تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

ایسنا: سال ۱۳۹۶ در حالی آخرین روزهایش را سپری می‌کند که به رسم غریب روزگار، برخی هنرمندان عرصه‌ سینما و تئاتر به آرامگاه ابدی بدرقه شدند. محمدحسن غمخوار، عارف لرستانی، میهن بهرامی، نقی سیف جمالی، منوچهر بهروج، حمید آخوندی، حمید روزبهانی، سیروس قهرمانی، علیرضا آرایش، حبیب‌‌ا... کاسه‌ساز، فریدون آزما، سعید صالح، وحید نصیریان، پرویز میرخانی، ناصر خویشتندار، علی اکبر غفاری، ناصر اتکالی، محمد پورستار، مجید واحدی‌زاده، سید داود سیدی گرفمی، علی رامز، جمشید الوندی، یوسف شاه حسینی، فریده صابری، همایون شهنواز و لوورن هفتوان از هنرمندان حوزه سینما ـ تئاتر بودند که در سال ۱۳۹۶ از دنیا رفتند.

محمد حسن غمخوار

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

محمد حسن غمخوار بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از سال ۴۸ فعالیت‌های هنری خود را در عرصه سینما و تئاتر آغاز کرد و در نهایت به‌دلیل بیماری کبدی در بعدازظهر یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه درگذشت.از جمله فعالیت‌های هنری او می‌توان به بازی در سریال‌های «خاله سارا»، «لبخند سوم»، «دزدان مادربزرگ» و... اشاره کرد. او همچنین در فیلم‌های سینمایی «دشمن» و «عقاب‌ها» و تئاترهای «عشق سبز»، «مسافری از هند»، «گنج قارون»، «مواظب کلات باش» ،«امیر حبشه» و... به ایفای نقش پرداخته بود.

عارف لرستانی

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

عارف لرستانی متولد ۱۵ بهمن ۱۳۵۰در کرمانشاه، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه در سن ۴۵ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.او با مجموعه «جنگ ۷۷» به کارگردانی مهران مدیری فعالیت هنری خود را آغاز کرد و پس از آن در چندین مجموعه دیگر از جمله «قهوه تلخ»، «در حاشیه» و «مرد دوهزار چهره» با مهران مدیری همکاری کرد.او همچنین در فیلم‌های سینمایی «شام عروسی» (۱۳۸۴)، «انتخاب»، (۱۳۸۳)، «معادله» (۱۳۸۲) و «مانی و ندا» (۱۳۷۹) بازی کرده است.با توجه به وصیتی که مدتی قبل خودش کرده بود؛پیکرش را صبح روز ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ در روستای سیمینه ÓÑÂÈ äیلوفر، واقع در شهرستان کرمانشاه با حضور هنرمندان، بازیگران و دوستداران‌اش به خاک سپردند.

نقی سیف جمالی

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

نقی سیف جمالی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ۱۵ مهر ۱۳۳۷ در تهران متولد شد. او هفتم اردیبهشت‌ماه در سن ۵۹ سالگی به‌دلیل سکته قلبی درگذشت. این در حالی بود که در روزهای پیش از فوت‌اش مشغول تمرین در نمایشی به کارگردانی بهزاد فراهانی بود.نقی سیف جمالی در نمایش‌هایی چون « سقراط» و «ترور»به کارگردانی حمیدرضا نعیمی و «چمدان» به کارگردانی فرهاد آئیش و همچنین فیلم‌هایی همچون «مارمولک»، «کنعان»، «جامه‌دران»، «خانوم»، «آاادت نمی‌کنیم» ایفای نقش کرده بود.

