تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رضا مقدسی حامی ضعفا و مدافع ارزش‌ها بود/ دلتنگی اهالی رسانه برای روزنامه‌نگاری متعهد و با اخلاق

در مراسم چهلمین روز درگذشت رضا مقدسی مطرح شد؛

رضا مقدسی حامی ضعفا و مدافع ارزش ها بود/ دلتنگی اهالی رسانه برای روزنامه‌نگاری متعهد و با اخلاقبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم یادبود رضا مقدسی در نخلستان اوج برگزار شد. غلامعلی حدادعادل، محمد حسین صفارهرندی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)، پیام تیرانداز (مدیرعامل خبرگزاری فارس)، حسین انتظامی (قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علیرضا زاکانی (نماینده سابق مجلس)، مجید قلی‌زاده (مدیرعامل خبرگزاری تسنیم)، مهندس پژمان (مدیرعامل سابق سازمان ملی زمین و مسکن)، سردار کارگر (رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس)، فرشاد مهدی‌پور (مدیرمسئول روزنامه صبح نو)، محمود رضوی (تهیه‌کننده) و ... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم کلیپی نمایش داده شد که در آن، دوستان، همکاران و همسر رضا مقدسی درباره شخصیت و فعالیت‌های او سخن گفتند.

در این مراسم، سردار کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس  بیان کرد: با رضا مقدسی از زمانی که در خبرگزاری مهر بود و من در نیروی انتظامی بودم، آشنا شدم. ایشان به معنای واقعی فردی حزب‌اللهی بود و اخلاص داشت. حرف‌ها و کارهای ایشان برای من درس بود. او در دفاع از ارزش‌ها می‌ایستاد و اگر جمعی مخالف بودند روی حرف خود ایستادگی می‌کرد.

او ادامه داد: من زمانی به او پیشنهاد دادم که در بنیاد حفظ آثار مسئولیتی را قبول کند. ایشان به من گفت که باید یک هفته فکر کند و بعد از آن قبول نکرد و دلایل خود را به من توضیح داد و این به نظر من اخلاص است. به نظرم اخلاص و دفاع از ارزش‌های آقای مقدسی زبانزد بود. ثابت قدمی و استواری ایشان در مسئولیت‌ها و در همه جا برای ما درس بود. بخصوص در مسائل رسانه‌ای که با نفوذ فضای مجازی باید تقوا وجود داشته باشد و مهم است.

سردار کارگر اضافه کرد: من از ایشان در این سال‌ها درس گرفتم و ناراحتم که در میان ما نیست و تا به حال ندیدم که کسی بد او را بگوید. امیدوارم جامعه رسانه‌ای ما چنین الگویی را دنبال کند و به نظرم بهتر است راه و روش مقدسی تدوین شود و در اختیار نیروهای جوان قرار بگیرد.

سپس، محمد حسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شخصیت رضا مقدسی اظهار کرد: از دوره‌ای که کار روزنامه‌نگاری می‌کردم، رضا مقدسی را شناختم و در دوره وزارت نیز به دلیل اینکه با رسانه‌ها همکاری داشتم، این عزیز را می‌دیدم. وقتی درباره او می‌خواهم حرف بزنم در هر مورد و در ابعاد شخصیتی و زندگی ایشان باید زبان به ستایش باز کنم و نقطه ضعف برجسته‌ای که همه ما دچارش هستیم در شخصیت او به چشم نمی‌آید. او فردی بود که همان گونه که می‌اندیشید، زندگی می‌کرد و آن گونه که باور داشت معشیت خود را تنظیم می‌کرد. به همین دلیل بیراه نیست که من هم ایشان را با خوبی‌ها یاد می‌کنم.

او در ادامه با اشاره به کلیپی که درباره رضا مقدسی پخش شد و دوران بیماری وی، ادامه داد: نزدیکان و همراهان رضا مقدسی هم در معرض آزمون بزرگتری بودند و همه توانستند در همراهی با مرحوم مقدسی بدرخشند. اجر همراهی گوارای وجود آن‌ها باشد.

