تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اهداف رسانه ملی از برگزاری نشست مهم ABU در تهران

مشاور رئيس و مديركل امور بين‌الملل رسانه ملي تشريح كرد؛

اهداف رسانه ملی از برگزاری نشست مهم ABU در تهرانبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ دومین نشست كمیته حقوقی و مالكیت فكری اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا- اقیانوسیه ABU هفتم و هشتم اسفند با حضور 20 شركت كننده خارجی و نمایندگانی از 10 كشور جهان به همراه همتایان ایرانی خود در مركز همایش‌های بین‌المللی سازمان برگزار می‌شود و در این نشست دو روزه درباره مهم‌ترین مشكلات حقوقی عصر رسانه‌های دیجیتال بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

این نشست با حضور محمدحسن كیانی رئیس مركز مالكیت فكری سازمان ثبت اسناد و املاك، لطف‌الله سیاهكلی معاون رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و «یان بو» رئیس كمیته حقوقی و مالكیت فكری اتحادیه رادیو و تلویزیون آسیا - اقیانوسیه ABU افتتاح می‌شود.

اهداف رسانه ملی از برگزاری نشست مهم ABU در تهران

بر همین اساس، عباس ناصری طاهری، مشاور رئیس و مدیركل امور بین‌الملل رسانه ملی، هدف از برگزاری این نشست دو روزه را بررسی موضوعات مربوط به كپی‌رایت به دلیل گسترش رسانه‌های فضای مجازی و راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی و همچنین تبادل محتوا در شبكه‌های اجتماعی كه امروزه به یك بحث جدی برای رسانه‌ها تبدیل شده است، عنوان كرد و گفت: برگزاری نشست تهران، نه تنها برای سازمان بلكه برای كشور فرصت مناسبی است تا مواضع و دیدگاه‌های خود را درباره مهم‌ترین مباحث حقوقی و رسانه‌ای تشریح و منافع خود را در نهادهای بین‌المللی مختلف با توجه به همكاری تنگاتنگی كه این كمیته با اتحادیه‌های رادیو تلویزیونی سراسر جهان دارد، تثبیت كند.

او افزود: میهمانانی از كشورهای استرالیا، چین، ژاپن، هنگ‌كنگ، مالزی، سریلانكا، بنگلادش، كره جنوبی و مدرسی از هلند كه مدیرعامل یك انجمن رسانه‌ای حقوقی در این كشور است، در نشست تهران شركت خواهند كرد.

مدیركل امور بین‌الملل رسانه ملی با بیان اینكه كمیته حقوقی و مالكیت فكری اتحادیه ABU كه پیش از این كمیته كپی‌رایت نام داشت، در سال 1994 میلادی و در آغاز عصر دیجیتال با هدف حمایت از حقوق و منافع سازمان‌های رسانه‌ای تشكیل شد، خاطرنشان كرد: تغییر نام كمیته در جریان پنجاه و سومین نشست مجمع عمومی ABU كه سال گذشته در شهر بالی اندونزی برگزار شد با این هدف به تصویب رسید كه علاوه بر موضوع كپی‌رایت، مسائل حقوقی گسترده‌تری را در رابطه با مالكیت فكری در حوزه رسانه پوشش دهد.

نماینده رسانه ملی نایب‌رئیس كمیته حقوقی و مالكیت فكری

ناصری طاهری با اشاره به اینكه نشست قبلی كمیته حقوقی و مالكیت فكری اتحادیه ABU سال گذشته در تاشكند ازبكستان برگزار شد و نماینده سازمان برای مدت دو سال به نایب‌رئیسی این كمیته انتخاب شد، تأكید كرد: دو سال پیش در مجمع عمومی ABU شركت داشتیم و با توجه به اینكه این موضوع مسئله روز سازمان محسوب می‌شود و روز‌به‌روز مسائل آن نیز بیش‌تر به چشم می‌آید، پیشنهاد دادیم كه در ابتدای شكل‌گیری كمیته حقوقی و مالكیت فكری اتحادیه ABU، نشستی در تهران برگزار كنیم تا علاوه بر اینكه بتوانیم در مسیر آینده این كمیته اثرگذار باشیم، حرف‌های خودمان را نیز بزنیم.

