تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شروع طرح اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس با پرتاب اخیر فالکون ۹

با پرتاب اخیر فالکون ۹ اسپیس‌ایکس، طرح انتقال ۱۲ هزار ماهواره‌ی فراهم‌کننده‌ی اینترنت وارد فاز اجرایی شد.

پرتاب راکت فالکون ۹ در روز گذشته شاید از لحاظ جذابیت خبری به‌اندازه‌ی پرتاب حماسی فالکون هوی در چند هفته پیش نباید. با این حال ایلان ماسک کسی نیست که راکتی را به‌سادگی پرتاب کند؛ وی ترجیح می دهد تا همیشه رکوردها را جابجا یا اگر بهتر بگوییم، رکوردهای جدیدی خلق کند.

 در حالی که ماموریت اصلی پرتاب روز پنج‌شنبه برای انتقال آخرین ماهواره‌ی مشاهده‌گر زمین اسپانیا با نام پاز بود، ولی محموله‌ی راکت دربردارنده‌ی اولین دو ماهواره‌ی اینترنتی اسپیس‌ایکس هم بود. این دو فضاپیما می‌توانند سرآغاز مرحله‌ای جدید برای کمپانی فضایی باشند؛ و همینطور مرحله‌ای نو برای اینترنت جهانی.

مقاله‌های مرتبط:

ماسک برای چند سال اخیر در حال کار روی برنامه‌هایی نسبتا مخفیانه برای راه‌اندازی ماهواره‌های اینترنتی در مدار زمین بوده است. در سال ۲۰۱۶، کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) راه‌اندازی ۴۴۲۵ ماهواره‌‌ی اینترنتی اسپیس‌ایکس را تأیید کرد. این شرکت در ادامه تعداد ماهواره‌ها را تا حدود ۱۲ هزار دستگاه رساند که در واقع شش برابر تعداد ماهواره‌های فعالی است که در حال حاضر در حال گردش پیرامون زمین هستند.

 برپایه‌ی اطلاعات به‌دست‌آمده از پایگاه‌ داده‌ی Union of Concerned Scientists Satelite Database، در حال حاضر ۱۷۳۸ ماهواره‌ی فعال در مدار زمین وجود دارد. حتی اگر ۲۶۰۰ مورد مربوط به بعضی از ماهواره‌های غیرفعال را هم اضافه کنید، باز هم می‌توانیم برآورد کنیم که شمار ماهواره‌های اسپیس‌ایکس بیش از سه برار سایر فضاپیماهای موجود در مدار زمین خواهد شد.

این موضع در نگاه اول، ممکن است مانند ارسال رودستر تسلا به فضا به‌نظر می‌رسد؛ اما این ماهواره‌ها کاملا سنگین هستند: اندازه‌ی تقریبی آنها برابر یک خودرو است و جرم آنها نیز حدود ۳۹۰ کیلوگرم است. هدف نهایی از ارسال این ماهواره‌ها هم تحقق بخشیدن به ایده‌ی صورت فلکی ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس برای فراهم آوردن اینترنت پرسرعت روی زمین است.

دو ماهواره‌ای که برای این منظور و در مرحله‌ی نخست از فرایند مورد نظر اسپیس‌ایکس به‌همراه ماهواره‌ی پاز به فضا ارسال شدند، دو نمونه‌ی کوچک از ماهواره‌ی ارتباطی مخابراتی است: Microsat-2a و Microsat-2br. این دو، نخستین نمونه از مورادی هستند بنابر برنامه‌های اسپیس‌ایکس تبدیل به گروه‌های از ماهواره‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت تبدیل خواهند شد و هر کدام از آنها در فرکانس‌های رادیویی متفاوتی عمل خواهند کرد.

استارلینک اسپیس ایکس

 ۴۴۲۵ ماهواره‌ی اینترنتی اسپیس‌ایکس، در ارتفاع حدود ۱۱۰۰ کیلومتری زمین و ۷۵۱۸ مورد دیگر از ۱۲ هزار ماهواره‌ی کلی یادشده در ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری خواهند بود. تعداد زیاد ماهواره‌ها و موقعیت‌های متغیر آنها در مدار و همچنین توانایی آنها برای فراهم ساختن اینترنت در زمین از چالش‌های اصلی پیش روی کمپانی فضایی در این مسیر است.

آنها باید اطمینان حاصل کنند که ماهواره‌ها می‌توانند با گیرنده‌های مستقر در زمین هماهنگ شوند. پس از این است که سوال‌های بنیادی بیشتری درمورد نحوه‌ی مدیریت آنها برای ردگیری و هدایت ماهواره‌های موجود در مدار و پیشگیری از برخوردهای آنها پیش می‌آید.

مقاله‌های مرتبط:

اما اگر ایلان ماسک بتواند این ناوگان ماهواره‌ها را جمع‌آوری و سازمان‌دهی کند، به‌باور خودش و آنگونه که در گفتگو با وال‌استریت ژورنال اشاره کرده است، استارلینک (نام غیررسمی که خودش به این ناوگان اطلاق می‌کند) توانایی ارسال سیگنال‌های اینترنتی به هر نقطه‌ای روی زمین را خواهد داشت. چنین شبکه‌ای باعث برداشته شدن باری از دوش کشورهای در حال توسعه پیرامون توسعه‌ی زیرساخت‌های اینترنتی می‌شود؛ کشورهایی که در آن نیمی از مردم به اینترنت دسترسی ندارند.

هنگامی که ماسک برای با اول به‌دنبال مجوز FCC برای شروع این پروژه در سال ۲۰۱۵ بود، اظهار داشت که هدف از این شبکه، اداره‌ی بیش از نیمی از ترافیک اینترنت از راه دور است. ماسک اظهار کرد که ارتباطات سریع‌تر و مستقیم‌تر میان قاره‌های نسبت به آنچه که امروز داریم، میسر خواهد شد.

استارلینک

گفتنی است که تاثیر این شبکه بر ارتباطات اینترنتی محلی کمتر قابل توجه خواهد بود. احتمالا استارلینک تنها ۱۰ درصد از فروش را در اختیار خواهد داشت و ۹۰ درصد بقیه کماکان در اختیار شرکت‌های محلی خواهد بود؛ البته احتمالا چنین وضعیتی برای مراحل اولیه است و در ادامه می‌تواند تغییر کند. ماسک در اسپیس‌ایکس سیاتال همچنین اشاره کرد که:

 ما درباره‌ی چیزی صحبت می‌کنیم که در بلند مدت کاری همانند بازسازی اینترنت در فضا را صورت می‌دهد.

 پس از پرتاب اخیر به‌نظر می‌آید که آنها یک گام دیگر به هدف خود نزدیک‌تر شده باشند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شروع طرح اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس با پرتاب اخیر فالکون ۹»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..