تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نوروز در گیلان؛ از تالاب انزلی تا ماسوله +تصاویر و شناسه مسیرها

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوا با شنیدن اسم گیلان فریاد آزادی خواهی  میرزا کوچک خان جنگلی و یارانش در ذهنمان تداعی می شود. استانی که تلفیق عجیبی از تاریخ و طبیعت و فرهنگ را در دل خود دارد. استان گیلان به مرکزیت شهر رشت یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای کشور است. این استان با داشتن دریا و جنگل های بکر خود همه ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

نوروز در گیلان؛ از تالاب انزلی تا ماسوله +تصاویر و نقشه

پس اگر هوس قدم زدن در کوچه های روستایی و دیدن لباس های محلی و رنگارنگ و یا بوی ماهی کبابی کرده اید، حتما در تعطیلات نوروز سری به دیار گیلان بزنید.

لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا ، فومن و بندر انزلی از جمله شهرهای مهم استان گیلان هستند.

 ماسوله

نوروز در گیلان؛ از تالاب انزلی تا ماسوله +تصاویر و نقشه

کمتر کسی است که به گیلان رفته باشد و به ماسوله سری نزده باشد. ماسوله در جنوب غربی استان و ۶۰ کیلومتری شهر رشت، ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان واقع است. برای رسیدن به ماسوله، ابتدا خود را به شهر فومن برسانید و از آنجا وارد جاده ماسوله شوید و به راحتی به این شهر برسید.

اگر خودروی شخصی ندارید می توانید از رشت یا فومن با استفاده از تاکسی یا مینی بوس به ماسوله بروید. شهر تاریخی و توریستی ماسوله به دلیل داشتن معماری منحصربه‌فرد پلکانی در جهان شناخته شده‌است. محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده‌رو استفاده می‌شوند. یعنی حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. بافت معماری ماسوله در دوران زندیه شکل گرفته‌است.
دو هتل در داخل فضای معماری سنتی ماسوله و چندین هتل در جاده ی منتهی به آن پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند، همچنین تعداد زیادی مهمانخانه و خانه ی  اجاره‌ای هم در این زمینه وجود دارند که شما عزیزان میتوانید شب آرامی را در این دهکده توریستی بگذرانید.

قلعه رود خان

نوروز در گیلان؛ از تالاب انزلی تا ماسوله +تصاویر و نقشه

قلعه رودخان، دژ رودخان یا قلعه حسامی بزرگترین قلعه آجری ایران است که متعلق به دوره سلجوقیان و بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان ساخته شده است.

از مسیر اصلی و آسفالته مسافت قلعه تا فومن ۲۵ کیلومتر، تا ماکلوان تقریباً ۳۵ کیلومتر و تا ماسوله ۶۰ کیلومتر است. بازدید از این قلعه سفری متفاوت را برایتان رقم می زند که در آن، ناگزیر به پیاده روی نیمه سنگین می شوید چرا که برای رسیدن به آن باید پای رفتن داشت و بالا رفتن از پلکانی طولانی را به جان خرید. البته در طول پیمودن این هزار پله با دیدن افراد محلی و محصولاتشان و خروش رودخانه و حضور درختان سر به فلک کشیده، سرمست میشوید. برای اقامت می توانید از هتل ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف و یا در یکی از ویلاها یا خانه های محلی اقامت نمایید. کمپینگ در طبیعت نیز یکی دیگر از گزینه های شماست. زمان بازدید از این قلعه همه روزه از ۸.۰۰ تا ۱۹.۰۰ در نیمه اول سال و ۸.۰۰ تا ۱۶.۰۰ در نیمه دوم سال است.

موزه میراث روستایی گیلان

نوروز در گیلان؛ از تالاب انزلی تا ماسوله +تصاویر و نقشه

این موزه در کیلومتر 18 جاده رشت به تهران و در پارک جنگلی سراوان قرار گرفته شده است و در حال حاضر در روزهای پنجشنبه و جمعه و اعیاد هر هفته از ساعت 10 الی 18 برای دیدار عموم باز است. موزه میراث روستایی گیلان تنها تجربه ملی در زمینه نگهداری از فرهنگ و معماری روستایی با مفهوم موزه فضای باز در ایران است. این موزه مجموعه ای از خانه های سنتی و روستایی، بازارچه، قهوه خانه های سنتی، کارگاه آهنگری و مدرسه در فضای باز است. همچنین جشنواره‌های متعدد، موسیقی محلی، مراسم و آئین های سنتی و بازی‌ها و نمایش‌های بومی نیز در موزه برگزار مي‌شوند تا حفظ و به نسل آينده معرفی شود.

