تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کلانتری: ۸۲ درصد علت خشک شدن دریاچه ارومیه خطاهای انسانی بوده است/ اهواز در نیمه دوم سال ۵۰ روز هوای بسیار خطرناک داشت

ساعت: 16:18 منتشر شده در مورخ: 1396/12/17 شناسه خبر: 1326585

"دانش دانشگاه‌ها باید به داد سیاست‌گذاری‌ها برسد"

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دانش دانشگاه‌ها باید به داد سیاست‌گذاری‌ها برسد گفت: اهواز در نیمه دوم سال ۵۰ روز هوای بسیار خطرناک داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; عیسی کلانتری امروز در همایش تغییر اقلیم و گرمایش زمین که در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما با توجه به اینکه کشور در حال توسعه است به دلیل عدم رعایت قوانین توسعه پایدار و عدم دقت در برنامه‌های توسعه‌ای به دلیل نداشتن برنامه آمایش سرزمینی و دانش فنی پایین به خصوص در دهه‌های اول پس از پیروزی انقلاب خسارت‌های جبران ناپذیری را در حوزه محیط زیست متحمل شده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما تحت تاثیر مسائل سیاسی بوده و مسائل سیاسی نیز تحت تاثیر مسائل ایدولوژیک بوده است، ابراز کرد: به همین خاطر اهداف ایدئولوژیک بر مسائل سیاسی و اقتصادی غالب شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ما به خاطر مسائل ایدئولوژیک باید زمین‌ها را شخم می‌زدیم تا گندم تولید کنیم با این دیدگاه که ممکن است به ما گندم ندهند، این تفکر سبب شد تا شیب‌ها را هم شخم بزنیم و به همین سبب گیاهان و مراتع را از بین بردیم و به دلیل مقدار کم و اینکه دیم بود گندم کاشته شده را برداشت نکردیم و سن گندم‌ها را خورد و با سرما هم از بین نرفت و شروع به زاد و ولد کرد.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با سن گندم از ۵۰ هزار هکتار سال ۵۵ به ۲.۵ میلیون هکتار در سال ۶۱ رسید، خاطرنشان کرد: اتفاقات جزئی و رعایت نکردن برخی مسائل سبب می‌شود تا جامعه ما با مشکلاتی روبرو شود و برخی ناهماهنگی‌ها به محیط زیست آسیب زد.

کلانتری با بیان اینکه مصرف سم از ۱۵ هزار تن به ۶۰ هزار تن رسید، عنوان کرد: اتفاقات پشت سر هم به خاطر اشتباهات روی داد و به نوعی اشتباهات را با اشتباه دیگر جبران کردیم.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال این بودیم که غذا را خودمان تولید کنیم که این تولید غذا نیاز به آب داشت، بیان کرد: برخی سدسازی‌ها نیز در همین راستا دنبال شد تا بتوانیم غذا تولید کنیم، آب را از زیر زمین بیرون آوردیم تا نیازهایمان را در این حوزه برآورده کنیم.

رئیس سازمان حفظات محیط زیست با تاکید بر اینکه امروزه مشکلات محیط زیست ما اثرات تصمیمات اشتباهی است که نباید تکرار کنیم، تصریح کرد: استانداردهای بین المللی می‌گویند که حق ندارید بیش از 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر را مصرف کنید، آب‌های تجدید پذیر ما چهل سال پیش ۱۳۲ میلیارد متر مکعب بود که اکنون به زیر ۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: استانداردهای بین‌المللی می‌گویند که حداکثر با رعایت تمامی ریسک‌های مدیریتی ۴۰ درصد می‌توانید بهره‌برداری داشته باشید در حالی که ما امروز ۱۱۰ درصد بهره‌برداری می‌کنیم، چاد با ۶۳ درصد کشوری بود که قبل از ما بیشترین بهره‌برداری را داشته است.

کلانتری با بیان اینکه امروز در خراسان رضوی ۱۳۲ درصد آب‌های تجدید پذیرش مصرف می‌شود، ابراز کرد: استان کرمان ۱۱۲ درصد بهره‌برداری انجام می‌دهد و استان فارس نیز ۱۰۳ درصد بهره‌برداری می‌کند.

