تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نوروز در همدان؛ از غار علیصدر تا شیر سنگی +تصاویر و شناسه مسیرها

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است و در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد. استان تاریخی همدان که در زمان های خیلی دور پایتخت  نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است، همانند دیگر استان های ایران جاذبه های گردشگری و توریستی بسیاری دارد و  به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود.

غار علیصدر

نوروز در همدان؛ از غار علیصدر تا شیر سنگی +تصاویر و شناسه مسیرها

غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیاست و وقتی نام همدان می آید اولین نمادی است که در ذهن تداعی می شود. قدمت سنگ‌های غار علیصدر به دوران ژوراسیک برمی‌گردد. علیصدر در ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان قرار گرفته و شما می توانید برای بازدید در شش ماهه اول سال از ۸ الی ۱۹ و در شش ماهه دوم سال از ۸ الی ۱۶ به علیصدر بروید. دسترسی به علیصدر از چند مسیر امکانپذیر است، اول  از راه جدید آن یعنی همدان لالجین به بیجار رفته، یا از تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه (در جاده همدان به رزن) و راه دیگر از طریق همدان به صالح آباد و از طریق تابلوهای راهنمایی مسیر را ادامه دهید. امکانات رفاهی مثل مهمانسرا،ویلای چوبی، سوئیت، چادر صحرائی، رستوران، بازارچه، نمازخانه، سرویس بهداشتی، توقفگاه اتومبیل و وسایل بازی کودکان در این محل وجود دارد.

آرامگاه ابوعلی سینا

نوروز در همدان؛ از غار علیصدر تا شیر سنگی +تصاویر و شناسه مسیرها

میدان بوعلی سینا همدان در وقع آرامگاه ابوعلی سینا، طبیب، عارف و شاعر ایرانی است که شهرت جهانی دارد. آرامگاه بوعلی سینا یادگار دوره قاجار است. در این آرامگاه موزه ای نیز وجود دارد که به معرفی بوعلی سینا و علم طب می پردازد و می توانید از آن نیز بازدید کنید. تالار جنوبی آرامگاه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی است و تالار شمالی به نگهداری ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی اختصاص دارد. برای بازدید همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰ بعد از ظهر به این مکان بروید و هزینه ورودی آن ۳۰۰۰ تومان است.

آرامگاه باباطاهر عریان

نوروز در همدان؛ از غار علیصدر تا شیر سنگی +تصاویر و شناسه مسیرها

یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان آرامگاه باباطاهر عریان، عارف، شاعر ایرانی‌تبار و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم است. آرامگاه باباطاهر عریان در میدانی به همین نام در شمال همدان قرار دارد. در محوطه داخلی این آرامگاه، ۲۴ دوبیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک شده است و در کنار این آرامگاه، موزه‌ی صنایع دستی استان همدان قرار دارد که می‌توانید از آن نیز بازدید کنید. ساعت بازدید از این آرامگاه همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب است.

دهکده تفریحی گردشگری گنج‌نامه

این مجموعه شامل چندین جاذبه‌ی گردشگری است که برای بازدید از همه‌ی آن‌ها لازم است یک روز کامل را به آن اختصاص دهید. این مجموعه در میدان گنج‌نامه و در ۵ کیلومتری غرب شهر همدان در دل کوهستان الوند قرار دارد. در این دهکده توریستی می‌توانید از کتیبه های گنج‌نامه و آبشار گنج‌نامه دیدن کنید و بازدید از این جاذبه ی توریستی هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت.

همچنین تله‌کابین گنج‌نامه، پیست اسکی تاریک‌دره، تله‌سیژ و تله‌اسکی، ورزش تعادل هوایی در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه، پیاده‌روی بر روی پل معلق ۲۰۰ متری، تیرول یا پرواز فردی بر روی کابلی به طول ۵۲۰ متر و بسیاری تفریحات دیگر را نیز در این مجتمع تفریحی گردشگری تجربه کنید.

روستای ورکانه یا چشمه قل قل

نوروز در همدان؛ از غار علیصدر تا شیر سنگی +تصاویر و شناسه مسیرها

روستای ورکانه به سبب معماری منحصر به فرد و سابقه ۴۰۰ ساله اش همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است و تصویری از اروپا در دوره رنسانس را یادآوری می کند. ورکانه در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان قرار دارد. کوچه های سنگفرش، خانه های سنگی و باغ های سرسبز بهانه های خوبی هستند تا در یک سفر کوتاه روز خوبی را برایتان رقم بزنند. محبوبیت این روستا در تلویزیون نیز نامدار است و سریال علی البدل و فیلم های دیگری نیز در اینجا ساخته شده است که با عنوان روستای چشمه قل قل شهرت یافت.

شیر سنگی

نوروز در همدان؛ از غار علیصدر تا شیر سنگی +تصاویر و شناسه مسیرها

در انتهای خیابان ۱۲ متری (سنگ شیر) همدان و در میدان شیر سنگی مجسمه شیر سنگی قرار دارد. قدمت این اثر به دوران مادها می رسد بنا به نظر کارشناسان میراث فرهنگی مجسمه شیر سنگی شهر همدان قبل از حمله مرداویج به این شهر دو عدد بوده و در زمان حمله دیلمیان یکی از این شیرهای سنگی به طور کامل خراب شد و دست و پای مجسمه دیگه هم شکسته شد.

ره آورد و غذاهای محلی
آش آبغوره، آبگوشت فلفل، آش کاچی، آش برنج، آش هویج و جو، آش گوجه‌، کله جوش، آبگوشت قورمه سبزی، آش خشکبار، قوت همدان، خورش غوره بادمجان، کوفته همدونی، حلوا زرده، ترحلوا با هویج، نان کماج، انگشت پیچ از غذاها و شیرینی های خوشمزه این دیار هستند و برخی از شیرینی‌های سنتی همدان ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قدمت تولید دارند.

ظرف‌های سفالین هنرمندان لالجین، گیوه، فرش و چرم ره‌آوردهای شهر همدان هستند.اگر به لالجین نرفتید  در حاشیه میدان باباطاهر نیز سفال عرضه می‌شود، و همچنین می‌توان سوغاتی را از بازار سنتی همدان تهیه کرد.

پیشنهاد
در صورت اقامت بیشتردر استان همدان پیشنهاد می کنیم از حمام تاریخی قلع ، شهر تاریخی هگمتانه، تالاب آبشینه، کلیسای کاتولیک حضرت رفائیل، گنبد علویان، برج قربان و آرامگاه حیقوق نبی نیز دیدن کنید.

دانلود مسیرهای عمومی گردشگری استان همدان

در این فایل که به صورت pdf ارائه شده است شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان معرفی شده اند و با کلیک بر روی  شناسه مسیرهای همدان می توانید آن را دانلود کنید.

انتهای پیام/

نوروز در همدان



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نوروز در همدان؛ از غار علیصدر تا شیر سنگی +تصاویر و شناسه مسیرها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..