گردنه حیران

نوروز در گیلان؛ از تالاب انزلی تا ماسوله +تصاویر و نقشه

گردنه حیران یکی از زیباترین مسیرهای جاده ای ایران است که در مسیر آستارا به اردبیل واقع شده است. گردنه حیران در منطقه ای مرزی قرار دارد و با قرار گرفتن در آن در یک سو  کوه های پوشیده از جنگل ایران و در سوی دیگر دره ای کم عمق و رود مرزی ارس و جنگل های کشور آذربایجان را مشاهده می کنید. پس اگر رانندگی در جاده های تماشایی را به هر چیز دیگری در سفر ترجیح می دهید ، بی درنگ گردنه حیران را انتخاب نمایید. همچنین در دهکده توریستی حیران از تله کابین بی نظیر ، پیست کارتینگ، ترامبولین، سورتمه ریلی و امکانات رفاهی مثل رستوران، چایخانه، کافی شاپ و مرکز خرید استفاده کنید و یادتان باشد حتما از شیر بلال و عسل مرغوب حیران برای بستگانتان سوغات بیاورید.

تالاب انزلی

نوروز در گیلان؛ از تالاب انزلی تا ماسوله +تصاویر و نقشه

تالاب انزلی یا مرداب انزلی یکی از منحصر بفردترین تالاب‌های شیرین کشور و محل تخم گذاری و مقصدی برای پرندگان نادر و مهاجر است. همچنین این تالاب محل رویش گل لاله مردابی است که بسیار زیبا می باشد. تالاب انزلی میزبان جزایر متعددی است  و دو شهر بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار گرفته اند. سفر به این منطقه و قایق سواری و رستوران های محلی اوقات خوشی را میتواند برایتان به ارمغان بیاورد.

غذاهای محلی و ره آورد

اشپل، انار بیج، باقلاقاتوق، پنیر بوروشته، ترش تره، ترش شامی، ترش کباب، خالو آبه، خاویار، چخرتمه، داشمه پلو، سیر ابیج، شاه کوکو، شش انداز، شیرین کره، کوله غورابیج، کوکوی اشبل، کوکوی اوزون برون، گرمه پلو، قلیه پلو، واویشکا، مرغ فسنجان، مرغ لاکو، مرغ ترش، میرزا قاسمی، ماهی دودی و نازخاتون غذاهای سنتی گیلان است که شما عزیزان با سر زدن به یکی از رستوران های سنتی میتوانید برای یکبار هم که شده آنها را امتحان کنید.

بازار رشت یکی از جالب ترین مکان های مرکز شهر استان گیلان است. در این بازار سنتی محصولات کشاورزی روستاییان و انواع محصولات دیگر عرضه می شود و شما می توانید از این مکان سوغاتی های بسیار عالی برای بستگان خود تهیه کنید. چارق، شال، ظروف سفالی، قالی، گلیم، محصولات حصیری، محصولات بامبو، نوعی صندوق هاى مخصوص به نام بولاکى، انواع مرباها، کلوچه فومن، کلوچه لاهیجان، انواع ترشی ها، برنج آستانه، زیتون رودبار و چای لاهیجان بهترین سوغات گیلان هستند.

پیشنهاد

در صورت اقامت بیشتردر این استان حتما سری به ارتفاعات ماسال، آبشار لاتون، شیطان کوه، جنگل گیسوم، عمارت کلاه فرنگی رشت، باغ محتشم و ... بزنید.

در این فایل که به صورت pdf ارائه شده است شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان گیلان معرفی شده اند و با کلیک بر روی شناسه مسیرهای گیلان می توانید آن را دانلود کنید.

انتهای پیام/

نوروز در گیلان



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نوروز در گیلان؛ از تالاب انزلی تا ماسوله +تصاویر و شناسه مسیرها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..