تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نقدهای ما علمی نیست/ نظر شخصی در نقد جایی ندارد

نقد های ما علمی نیستامید صباغ نو، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علت کم بودن منتقدان ادبی در حال حاضر اظهار داشت: بیشترین دلیل اینکه منتقد ادبی کم داریم شاید این باشد که نقدهای ما، نقد علمی نیستند. اکثر مطالبی که به عنوان نقد علمی ادبی می خوانیم، شخصی و سلیقه ای است. نقد ادبی آیتم و شاخص هایی دارد و براساس این آیتم ها یک اثر ادبی نقد می شود. ساختار، ارتباطات، کلیت شعر و داستان در یک نقد ادبی بیان می شود و در نهایت درباره کیفیت اثر نتیجه گیری می کند.

وی افزود: برخی در نقد یک اثر ادبی می گویند این واژه یا این تصویر خوب نیست. شاید دلیلش این باشد که تعداد افرادی که بتوانند نقد را علمی یاد بگیرند و به کار ببرند، کم است. دو سه نفر بیشتر نداریم که شعر را نقد علمی می کنند. در نقد ادبی چیزی به نام رودربایستی نداریم. قرار است به یک اثر ادبی از دیدگاه علمی نگاه کنیم. این مسئله چیز عجیب و غریبی نیست. یک اثر ادبی را از نظر تکنیکی و ساختاری بررسی می شود تا ببینیم اثر موفقی بوده است یا خیر.

این شاعر ادامه داد: اکثر نقدهایی که در فضای شعر می شود، نظر شخصی و سلیقه ای است. کسانی که هم اکنون با اسم منتقد ادبی کارمی کنند، باید فضای نقد را به سمت فضای علمی ببرند. این مسئله تنها در صورتی اتفاق می افتد که فرد بتواند نظرهای شخصی و سلیقه ای را از فضای نقد دور کند. نقد ادبی اگر علمی باشد، درگیر نظرهای شخصی نمی شود. گرچه نظرهای شخصی در خصوص یک اثر ادبی محترم است، اما این نکته نقد یک اثر ادبی به حساب نمی آید.

انتهای پیام/

  اصول نقد ادبی از زبان یک شاعر



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نقدهای ما علمی نیست/ نظر شخصی در نقد جایی ندارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..