکوم شده است.رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان افزود: در بررسی‎ها خطای انسانی و کارگر به عنوان علل وقوع این حادثه اعلام شده اماباید اذعان کنم که کارگر باید آموزش لازم را توسط کارفرما می‎دید و شرایط ایمنی کار باید  به گونه‎ای فراهم می‎شد که خطای انسانی منجر به فاجعه نشود.

حسن هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات دولت در حوزه بهداشت و سلامت اظهار داشت:هاشمی با بیان اینکه شعار امسال سازمان بهداشت جهانی سلامت روان است، افزود: سلامت به جسم سالم بستگی نداشته بلکه باید روح و روان و جامعه سالم باشند اما خوشبختانه باید بگویم که سلامت روانی در دنیا به شدت مورد توجه است،البته در کشور مشکلاتی را داریم که باید هر چه سریعتر در جهت سلامت روح و روان برطرف کنیم.

هاشمی با بیان اینکه سالیانه 18 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، افزود: 10 برابر آمار فوت شدگان ناشی از تصادفات خانه نشین و معلول شده و بسیاری از بچه‌ها یتیم و دچار مشکلات روحی فراوانی می‌شوند.وی با اشاره به اینکه میزان افسردگی در کشور بیشتر از متوسط دنیا نیست،‌ ادامه داد: میزان افسردگی در زنان 16 درصد و در مردان 10.5 درصد است و عواملی چون فقر، کم سوادی مشکلات فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی باعث بروز اضطراب می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: هر چه دروغ ،‌ چشم و هم چشمی و طمع قدرت برای دنیا افزایش یابد به دنبال آن استرس بیشتر و خشم عمومی در جامعه توسعه پیدا می‌کند که این خشم باعث آسیب در قسمتهای مختلف و در بین افراد جامعه می‌شود.

هاشمی متذکر شد: کسانی که یاس را در کشور جاری می‌سازند یک مسیر غلط را دنبال می‌کنند و باید نا امیدی و یاس را از بین برد تا کشور به رشد و ترقی خودش در همه زمینه ها ادامه دهد.وی ادامه داد: ما به ازای هر 40 هزار نفر یک مشاوره روانشناسی قرار داده‌ایم تامشکلات اعصاب و روان مردم برطرف شود.

وی ادامه داد: متأسفانه طی 26 سال گذشته میزان افسردگی دو برابر شده و این مسئله با باورهای دینی و حضور در نماز جمعه و مراسمات مذهبی که باعث آرامش روح است در تناقض بوده و به نظر من در کشورمان نباید غیبت، دروغ و تهمت وجود داشته باشد زیرا این عوامل باعث بروز استرس شده و روابط خانوادگی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

علی دهقان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد با اشاره به ساخت نخستین بیمارستان دیابت کشور در شهرستان اشکذر استان یزد اظهار داشت: با توجه به سرعت ساخت این بیمارستان امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد و تجهیز این بیمارستان انجام گرفته است.

نتایج جدید نظام رتبه‌بندی ESI نشان می دهد تعداد دانشمندان برتر علوم پزشکی ایران که در گروه یک درصد دانشمندان پراستناد دنیا قرار گرفته‌اند، به 39 نفر افزایش یافته است.

سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از این دانشمندان، شامل 22 نفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، 3 نفر از هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، مشهد و بقیه‌الله، از هر کدام از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، اصفهان و شیراز 2 نفر و یک نفر از هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و زنجان است. سیدحسن هاشمی در پاسخ به سوالی درباره مطالبه خانواده‌های بیماران متابولیک مبنی بر خاص شدن این بیماری گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم اکنون ۴۰ بیماری در کشور وجود دارند که می‌توانند تعریف بیماری خاص را داشته باشند، اما اولا باید دولت این موضوع را بررسی و اعتبارات آن را برآورد کند و سپس مجلس آن را به تصویب برساند.