منوچهر بهروج

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

منوچهر بهروج متولد سال ۱۳۳۰ در فومن و دارای مدرک درجه ۳ هنری کارشناسی در رشته بازیگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و به ایفای نقش در سینما، تلویزیون و تئاتر پرداخت.او علاوه بر عضویت در انجمن بازیگران خانه تئاتر، داور جشنواره‌های تئاتر ویژه نیروهای مسلح و ناظر گروه‌های نمایشی در جشنواره‌های سراسری تئاتر فجر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بود. این هنرمند پیشکسوت چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه درگذشت.از جمله کارهای هنری وی به «سنگ تراش» مجید اشتیاقی، «مظلوم اول» و «سرگرد باربارا» مهرداد رایانی مخصوص، «سوتفاهم» علی پویان، «خانم سرگرد باربارا» مهرداد رایانی مخصوص و «معمای یک قتل» حسن فتحی می‌توان اشاره کرد.

حمید آخوندی

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

حمید آخوندی تهیه‌کننده سینما،سال ۱۳۴۰ به دنیا آمد. آخرین فعالیت او تهیه فیلم سینمایی «ماهور» به کارگردانی حمیدزرگرنژاد در سال گذشته بود.دو فیلم «چاقی» و «پایان خدمت» هم از دیگر آثار او هستند. وی همچنین در فیلم‌های «سفر به چزابه» و «باشگاه سری» سابقه دستیاری کارگردان را نیز داشته است. این فیلمساز که جانباز نیز بود، مدتی قبل از درگذشت‌اش، عمل قلب انجام داده بود و حالش بهبود یافته بود اما صبح جمعه پنجم خردادماه در منزل بر اثر سکته قلبی درگذشت.

حمید روزبهانی

حمید روزبهانی فعال عرصه جلوه‌های میدانی سینمای ایران در اثر سکته قلبی در سن هفتاد سالگی از دنیا رفت. از جمله فعالیت‌های هنری‌اش که در عرصه جلوه‌های میدانی سینمای ایران سال‌ها دستیار نجف فتاحی بود، می‌توان به همکاری در فیلم‌هایی چون «راه آبی ابریشم»، «سرزمین‌کهن»، «مرد‌هزار چهره» و... اشاره کرد.

سیروس قهرمانی

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

سیروس قهرمانی که با فعالیت در حوزه مطبوعات سینمایی وارد دنیای هنر شد و در سریال «میرزا کوچک‌خان» نقش خالو قربان را ایفا کرد، در زمینه‌ بازیگری، نویسندگی و کارگردان سینمای ایران فعالیت داشت؛ او یکشنبه شب هجدهم تیرماه در بیمارستان فیروزگر درگذشت.قهرمانی از اوایل دهه چهل در کنار نویسندگی به‌عنوان بازیگر وارد سینمای ایران شد و در آثاری همچون «جدال به‌خاطر عشق»، «عذاب مرگ» و «وقتی که آسمان بشکافد» ایفای نقش کرد.

علیرضا آرایش

علیرضا آرایش طراح فنی سینمایی در آثاری همچون «راه بهشت»، «تاج محل»، «زمزمه باد»، «وقت بودن»، «مصائب چارلی»، «ملکه»، «چارچنگولی»، «پایان دوم» به‌عنوان «طراح صحنه»، «مدیر صحنه»، «دستیار صحنه»، «دستیار لباس»، «دستیار دکور» حضور داشته است؛ او تیرماه ۹۶ درگذشت.

حبیب‌ا... کاسه‌ساز

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

حبیب‌ا... کاسه‌ساز تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در سال ۱۳۴۱ متولد شد. او در دوران فعالیت هنری خود تهیه ۱۵ اثر سینمایی را برعهده داشته و همجنین در ۳ فیلم سینمایی نیز ایفای نقش کرده است. این فیلمساز از فروردین‌ماه سال جاری به‌دلیل مشکلات گوارشی و ابتلا به سرطان در بیمارستان بستری بود و در نهایت صبح روز چهارشنبه ۲۸ تیردر سن ۵۵ سالگی پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری درگذشت.وی تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون «پرنده‎باز کوچک»، «او» ، «پروانه‌ای در مه» ، «اخراجی‌ها یک و ۲» و همچنین مجموعه‎های «در چشم باد»، «فوق سری» و ... را به‌عهده داشت. او به‌عنوان بازیگر در فیلم‌های « آخرین مرحله» (۱۳۷۴)، «هور در آتش» (۱۳۷۰) و «پرواز در نهایت» (۱۳۶۹) نیز ایفای نقش کرده است.

