تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از ماجرای حذف دفترچه بیمه سلامت تا ۱۰ قاتل مهم سلامتی ایرانی‌ها

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ودرمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

۱۰ قاتل مهم سلامتی ایرانی‌ها/ ۵۰ درصد مرگ‌ها ریشه در تغذیه نامناسب دارد

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری ها بسیاری موثر است و تغذیه سالم عامل پیشگیری از ۸۰ درصد از بیماری های قلبی و عروقی، ۹۰ درصد از دیابت نوع دو و ۳۰ الی ۴۰ درصد از سرطان ها محسوب می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با ییان اینکه بیماری‌های غیرواگیر، مهم‌ترین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود، عنوان کرد: حدود ۴۴ درصد از مرگ و میر‌ها در جهان ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است و این آمار در کشور‌های کمتر توسعه یافته به حدود ۴۸ درصد می‌رسد.

رئیسی عنوان کرد: ۴۴ درصد مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در قبل از هفتاد سالگی رخ می‌دهد و این بیماری‌ها عامل ۱۱.۸ میلیون مرگ در سال محسوب می‌شود.

رئیسی با اشاره به ۱۹ عامل شناخته شده مرگ و میر انسان‌ها در دنیا، گفت: عواملی، چون فشار خون، مصرف دخانیات، چاقی، دیابت، کلسترول بالا در زمره مهمترین علل مرگ قرار دارند و ۱۰ عامل از این ۱۹ عامل ناشی از تغذیه نامناسب است و بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ها ریشه در تغذیه نادرست دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: سال ۸۰ در ایران حدود ۵۸ درصد مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر بود که این آمار در سال ۹۰ به ۷۴ درصد رسید؛ همچنین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر دار مانند هپاتیت، سل و ... در سال ۸۰ حدود ۲۶ درصد بود که با افزایش آگاهی‌ها واکسیناسیون و بهبود بهداشت به ۱۴ درصد در سال ۹۰ رسید.

وی با بیان اینکه ۷۶ درصد مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های غیر واگیر در ایران رخ می‌دهد، افزود: ۱۰ عامل مرگ در ایران ناشی از تغذیه نامناسب است، کلسترول بالا، مصرف مواد مخدر، چاقی، کم تحرکی، فشار خون بالا، مخاطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از علل مرگ ایرانیان محسوب می‌شوند. در کشور ما ۵۸ درصد مردم اضافه وزن دارند که این اضافه وزن در زنان بیش از مردان و حدود ۶۸ درصد است، ۵۷ درصد مردان نیز از چاقی رنج می‌برند، نکته قابل توجه این است که اکثر افراد چاق از کمبود ریز مغذی‌ها و ویتامین‌هایی، چون ویتامین D. رنج می‌برند.

دفترچه بيمه كاغذى حذف نمى‌شود/ مراکز درمانی دولتی توانایی پاسخگویی به 34 میلیون مراجعه کننده را ندارند

طاهر موهبتى مديرعامل بيمه سلامت با اشاره به مصوبه جديد مجلس در خصوص مراجعه بيمه شدگان رايگان به مراكز درمانى گفت: یکی دیگر از مصوبات مجلس این است که بيمه شدگان رايگان به مراکز درمانی دانشگاهی مراجعه کنند و اگر فردى بخواهد به مراكز خصوصى مراجعه كند بايد حق بيمه پرداخت و در صندوق بيمه ايرانيان قرار گيرند.

وی ادامه داد: بر اساس اين مصوبه ٣٤ ميليون نفر بايد صرفا به مراكز درمانى دولتى مراجعه كنند البته ما در كميسيون بهداشت رايزنى كرديم تا مسير سال ٩٦ را ادامه دهيم؛ يعنى فقط بيمه شدگان صندوق همگانى بيمه سلامت به مراكز دولتى مراجعه كنند و مردم با چالش كمترى مواجه شوند.

موهبتى گفت: دفترچه بيمه به دليل نبود زيرساخت هاى الكترونيكى در كشور به طور كامل حذف نمى‌شود زيرا جمعيت ٢٣ ميليونى ما در روستاها هستند و حذف دفترچه بیمه سلامت غير ممكن است البته استفاده از دفترچه كاغذى كاهش پيدا خواهد كرد و مكانيزه كردن خدمت در مديريت هزينه ها و تصميم گيرى ها به سلامت و حفاظت مالى مردم كمك خواهد كرد.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس مصوبه جدید مجلس چند بیماری به زمره بیماران خاص افزوده شده و بخشی از هزینه‌های دارو و درمان نازایی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت، گفت: بر اساس این مصوبه افزون بر بیماران هموفیلی و تالاسمی بیماران مبتلا به اوتیسم بیماری‌های متابولیکی و  پروانه‌ای تحت پوشش بیماری‌های خاص  قرار می‌گیرند و بخشی از هزینه‌های آنها پرداخت خواهد شد.

