تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نمی‌توان پیاده دموکرات بود و سواره دیکتاتور

ندای ایرانیان-برنامه تلویزیونی «نگاه یک» با حضور سیدمحمد صادق خرازی و محمدحسین صفارهرندی که شنبه‌شب قرار بود پیرامون مسئله «عدالت» باشد با اعلام مهدی مهدی‌قلی، مجری برنامه، موضوع برنامه به «تهدیدهای آمریکا و راهبرد ایران» تغییر یافت. خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان که سال‌ها در دستگاه دیپلماسی ایران فعال بوده در جریان این برنامه ضمن غیر‌قابل مذاکره‌شمردن توان دفاعی کشور گفت که آمریکا از برجام خارج نخواهد شد. صفارهرندی نیز با اشاره به برخی کاستی‌ها گفت حتی آنها که دلبستگی به انقلاب ندارند هم قبول دارند شرایط امروز ما قابل افتخار است. گزیده‌ای از این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:
مهدی‌قلی، مجری برنامه با اشاره به حضور مردم در بزنگاه‌های انقلاب و حمایت از نظام پرسید که چطور می‌توان این را با نقدهای مردم به گوشه‌های نظام جمع بست و خرازی پاسخ داد: «بزرگ‌ترین موتلفه انقلاب، استیلای استقلال ملت ایران و مردم با همه نابرابری‌ها، بی‌عدالتی‌ها و بحران‌ها و مشکلاتی است که تحمل می‌کنند. نحله‌های مختلف فکری سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به یک نکته واقف هستند و آن این است که پیام واقعی دولت ملت است. آنها به این موضوع باور دارند که پیوند مردم با سرشت و سرنوشت ایشان است که در انقلاب اسلامی محقق شده است. فارغ از مشکلاتی که در چهلمین سال پیروزی انقلاب داریم گام‌های بزرگی هم برداشته شده اما نقش بارز مردم در حفظ این دستاوردها و حفظ منافع ملی، هویت ملی، حضور در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی به تشخیص خود و نه به سفارش دولتی یا فردی است که نشان‌دهنده بلوغ فکری مردم ایران است و این موضوع را باید به فال نیک گرفت». صفارهرندی نیز در واکنش به این پرسش که آیا حضور مردم در صحنه‌های مختلف و حمایت از نظام به معنی رضایت کامل نیست، گفت: «رضایتمندی لزوما ناظر به یک وجه از وجوه انسان نیست؛ گاهی انسان یک روز کاری با موضوعات متعدد را می‌گذراند و یک نقطه برجسته در آن روز است و در پایان آن روز هنگام جمع‌بندی آن نقطه زیبا جلوه‌گری می‌کند و جمع‌بندی خوبی رقم می‌خورد. این اتقاق همین است که در بسیاری از موارد مردم به ترازی که مدنظر داشته‌اند دست پیدا نکردند اما در مواردی به اوج رسیده‌اند. من معتقدم در احساس هویت مستقل سیاسی همه ایرانیان حتی آنها که دلبستگی به انقلاب ندارند هم قبول دارند که شرایط ما قابل افتخار است.
نمی‌توان پیاده دموکرات بود و سواره دیکتاتور
در ادامه خرازی در پاسخ به پرسشی پیرامون گره‌زدن امنیت کشورها به کشورهای دیگر اظهار کرد: «اعداد و ارقام و واقعیت‌ها بهترین ادله برای رسیدن به یک پاسخ مناسب هستند، آیا امنیت خریدنی است؟ نشان داده شده که اگر منافع قدرت‌های بزرگ ایجاب کند، امنیت را تا مدتی برای کشورها فراهم می‌کند که نمونه آن صدام بود، در مقابل کشورهایی هم بودند که حاضر نشدند امنیت خودشان را حراج کنند و مردم هم کنار دولت‌ها ایستادند». او با اشاره به توان فکری مردم و فهم و ادراک آنها ادامه داد: «سخن من این است که با مردم بازی نکنید، اگر مردم بفهمند مسئولی در نظام از مردم سوءاستفاده می‌کند خیلی زود او را خواهند شناخت. این روزها می‌توانید ببینید کسانی که مردم‌باور بودند حال‌واحوال دیگری دارند. آزادی را فقط برای خود ندانیم، هنگامی که سوار اسب قدرت هستیم نباید سخت بتازیم و آن روز دموکرات نباشیم، هنگامی که از اسب پیاده شدیم، یا پیاده‌مان کردند یا دوره ما تمام شد و مردم ما را نخواستند، نباید ادعای آزادی و دموکراسی داشته باشیم. مردم هوشمند هستند و خوب می‌فهمند، نمی‌توان پیاده دموکرات بود و سواره دیکتاتور. نمی‌توان به مردم گفت که خط‌وخطوط شما این است و شما فقط به امنیت خودتان فکر کنید به این معنی که تنها رای بدید و مشکلات را تحمل کنید، حق آزادی بیان و سخن‌گفتن ندارید، به قید وثیقه آزادید و تنفس می‌کنید؛ مردم این را می‌فهمند و فاصله خواهند گرفت ».
ظریف، نماد دیپلماسی کشور است
خرازی همچنین پیرامون نقش مردم در عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در مقابله با تهدیدها گفت: «ظریف، نماد دیپلماسی کشور است، هنگامی که وزیر امورخارجه ما با اقتدار سخن می‌گوید پشتوانه اقتدار او ۲۲ بهمن است، پشتوانه اقتدار او قدرت ایران در بیرون از مرزهاست و همین‌طور پرچمی که امروز به نام اسلام، استقلال و آزادی در کل دنیای اسلام برافراشته شده، وقتی مردم پای صندوق رای ۴۰ میلیون رای می‌دهند، این رای مردم نماد قدرت کارگزاران سیاست خارجی ما می‌تواند تلقی شود. وزیر امورخارجه، وزیر جنگ نیست. او وزیر دیپلماسی کشور و وزیری است که باید با زبان گفت‌وگو مسائل کشور را حل کند. اگر روزی خدایی نکرده حل نشد و خدایی نکرده زبان‌ها عوض شود آن کسی که باید صحبت کند وزیر امورخارجه نیست بلکه وزیر دفاع و وزیر جنگ و ارکان نظامی کشور هستند که باید صحبت کنند». سفیر پیشین ایران در پاریس درباره ارزیابی خود از رفتار آمریکایی‌ها درباره برجام گفت: «رسمی در دنیا هست که ابتدا مذاکره و سپس معاهده را امضا می‌کنند اما آمریکایی‌ها ظاهرا ابتدا اول امضا می‌کنند و بعد می‌خواهند مذاکره کنند؛ این یک طنز تاریخی است». او با اتکا بر تجربه دیپلماتیک خود ادامه داد: «یک جمله، یک خط و یک کلمه امکان ندارد به برجام اضافه یا کم شود. همین برجام قابل حرف است، اگر بنا به گفتن باشد از برجام حرف‌های زیادی بیرون می‌آید.» خرازی در ادامه خطاب به تیم دیپلماسی کشور و رییس‌جمهور درباره مقابله با آمریکا گفت: «گوشت آمریکایی‌ها در منطقه زیر دندان ماست، نگران نباشید، آمریکایی‌ها هیچ کاری با ما نمی‌توانند کنند، بایستید که این پیام تاریخ است، قدرتمند باشید تا عافیت را برای خود و ملت فراهم آورید». سفیر اسبق ایران در سازمان ملل درباره اعمال فشار در برجام و فعالیت‌های موشکی ایران گفت: «این همان خودخواهی‌هایی است که هرازچندگاهی با یک حرف بالای دست می‌ترسانند تا بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند، اگر قرار به این حرف‌ها بود که ما به برجام نیازی نداشتیم؛ برجام برای خودشان، ما درباره امنیت خود مذاکره نمی‌کنیم. محال است این اتفاق بیفتد. من نه این را در دولت فعلی می‌بینم که چنین کاری انجام دهند و نه ساختار حاکمیت ما اجازه می‌دهد به اینجا برسیم و نه مردم اجازه خواهند داد».

منبع: وقایع اتفاقیه




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نمی‌توان پیاده دموکرات بود و سواره دیکتاتور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..