فریدون آزما

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

فریدون آزما از مدیران تولید فیلم‌های سینمایی و بازیگر؛ سابقه فعالیت در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «لژیون»، «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «این ترانه عاشقانه نیست»، «درد مشترک»، «مردی در آینه»، «کشتی آنجلیکا»، «آب باد خاک»، «پاییزان»، «مدرسه رجایی» را به‌عنوان بازیگر، مدیر تولید، مجری طرح و دستیار تولید در کارنامه خود داشت.این سینماگر که سابقه ایفای نقش در فیلم‌های «بوی خوش زندگی»، «دادستان» و «هامون» را داشت در ۲۸ تیرماه در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

وحید نصیریان

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

وحید نصیریان متولد ۱۳۵۰ شهر اهر و فارغ‌التحصیل هنرهای زیبای تبریز در سال ۱۳۶۸ است و در عرصه‌ نقاشی،فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی انیمیشن فعال بود.اوکه در برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی، گروهی نقاشی و طراحی در داخل و خارج از کشور، تصویرسازی ۱۲ عنوان کتاب برای نوجوانان از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ نیز فعالیت داشت، پنجم مردادماه امسال در سن ۴۶ سالگی به‌دلیل ایست قلبی درگذشت.او ساخت تعدادی فیلم کوتاه مانند «سه قطره خون»،«بت ابدی»،«ضد نور»،«حفره»، «جای دیگر» و نویسندگی و کارگردانی انیمیشن بلند سینمایی «قلب سیمرغ» را برعهده داشته است.«قلب سیمرغ» آخرین ساخته این هنرمند است از تاریخ ۱۳ اسفندماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» روی پرده رفته است.

علی‌اکبر غفاری

علی‌اکبر غفاری از بازیگران و بدلکاران سینمای ایران ۳۱ شهریورماه درگذشت. او بازیگر آثاری همچون «رنجر» و «لوکوموتیوران» بوده و همچنین سابقه ایفای نقش در برخی سریال‌های تلویزیونی از جمله «ریحانه» را داشت. او در فیلم «قاتل اهلی» هم نقش کوتاهی را در مقابل امیر جدیدی داشت.در مراسم بزرگداشت و گرامیداشت بازیگران بدلکار پیشکسوت سینمای ایران از مرحوم علی اکبر غفاری هم یاد شد و با حضور پسرش بر روی سن از خانواده وی تقدیر شد که پسرش با بُغض بیان کرد «حال خوبی برای صحبت کردن ندارم و باید اکنون پدرم می‌بود و این جایزه را دریافت می‌کرد».

ناصر اتکالی

ناصر اتکالی از دستیاران فیلم برداری سینمای ایران ۹ آبان ۹۶ درگذشت. در کارنامه کاری او دستیاری فیلمبرداری فیلم سینمایی«آری چنین بود»، عضو گروه فنی فیلمبرداری فیلمهایی چون «آبادانی‌ها»، «دیگه چه خبر؟!» و آوای دریا دیده می‌شود او همچنین در ۸ اثر سینمایی هم عضو گروه فنی بوده است.

محمد پورستار

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

محمد پورستار متولد ۱۳۱۸ در استان اردبیل بازیگر سینما و تلوزیون بود. این هنرمند از پیش از انقلاب فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد و در ۱۶ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد که از جمله آن می‌توان به «صبح روز هفتم»، «نطفه شوم»، «لاک‌پشت»، «آخرین شناسایی»، «عصیان»، «مسافران»،«ارثیه شکار» اشاره کرد.او در مجموعه‌های متعددی همچون «مریم مقدس»، «مردان آنجلس»، «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» نیز ایفای نقش کرده است. این بازیگر صبح روز پنجشنبه۲۵ آبان‌ماه درگذشت.