واردات ۳ میلیارد دلاری برنج به کشور/ وزارت بهداشت غذای سالم به کارکنان و دانشجویان نمی‌دهد

غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو گفت : ارزش بازار صنایع غذایی که سازمان غذا و دارو بر آن نظارت می‌کند، حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان است، افزون بر این نظارت به بازار ۱۹ هزار میلیاردی محصولات آرایشی بهداشتی، بازار ۱۶ هزار میلیارد تومانی دارو و بازار تجهیزات پزشکی به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان بر عهده سازمان غذا و داروست.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به میزان واردات دارو و موادغذایی اشاره کرد و افزود: سالانه حدود ۴ میلیارد دلار روغن، حدود ۳ میلیارد دلار برنج و ۲ میلیارد دلار چای وارد کشور می شود.

اصغری با بیان اینکه وزارت بهداشت برنامه‌ای برای تغذیه کارکنان و دانشجویان ندارد، گفت: این موضوع را می‌توان از غذایی که در بیمارستان ها به پرسنل و کارمندان و در دانشگاه‌ها به دانشجویان و در ستاد وزارت بهداشت به کارمندان داده می شود، متوجه شد.

وی تصریح کرد: اگر ما در وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم نتوانیم غذای مناسبی را به کارکنان خود بدهیم، چطور می‌توانیم از دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها این انتظار را داشته باشیم تا بر سلامت غذای کارکنان خود توجه داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: از ما نمی‌پذیرند که برای سلامت کارکنان دولت نسخه بپیچیم، اما خودمان برنامه‌ای نداشته باشیم، سالم‌ترین غذاها باید در سلف‌های دانشجویی داده شود زیرا اینها آینده سازان حوزه سلامت هستند ما باید الگویی برای تغذیه سالم در وزارت بهداشت داشته باشیم تا این الگو مورد استفاده سایر ارگان ها و نهادهای کشور قرار گیرد.

محمد حسين پوركاظمى رئيس سنجش پزشكى از زمان ثبت نام مجدد فلوشيپ پزشكى خبر داد و گفت: در مهلت ثبت نام ايجاد شده تا ٢٦ بهمن براى اين آزمون هزار و ٣١٦ نفر ثبت نام كرده اند.

وى ادامه داد: به علت درخواست برخى داوطلبان مرکز سنجش آموزش پزشکی تصميم گرفت تا فرصت ٢٤ ساعته براى بازماندگان از ثبت نام فلوشيپ پزشكى در روز ١٢ اسفند ٩٦ ايجاد كند.

سوء تغذیه از مشکلات شایع زندانیان

تشکریان مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان‌‌ها در همایش بهبود تغذیه کارکنان در جامعه با بیان اینکه 60 درصد زندانیان یک جرم مرتبط با مواد مخدر دارند، گفت: اکثر زندانیان زمانی که وارد زندان می‌شوند به یک بیماری مبتلا هستند و بیشتر آن‌ها از سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی رنج می‌برند.

وی ادامه داد: از سال گذشته نشست‌های مشترکی با وزارت بهداشت در خصوص سلامت و بهبود تغذیه زندانیان داشته‌ایم، زیرا بسیاری از زندانیان تحت درمان با متادون هستند و از مشکلات گوارشی رنج می‌برند.

تشکریان با اشاره به زندانیانی که نیاز به مراقبت‌های تغذیه‌ای دارند، گفت: زنان زندانی باردار و شیرده که دو تا سه درصد زندانیان کشور را تشکیل می‌دهند و اغلب جرم‌های آن‌ها سنگین تر از مردان است، همچنین کودکان زنانی که در زندان زندانی هستند تا2 سالگی امکان نگهداری آن‌ها در زندان وجود دارد و در مواردی تا 6 سالگی اجازه نگهداری کودک در کنار مادر داده می‌شود باید تغذیه مناسب دریافت کنند.

وی ادامه داد: زندانیان مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشار خون، بیماران قلبی، گوارشی، تنفسی و سرطانی، همچنین زندانیان مبتلا به بیماری‌های واگیردار مانند هپاتیت، سل و ایدز نیاز به رژیم غذایی ویژه‌ای دارند؛ افزون بر این نوجوانان؛ جوانان و سالمندان در زندان‌ها نیز باید از رژیم غذایی مناسب برخوردار شوند.

امکان درمان رایگان مصدومان ترافیکی تحت پوشش بیمه ایران، وجود ندارد

 رضا رضایی رئیس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: بیمه های تجاری بیش از 1000 میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارند که بیش از 800 میلیارد تومان از آن مربوط به بیمه ایران است.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت به دلیل بدهی زیاد بیمه ایران و عدم پاسخگویی در این زمینه، ناگزیر است در آینده ای نزدیک از مصدومان حوادث ترافیکی که تحت پوشش بیمه ایران هستند، پول دریافت کند و درمان آنها دیگر رایگان نخواهد بود.

وی تصریح کرد: از سال 1384 و با توجه به مشکلات درمانی مصدومان حوادث ترافیکی با بیمه های تجاری و عدم تامین هزینه های مردم و مصدومان، مجلس و دولت در قالب برنامه چهارم توسعه تصمیم گرفتند که درمان مصدومان ترافیکی به صورت رایگان انجام و منابع مورد نیاز آن از محل 10 درصد بیمه سرنشین، شخص ثالث و مازاد تامین شود اما این منابع محقق نشد.

