تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دختری که تمامی نشانه های مادر را برای پدر داشت

در خصوص سالروز ولادت حضرت زهرا(س) میان مورخان اختلاف نظر وجود دارد اما آنچه در میان شیعیان مشهور است، بیست جمادی الثانی سال پنجم بعثت است.

به گزارش سینماخبرشگفتی بزرگ از همان دختر بودن فرزند رسول خدا(ص) بود. عرب جاهلی از میان بزرگان فقط پسر به جای می گذاشت و همه منتظر فرزند پسر از کسی بودند که ادعای پیامبری داشت. این اتفاقات همگی گویای آن بود که قرار است سر فصل جدیدی در تاریخ رقم بخورد و مفهوم نوینی در سبک زندگی اعراب و مسلمانان صورت گیرد.

هر چند در تاریخ ولادت و شهادت صدیقه طاهره(س) اختلاف نظر های فراوانی وجود دارد و برخی می گویند ایشان پیش از بعثت و برخی می گویند که پس از بعثت به دنیا آمدند، اما آنچه در میان شیعیان مشهور است، روز میلاد حضرت زهرا(س) بیست جمادی الثانی است.

حجت الاسلام والمسلمین فرید میر لوحی کارشناس مذهبی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ما در اینباره گفت: ولادت حضرت زهرا(س) بیست جمادی الثانی سال پنجم بعثت بوده است. البته این نظر اهل تشیع است. اهل سنت زمان تولد را همزمان با بازسازی مکه به دستان قریش و پیامبر اکرم(ص) می دانند.

وی در خصوص اتفاقاتی که بعد از ولادت حضرت زهرا(س) افتاد، اظهار کرد: همان طور که در سوره کوثر تولد دختر پیامبر(ص) به «خیر کثیر» تعبیر شده است، این رویداد به لحاظ سیاسی بزرگ و مهم بود؛ چرا که در زمان جاهلیت تولد دختر میمون نبود. علاوه بر این در سوره کوثر، خداوند می فرمایند، دشمنان رسول اکرم(ص) کسانی هستند که راهشان ابتر و ناقص است. این دو عبارت سوره کوثر که به تعبیر مفسران در شان حضرت زهرا نازل شده است، معنایی تاریخی و عمیق را در خود جای داده است.

میرلوحی افزود: در تصریح این سوره باید به اتفاقی که در زمان ولادت حضرت زهرا(س) افتاد، اشاره کرد. زمانی که خدیجه کبری(س) می خواستند حضرت فاطمه(س) را زایمان کنند، توقع داشتند، بانوانی که از بزرگان عرب و قریش بودند، طبق رسوم اعراب، بالای سر ایشان حاضر شوند و سبب دلگرمی ایشان شوند. اما برخلاف تصور خدیجه(س)، به سبب بی مهری های فراوانی که به رسول خدا(س) می شد، خدیجه(س) در زمان زایمان تنها ماند و از شدت بی مهری وحشت او را فراگرفت.

وی ادامه داد: ابتر بودن عمل دشمان رسول خدا(ص) در این مرحله نمود پیدا می کند که خداوند متعال، کاروان نور، متشکل از ده فرشته را به سر خدیجه کبری(س) آوردند و در این کاروان نور، زن ابراهیم، عاسیه زن فرعون، حضرت مریم(س) و دختر شعیب(ع) حضور داشتند که تشتی از نور و انبر آوردند. ولادت صدیقه طاهره(س) و ولادت ایشان را نیز به آمدن نور تعبیر می کنند؛ چرا که نور ایشان طبق روایت ها در خانه ها آمد و اثر مادی و معنوی بر زندگی مردم آن دوران داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به مظلومیت ها و محبت های حضرت زهرا(س) در دوران کودکی ایشان خاطر نشان کرد: تولد صدیقه طاهره(س) به دلیل بی مهری بانوان قریش همراه با مظلومیت بود. علاوه بر این، در مورد کودکی صدیقه طاهره شاید گزارش های تاریخی نداشته باشیم اما دو نکته خود نمایی می کند؛ یکی این که زندگی ایشان، همراه با سختی فراوان بود و دیگر اینکه حضرت فاطمه(س) علاوه بر دختری مومنه برای پیامبر اکرم(ص) مادری فداکار بودند. مثلا در شعب ابی طالب که صدیقه طاهره(س) 2 سال داشتند، گزارش های تاریخی وجود دارد که که در تنگنای آن موقع برخی از اصحاب ایشان به زندگی ساده و بی شکوه ادامه دادند. همچنین حضرت(س) در پنج سالگی مادرشان را از دست دادند. پیامبری که هیچ یار و یاور عاطفی نداشت و خیلی اذیت آزار هم می شد، تنها یاور مونسش دخترش بود.

میرلوحی در خصوص سوره کوثر گفت: یکی از سوره های استثنایی قرآن کریم، سوره کوثر است؛ چون خیلی کوتاه است و همچنین کلمات آن در سوره های دیگر قرآن تکرار نشده است. این نکات استثنایی در سوره کوثر گویای این است که خود حضرت زهرا(س) استثننایی است. در این سوره خدا می فرماید که ای پیغمبر ما به تو کوثر عطا کردیم.

این کارشناس مذهبی درباره ادامه زندگی حضرت فاطمه(س) ادامه داد: خواستگاری های زیادی از حضرت(س) می شد. این خواستگاری ها از حدود 10 یازده سالگی ایشان شروع شد. آنچنان که در گزارش های تاریخی آمده است، عبدالرحمان اوف، عثمان بن عفان و دیگر بزرگان از جمله کسانی بودند که نمی خواستند فرصت طلایی وصلت با رسول خدا(ص) را از دست بدهند، اما خداوند کف دیگری برایشان در نظر داشتند.

میرلوحی با اشاره به ماجرای خواستگاری امام علی(ع) از حضرت زهرا(س) گفت: ابتدا امام علی(ع) از روی حیا به خواستگاری نمی رفتند. پس از مدت ها وقتی حضرت علی(ع) به خانه پیامبر(ص) رفتند، موضوع خواستگاری را خود رسول خدا(ص) مطرح کردند، چرا که امام علی(ع) از روی حیا حرف نمی زدند. رسول خدا با وجود دارایی ناچیز حضرت علی(ع) ایشان را پذیرفتند و علاوه بر این حضرت زهرا(س) در روز عروسی شان وقتی فقیری مراجعه می کند، حضرت لباسش را هدیه می کنند که این ها همه نشانه ساده زیستی این بزرگان داشته است.

وی ادامه داد: در مورد شخصیت صدیقه طاهره(س) جدا از ابعاد معنوی حضرت(س) ایشان در ابعاد مختلف زندگیشان برای رضای الهی تلاش می کردند. برای مثال در جلب رضایت شوهر، مهربانی به اعضای خانواده حتی فرزندان (که در روایات داریم با الفاظی چون میوه دلم فرزندان را خطاب می کردند)، خانه داری این موضوع نمود پیدا می کرد.

میرلوحی در پایان با اشاره به واقعه ای تاریخی گفت: یک بار پیامبر(ص) در جمع اصحاب از آن ها سوال کردند که بهترین چیز برای زن چیست؟ سلمان زیرکی کرد و همان موقع سوال را با حضرت زهرا(س) در میان گذاشتند که حضرت زهرا(س) فرمودند، زیبا ترین چیز برای یک زن این است که که نه مرد او را ببیند و نه او مرد را ببیند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دختری که تمامی نشانه های مادر را برای پدر داشت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..