مجید واحدی‌زاده

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

مجید واحدی‌زاده نویسنده، بازیگر تئاتر و تلویزیون در سال ۱۳۴۷ در اردبیل به دنیا آمد و بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته نویسندگی، بازیگری، کارگردانی تئاتر و تلویزیون توانست در جشنواره‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های مختلف جوایزی را به‌دست آورد.این هنرمند در سال ۸۷ از سوی مرکز هنرهای نمایشی کشور به‌عنوان یکی از ۳۰ چهره اثرگذار تئاتر کشور بعد از انقلاب اسلامی معرفی شد؛ او بعد از سال‌ها زندگی هنری، اول آذر ۹۶ بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در اردبیل درگذشت.

علی رامز

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

علی رامز از پیشکسوتان و بازیگران تئاتری در طول سال‌ها فعالیت‌ هنری خود را در نمایش‌های هادی مرزبان بازی کرد و متولد سال ۱۳۰۶ بود.او عصر روز ۷ دی‌ماه ۹۶ در منزل خود و در سن ۹۰ سالگی از دنیا رفت.او در سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شد و پس از گذراندن دوره دبستان به دبیرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان سابق) وارد شد و به‌واسطه آشنایی با افرادی چون عزت‌ا... انتظامی و زنده یاد هوشنگ بهشتی به تئاتر تهران آن زمان راه پیدا کرد.در سال ۱۳۲۷ دوره کلاس تئاتر زنده یاد عبدالحسین نوشین را گذراند که پس از ۸ ماه به تعطیلی کشید. پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته برق در سال ۱۳۲۸ وارد مدرسه پست و تلگراف و تلفن شد و پس از دو سال در سال ۱۳۳۰ وارد خدمت وزارت و از آنجا به شرکت مخابرات ایران منتقل شد.طی سال‌ها خدمت، موفق به دریافت دیپلم ششم ریاضی شد و در سال ۱۳۴۷ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت. در سال ۱۳۵۱ با درجه شاگرد اولی تحصیلات را به پایان رساند و در همان سال موفق به اخذ بورس تحصیلی از کشور بلژیک شد.این هنرمند در طول فعالیت هنری خود موفق به حضور در چندین فیلم سینمایی، چندین تئاتر صحنه و سریال های متعدد تلویزیونی همکاری مستمر داشته است.

جمشید الوندی

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

جمشید الوندی متولد ۱۳۲۲ از فیلمبرداران پیشکسوت سینمایی پس از تحمل یک دوره بیماری ۱۵ دی‌ماه درگذشت.در کارنامه کاری‌اش فیلمبرداری فیلم‌های چون خانواده ارنست (۱۳۸۸)، تیغ‌زن (۱۳۸۷)، زن بدلی (۱۳۸۵)، این ترانه عاشقانه نیست (۱۳۸۴)، نگاه (۱۳۸۳)، باج خور (۱۳۸۲)، شب‌های روشن (۱۳۸۱)، بهشت از آن تو (۱۳۷۹)، جان‌سخت (۱۳۷۶)، بالاتر از خطر (۱۳۷۵)، عروسی مهتاب (۱۳۷۵) و ...را دارد.

تورج منصوری

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

تورج منصوری از فیلمبرداران پیشکسوت سینمایی در گفت‌وگویی که با ایسنا درباره این هنرمند داشت با تاکید بر اینکه این هنرمند خیلی زود از میان ما رفت، گفت:او از سربازی به ژنرالی رسیده بود و تمام مراحل کار کردن را در یک گروه فیلمبرداری تجربه کرده بود؛ یعنی به آرامی مراحل را پشت‌سر گذاشته بود تا پشت دوربین باشد و فکر نمی‌کنم کسانی که در سینمای ایران سابقه بیش از ۱۰ سال فعالیت دارند جمشید الوندی را نشناسند.او همچنین بیان کرد:برخی‌ آدم‌ها قبل از اینکه باید، از میان ما می‌روند، چون از بی‌توجهی محیط و کج‌رفتاری روزگار دق می‌کنند. امیدوارم محیط سینما کمی با پیشکسوتان مهربان‌تر باشد و ما هم البته در انجمن فیلمبرداران تلاش می‌کنیم بیش از آنچه تاکنون توجه داشتیم قدر و شأن و منزلت این سینماگران را بدانیم.