صفارهرندی درباره‌ شخصیت رضا مقدسی در سال آخر زندگی‌اش گفت: حال و هوای آقای مقدسی مخصوصا در یک سال آخر از دنیا گسسته و پیوسته به طرف دیگر بود. من در سفر کربلا که با او همراه بودم او را بیشتر شناختم و با توجه به اینکه ایشان سفر کرده‌اند، شاید دست ما کوتاه باشد که ابعاد وجودی فردی او که از این دنیا گسسته بود را متوجه شویم. از او خصایلی دهان به دهان می‌شود که مرحوم مقدسی را شایسته انسان مسلمان، متعهد، پایبند به اصول و مبنا می‌کند که بر اساس اصول خود زندگی می‌کرد و مرزبندی‌های خود را در مسائل مختلف از این مبناها جدا نمی‌کرد.

او اضافه کرد: روح او حتماً به اعتبار عمل صالحی که از او سر زده شاد است و رنجی که در دوران بیماری‌اش تحمل کرد، اسباب پاک شدن بعضی نقاط ضعف است که در ما انسان‌ها معمول است. او قطعا در جایگاه بالاتری قرار دارد و من هم امیدوارم عاقبتی از جنس عاقبت مرحوم مقدسی نصیب ما شود.

در ادامه این مراسم پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: برای من سخت است که بعد از ۹ سال همکاری با رضا مقدسی درباره او صحبت کنم. این روزها مشغله بسیاری دارم اما وقتی که یاد او می‌افتم، حواس خود را پرت می‌کنم تا فکر نکنم. امیدوارم خدا به خانواده ایشان صبر بدهد.

او ادامه داد: ایشان حامی ضعفا در رسانه‌ها بود و بر ما تأکید می‌کرد که تریبون ضعفا باشیم. او مورد فشار، تهدید و تطمیع قرار می‌گرفت. نمونه آن زمانی بود که خبری از یک فرد افغانستانی -که رزمنده هم بود و در پیشوای ورامین زندگی می‌کرد- منتشر کردند. در همین راستا فشاری به او وارد شد که خبر را بردارد؛ اما او معتقد بود که باید مقابل زورمندان بایستیم و به نظر من از این جهت برای ما قهرمان بود. در واقع ایشان فرصتی را در رسانه ایجاد می‌کرد که افراد ضعیف بتوانند حق‌خواهی کنند. او زمان زیادی را صرف تربیت نیروها کرده بود.

تیرانداز اظهار کرد: رضا مقدسی در روزهای آخر بدن نحیفی داشت و قبل از شیمی درمانی آخر خود به پیش ما آمد و من گفتم که چرا خودت را اذیت می‌کنی، ما هر کاری هست انجام می‌دهیم. ایشان در روزهای آخر طرحی داشت با این عنوان که چطور می‌توان اخبار امیدبخش را در فضای رسانه داشته باشیم و اخبار منفی تعدیل شود. این کار آنقدر برای او ارزشمند بود که شوق مضاعفی را برای ادامه کار داشت.

مدیرعامل خبرگزاری فارس به آخرین دیدار خود با این فعال رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: آخرین بار ایشان را در بیمارستان دیدم که توصیه می‌کرد به فرزندانت رسیدگی کن و نکند که کارها مانع این مسئله شود. من هم گفتم ما از شما یاد گرفته‌ایم که زمان زیادی را برای کارمان بگذاریم. او معتقد بود کاری که از روی اعتقاد نباشد، اثر هم ندارد.

