تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آمار اعتیاد دانش آموزان در کشور / پایه هفتمی ها از مهر ۹۷تحت پوشش طرح شهاب قرار می گیرند

-----------به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک که درباره برنامه های آموزش و پرورش در سال آينده و چالش‌های پیش ‌رو این وزراتخانه برگزار شد، عنوان کرد: آموزش و پرورش مانند بسیاری از دستگاه مسیر راهبردی برای عبور از وضع موجود به نقطه مطلوب ترسیم کرده است که سند تحول بنیادین این مسیر را نشان می دهد.

 وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است، ادامه داد: در سند تحول بنیادین علاوه بر بحث های مفهومی به بحث های عملیاتی توجه شده است و تاکنون چهار زیر نظام از شش زیر نظام را مصوب کردیم.

بطحایی درباره پیشرفت این سند گفت: طبق پایش که برای اجرایی شدن سند تحول داشتیم و این خواسته منتج به استفاده از سامانه رصد و میزان اجرایی شدن سند شده است، ۳۰درصد پیشروی را شاهد بودیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: به عنوان مثال در زیر نظام فضا و تجهیزات چندان ورود نکرده ایم و ۳۰درصد مدارس مقاوم نیستند علاوه بر آن تجهیزات مدارس هم مجهز نیست.

بطحایی با اشاره به بازدید از شهرهای سیستان و بلوچستان گفت: در حاشیه شهر مدارسی داشتیم که  دانش آموزتان در کانکس درس می خوانند و از این بابت احساس شرم کردم هرچند مشکلات ما مشکل امروز و دیروز نیست و باید نگاه دیگری به آن داشت.

وی ادامه داد: در سایر کشورهای دنیا آموزش و پرورش دغدغه نرم افزاری ندارد اما در ایران مدیر درگیر مسائل سخت افزاری همچون تامین پول آب و برق مدرسه است و در این حالت نمی توان انتظار تحول در روند تعلیم و تربیت از مدیران داشت.

حل بخشی از نقایص آموزش و پرورش در سال آينده به کمک دولت

بطحایی تصریح کرد: حل بخشی از مشکلات وظیفه دولت است  و با اهتمام دولت و نمایندگان بخشی از نقایصی در سال آینده رفع می‌شود و سال آینده شرایط نسبتا بهتری را در تجهیزات و فضاها خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه امروز همه به این موضوع رسیدند که تا آموزش و پرورش سامان نیابد کشور به سامانی نمی رسد، گفت: این پیشرفت مهمی است و بر این اساس بخشی از هزینه شرکت ها را به عنوان مالیات می پذیریم .

بطحایی عنوان کرد: از زمانی که آموزش و پرورش را از مردم جدا کردیم، مشکلات آموزش و پرورش شروع شد که از جمله این مشکلات نبود سرویس بهداشتی برای برخی مدارس را می توان اشاره کرد.

نیازمند کمک بنگاه های اقتصادی هستیم

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: البته اگر فقط بر منابع دولتی اتکا کنیم مشکلات ما برطرف نخواهد شد از طرفی نباید از مردمی که در معیشت مشکل دارند توقع داشته باشیم بنابراین باید سراغ بنگاه های اقتصادی برویم یا از طریق قانون و مسئولیت اجتماعی وارد عمل شویم.

بطحایی تصریح کرد: نمایندگان مجلس فارغ از جناح بندی سیاسی با این رویکردها همسو هستند و سند تحول زمانی محقق خواهد شد که زیر ساخت های سخت افزاری محقق شود.

ماموریت پیگیری اجرا نشدن سند ۲۰۳۰در مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن سند ۲۰۳۰در مدارس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان فصل الخطاب این موضوع بیان کرد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سند ۲۰۳۰ این سند کامل ملغی شد حتی به گروهی ماموریت دادم تا اگر مواردی از اجرای سند وجود داشته باشد پیگیری شود.

بطحایی درباره اجرایی نشدن کامل اجرای سند ۲۰۳۰ در مدارس کشور تصریح کرد : ۵۵۰هزار کلاس در ۱۰۵هزار مدرسه داریم و به عنوان مسئول وزارتخانه این اطمینان را می‌دهم که عکس العمل سریع درباره تخلفات این چنینی خواهیم داشت اما اکنون با صراحت کامل درباره اجرایی نشدن سند  نمی توانم سخن بگویم.

آموزش و پرورش در توازن با یکدیگر پیش نرفتند

وزیر آموزش و پرورش درباره نگاه به پرورش در نظام آموزش و پرورش کشور اظهار کرد : در آموزش عمومی کار اصلی پرورش است و باید مسیر زندگی صحیح را دانش آموزان بیاموزند.

وی ادامه داد: سبک زندگی ایرانی و اسلامی، کنترل خشم، حفاظت از محیط زیست و دهها هدف دیگر را دانش آموزان باید در کنار آموزش های شناختی تمرین کنند اما اکنون این تعاریف سازگاری چندانی با مدارس ندارد.

بطحایی با انتقاد از نبود تعادل میان آموزش وپرورش گفت: سطح مفاهیم شناختی در مدارس افزایش یافته است به گونه ای که سهمی برای آموزش مهارت های اجتماعی نمانده است، باید توازن به جایگاه اول باز گردد و سهم آموزش مهارت های زندگی افزایش یابد.