فریده صابری

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

فریده صابری متولد سال ۱۳۲۷ دیپلم هنرستان عالی موسیقی را در سال ۱۳۴۷ دریافت کرد. او دارای لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشکده‌ هنرهای دراماتیک ایران و مدرک فوق لیسانس از دانشگاه ایندیانا در آمریکا بود. این بازیگر در تئاترهای «الو تریا»، «ایوانف»،0 «آقا محمدخان کالیگولا»، «شام آخر» ، «ریچارد سوم»، «آوازخوان طاس»، «وقت ناهاری»، «لبخند باشکوه آقای گیل»، «ملاقات بانوی سالخورده»، «کرگدن»، «هرکول و طویله اوجیاس» ایفای نقش کرد و در سریال‌هایی چون «دلنوازان»، «همه بچه‌های من»، «بگذار آفتاب برآید»، «در قلب من»، «تنهاترین سردار»، «سنگ و شیشه» حضور داشت. علاوه بر این بازی در فیلم‌هایی چون «مارال» ، «روز شیطان»، «روز واقعه» را در کارنامه کاری خود دارد.صابری ۱۹ بهمن‌ماه به‌دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

لوون هفتوان

سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند

اما در گذشت ناگهانی لوون هفتوان بازیگر سینما و تئاتر ارمنی سر صحنه فیلمبرداری،یکی از خبرهای تلخ سال بود که در واپسین روزهای سال یعنی در 19 اسفندماه اتفاق افتاد.لون هفتوان بازیگر ایرانی ارمنی سینما و تئاتر ایران متولد سال 1345 بود که در دهه 90 حضور فعالی در سینما داشت و با فیلم «پرویز» به کارگردانی مجید برزگر مطرح شد و بازی‌اش در فیلم‌هایی همچون «مردی که اسب شد»، «یک دزدی عاشقانه»، «دراکولا»، «غیر مجاز»، «کوپال» و «هجوم» ادامه یافت و در جشنواره فیلم فجر امسال هم با فیلم «کار کثیف» خسرو معصومی در این رویداد حضور داشت. موسی آشفته(بازیگر تئاتر و سینما، گوینده رادیو، هنرمند آیینی استان هرمزگان)، پرویز بشر دوست(نمایشنامه‌نویس،مدرس بازیگری، کارگردان)، رشید بهنام (بازیگر و فیلمساز سینمایی)، علی اکبر ثابت کسایی(از بنیان گذاران تئاتر نوین ایران، بازیگر)، مجتبی خادمی(بازیگر تئاتر، هنرمند استان اصفهان)، الهه خوشکام(بازیگر تئاتر)، غلام عباس رئیسی(بازیگر تئاتر، هنرمند استان خوزستان) و همچنین حسن رشید قامت (بازیگر سینما، فیلمساز کوتاه و مستند)، بیتا شباهنگ (نویسنده، دستیار کارگردان، منشی صحنه، مشاور فیلمنامه)، خسرو شجاع زاده (بازیگر، سینما و تلویزیون)،فرامرز شهنی (بازیگر، مدیر تولید، دستیار کارگردان،مسئول هنروران)، عبدالکریم عنایت (نویسنده و بازیگر)، کاظم فریبرزی (طراح دکور)،مجید محمدی (انیماتور)،خداداد نارویی (بازیگر سینما و تئاتر، هنرمند اهل سیستان‌و‌بلوچستان)،سوزان وزیری (بازیگر سینما و تئاتر اصفهان) از دیگر هنرمندان سینما و تئاتر بودند که در سال 96 از دنیا رفتند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سینمایی‌ها و تئاتری‌هایی که آسمانی شدند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..