نباید دانش آموزان مبتلا به بیماری های نادر را جدا کنیم

سید محمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد:در جامعه دانش آموزی تعدادی مبتلا به بیماری نادر هستند و اغلب از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند و آموزش و پرورش باید سهمی در کاهش آلام این افراد و تحصیل آنها داشته باشد.

 وی عنوان کرد: دانش آموزان سالم و مبتلایان به بیماری های نادر باید با یکدیگر تحصیل کنند و جدا سازی آنها کار صحیحی نیست و باید در جهت درمان این دانش آموزان اقدامات خوبی انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشی از بودجه وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان مبتلا به بیماری های نادر در نظر گرفته شده است و در تلاشیم تا بسته های درمانی برای آنها در نظر گرفته شود .

بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین و جدیدترین دستگاه نقشه‌برداری قلب در ایران

مسعود اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ‌در ارتباط با بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین و جدیدترین دستگاه نقشه‌برداری قلب در کشور اظهار داشت:‌ خوشبختانه با کمک خیریه بیمارستان امام خمینی (ره) تهران این دستگاه در بخش قلب بیمارستان امام (ره) آغاز به کار کرد.

وی افزود: نامنظمی‌های ضربان قلب یا به اصطلاح علمی عارضه قلبی از بیماری‌های شایع قلبی بوده و انواع مختلف داشته که در هر سنی می‌تواند بروز کند. در این بیماری یک یا چند کانون غیرطبیعی در قلب شروع به فعالیت کرده و امواج الکتریکی را به سایر قسمت‌های قلب فرستاده و مانع از فعالیت طبیعی آن می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:‌در اثر این مشکلات تعداد ضربانات غیرطبیعی خیلی زیاد بوده و ممکن است منجر به مرگ در اثر ایست قلبی شود.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیرگفت: 10 سال پس از موفقیت در ریشه کنی جهانی بیماری آبله، از سال 1988 میلادی، کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت متعهد شدند که برای ریشه کنی جهانی بیماری فلج اطفال اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در طی این سالها سبب شده تا شیوع این بیماری بیش از 99 درصد در دنیا کاهش یابد، بیان کرد: اکنون بیماری فلج اطفال، تنها در 3 کشور افغانستان، پاکستان و نیجریه شیوع دارد.رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: آخرین مورد بیماری فلج اطفال در ایران در سال 1379بود و در طی 17 سال گذشته خوشبختانه با وجود نظام مراقبت مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هیچ موردی از این بیماری در کشور شناسایی نشده است.

گویا افزود: در همین راستا عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال با استفاده از واکسن خوراکی فلج اطفال از ساعت 8 صبح پنجم تا هشتم اسفندماه در نیمه جنوبی کشور آغاز شده و نزدیک به 850 هزار کودک زیر 5 سال صرف نظر از کامل بودن سابقه ایمن سازی در طی همین هفته مجدد واکسینه خواهند شد.

مکمل‌های غذایی دارو محسوب نمی‌شوند/ راه‌اندازی مراکز غربالگری سرطان در کشور/ زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است

ایرج حریرچی سخنکوی وزارت بهداشت اظهار کرد: مکمل ها فرآورده هایی هستند که به روش های مختلفی ساخته می شوند تا رفع کمبودهای تغذیه ای امروزه افراد را برطرف کنند، مکمل های غذایی دارو محسوب نمی شوند، به طوریکه  تداخل مصرف آنها ممکن است خطر ساز شود.

حریرچی افزود: اگر در برنامه غذایی دو اصل تنوع و تعادل رعایت شود و افراد انواع سبزیجات ، میوه و پروتئین را با هم مصرف کنند با هیچ مشکلی از نظر تغذیه ای مواجه نمی شوند.

حریرچی گفت: اگر مصرف مکمل به صورت غیر عادی و بیش از حد شود ممکن است باعث ایجاد خطراتی در افراد شود.

وی در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت در مورد سرطان‌های مختلف در کشور اظهار کرد: ما در حال راه‌اندازی مراکز غربالگری سرطان در کشور هستیم زیرا میزان شیوع سرطان به ازای هر صد هزار نفر در بین مردان و زنان 100 مورد است.

حریرچی اظهار کرد: امروزه بحث‌های بروز و شیوع بیماری سرطان در کشور مطرح است، به طوریکه موضوع بروز مربوط به تعداد موارد جدید سرطان در طول یک سال و شیوع مربوط به موارد بیماران موجود سرطانی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه علت ایجاد سرطان اختلال در تقسیمات سلولی است، افزود: برخی عوامل خطر مانند مصرف مواد مخدر، الکل، چاقی، مصرف غذای ناسالم و مصرف ناکافی میوه و سبزی سبب تشدید ابتلای افراد به بیماری سرطان می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است و قسمت عمده‌ای از این عمل‌ها برای افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی انجام شده و ما انتظار داریم، زایمان طبیعی به تمام مراکز  و نهادهای عمومی و غیر دولتی به صورت کاملا رایگان انجام شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از ماجرای حذف دفترچه بیمه سلامت تا ۱۰ قاتل مهم سلامتی ایرانی‌ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..