تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مروری بر سخنان امام هادی (ع) در يك كتاب

فرهنگ جامع سخنان امام هادی را در این کتاب بخوانید

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مردمان زمان امام هادی علیه السلام، هم درگیر مشکلات عمیق اعتقادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بوده اند. اما با وجود خفقان گسترده ای که در جامعه آن زمان حاکم بود، آن امام بزرگوار با تدابیر ظریف و حکیمانه شان جامعه شيعه را مدیریت کردند.

«فرهنگ جامع سخنان امام هادی(ع)» عنوان کتاب گران‌سنگی است که پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، با تحقیق و تلاش جمعی از محققان سخت کوش از جمله آقایان محمود شریفی، سید حسین سجادی تبار و مرحوم علی غلامی و با ترجمه آقای علی مؤیدی به چاپ رسیده است.

این اثر ارزشمند، ترجمه کتاب «موسوعة کلمات الامام الهادی(ع)» است که هر دو متن عربی و فارسی در مجلد آمده است. کتاب «موسوعة کلمات الامام الهادی(ع)» حاصل پژوهش جمعی از محققان حوزه علمیه قم است که از لا به لای اوراق منابع تاریخی و تفسیری و حدیثی شیعه و سنی، به جمع آوری، مقابله و تدوین مجموعه بیانات نورانی امام هادی علیه السلام پرداخته اند.

فرهنگ جامع سخنان امام هادی(ع) در چهار فصل کلی: عقاید، احکام، اخلاق، ادعیه تنظیم و تدوین یافته و هر فصل دارای موضوعات و مباحث فرعی است. بیانات آن حضرت در موضوعات مختلفی همچون: علم خداوند به موجودات، جبر و تفویض، تفاوت ایمان و اسلام، معجزات متعدد پیامبر اعظم (ص)، مباحث گوناگون تفسیری، معارف امامتی اهل بیت علیهم السلام، توبه نصوح، نماز شب، مال حرام و بسیاری از موضوعات دیگر در این کتاب نقل شده است.

فصل اوّل کتاب در 8 بخش به مسائل اعتقادی و به روایاتی از آن حضرت در باب توحید و معرفت خدا، نبوّت، معجزات پیامبر اکرم (ص)، قرآن و تفسیر و اهل بیت پیامبر (ص) پرداخته است. همچنین در این فصل به شخصیت امام هادی (ع)، کرامات و معجزات حضرت و نیز سخنان حضرت دربارۀ افراد اشاره شده است.

فصل دوّم کتاب در باب احکام است و به پانزده باب از ابواب فقهی اشاره نموده است. این فصل به احکام طهارت، نماز، روزه، زکات، خمس، حجّ، تقیّه، نکاح و طلاق، وقف، شفعه و ضمان، وصیّت، حدود خوردنی ها و آشامیدنی ها اشاره دارد. فرمایشات حضرت در باب مسائل اخلاقی زینت بخش فصل سوّم کتاب است.

اندرزهای امام، توبه نصوح، بدگمانی، نماز شب، مال حرام و مرکّب رئوس مطالب این فصل می باشند. فصل چهارم کتاب نیز در دو بخش جداگانه به دعاها و زیارات منقول از حضرت اشاره دارد. دعاهای امام (ع) در اوقات شبانه روز، قنوت نماز، طلب فرزند، شفای بیماران و علاج دردها و بالاخره فضیلت دعا در حرم سید الشهداء (ع) مطالب بخش اوّل این فصل است و در بخش دوّم به چگونگی زیارات ائمّه معصومین (علیهم السلام) و پاداش زیارت امامان و نیز زیارت جامعه کبیره اشاره رفته است.

در تحقیق این نفیس، از هشتاد کتاب و منبع معتبر شیعی بهره گرفته شده که این مآخذ در آخر کتاب به ترتیب حروف الفبا آمده است. از ویژگی های این پژوهش می توان به نکات زیر اشاره داشت:

1. پرهیز از تکرار و تقطیع احادیث. هر روایت فقط در یکی از موضوعات کتاب گنجانده شده است.

2. از میان احادیث تکراری در یک موضوع، کامل ترین متن و در عین حال قدیمی ترین نسخه، محور قرار گرفته است.

3. اگر سایر منابع با متن محوری مطابقت با اختلاف جزئی غیر مخلّ به معنا داشته، تنها نشانی آن آمده است.

4. در صورت اختلاف جزئی مخلّ به معنا، در ذیل حدیث یا در پاورقی به موارد اختلافی تصریح شده است.

5. در صورت اختلاف زیاد، هر دو حدیث به طور مستقل در متن آمده است.

در بخشی از اين كتاب می خوانيم؛

چون خدای سبحان با موسی بن عمران سخن گفت:

موسی گفت: خدایا! پاداش کسی که برای شرم از تو ترک خیانت کند، چیست؟

فرمود: ای موسی! روز قیامت، [از جانب من] امان دارد.

موسی گفت: خدایا! پاداش کسی که اطاعت کنندگان تو را دوست دارد، چیست؟

فرمود : او را بر آتش خود حرام می کنم.

موسی گفت: خدایا پاداش کسی که شخص کافری را با اسلام فراخواند، چیست؟

ندا آمد: ای موسی! روز قیامت اذنش می دهم تا برای هر که بخواهد شفاعت کند.

امام علی النقی الهادی (ع)

این تحقیق نفیس در ادامه پروژه عظیم تحقیقاتی درباره سخنان گهربار چهارده معصومه(ع) است که تا کنون از این مجموعه بزرگ، موسوعه های: امام حسن، امام حسین، امام جواد، امام عسکری(ع) از چاپ خارج شده و موسوعه های سایر معصومین هم در دست بررسی، تحقیق و تدوین قرار داد و در اینده نزدیک تقدیم علاقه مندان خواهد شد.

انتهای پيام/

نگاهی به فضيلت دعا در حرم سيد الشهدا (ع) از نگاه امام هادی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مروری بر سخنان امام هادی (ع) در يك كتاب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..