معصومی، برادر همسر رضا مقدسی در ادامه مراسم وصیت‌نامه او را خواند. سپس حسین انتظامی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوران آشنایی خود با رضا مقدسی اشاره و اظهار کرد: آشنایی من با او از سال ۱۳۵۹ در حزب جمهوری اسلامی مشهد اتفاق افتاد. بعدها به واسطه انجمن اسلامی دبیرستان شهید حکمت همدیگر را بیشتر دیدیم و حضور رضا مقدسی باعث شد که بیشتر با هم باشیم. همچنین ما فعالیت‌های رسانه‌ای تقریبا مشترکی هم داشتیم. یکی از خبرنگاران به من گفت که چرا رضا مقدسی‌ بین رسانه‌ای‌ها محترم است و همه او را دوست دارند. به نظر من معمولا یک صفت فرد، برجسته‌تر خواهد بود. درست است که رضا مقدسی آدم حرفه‌ای، باسابقه، روزنامه‌نگار تراز انقلاب، دارای فهم بود اما صفتی که برای من او را برجسته می‌کرد، اخلاق بود. در کار و صنف ما هم اخلاق حرفه‌ای همیشه منشأ اثر بوده است.

مجید قلی‌زاده، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه فقدان شخصیتی مانند رضا مقدسی برای جامعه رسانه‌ای اسفبار است، اظهار کرد: من در مدتی که در خدمت ایشان بودم، متوجه شدم که ایشان تکلیف‌گرا هستند. به این معنی که برایش مهم بود در هر مرحله‌ای بتواند تشخیص دهد که چه تکلیف انقلابی بر روی دوشش است و زمانی که تکلیف را احساس می‌کرد با همه وجودش تلاش خود را انجام می‌داد. همچنان که در مبارزه با باطل در هشت سال دفاع مقدس جنگید و بعد هم در شرایط کار رسانه‌ای رسالتی داشت؛ طبق فرمایش مقام معظم رهبری رسانه یک نوع جنگ نرم است، بنابراین او از ارزش‌ها با تمام تخصص خود باید دفاع می‌کرد. ایشان در این راستا تمام تلاش خود را انجام داد و حتی یکی از کارهای خوب ایشان در روزهای آخر برنامه‌های آموزشی بود که یک یا دو دوره آن را اجرا کرد. خداوند توفیق دهد که در مسیر ایشان قدم برداریم و وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم.

علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس هم بیان کرد: من در آخرین دیدار که همراه ایشان بودم یک چهره دیگری نیز از او دیدم. او هنوز در فضای عملیاتی کربلا ۵ بود و بچه رزمنده‌ای بود که در فقدان دوستان خود می‌سوخت و یاد آن‌ها را زنده نگه می‌داشت.

او ادامه داد: من می‌دانم که ویژگی بیماری که آقای مقدسی داشت، درد آزاردهنده و سنگینی فشاری بود که به او می‌آمد. ایشان صبر داشت و کمتر درباره بیماری خود صحبت می‌کرد. همچنین پرهیز از سیاست‌زدگی داشت که امروزه سکه رایجی شده است. ما در حال حاضر در فقدان ایشان می‌سوزیم زیرا خلأ او مشهود است. به خصوص او که دارای ویژگی‌های ممتازی بود. امروز روحیه،‌ تفکر و فرهنگ خود را ندیدن،‌ وقف دیگران کردن و کمک به تعالی و رشد کشور که در وجود او بود، می‌تواند جامعه را نجات دهد. امیدوارم خدا جایگاه او را در جایی قرار دهد که با شهیدان همسنگر خود باشد و همنشین با افرادی که از آن‌ها یاد می‌کرد و خود را جا مانده می‌دید.

گفتنی است؛ رضا مقدسی ۱۳ بهمن ماه امسال پس از گذراندن دوران سخت بیماری درگذشت. مراسم تشییع پیکر مرحوم مقدسی شنبه (۱۴ بهمن ماه) از مقابل منزل وی برگزار و سپس پیکر این فعال رسانه‌ای در قطعه ۲۵۵ نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

مراسم چهلمین روز درگذشت رضا مقدسی برگزار شد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رضا مقدسی حامی ضعفا و مدافع ارزش‌ها بود/ دلتنگی اهالی رسانه برای روزنامه‌نگاری متعهد و با اخلاق»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..