هاشمی با بیان اینکه ما در حال حاضر برای هر بیمار خاص سالانه یک میلیارد هزینه می‌کنیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم براى بیماران خاص از اعتبارات کل کشور هزینه شود، در این زمینه مجلس باید تصمیم بگیرد و ما قطعا به عنوان متولی سلامت مردم استقبال می‌کنیم که بخشی از اعتبارات عمومی در این راستا مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خدمتی که امروز برای بیماران متابولیک در دولت یازدهم ایجاد شد باید برای همه بیماران خاص فراهم شود، افزود: صرفه جویی که در راه اندازی این سامانه در بیمه‌ها و وزارت بهداشت صورت می‌گیرد بیش از هزینه کرد‌ها در راه اندازی سامانه حامی است. وی ادامه داد: این کار باید برای همه بیماران خاص صورت گیرد، اما متاسفانه مجلس تنها ۴ بیماری را به عنوان بیماری خاص شناخته و خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود.

سیدمحمد کاظمینی رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت از افتتاح مراکز درمان ناباروری جدید در کشور خبر داد و گفت: اقدامات موثری برای درمان ناباروری در کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به حمایت مالی از درمان زوج‌های نابارور گفت: اگر زوج‌ها به مراکزی که صلاحیت داشته اند و قرار داد بسته شده مراجعه کنند ۸۵ درصد خدمات را به صورت رایگان دریافت می‌کنند که این برنامه در حال اجرا است.

وی به برنامه ایجاد مراکز جدید دولتی اشاره کرد و گفت: در مجموع ۲۰ شهری که مرکز ناباروری نداشته اند، برایشان اعتبار خاصی در نظر گرفته شد تا مراکزی دائر کنند و بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای دائر کردن این مراکز اعتبار داده شد.

رئیس مرکز پیوند وزارت بهداشت با اعلام اینکه از این ۲۰ مرکز، ۱۳ مرکز یا شروع به کار کرده اند و یا در روزهای آینده افتتاح می‌شوند، نسبت به راه اندازی هفت مرکز دیگر تا پایان دولت یازدهم ابراز امیدواری کرد و افزود: در مجموع اعتباری بیش از صد میلیارد تومان برای این مراکز هزینه شده است.

 باقر لاریجانی معاون وزیر بهداشت از دانشگاه ها خواسته ایم که آنها را نقد و بررسی کنند تا بتوانیم اعتباربخشی را ارتقا دهیم و در همین دوره کاری نتایج بقیه دانشگاه ها را اعلام کنیم. در راند اول ۷ دانشگاه علوم پزشکی حداقل های لازم را برای اعتباربخشی کسب کنند.

معاون وزیر بهداشت افزود: در اعتباربخشی دو نوع شاخص حداقلی و آنچه مطلوب است داریم که اینها توانستند تمام این شاخص ها را کسب کنند. از این راه چارچوب‌های خوبی برای افزایش کیفیت خود بدست بیاورند. دانشکده ها و دانشگاه هایی که توانستند این درجه را کسب کنند برای دو سال درجه اعتباربخشی شان محفوظ خواهد بود. بخش هایی که این درجه اعتباربخشی را ندارند گاهی اخطارهای آموزشی، ارزیابی ۶ ماهه دوباره و اجازه های مشروط کسب می کنند.

وی یادآور شد: این موضوع مقدمه ای برای افزایش کیفیت آموزش پزشکی است . این ۷ دانشگاه وارد اعتباربخشی بین المللی نیز می شوند.

سيد حسن قاضى زاده هاشمى وزير بهداشت با بیان اینکه مابه طور كلى براى تعريف روابط گسترده با وزارت بهداشت عراق به اين كشور سفر كرديم، افزود: در همه زمينه ها اعم از بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش و سرمايه گذارى مشترك كه بتواند موجب استحكام روابط طرفين شود به عراق سفر كرديم.
 
هاشمى تصريح كرد: ما در چند سال گذشته به دوستانمان در عراق كمك هاى زيادى كرديم و اين كمك ها  تا زمانى كه از ما بخواهند مستمر خواهد بود علاوه بر اين مساله  علاقه مندى آن ها به طب و دانش و معارف جامعه پزشكى ما زياد است.
 

 انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از آمار ازدواج و طلاق در ایران تا انفجار در معدن یورت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..