تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




استفاده از چه انگشتری در نماز مکروه است؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معطر بودن و زینت در نماز از جمله آداب اسلامی است که در روایات و احادیث ائمه اطهار و بزرگان به آن تاکید شده، و بر زن و مرد مسلمان سفارش شده  است که انگشتر در دست راست کنند و اگر نقش نگین و خود نگین شریف و با مبارک است به هنگام تطهیر و یا رفع حاجت از دست خود بیرون آورند. دراین‌باره حضرت على عليه السلام فرمود: «حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله انگشتر را در دست راست مى‌كرد» و یا از امام باقر عليه السلام روايت شده است: حضرت رسول صلی الله علیه و آله انگشتر را در دست راست مى‌كرد. و امام صادق عليه السلام اشاره کردند: «انگشتر در دست راست كردن از سنّت پيامبران است و  از اينكه انگشتر را در انگشت شهادت يا انگشت ميانى كنند نهى فرمود».

* در چندين روايت معتبر آمده است كه حضرت رسول صلی الله عليه و آله به على عليه السلام فرمودند: «انگشتر طلا در دست نكن كه زينت تو در آخرت است». و از حضرت على عليه السلام روايت شده است: «انگشترى جز نقره در دست نكنيد، زيرا رسول خدا صلی الله عليه و آله فرمود: دستى كه انگشترى از جنس آهن در آن باشد آلوده است».

* گفتنی است؛ درخصوص استفاده انگشتر به همان میزان که انگشتر طلا برای مردان نهی شده است؛ در حدیثی پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله، استفاده انگشتری از جنس آهن به هنگام نماز و یا استفاده انگشتر برنز را نهی فرمودند.

دست کردن چه انگشتری در نماز مکروه است؟ کراهت انگشتر «حدید» در حال نماز

* نماز خواندن با انگشتری از جنس آهن و یا برنز به همان مقدار که خواندن نماز با عقیق و ... ثواب دارد، خواندنش با انگشتر«حدید»،کراهت دارد. حتی در روایتی از امام صادق عليه السلام از حضرت رسول اکرم صلی الله عليه و آله نقل می کنند: «به غیر از نقره، انگشتری به دست نکنید؛» «دستی که در آن انگشتر آهن باشد پاک نگردد!».

* امام صادق(ع) فرمود: «آهن، لباس اهل آتش است و خداوند آن‌را در دنیا، زینت جنّ و شیطان قرار داده است. پس بر مسلمان حرام شمرده شده است که در نماز استفاده کند. البته وسائلی مثل کلید و شمشیر و دیگر وسائل آهنی که انسان گاهی ضرورت دارد همراه خودش داشته باشد اشکالی ندارد. در غیر این وسائل نباید با وسیله آهنی دیگری نماز خواند»

دست کردن چه انگشتری در نماز مکروه است؟ «حدید» چه سنگی است و چه خواصی دارد؟

* کلمه «حدید» در زبان عرب همانگونه که در بالا از آن نام برده شده، به معنی آهن است و استفاده از آن در نماز و عبادت مکروه شمرده می شود، اما امام صادق عليه السلام درباره معرفی و خواص این نگین انگشتری می فرمایند: «دوست دارم هر مومنی پنج انگشتر در دست کند، عقیق بابت دفع فقر، فیروزه بابت گشایش کار، یاقوت بابت دفع پریشانی، حدید بابت غلبه بر دشمنان، درنجف بابت آسان شدن امور.» (وسائل الشیعه)

* همچنین در جایی دیگر همین حضرت بیان کردند: «بد نمی دانم در دست کردن انگشتر حدید را وقتی که به دیدن کسی رود که از او ترسد از اهل شر برای آنکه شر او ساکن می شود و انگشتر حدید شیاطین را دور می کند و به درستی که هر کسی که انگشتر در در دست کند با نظر کردن به آن خداوند زیارت یا حج یا عمره در نامه عمل او بنویسد که ثوابش، ثواب پیامبران و صالحان باشد.»

* سنگ «حدید» حرزی است که بلا را دفع و اثر آن را خنثی می کندو برای محافظت و ایمنی از خطرات و نیز جهت غلبه بر دشمنان استفاده می شود .

* شایان ذکر است؛ که  انگشتر «حدید» جدای از خواص ماورایی، خواص درمانی چون قلب را تقویت می‌کند و گردش خون را فعال و منظم می‌سازد . از دیرباز از این سنگ برای درمان بیماری های خونی، فشار خون و ناراحتی های انسداد رگ ها استفاده می‌کردند . چون خون را صاف و رقیق می‌کند و اثر فوق العاده ای در درمان کم خونی دارد (سبب خون سازی می‌شود) در تسکین دردهای آرتروز و انقباضات ماهیچه ای کاربرد دارد .

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «استفاده از چه انگشتری در نماز مکروه است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..