آمار منتشره اعتیاد دانش آموزان صحیح نیست

وزیر آموزش و پرورش درباره آمار مطرح شده درباره اعتیاد دانش آموزی بیان کرد : برخی از آمارهای منتشره را تکذیب می کنم و اکنون کمتر از یک دهم درصد دانش آموزان گرفتار مداد مخدر هستند اما برخی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند.

بطحایی درباره توجه به آسیب های اجتماعی تصریح کرد: مدرسه نمونه کوچک شده جامعه است و محیطی جدای از جامعه نیست و اتفاقاتی مدرسه اندازه کوچکتر حوادث جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: طرح بین بخشی نماد  برای مقابله و مواجهه با آسیب های اجتماعی را با جدیت بیشتری دنبال می کنیم و با توجه به اینکه حلقه اول آسیب های اجتماعی خانواده است برنانه ای برای تعامل بیشتر با خانواده‌ها ایجاد کردیم تا با آسیب های اجتماعی آشنا شوند.

وی از کار بسیار وسیعی در حوزه آسیب های اجتماعی با محوریت خانواده خبر داد و گفت: آموزش و پرورش و خانواده دو بال تعلیم و تربیت هستند.

کنکور نوجوانانی گوشه گیر را تربیت کرده است

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل کنکور در نظام آموزشی اظهار کرد: این رقابت تاثیر منفی بر دانش آموزان داشته و حتی منجر به‌گوشه‌کیری نوجوان شده است.

بطحایی حذف کنکور را مستلزم فراهم کردن امکاناتی دانست و گفت: نمی توان با تصمیمی هیجانی برایحل این مشکل اقدام کرد زیرا در این صورت مقاومت هایی برای این حذف وجود خواهد داشت.

وی با تاکید بر اجرایی کردن طرح ها عنوان کرد: درگیر طراحی برنامه های مختلف هستیم اما امروز آموزش و پرورش ما به اندازه کافی طرح دارد و نیازمند اجرای طرح ها هستیم.

ابلاغ بخشنامه ممنوعیت کتاب کمک آموزشی تا چند روز آینده

بطحایی درباره تصمیم حذف مدارس تیزهوشان و مبنای فنی آن گفت: مبنای این تصمیم حذف آزمون در دوره ابتدایی بود اما چون یکی از عواملی  آزمون ورودی مدارس خاص بود، در نهایت  برای رهایی هفت و نیم دانش آموز ناگزیر به این انجام این کار بودیم.

وی با اشاره به اینکه از میان ۲۵۰ هزار دانش آموز ۱۵هزار نفر در مدرسه های خاص پذیرفته می‌شوند، تصریح کرد: حذف آزمون و استفاده از کتاب کمک آموزشی و تجویز این کتاب های توسط معلمان کاملا ممنوع است و گروه هایی را برای این کار مامور خواهم کرد و بخشنامه ممنوعیت استفاده از کتاب های کمک آموزشی تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

تقویت طرح شهاب در مدارس از سال ۹۷

وزیر آموزش و پرورش درباره نظام استعدادیابی مدارسگفت: امروزه نظام آموزشی بسیاری از کشورها جداسازی را کاملا نفی کردند، همگرایی دوره آموزش عمومی مورد توجه است هرچند ممکن است جداسازی آثار مثبتی داشته باشد اما آثار منفی آن بیشتر خواهد بود.

وی افزود: با وجود این دانش آموزان در مواردی استعدادهای متفاوتی دارند که برنامه شهاب برای این منظور مورد توجه است و از ابتدا استعدادها شناسایی و بعد از آن هدایت خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره پختگی این طرح و چگونگی اجرا در سال آینده عنوان کرد: از مهر ۹۷ تمامی دانش آموزان پایه هفتم تحت پوشش قرار خواهند گرفت و این طرح شش سال است که در مدارس اجرا می شود و ظرفیت هایی همچون پژوهش سراها در نظام آموزشی برای پیشبرد این موضوع داریم.

بطحایی تاکید کرد: برای مدارس غیردولتی هم مصوبه ای داریم و آنها موظف هستند به این مصوبه تمکین کنند.

وی درباره مشکل معیشتی فرهنگیان تصریح کرد: یکی از برنامه های بهبود معیشت معلمان طرح رتبه‌بندی است و برای سال ۹۶ امیدوار به اجرای طرح هستیم اما این طرح به گونه ای است که ارتقای شایستگی ها با افزایش دریافتی متناسب است و وضع معلمان را به طور نسبی بهبود خواهد داد.

فاصله اولیا و دانش آموزان روز به روز افزایش می‌یابد

بطحایی با اشاره به اینکه فاصله ما به عنوان اولیا با فرزندان افزایش یافته است، عنوان کرد: عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی همین مورد است چرا که بچه ها تعلق خاطر کمتری نسبت خانواده ها دارند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: باید حداکثر تلاش را داشته باشیم تا این فاصله کاهش یابد به عنوان مثال سیاستی مانند حذف آزمون به حل این مشکل کمک می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت مهدکودک ها و پیش دبستانی ها و هماهنگ نبودن با برخی آموزه های کشور یادآور شد: گاهی اوقات به دلیل جذب مشتری مراکز به آموزه‌هایی غیر بومی دست می زنند که البته با این موارد برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

اظهارات وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آمار اعتیاد دانش آموزان در کشور / پایه هفتمی ها از مهر ۹۷تحت پوشش طرح شهاب قرار می گیرند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..