تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مسیر جدید اوره و متانول در 2018

محمد خیرآبادی ، کارشناس صنعت پتروشیمی

غالب شرکت های پتروشیمی پذیرفته شده در بورس و فرابورس را می توان به واحدهای اوره ­آمونیاک، متانول، الفین تقسیم بندی کرد. در این بین واحدهای تولیدکننده اوره و متانول با توجه به تغییرات قابل توجه قیمت های جهانی محصولاتشان طی چند ماه گذشته، بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته­ اند. از این رو بررسی روند قیمت جهانی دو محصول اوره و متانول می تواند از اهمیت قابل توجه ای برای سهامداران این گروه ها برخوردار باشد.

در بازار اوره با اتمام تعطیلات سال نو در چین شاهد افزایش قیمت اوره داخلی در چین بودیم. قیمت جهانی اوره که مدتی است تحت تاثیر سیاست های زیست محیطی دولت چین با افزایش همراه شده است، در اولین هفته پس از پایان تعطیلات سال نو در چین رشدی معادل 4 درصد را به ثبت رساند.

در این بین چین به عنوان بزرگترین صادرکننده اوره در دنیا نقش بسیار با اهمیتی در تعیین قیمت اوره جهانی دارد. کاهش قابل توجه صادرات اوره طی دو سال گذشته از طرف چین بی شک یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار اوره بوده است. چین که در سال 2015 بالغ بر 13 میلیون تن صادرات اوره داشته است با کاهش قابل توجه صادرات این رقم را برای سال 2017 به عدد 4.7 میلیون تن رسانده است.

با توجه به اینکه چند واحد جدید اوره در حال راه اندازی و تولید هستند، تحلیگران بر این باورند که کاهش تولید و صادرات اوره از طرف چین کمک بزرگی به تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت در بازار جهانی خواهد کرد. از سوی دیگر ، با اجرای قانون موسوم به "2+26" که از ابتدای سال 2017 و در راستای کاهش آلایندگی به اجرا درآمده است، واحدهای آلاینده اقدام به کاهش 30 تا 50 درصدی سطح فعالیت خود کرده اند. ازاین رو حدود 44 درصد از ظرفیت اسمی تولید اوره در چین ( رقمی معادل 35 میلیون تن از ظرفیت اسمی ) در محدوده "2+26" قراردارد.  هم چنین حدود 30درصد ظرفیت تولید اوره در چین دارای عمری بیش از 20 سال است. تولید این واحدها قدیمی بر پایه زغال سنگ بوده و آلایندگی بالایی دارند. این واحدها دارای ریسک بالای توقف هستند و نیاز به اصلاح و رفع مشکلات آلایندگی دارند. بر همین اساس طی دو سال گذشته 19 واحد با ظرفیت 7.3 میلیون تن اوره از مدار تولید خارج شده اند.

 

همانطور که در نمایه بالا مشاهده می­ کنیم طی سه سال گذشته شاهد کاهش قابل توجه صادرات اوره از طرف چین بوده ایم.

 

ثبات قیمتی در بازار متانول

در حال حاضر و با توجه به افزایش قیمت متانول طی ماه­ های گذشته شرکت های متانول ساز با تعدیلات قابل توجه سود همراه شده اند. با توجه به بر طرف شدن مشکلات عرضه کنندگان متانول بسیار محتمل است که شاهد تعادل عرضه و تقاضا در متانول باشیم.

انتظار می رود از 15 مارس محدودیت های اعمال شده بر شرکتهای تولید کننده متانول لغو شود. بر اساس اعلام کارخانه ها بعد از تعطیلات بهاری زمان اورهال تولید کنندگان متانول در چین است که از ماه مارس آغاز می شود و در ماه آوریل این تعمیرات به اوج خود می رسد.

سال گذشته در همین بازه زمانی، مقدار تولید متانول به دلیل اورهال چند کارخانه اصلی،کاهش یافت. امسال نیز تولید کنندگانی همچون Jiutai Energy و Hebei Coal Industry از اورهال کارخانجات خود در این بازه زمانی خبر داده اند. طبق برنامه زمانی واحد دوم متانول زاگرس با ظرفیت 1.650.000 تن متانول در سال ، از اوایل آپریل 2018 به مدت 50 روز به منظور انجام تعمیرات متوقف خواهد شد.

  همچنین در بازار متانول با اتمام تعطیلات سال نو چینی شاهد کاهش 6 درصدی قیمت متانول در بازار داخلی چین بودیم. متانول در یک ماه اخیر با کمبود عرضه به وجود آمده در بازار تا سطوح قیمتی بیش از 400 دلاری افزایش قیمت داشت، در همین زمینه پیش بینی می شود با بر طرف شدن مشکلات عرضه کنندگان، شاهد تعادل عرضه و تقاضا باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مسیر جدید اوره و متانول در 2018»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..