تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اهمیت صله رحم و دید و بازدید از نظر اسلام

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، در خصوص اهمیت صله رحم گفت: این روزها بازار صله رحم، دید و بازدید و سفر داغ است و آغاز تعطیلات سال جدید همزمان با سالروز شهادت امام هادی (ع) شده است.

صله رحم

در فرصت پیش آمده چند تذکر می‌دهم که حرف‌های تازه‌ای نیست اما نکات مفیدی است؛ در زمان سفر صدقه فقط به نیت سلامتی خودتان نباشد، حتی یک ریال، هم به نیت سلامتی و دفع بلا از همه مردم باشد.

در صله ارحام بین مرفه و فقیر فرقی نگذارید

صله رحمصله رحم در تعطیلات عید نوروز

وی ادامه داد: در صله ارحام بین فامیل مرفه و فقیر هیچ فرقی نگذارید. شأن نزول یک سوره در قرآن (سوره عبس) به همین خاطر بود؛ یک نفر در مجلسی نسبت به ثروتمندان لبخند و گشاده رویی کرد و نسبت به فقیری در همان مجلس اخم و ناراحتی کرد و چهره درهم کشید. خدا در قرآن ده آیه به رگبار بست و نازل کرد که عَبَسَ ؟ چهره در هم کشیدی؟ اخم کردی؟ چرا؟ به خاطر اینکه این فردی که آمد فقیر بود، اخم کردی؟! پول دار که آمد لبخند زدی؟! پس یادمان باشد برخورد دوگانه نسبت به اغنیا و فقرای فامیل نداشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تصریح کرد: از روزهای تعطیل عید نوروز می‌توان استفاده‌های زیادی کرد. از جمله اینکه بعضی از افرادی که به حق یا ناحق با هم قهرند، آشتی دهیم. در حدیث از معصومین علیهم السلام وارد شده است که اگر کسی میان دو نفری که قهر هستند، صلح و دوستی برقرار کند و کاری کند که موجب پیوند دوباره آنها شود؛ ثواب و پاداش آن از همه نمازها و روزه‌های مستحبی موجود در دین اسلام، بیشتر است و این کار نزد خدا افضل و برتر است.

اهمیت صله رحم

وی با اشاره به دیگر نکات مرتبط با صله رحم افزود: در مهمانی‌ها اسراف نکنید چراکه خیلی‌ها گرسنه و فقیرند و اصولا اسراف گناه کبیره و بزرگی است. در این ایام هرکسی هر کمکی می‌تواند انجام دهد؛ برای مثال وقتی یک دانشجو صله رحم می‌کند، در مدت حضور خود به بچه‌های فامیل به لحاظ درسی کمک کند؛ مگر آدم چقدر می‌خواهد تخمه بشکند؟! یک مقدار زمان را به صرف میوه و غذا اختصاص دهد و باقی وقت را بگوید بچه‌ها من حاضرم کمکتان کنم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان کرد: اگر پنج میلیون دانشجو داریم، حتی اگر پنجاه هزار دانشجو به این حرف در این ایام عمل کنند در مقابل پنجاه هزار کودک در حال تحصیل به اصلاح مشکل خود می‌پردازند و این موجب می‌شود که بچه‌ها در ماه اردیبهشت با آمادگی بهتری برای امتحانات پایانی وارد شوند و قبولی شان بالا رود. همین کار صدها میلیارد تومان به نفع نظام و وزارت آموزش و پرورش می‌شود.

وی اظهار داشت: کمک سیاسی، مذهبی یا هر کمک دیگری که میتوانید انجام دهید؛ این تخمه‌های کدو و یا موارد دیگر تمام می‌شود اما این چیزی که می‌ماند، این است که رفتم پسرخاله را از مردود شدن نجات دادم، رفتم پسرعمه ام را در اصلاح اشتباهات نماز کمک کردم. مثال دیگر اینکه با دانشجوها جمع شدیم، مشکل مسجد محله را حل کردیم، سه تا از دانشجوها شبهه داشتند از اسلام شناس پرسیدم و شبهه آنها را جواب دادم.

صله رحم با افراد نیازمند و مسکینصله رحمآثار ژرف صله رحم

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تصریح کرد: در فامیل از کسی که از نظر مالی وضع مناسبی دارد ، کمک بگیریم و آنها را به کمک کردن تشویق کنیم. چون قرآن می فرماید: «أَ رَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ (۱) فَذلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ (۲) وَ لا یَحُضُّ عَلى‌ طَعامِ الْمِسْکِینِ (۳) فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ (۴) الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ (۵) الَّذِینَ هُمْ یُراؤُنَ (۶) وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ (۷)؛ (۱) آیا کسى که قیامت را انکار مى‌کند دیده‌اى؟ (۲) او همان کسى است که یتیم را با خشونت مى‌راند. (۳) و دیگران را بر اطعام مسکین تشویق نمى‌کند. (۴) پس واى به حال نمازگزاران. (۵) آنان که از نمازشان غافلند. (۶) آنان که پیوسته ریا مى‌کنند. (۷) و از دادن زکات (و وسایل ضرورى زندگى) باز مى‌دارند».

جزئیات بیشتر درباره اهمیت صله رحم

با توجه به آثار ژرف صله رحم در حوزه فردی و اجتماعی و زندگی دنیوی و اخروی انسان، آیات و روایات به طور گسترده بر آن تأکید ورزیده و اهمیت آن را گوشزد کرده اند.

در آیات قرآن، کسانی را که قطع صله ارحام می کنند، در شمار «زیان کاران» قرار داده است:

کسانی که پیمان خدا را پس از محکم ساختن آن می شکنند پیوندهایی که خداوند دستور فرموده است برقرار سازد، قطع و در روی زمین فساد می کنند، زیان کارانند. (بقره: ۲۷)

اهمیت صله رحم در روایات

از امام صادق علیه السلام درباره مفهوم «آنچه را خدا به پیوستنش فرمان داده» که در این آیه
آمده است، پرسیده شد. ایشان فرمود: «مراد از امر خدا، صله رحم است و تأویل دیگر آیه،
ارتباط شما با امامان معصومین است.» امام سجاد علیه السلام نیز در نصیحت خویش به فرزندان،
آنها را از هم نشینی با چند گروه منع می کند که یکی از آنها، کسی است که روابط خویشاوندی را
قطع کرده است؛ زیرا آنان در آیات قرآن مشمول لعنت الهی قرار گرفته اند:
«بپرهیز از هم نشینی با «قاطع رحم» که من او را در سه جای قرآن، لعنت شده یافتم.»
آنجا که خداوند می فرماید:

آیا اگر از (دستورها) رویگردان شوید، جز این انتظار می رود که در زمین فساد و قطع پیوند
خویشاوندی کنید؟ اینان همان کسانند که خدا آنان را لعنت کرده است. (محمد: ۲۲ و ۲۳)

در روایات از «صله رحم» به بهترین اعمال پس از ایمان، اولین سخنگوی روز قیامت و بهترین خصلت
مؤمن یاد شده و ده ها فضیلت دیگر برای آن شمرده شده است

از سوی دیگر، نکوهش های شدیدی بر ترک پیوند با خویشان آمده که نشان دهنده
اهمیت فوق العاده این مسئله در اسلام است.

افکار نیوز و حوزه




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اهمیت صله رحم و دید و بازدید از نظر اسلام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..