تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




استرس شغلی؛ تهدیدی برای سلامت جسم و روح

به گزارش شمانیوز: کار جنبه ای از زندگی است که صرف نظر از این که برخی از نیازهای اساسی آدمی را تامین می کند، با این وجود می­تواند منبع فشار روانی نیز باشد. با افزایش فشار های روانی نیز میزان کارآمدی افراد در محیط کار کاهش یافته و علاوه بر آن سلامت روحی و جسمی شاغلین نیز تهدید می شود. برای بررسی تاثیرات استرس محیط کار با «الهام مهدخواه» کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی به گفت و گو می پردازیم:

 

چه عواملی موجب ایجاد استرس در محیط کار می شود؟

میتوان استرس شغلی را کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی­های فردی شاغل دانست. به طوری ای که خواست­های محیط کار بیش­تر از آن است که فرد بتواند از عهده آن­ها برآید. این استرس علاوه بر مشکلاتی که برای فرد ایجاد می کند، پیامدهای نامناسبی هم برای سازمان­ها در بر دارد به طوری که می­توانداولین علت ناتوانی ناشی از کار قلمداد شود و ضررهای اقتصادی زیادی هم به دنبال داشته باشد.در دهه اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمان­ها مورد توجه بسیار قرار گرفته است . به بیان دیگر استرس شغلی یکی از عوامل اساسی در کاهش بهره روی سازمان ها و ایجاد عوارض جسمی و روانی در کارکنان است.

 

علائم و نشانه های استرس شغلی چیست؟

از جمله علائم استرس شغلی می توان به احساس اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی، بی تفاوتی، از دست دادن علاقه به کار، مشکلات خواب، خستگی، مشکلات تمرکز، تنش عضلانی یا سردرد، مشکلات معده، گوشه گیری از اجتماع، استفاده مداوم از داروهای اعصاب یا الکل اشاره کرد.

 

پیامد های استرس شغلی چیست؟

پیامد های استرس شغلی را می توان به دو گروه روانی و جسمی تقسیم بندی کرد که بخش روانی  شامل اضطراب، حساسیت، نارضایتی، خستگی، ملامت، ناکامی، بیزاری و انزوا و خودکشی است و بخش جسمی شامل بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات اسکلتی عضلانی و زخم های گوارشی و تضعیف سیستم ایمنی و سرطان نام برد.

 

آیا استرس شغلی بر عملکرد سازمان نیز تاثیرگذار است؟

بله استرش در محیط شغلی می تواند به عملکرد سازمانی تاثیر گذار باشد زیرا پس ابتلای فرد به بیماری استرس شغلی به تدریج غیبت، رها کردن شغل، افزایش خطا و حادثه، کاهش کارایی، کاهش کیفیت کار، بازنشستگی زودرس، هزینه­های جایگزینی افراد، فقدان خلاقیت و نوآوری، افزایش مخالفت ها پدیدار می شوند که در نهایت نیز از هم پاشیدگی سازمانی را بدنبال دارد.

 

چه راهکارهایی برای مدیران به منظور پیشگیری از ابتلای افراد به استرس شغلی پیشنهاد می کنید؟

از جمله راهکارهای پیشنهادی می توان احساس همدردی و شفقت مدیران اشاره کرد. همچنین اجازه دهید کارمندان زمانی از کار فارغ شوند. انجام همزمان چند کار با هم خلاقیت را شدیداً کاهش می دهد، اثربخشی را به شدت کم می کند و باعث نارضایتی کارمندان می شود. الگوی ذهنی همیشه در حال کار بودن خطرناک است. پس برای حضور خود و همکارانتان در دفتر و در خدمت شرکت بودن زمانی که به صورت مجازی مشغول کارهستند  زمان مشخص تعیین کنید و برای برخی زمان ها نیز مانند آخر هفته  هیچ دستور و ایمیل و پیام کاری در نظر نگیرید.

 

منبع: خبرگزاری علم و فناوری




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «استرس شغلی؛ تهدیدی برای سلامت جسم و روح»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..