مشاور رئیس رسانه ملی با تأكید بر اینكه كمیته حقوقی و مالكیت فكری اتحادیه ABU به نهادها و اتحادیه‌های اثرگذار رسانه‌ای از جمله سازمان جهانی مالكیت فكری وابسته به سازمان ملل متحد «وایپو» (WIPO) مستقر در ژنو همكاری نزدیك دارد و در نشست تهران نیز، نماینده‌ای از این سازمان حضور خواهد داشت، تصریح كرد: وایپو، یكی از هفده نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است كه هم‌اكنون 189 كشور جهان در آن عضو هستند و 24 معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌كند. بر همین اساس، «حفاظت از مالكیت فكری برای رادیو تلویزیون‌ها»، «تعارض قوانین در پخش اینترنتی»، «مسائل مالكیت فكری در پخش رویدادهای ورزشی» و همچنین «مشكلات بین‌المللی در حوزه نظارت بر محتوا» از جمله مهم‌ترین موضوع‌هایی است كه به‌ویژه در دومین روز نشست بحث خواهد شد.

او ادامه داد: اداره كل امور بین‌الملل سازمان علاوه بر میزبانی این نشست كه با همكاری معاونت حقوقی و امور مجلس برگزار می‌شود، روز نهم اسفند نیز با همكاری معاونت سیما، كارگاه آموزشی مباحث حقوقی و تجاری مرتبط با سیستم‌های مدیریت محتوا در شبكه‌های اجتماعی را با حضور یك مدرس بین‌المللی از كشور هلند برگزار خواهد كرد.

نشست تهران، فرصتی برای عرض‌اندام رسانه ملی

مشاور رئیس رسانه ملی با اشاره به اینكه با توجه به گران‌تر شدن روزبه‌روز حق پخش، موضوع دزدی امواج و برنامه‌ها، جدی‌تر شده است، خاطرنشان كرد: رویكرد و راهبرد این كمیته، از موضوعات به نسبت سنتی‌تر مسائل حقوقی به موضوعات مدرن امروزی و دیگر مسائل تبدیل شده است و در این دو سال، علاوه بر اینكه كمیته علمی، فعال‌تر شده است، سعی كرده تا غنای بیش‌تری به خود بدهد.

ناصری طاهری با بیان اینكه برگزاری و حضور در این نشست‌ها، فرصتی برای سازمان‌های رسانه‌ای مثل صداوسیما پدید می‌آورد كه ایده‌های خودشان را طرح كنند و اگر در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در آینده اتفاقی بیفتد، دیدگاه ما نیز در آن تصمیمات، دیده می‌شود تأكید كرد: كپی‌رایت یك موضوع و مسئله عمومی جهانی برای همه رسانه‌ها محسوب می‌شود. برگزاری چنین نشست‌هایی و حضور در آن، سبب می‌شود تا ما با تجربه كشورهای مختلف نظیر ژاپن و كره و نحوه برخورد آن‌ها با این موضوع آشنا شویم تا در سال‌های آینده در برخورد با این موضوعات، بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

مشاور رئیس رسانه ملی، برگزاری نشست تهران را محفلی برای انتقال دانش و تجربه در حوزه مالكیت فكری و آشنایی با مواضع جمهوری اسلامی ایران توسط سایر اعضای ABU عنوان كرد و گفت: صداوسیما با برگزاری نشست‌هایی از این‌ دست در سطح بین‌المللی و داخلی در زمینه كپی‌رایت، حق پخش بازی‌های ورزشی، خرید فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و یا تحریم‌هایی كه احتمال دارد با آن روبه‌رو شویم، جایگاه خود را تثبیت می‌كند.

او ادامه داد: چالش‌های حقوقی رسانه‌های عصر دیجیتال، چالش امروز صداوسیماست و تلویزیون اینترنتی نمی‌تواند محتوایی تولید كند بدون آنكه بر روی آن نظارت وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا- اقیانوسیه ABU بیش از 50 سال پیش تشكیل شد و هم اكنون از 69 كشور این منطقه، بیش از 270 عضو دارد و مقّر آن در كوالالامپور مالزی است. سازمان صداوسیما كه از اعضای اثرگذار ABU است، به‌عنوان عضو اصلی این اتحادیه در شورای اجرایی نیز حضور فعال دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اهداف رسانه ملی از برگزاری نشست مهم ABU در تهران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..