وی بیان کرد: ما در حوزه دریاچه ارومیه که خشک شده ۶۹ درصد بهره‌برداری انجام می‌دهیم، علت خشک شدن دریاچه ارومیه که در سال ۹۳ بررسی شد به این نتیجه رسید ۱۸ درصد تغییر اقلیم تاثیرگذار بود و ۸۲ درصد مربوط به خطاهای انسانی بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر چارچوب توسعه پایدار مشخص نباید تبدیل به تخریب سرزمین می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ کدام از اصول توسعه پایدار را رعایت نکردیم که بارزترین آن رعایت حقوق نسلهای آینده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه استحصال از آب‌های زیرزمینی ۵۱.۵ میلیارد مترمکعب است، گفت: در حالی که تزریق ما از طریق طبیعت و بازچرخانی ۲۶ میلیارد مترمکعب است، این برداشت بی‌رویه ما از آب‌های فسیلی است که طبق برآورد وزارت نیرو آب‌های فسیلی ما ۵۰۰ میلیارد مترمکعب بوده که ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آن آب شور و بقیه آب شیرین است.

کلانتری با تصریح اینکه با این کار به حقوق‌ نسلهای آینده تجاوز کرده‌ایم، اظهار کرد: گرمایش و تغییر اقلیم خود به تنهایی مصیبت‌های بزرگی برای محیط زیست به ارمغان می‌آورد، اگر همه رفتارهای ما علمی، منطقی و برمبنای اصول توسعه پایدار باشد همین تثیرات تغییر اقلیم و گرم شدن زمین مشکلات زیادی به بار خواهد آورد.

وی  بیان کرد: یکی از مسائل پیچیده تغییر اقلیم که ما در حوزه دریاچه ارومیه شاهد آن خواهیم بود و هیچ موقع پیش‌بینی‌های لازم را نکردیم بحث اثرات تغییر اقلیم در تغییرات ژنتیکی است که به طور یقین به وجود خواهد آمد، جهش‌های ژنتیکی به طور یقین به وجود خواهد آمد و ما هیچ کونه اطلاعی نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه در شرق این دریاچه زنبور عسل مقصد خود را گم کرده است، اگر زنبور حداکثر بین هشت تا ۱۰ سال در یک منطقه فعال نباید کشاورزی آن منطقه ریشه‌کن می‌شود.  

وی با بیان اینکه براثر همین تغییر اقلیم بیماری‌های پوستی، تنفسی و برخی از سرطان‌ها در منطقه به شدت افزایش می‌یابد، عنوان کرد: در خصوص دریاچه ارومیه ۱۸ درصد تغییر اقلیم تاثیر داشته و بقیه مروبط به خطاهای انسانی بوده است، ما باید برگردیم و روشها را اصلاح کنیم و شجاعت پذیرفتن اشتباهات را داشته باشیم.

کلانتری با بیان اینکه دانش دانشگاه‌ها باید به داد سیاست‌گذاری‌ها برسد، گفت: خودخواهی برنامه ریزان و ضعف دانشگاه‌ها این مشکلات را به وجود آورده است، تاثیر دانشگاه‌های ما برنامه‌ریزی‌ها معنی‌دار نیست.

وی با اشاره به وضعیت خوزستان افزود: امروزه در خوزستان از حدود ۱۶۶ روز نیمه دوم سال شهر اهواز بیش از ۱۰۰ روز هوای ناسالم و ۵۰ روز هوای بسیار خطرناک داشته است عامل این ریزگردها داخلی بوده است، در خوزستان با ایجاد سدها جلوی سیلاب‌ها را گرفتیم و جایگزینی نیز برای این کار نداشتیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در پارس جنوبی و عسلویه و رعایت نکردن برخی مسائل زیست محیطی بیان کرد: به خاطر رعایت نکردن اصول توسعه پایدار چیزی برای نسل آینده باقی نخواهیم گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست بازدارنده توسعه نیست، تصریح کرد: باید توجه داشت که نخستین قربانی عدم توسعه و فقر خود محیط زیست است بنابراین محیط زیست به هیچ عنوان بازدارنده توسعه نیست.

کلانتری با بیان اینکه نمی‌توانیم با کم آبی و گرمایش زمین مقابله کنیم، خاطرنشان کرد: بایپد راه همزیستی را پیدا کنیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کلانتری: ۸۲ درصد علت خشک شدن دریاچه ارومیه خطاهای انسانی بوده است/ اهواز در نیمه دوم سال ۵۰ روز هوای بسیار خطرناک داشت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..